DROPS / 157 / 36

Reverie by DROPS Design

Stickad DROPS sjal i ”Lace”, "Alpaca" eller "BabyAlpaca Silk" med hålmönster.

Mått: Bredd: ca 34 cm färdigsträckt. Längd: ca 190 cm färdigsträckt.
Garnåtgång:
DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 0100, natur
Eller använd:
DROPS ALPACA från Garnstudio
250 g nr 100, natur

Eller använd:
DROPS BabyAlpaca Silk från Garnstudio
250 g nr 100, natur

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3,5 – OBS! Läs om stickfastheten nedan.

STICKFASTHETEN:
Detta plagg ska fuktas och sträckas i rätt mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig men för att få en aning om ifall det stickas för löst/fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

FORMNING:
Om det används ett annat garn från garngrupp A behöver det inte sträckas i rätt mått, utan lägg försiktigt ut det i rätt form. Låt det torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

RÄTST (fram och tillbaka på ):
Maskorna stickas räta på alla varv.

MÖNSTER:
Se diag A.1-A3. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas fram och tillbaka i 2 delar – från mitt bak och ut åt sidan, och sys ihop till slut.

1:A HALVAN:
Lägg rundst dubbel (eller använd en annan st i ca samma tjocklek förutom st du ska använda) och lägg upp 81 m på rundst 3,5 med Lace, eller Alpaca så att det blir löst nog, drag ut den ena st. Sticka 1 v rätt från avigsidan. Nästa v stickas så här från rätsidan: 3 RÄTST m – se förkl ovan, A.1 A (= 6 m), A.1 B över de nästa 64 m (= 8 ggr), avsluta med A.1 C (= 5 m) och 3 rätst m. När arb mäter 51 cm, avpassa så att sista v är 2:a v i diag, stickas det så här: 3 rätst m, A.2 A (= 6 m), A.2 B över de nästa 64 m (= 8 ggr), avsluta med A.2 C (= 5 m) och 3 rätst m. Sticka A.2 totalt 6 ggr på höjden. Sedan stickas det så här från rätsidan: 3 rätst m, 6 m slätst, A.3 över de nästa 64 m (= 8 ggr), 5 m slätst, avsluta med 3 rätst m. Sticka A.3 1 gång på höjden, maska av löst. Arb mäter ca 35 x 77 cm.
Sticka 2:a halvan på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop de 2 delarna vid uppläggningskanten maska för maska med maskstygn.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen – den får inte vridas, sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att få bort mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Vid användning av Alpaca - LÄS FORMNING!
Lägg sjalen på en matta eller madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar att fästa med. Låt den torka. Upprepa processen när sjalen har tvättats.

Diagram

= rm från rätsidan, am från avigsidan
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget avigt så att det blir hål
= lyft 1 m, sticka 2 m räta tills, drag den lyfta m över
= 2 m räta tills
= lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över

France Thibault 25.04.2016 - 19:42:

Bonjour, J'ai fait l'étole elle est très belle, mais à la fin vous nous dites de l'assembler en grafting. Doit on monter nos mailles sur un montage provisoire? Si oui, ce n'est pas écrit. Merci à l'avance

DROPS Design 26.04.2016 kl. 08:35:

Bonjour Mme Thibault, si vous avez monté les mailles en montage provisoire, faites un grafting "classique", sinon vous pouvez assembler les mailles des 2 rangs de montage en suivant la vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Anna Nyman 26.01.2016 - 18:47:

Hej jag förstaar inte hur jag ska göra paa slutet. Sista diagrammet. Jag börjar väl längst ner? och sen blir det bara mer maskor. Ska jag lägga upp maskor. Fattar inte hur det hela ska kunna bli smaa spetsar. Det är första gaangen som jag stickar en saan här sak. Tacksam för hjälp. Videon som annars är bra hjälper mig inte vidare. Glad stickhälsning Anna i Schweiz

DROPS Design 09.03.2016 kl. 16:04:

Hej Anna, Jo når du strikker ifølge A.3 får du automatisk de små buer. Når du er klar strækker du buerne ud i små spidser som vi har beskrevet i opskriften. God fornøjelse!

Karina 14.11.2015 - 11:04:

Måste man använda rundsticka och isåfall varför? Jag förstår inte varför men är inte heller någon van stickerska.

DROPS Design 17.11.2015 kl. 12:17:

Hej. Arbetet stickas fram och tillbaka men vi rekommenderar att du använder en rundsticka för att få plats med alla maskor. Lycka till!

Loredana 19.06.2015 - 12:53:

Buongiorno! Vi ringrazio per la pazienza e la disponibilità' Loredana

Loredana 17.06.2015 - 14:25:

Buonasera! Mi scuso,e' evidente che mi sono mal espressa...so perfettamente che la misura 35x77 si riferisce ad una meta',resta comunque il fatto che una volta unite le due meta' misureranno circa 35x154....quello che sottolineavo e' come sia possibile che la larghezza 35 cm,sia superiore a quella del lavoro finito (34cm)! Di nuovo grazie.

DROPS Design 19.06.2015 kl. 10:43:

Buongiorno Loredana. Chiediamo alla casa madre di verificare la correttezza delle misure riportate nelle spiegazioni. Eventuali modifiche verranno apportate direttamente on line. Grazie e buon lavoro!

Loredana 17.06.2015 - 09:37:

Buongiorno! Alla fine delle spiegazioni per eseguire le due meta' c'e' scritto: il lavoro misura circa 35x77....come e' possibile se le misure una volta bloccato saranno di circa 34x190? Grazie

DROPS Design 17.06.2015 kl. 13:06:

Buongiorno Loredana, 35x77 è la misura di metà lavoro: ne vanno realizzate 2 e poi cucite insieme. Il bloccaggio se eseguito bene servirà a portare il lavoro alla misura corretta e a mettere il risalto il motivo traforato. Buon lavoro!

Maria Grazia Vitturini 16.03.2015 - 22:00:

Ho realizzato il bordo dello scialle secondo lo schema A3, seguendo le istruzioni. Il risultato però non sembra lo stesso della foto; è possibile che le "punte" ben definite si ottengano solo dopo il fissaggio del lavoro? Grazie!

DROPS Design 17.03.2015 kl. 09:03:

Buongiorno Maria Grazia. Sì le punte si definiscono meglio in fase di bloccaggio. Quando mette lo scialle in forma dopo averlo lavato, dovrebbe riuscire a fissare ogni punta con uno spillo. E’ anche importante che il bordo di chiusura delle m sia elastico. Buon lavoro!

Anita 22.07.2014 - 16:36:

SUPERBE!!!! Je vais me le faire en mohair noire. Merci beaucoup.

Jolanda 19.07.2014 - 20:43:

Hello, i was wondering, is this pattern available in Dutch?

Jolanda 19.07.2014 kl. 20:58:

Sorry.... Gevonden!

Ulla 27.06.2014 - 21:48:

Se dansk eller svensk beskrivning!

Kommentér oppskrift DROPS 157-36