DROPS / 73 / 15

That Girl by DROPS Design

DROPS topp med flätor och ribbstickning i "Muskat"

Storlek: S/M - M/L - L/XL Pga mönstret blir plagget smalare än vad som anges på måttskissen

Garnåtgång: DROPS Muskat fra Garnstudio,
350-400-450 gr nr 09, ljus brun.

DROPS St och strumpst nr 4

från 19.95 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 19.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 139.65kr. Läs mer.

Instruktioner

Stickfasthet: 21 m x 28 v = 10 x 10 cm på st 4 och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!
Rätst (fram och tillbaka på st): varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mönster: Se diagr M.1 och M.2. Diagrammet visar mönstret sett från rätsidan.

Avm.tips-1: Alla avm sker på rätsidan. Det avm 1 m på insidan av 3 m, dessa stickas så här från kanten: 1 rätst m och 2 slätst.
Maska av så här efter 3 m: 2 am tills. Maska av så här före 3 m: 2 vridna am tills.

Avm.tips-2: Läs hela avsnittet innan det stickas! Nu ökas det m till ärm (axel) samtidigt som det avm för ärmhål (dvs raglan). Alla avm och ökningar sker på samma v från rätsidan. Det avm 1 m på samma ställe som tidigare genom att sticka 2 am tills. Samtidigt ökas det 1 m med 1 omslag - första ökning sker innanför 1 kantm, sedan ökas det på insidan av 1 m mer för varje gång så att det blir en hålrad uppöver längs raglanmaskorna. Obs: Yttersta m rätstickas, i tillägg stickas de 2 första m som ökas i rätst uppövert - detta är viktigt annars kommer ärmen att rulla sig ytterst - sedan stickas de resterande m som ökas in i slätst.

Framst: Lägg upp 106-118-130 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 4 med Muskat. Sticka så här från kanten: 1 kantm, M.2 över 36-42-48 m, M.1 (= 34 m), M.2 över 34-40-46 m, 1 kantm. Fortsätt mönstret uppöver. Kontrollera Stickfastheten! När arb mäter 35-36-37 cm avm 4 m i varje sida = 98-110-122 m kvar på st. Nu avm 1 m i var sida för ärmhål på vartannat v 5-9-13 ggr - se avm.tips-1 = 88-92-96 m. Direkt efteråt avm och ökas det 1 m på vartannat v 24-22-19 ggr enl avm.tips-2. Samtidigt när arb mäter ca 48-50-52 cm - avpassa efter en av pilarna i diagr - sätts de mittersta 20 m på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr. Efter alla avm till hals och ökningar/avm för ärm är det 25-27-29 m kvar på varje axel. Fortsätt i slätst med de 3 yttersta m mot axeln i rätst. När arb mäter 56-58-60 cm sätts det 1 märktråd i sidan = mitt på axeln. Samtidigt avm 1-5-10 m mot halsen = 24-22-19 m kvar på st. Nu fortsätts ärm-delen ner över bakst. Lägg upp 1 ny m i sidan mot halsen (till att sy ihop i) = 25-23-20 m. Sedan avm 1 m mot halsen på vartannat v till alla m är avm.

Bakst: Lägg upp 94-106-118 m (inkl 1 kantm i sidan) på st 4 med Muskat. Sticka så här (1:a v = rätsidan): 1 kantm, 2 slätst m, M.2 över 90-102-114 m, 1 kantm. Fortsätt mönstret uppöver. När arb mäter 35-36-37 cm avm 1 m för ärmhål i varje sida på vartannat v 29-31-32 ggr - se avm.tips-1. Samtidigt när arb mäter 54-56-58 cm maskas de mittersta 30 m av till hals. Sedan avm ytterligare 2 m på nästa v mot halsen = 1-5-10 m kvar på varje axel. Maska av dessa, arb mäter ca 56-58-60 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy ärmdelen från framst mot bakst innanför 1 kantm - se till att ärmen startar på samma ställe på fram- och bakst. Sy sidsömmarna innanför 1 kantm. Obs: De 4 am i varje sida av framst = mitt i sidan, dvs att sömmen blir förskjuten mot bakst.
Krage: Plocka upp ca 92-100 m (delbart med 4, inkl m på tråden fram) runt halsen på strumpst 4 och sticka resår = 2 rm, 2 am - se till att m stämmer över varann mitt fram. Maska av med rm över rm och am över am när kragen mäter 18 cm.

Mönstret sett från rätsidan!

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 03.03.2006
Det är ingen fläta på bakstycket, bara ribb. Alltså stickas M.2 på bakstycket.

Diagram

= 1 rm
= 1 am
= sticka 5 m i m så här, 1 rm, 1 am, 1 rm, 1 am, 1 rm
= 5 slätst m
= 5 rm tills, stick höger st rätt in i m på vänster st från yttersta m (m blir därmed stickad vriden rät)
= Sätt 4 m på hj.st bakom arb, sticka de 4 följande m som de ses (dvs: 1 rm, 2 am, 1 rm) sedan stickas m på hj.st som de ses (dvs 1 rm, 2 am, 1 rm)
= Sätt 4 m på hj.st framför arb, sticka de 4 följande m som de ses (dvs: 1 rm, 2 am, 1 rm, sedan stickas m på hj.st som de ses (dvs 1 rm, 2 am, 1 rm)

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 73-15) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (12)

AS 08.03.2020 - 18:53:

Est-ce possible pour vous de me donner les explications avec les abbréviations à faire de chaque mailles au début du rang et à la fin de rang ? Diminuer 1 m comme indiqué ci dessus en tricotant 2 m ens à l'envers. EN MÊME TEMPS, augmenter avec 1 jeté (faire la première augmentation à 1 m lis du bord, puis augmenter 1 m de plus à chaque fois qu'il y a un rang ajouré le long du raglan de l'emmanchure.

DROPS Design 09.03.2020 kl. 12:06:

Bonjour AS, vous diminuez à 3 m des bords de chaque côté et vous augmentez à 1 m des bord en même temps: donc vous aurez pour la 1ère série: 1 m, 1 augm, 2 m, 1 diminution en début de rang et en fin de rang: 1 dim, 2 m, 1 augm, 1 m. Vous aurez ensuite 2 m, 1 augm, 2 m, 1 dim... 1 dim, 2 m, 1 augm, 2 m et ainsi de suite, vous allez augmenter et diminuer de part et d'autre des 2 mailles soulignées ci-dessus. ce sont des mailles de raglan et les nouvelles mailles sont celles des manches. Bon tricot!

Anna 02.03.2020 - 17:07:

Je suis rendue BLOQUÉE de l'incompréhension de ce qui signifie ci-dessous: Diminuer ensuite tous les 2 rangs 5-9-13 fois 1 m de chaque côté pour les emmanchures à 3 m des bords -voir diminutions ci dessus = 88-92-96 m.

DROPS Design 03.03.2020 kl. 07:41:

Bonjour Anna. Cela signifie que tu dois revenir plus tot dans le modele et voir la section (ci-dessus) suivant: Diminutions : toutes les diminutions se font sur l'endroit. Diminuer 1 m à 3 m des bords tricotées ainsi : 1 m lis au point mousse, 2 m jersey... Bon travail!

Paola 27.02.2020 - 10:55:

Salve Vorrei realizzare questo modello con Karisma , ma a maniche lunghe. Per le maniche posso raccordarmi al raglan? E nel caso come posso calcolare il numero di maglie da cui partire prima di iniziare il raglan delle maniche? Grazie

DROPS Design 28.02.2020 kl. 09:21:

Buongiorno Paola, per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Lianne 13.09.2019 - 16:06:

Hallo, ik heb een vraagje over het volgende stukje: Brei door in patroon tot een hoogte van 35-36-37 cm. Kant 4 st af aan weerskanten = 98-110-122 st resteren, en kant vervolgens 5-9-13 x 1 st aan weerskanten naast de 3 kantst in elke 2e nld - zie breitips-1 = 88-92-96 st. in het Nederlandse patroon staat kant eerst 4 aan beide kanten af en daarna nog 5x1st, in het engelse patroon staat, decrease (dus minderen ipv afkanten), Ik neem aan dat het inderdaad minderen is?

DROPS Design 13.09.2019 kl. 20:05:

Dag Lianne,

Ja hoor, daar wordt hetzelfde mee bedoeld in dit geval. Decrease betekent minderen en soms wordt dat woord ook gebruikt voor afkanten

Hekmat 14.12.2018 - 14:13:

What about tip1,would you please explain it .and if my measurements are below XL too much and above L by 4cm to each part (fornt and back) alone what should I do? Thanks for your answers

DROPS Design 14.12.2018 kl. 14:55:

Dear Mrs Hekmat, when you only decrease work as follow: 1 edge st, K2, P2 tog (= 1 st dec), continue as before and finish row with P2 tog (= 1 st dec), K2, 1 edge st. We are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual measurements, for any further assistance please contact the store where you bought the y arn - even per mail or telephone- they will assisst you adjusting the armholes if required. Happy knitting!

Hekmat 13.12.2018 - 23:49:

I do not understand the kitting tip 1and2 specially tip 2 ,would you please make video tutorial for them for this pattern.

DROPS Design 14.12.2018 kl. 08:38:

Dear Mrs Hekmat, When you have to inc and dec at the same time work as follows: 1 edge st, YO (= increase 1 st), K2, P2 tog, and finish row with P2 tog, K2, YO (= inc 1 st), 1 edge st. Continue increasing like this with a YO before the (K2, P2 tog (dec for raglan)) at the beg of row and with a YO after (P2 tog, K2) at the end of row. Work the increase sts in stocking st. Happy knitting!

Anna 15.11.2018 - 20:07:

Que veut dire ? M2, M1...

DROPS Design 15.11.2018 kl. 20:34:

Bonjour Anna, M1, M2 ect. sont les diagrammes des points fantaisies. Ils sont en bas de page. Comment lire les diagrammes des points fantaisie dans les explications vous troverez ICI. Bon travail!

Maria 04.04.2016 - 19:33:

Hello! Are the diagramm descriptions for the right site? For example at the 5th sign ( 5sts in stockinette st), in the wrong side should I purl 5? Thank you !

DROPS Design 05.04.2016 kl. 09:12:

Dear Maria, the diagrams are showing all rows from RS, starting from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from the left towards the right from WS. so that sts with 4th symbol will be worked K from RS and P from WS (= 5 sts in stocking st). Happy knitting!

Michela Ricchiuto 14.09.2015 - 12:05:

Da mir das Anstricken des Ärmels für das Rückenteil ein bisschen kompliziert dünkt, würde ich gerne fragen, ob ich das Rückenteil nicht analog zum Vorderteil (ausser Halsauschnitt) stricken kann? Sprich, den Ärmel wie beim Vorderteil zunehmen. Danke und Gruss, M. Ricchiuto

DROPS Design 15.09.2015 kl. 21:32:

Das Rückenteil hat ja eine etwas andere Maschenzahl, es ist etwas schmaler als das Vorderteil, und es werden keine M unter dem Arm abgekettet. Sie sollten es nach Anleitung stricken, ansonsten sitzt es nicht richtig. An welcher Stelle haben Sie denn genau ein Problem? Vielleicht lässt sich das ganz einfach lösen.

Marina 23.07.2014 - 01:05:

Hallo! Wie wird die Schulter am Rücken gestrickt? Wie bekomme ich das gleiche Raglanmuster wie auf der Vorderseite? Danke

DROPS Design 28.07.2014 kl. 10:01:

Liebe Marina, leider lässt sich das an dieser Stelle nicht so ganz einfach erklären, um auch am Rückenteil eine Loch-R zu bekommen, da das Top dafür etwas umgearbeitet werden muss. Ausführlicher beraten lassen können Sie sich in Ihrem Dropswollgeschäft.

Kommentér oppskrift DROPS 73-15