DROPS Baby / 25 / 4

Lullaby Booties by DROPS Design

Retstrikkede tøfler med picotkant til baby i DROPS Karisma. Str 0 - 4 år

DROPS Design: Model nr u-061-by
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer fodlængde: 9-10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS KARISMA fra Garnstudio
50-50-50-100 (100-100) g f.nr 66, lys støvrosa

DROPS PINDE NR 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 42 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 22kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p.

PICOTKANT (frem og tilbage på p):
1.P (= retsiden): Strik ret.
2.P (= vrangen): Strik ret.
3.P (= retsiden): Strik ret til der er 4 m tilbage, disse strikkes således: 2 r sm, slå om, i hver af de 2 sidste m strikkes der 2 m = 2 nye m på p.
4.P (= vrangen): Tag 1.m løs af p, 1 r, løft den løse m over, 1 r, og løft den bagerste m på højre p over den forreste, 2 m er nu lukket af - derefter strikkes der ret p ud. Gentag 1. til 4.p.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb strikkes frem og tilbage på p.

BUKKEKANT:
Slå 16-16-16-18 (18-20) m op på p 4 med Karisma. Sæt 1 mærke indenfor de 4 sidste m på p i venstre side af arb (set fra retsiden). Strik RETSTRIK – se forkl over, Samtidig med at der strikkes PICOTKANT over de sidste 4 m – se forkl over. Når der er strikket totalt 28-30-32-34 (38-42) retriller (dvs 56-60-64-68 (76-84) p retstrik, (arb måler ca 13-14-15-16 (18-20) cm), lukkes der af.

FOD:
Strik 1 m op i hver retrille langs med langsiden uden picotkant = 28-30-32-34 (38-42) m. Strik retstrik frem og tilbage i 2½-3-3½-4 (5-6) cm, sidste p = fra vrangen. Klip tråden.
Sæt de yderste 11-11-12-12 (13-14) m i hver side på 1 tråd = 6-8-8-10 (12-14) m tilbage på p (= midt ovenpå foden). Strik 6-8-8-10 (12-14) retriller frem og tilbage over de midterste m (= 12-16-16-20 (24-28) p retstrik og ca 3-4-4-5 (6-7) cm). Klip tråden.
Næste p strikkes således fra retsiden: Strik de 11-11-12-12 (13-14) m fra tråden i den første side af arb, strik 1 m op i hver retrille langs siden på midtstykket (= 6-8-8-10 (12-14) m), strik de 6-8-8-10 (12-14) m foran på foden, strik 1 m op i hver retrille langs den anden side på midtstykket (= 6-8-8-10 (12-14) m og strik de 11-11-12-12 (13-14) m fra den sidste tråd = 40-46-48-54 (62-70) m. Strik 1 p ret fra vrangen. Sæt 1 mærke på hver side af de midterste 6-8-8-10 (12-14) m foran. Fortsæt i retstrik frem og tilbage Samtidig med at der på 1.p tages 1 m ud på indersiden af de 2 mærker så der bliver 8-10-10-12 (14-16) m midt foran = 42-48-50-56 (64-72) m på p. Når der er strikket 2½-3-3½-4 (5-6) cm fra mærkerne foran, fortsættes der således:
1.P (= retsiden): 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 10-12-13-15 (18-24) m ret, 3 r sm, 4-6-6-8 (10-12) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 6 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 3 r (= 8 m taget ind, 34-40-42-48 (56-64) m på p).
2.P (= vrangen): Strik ret.
3.P (= retsiden): 2 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 8-10-11-13 (16-19) m ret, 3 r sm, 2-4-4-6 (8-10) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 5 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 2 r (= 8 m taget ind, 26-32-34-40 (48-56) m på p).
4.P (= vrangen): Strik ret.
5.P (= retsiden): 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 6-8-9-11 (14-17) m ret, 3 r sm, 0-2-2-4 (6-8) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 4 m tilbage på p, strik 3 r sm og afslut med 1 r (= 8 m taget ind, 18-24-26-32 (40-48) m på p).
6.P (= vrangen): Strik ret.
Stop her i Str 0/1 + 1/3 + 6/9 mdr.

STR 12/18 mdr + 2 år + 3/4 år:
7.P (= retsiden): Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik 9 (12-15) m ret, 3 r sm, 2 (4-6) r, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 r sm, løft den løse m over, strik ret til der er 3 m tilbage på p, strik 3 r sm (= 8 m taget ind, 24 (32-40) m på p).
8.P (= vrangen): Strik ret.

ALLE STR:
Strik 2 p retstrik.

MONTERING:
Fordel m på 2 p (= midt under foden), læg arb dobbelt og sy sammen på langs med maskesting.
Sy tøflen sammen midt bagpå og op langs skaftet – sy i yderste led af yderste m.

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar her!

Sylvie Boisgirard 29.04.2016 - 18:41:

Bonjour, Je suis arrivée au couture du premier chausson en crafting et dans les explications ci-dessous il est mentionné que le fil est attaché au dos de l'ouvrage or j'ai le fil qui se trouve devant ? Placez les mailles sur chaque aiguille, envers contre envers. Le fil de pelote est attaché au dos de l'ouvrage.

DROPS Design 29.04.2016 kl. 19:18:

Bonjour Mme Boisgirard, l'assemblage en grafting peut se faire sur l'endroit avec le fil que l'on vient de couper, puis avec un autre fil, on assemble l'arrière du chausson: en commençant à la semelle et en remontant le long du talon et de la tige. Bon assemblage!

Sylvie Boisgirard 21.04.2016 - 13:53:

Bonjour, J'aimerais une aide pour l'assemblage ci-dessous : ASSEMBLAGE : Répartir les mailles sur 2 aiguilles (= milieu semelle), placer en double et assembler les mailles en grafting. Ca s'est OK Faire la couture du chausson au milieu dos en remontant le long de la jambe - coudre dans le brin avant des mailles les plus à l'extérieur. Quel type de couture faut il que je continue en grafting ? Merci pour votre réponse. Sylvie

DROPS Design 21.04.2016 kl. 15:49:

Bonjour Mme Boisgirard, la vidéo ci-dessous montre comment assembler et faire toutes les coutures du chausson. Bon assemblage!

EwoMania 28.10.2015 - 08:06:

Będę robić te butki jako pierwszą pracę z Waszego portalu (na pewno nie ostatnią). Czy jeżeli w opisie jest nabranie 16 oczek, to są liczone łącznie z brzegowymi?

DROPS Design 28.10.2015 kl. 17:59:

Tak, oczka są liczone razem z oczkami brzegowymi. POWODZENIA W TEJ I DALSZYCH PRACACH! Niech Pani nie zapomni pochwalić się efektem końcowym na naszej stronie na facebooku.

Basia Scott 25.07.2015 - 10:53:

I have carefully read this pattern before starting the project. I do not understand this instruction. It reads as though one were to create the picot edge over only 4 st. which does not make sense. Please explain. Work in GARTER ST - see explanation above, AT THE SAME TIME work PICOT EDGE over the last 4 sts Would one not make the picot edge over all of the stitches? I am really anxious to start the booties so I look forward to hearing from one of your helpers. Many thanks.

DROPS Design 27.07.2015 kl. 17:33:

Dear Mrs Sott, the videos below show you how to work the slippers and how to sew them together. Happy knitting!

Suzabbe Boudreau 03.02.2015 - 20:48:

En Français svp

Suzanne Boudreau 03.02.2015 - 20:46:

Je ne comprends pas les 4 dernières mailles du rang 3 du motif picots si je prends 2 fois chacune des 2 dernières mailles je me retrouve avec plus de mailles que juste 2 augmentations, pouvez-vous me dépanner svp? merci.

DROPS Design 04.02.2015 kl. 08:43:

Bonjour Mme Boudreau, les 4 dernières m se tricotent ainsi: 2 m ens à l'end, 1 jeté (= on a toujours 2 m), puis on tricote 2 fois les 2 dernières m (on augmente 2 m). Bon tricot!

Cecilie 08.12.2014 - 16:07:

Skal det strikkes 2p rett også i de minste str, selv om det står at man skal stoppe etter p6?

DROPS Design 10.12.2014 kl. 12:49:

Hei Cecilie. Ja, de 2 p rett gaelder alle str.

Gabriele Burris 12.11.2014 - 07:58:

2nd line under "Foot", some of the inch dimensions are wrong. Work in garter st back and forth for 2½-3-3½-4 (5-6) cm / 7/8"-3"-3 1/4"-1½" (2"-2½"), last row = from WS. Cut the yarn. It should read: Work in garter st back and forth for 2½-3-3½-4 (5-6) cm / 7/8"-1"-1 1/4"-1½" (2"-2½"), last row = from WS. Cut the yarn.

DROPS Design 12.11.2014 kl. 10:14:

Dear Mrs Burris, you are correct, pattern will be edited as soon as possible, thank you ! Happy knitting!

Anna Roest 11.11.2014 - 19:11:

In dit patroon staat bij het breien van een proeflapje 21 st. X 42 nld. = 10 cm. Dit moet volgens het label op de geadviseerde wol 21 st. X 28 nld zijn. Dit klopt ook ongeveer met mijn proeflapje

DROPS Design 12.11.2014 kl. 10:12:

Hoi Anna. De stekenverhouding op de label is in tricotsteek, de stekenverhouding op dit patroon is ribbelsteek. Ribbelst trekt altijd meer samen dan tricotsteek.

Teresa Chinnock 07.11.2014 - 02:43:

This booties pattern is absolutely adorable and so easy to knit in an evening! This was my 1st time ever knitting booties so you don't need to be an expert to knit them! They are so cute and they stay on baby's feet real good!

Kommentere opskrift DROPS Baby 25-4