DROPS Baby / 25 / 4

Lullaby Booties by DROPS Design

Retstrikkede tøfler med picotkant til baby i DROPS Karisma. Str 0 - 4 år

DROPS Design: Model nr u-061-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer fodlængde: 9-10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
50-50-50-100 (100-100) g f.nr 66, lys støvrosa

DROPS PINDE NR 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 14.95kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p.

PICOTKANT (frem og tilbage på p):
1.P (= retsiden): Strik ret.
2.P (= vrangen): Strik ret.
3.P (= retsiden): Strik ret til der er 4 m tilbage, disse strikkes således: 2 r sm, slå om, i hver af de 2 sidste m strikkes der 2 m = 2 nye m på p.
4.P (= vrangen): Tag 1.m løs af p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, og løft den bagerste m på højre p over den forreste, 2 m er nu lukket af - derefter strikkes der ret p ud. Gentag 1. til 4.p.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbage på p.

BUKKEKANT:
Slå 16-16-16-18 (18-20) m op på p 4 med Karisma. Sæt 1 mærke indenfor de 4 sidste m på p i venstre side af arb (set fra retsiden). Strik RETSTRIK – se forkl over, Samtidig med at der strikkes PICOTKANT over de sidste 4 m – se forkl over. Når der er strikket totalt 28-30-32-34 (38-42) retriller (dvs 56-60-64-68 (76-84) p retstrik, (arb måler ca 13-14-15-16 (18-20) cm), lukkes der af.

FOD:
Strik 1 m op i hver retrille langs med langsiden uden picotkant = 28-30-32-34 (38-42) m. Strik retstrik frem og tilbage i 2½-3-3½-4 (5-6) cm, sidste p = fra vrangen. Klip tråden.
Sæt de yderste 11-11-12-12 (13-14) m i hver side på 1 tråd = 6-8-8-10 (12-14) m tilbage på p (= midt ovenpå foden). Strik 6-8-8-10 (12-14) retriller frem og tilbage over de midterste m (= 12-16-16-20 (24-28) p retstrik og ca 3-4-4-5 (6-7) cm). Klip tråden.
Næste p strikkes således fra retsiden: Strik de 11-11-12-12 (13-14) m fra tråden i den første side af arb, strik 1 m op i hver retrille langs siden på midtstykket (= 6-8-8-10 (12-14) m), strik de 6-8-8-10 (12-14) m foran på foden, strik 1 m op i hver retrille langs den anden side på midtstykket (= 6-8-8-10 (12-14) m og strik de 11-11-12-12 (13-14) m fra den sidste tråd = 40-46-48-54 (62-70) m. Strik 1 p ret fra vrangen. Sæt 1 mærke på hver side af de midterste 6-8-8-10 (12-14) m foran. Fortsæt i retstrik frem og tilbage Samtidig med at der på 1.p tages 1 m ud på indersiden af de 2 mærker så der bliver 8-10-10-12 (14-16) m midt foran = 42-48-50-56 (64-72) m på p. Når der er strikket 2½-3-3½-4 (5-6) cm fra mærkerne foran, fortsættes der således:
1.P (= retsiden): 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 10-12-13-15 (18-24) m ret, 3 r sm, 4-6-6-8 (10-12) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 6 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 3 r (= 8 m taget ind, 34-40-42-48 (56-64) m på p).
2.P (= vrangen): Strik ret.
3.P (= retsiden): 2 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 8-10-11-13 (16-19) m ret, 3 r sm, 2-4-4-6 (8-10) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 5 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 2 r (= 8 m taget ind, 26-32-34-40 (48-56) m på p).
4.P (= vrangen): Strik ret.
5.P (= retsiden): 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 6-8-9-11 (14-17) m ret, 3 r sm, 0-2-2-4 (6-8) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 4 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 1 r (= 8 m taget ind, 18-24-26-32 (40-48) m på p).
6.P (= vrangen): Strik ret.
Stop her i Str 0/1 + 1/3 + 6/9 mdr.

STR 12/18 mdr + 2 år + 3/4 år:
7.P (= retsiden): Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 9 (12-15) m ret, 3 r sm, 2 (4-6) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 3 r sm (= 8 m taget ind, 24 (32-40) m på p).
8.P (= vrangen): Strik ret.

ALLE STR:
Strik 2 p retstrik.

MONTERING:
Fordel m på 2 p (= midt under foden), læg arb dobbelt og sy sammen på langs med maskesting.
Sy tøflen sammen midt bagpå og op langs skaftet – sy i yderste led af yderste m.

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar her!

Francesca 07.12.2018 - 05:01:

Sono una delizia.....realizzate con gran soddisfazione e spiegazioni facili da seguire. Grazie!

Francesca 07.11.2018 - 17:14:

Buongiorno, vorrei capire se le maglie vanno riprese dal dritto o dal rovescio del lavoro. PIEDE: Riprendere 1 m in ogni costa a legaccio lungo il lato opposto al bordo a picot = 28-30-32-34 (38-42) m. Lavorare a punto legaccio avanti e indietro sui ferri, per 2½-3-3½-4 (5-6) cm; ultimo ferro = rovescio del lavoro. Tagliare il filo.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 21:49:

Buonasera Francesca, le maglie solitamente vengono riprese dal diritto del lavoro. Buon lavoro!

Sylvie Boisgirard 29.04.2016 - 18:41:

Bonjour, Je suis arrivée au couture du premier chausson en crafting et dans les explications ci-dessous il est mentionné que le fil est attaché au dos de l'ouvrage or j'ai le fil qui se trouve devant ? Placez les mailles sur chaque aiguille, envers contre envers. Le fil de pelote est attaché au dos de l'ouvrage.

DROPS Design 29.04.2016 kl. 19:18:

Bonjour Mme Boisgirard, l'assemblage en grafting peut se faire sur l'endroit avec le fil que l'on vient de couper, puis avec un autre fil, on assemble l'arrière du chausson: en commençant à la semelle et en remontant le long du talon et de la tige. Bon assemblage!

Sylvie Boisgirard 21.04.2016 - 13:53:

Bonjour, J'aimerais une aide pour l'assemblage ci-dessous : ASSEMBLAGE : Répartir les mailles sur 2 aiguilles (= milieu semelle), placer en double et assembler les mailles en grafting. Ca s'est OK Faire la couture du chausson au milieu dos en remontant le long de la jambe - coudre dans le brin avant des mailles les plus à l'extérieur. Quel type de couture faut il que je continue en grafting ? Merci pour votre réponse. Sylvie

DROPS Design 21.04.2016 kl. 15:49:

Bonjour Mme Boisgirard, la vidéo ci-dessous montre comment assembler et faire toutes les coutures du chausson. Bon assemblage!

EwoMania 28.10.2015 - 08:06:

Będę robić te butki jako pierwszą pracę z Waszego portalu (na pewno nie ostatnią). Czy jeżeli w opisie jest nabranie 16 oczek, to są liczone łącznie z brzegowymi?

DROPS Design 28.10.2015 kl. 17:59:

Tak, oczka są liczone razem z oczkami brzegowymi. POWODZENIA W TEJ I DALSZYCH PRACACH! Niech Pani nie zapomni pochwalić się efektem końcowym na naszej stronie na facebooku.

Basia Scott 25.07.2015 - 10:53:

I have carefully read this pattern before starting the project. I do not understand this instruction. It reads as though one were to create the picot edge over only 4 st. which does not make sense. Please explain. Work in GARTER ST - see explanation above, AT THE SAME TIME work PICOT EDGE over the last 4 sts Would one not make the picot edge over all of the stitches? I am really anxious to start the booties so I look forward to hearing from one of your helpers. Many thanks.

DROPS Design 27.07.2015 kl. 17:33:

Dear Mrs Sott, the videos below show you how to work the slippers and how to sew them together. Happy knitting!

Suzabbe Boudreau 03.02.2015 - 20:48:

En Français svp

Suzanne Boudreau 03.02.2015 - 20:46:

Je ne comprends pas les 4 dernières mailles du rang 3 du motif picots si je prends 2 fois chacune des 2 dernières mailles je me retrouve avec plus de mailles que juste 2 augmentations, pouvez-vous me dépanner svp? merci.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 08:43:

Bonjour Mme Boudreau, les 4 dernières m se tricotent ainsi: 2 m ens à l'end, 1 jeté (= on a toujours 2 m), puis on tricote 2 fois les 2 dernières m (on augmente 2 m). Bon tricot!

Cecilie 08.12.2014 - 16:07:

Skal det strikkes 2p rett også i de minste str, selv om det står at man skal stoppe etter p6?

DROPS Design 10.12.2014 kl. 12:49:

Hei Cecilie. Ja, de 2 p rett gaelder alle str.

Gabriele Burris 12.11.2014 - 07:58:

2nd line under "Foot", some of the inch dimensions are wrong. Work in garter st back and forth for 2½-3-3½-4 (5-6) cm / 7/8"-3"-3 1/4"-1½" (2"-2½"), last row = from WS. Cut the yarn. It should read: Work in garter st back and forth for 2½-3-3½-4 (5-6) cm / 7/8"-1"-1 1/4"-1½" (2"-2½"), last row = from WS. Cut the yarn.

DROPS Design 12.11.2014 kl. 10:14:

Dear Mrs Burris, you are correct, pattern will be edited as soon as possible, thank you ! Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-4