DROPS / 73 / 15

That Girl by DROPS Design

DROPS top med snoninger og ribstrik i "Muskat"

Pga mønsteret bliver toppen smallere end angivet på måleskitsen.

Størrelse: S/M - M/L - L/XL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
350-400-450-500 gr f.nr 09, lys brun

DROPS Pinde og ærmep nr 4.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 104.65kr. Læs mere.

Instruktioner

Strikkefasthed: 21 m x 28 p = 10 x 10 cm på p 4 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Mønster: Se diag M.1 og M.2. Mønsteret i diag ses fra retsiden.

Lukketips-1: Alle aflukninger sker fra retsiden. Der lukkes 1 m på indersiden af 3 m, disse strikkes således fra kanten: 1 m retstrik og 2 m r. Luk således efter 3 m: 2 vr sm. Luk således før 3 m: 2 drejet vr sm.

Lukketips-2: Læs hele afsnittet før det strikkes! nu tages der m ud til ærme (skulder) samtidig med at der lukkes af til ærmegab (dvs raglan). Alle aflukninger og udtagninger sker på samme p fra retsiden. Der lukkes 1 m på samme sted som før ved at strikke 2 vr sm. Samtidig tages der 1 m ud med et omslag - første udtagning sker indenfor 1 kantm, derefter tages der ud på indersiden af 1 m mere for hver gang således at det bliver en hulrække langs raglanen. OBS: Yderste m strikkes i retstrik, i tillæg strikkes de 2 første m som tages ud ind i retstrik - dette er vigtigt ellers vil ærmet rulle sig yderst - derefter strikkes de resterende m ind i glatstrik.

Forstk: Slå 106-118-130 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Muskat. Strik således fra kanten: 1 kantm, M.2 over 36-42-48 m, M.1 (= 34 m), M.2 over 34-40-46 m, 1 kantm. Fortsæt mønsteret. Husk på Strikkefastheden! Når arb måler 35-36-37 cm lukkes der 4 m af i hver side = 98-110-122 m tilbage på p. Luk derefter af til ærmegab på hver 2. p - se Lukketips-1: 1 m 5-9-13 gange = 88-92-96 m. Direkte bagefter lukkes der og der tages ud på hver 2.p efter Lukketips-2: 1 m 24-22-19 gange. Samtidig når arb måler ca 48-50-52 cm - afpas efter en af pilene i diag - sættes de midterste 20 m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 2 gange. Efter alle aflukninger til hals og udtagninger /aflukninger til ærme er der 25-27-29 m tilbage på hver skulder. Fortsæt med glatstrik med de 3 yderste m mod skulderen i retstrik. Når arb måler 56-58-60 cm sættes der i 1 mærketråd = midt på skulderen. Samtidig lukkes der 1-5-10 m af mod halsen = 24-22-19 m tilbage på p. Nu fortsættes ærme-delen nedover rygstk. Slå 1 ny m op (til at sy sammen i) mod halsen = 25-23-20 m. Videre lukkes der 1 m mod halsen på hver 2.p til alle m er lukket.

Rygstk: Slå 94-106-118 m op (inkl 1 kantm i siden) på p 4 med Muskat. Strik således (1.p = retsiden): 1 kantm, 2 m glatstrik, M.2 over 90-102-114 m, 1 kantm. Fortsæt mønsteret. Når arb måler 35-36-37 cm lukkes der 1 m af til ærmegab i hver side - se Lukketips-1: 29-31-32 gange på hver 2.p. Samtidig når arb måler 54-56-58 cm lukkes de midterste 30 m af til hals. Videre lukkes der 2 m på næste p mod halsen = 1-5-10 m tilbage på hver skulder. Luk disse af, arb måler ca 56-58-60 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmedelen fra forstk til rygstk indenfor 1 kantm – sørg for at ærmet starter på samme sted på for- og rygstk. Sy sidesømmene indenfor 1 kantm. PS: De 4 vrangm i hver side af forstk = midt i siden, dvs at sømmen bliver forskudt mod rygstk.
Hals: Saml ca 92 til 100 m op (delbart med 4 inkl m på tråden foran) rundt i halsen på ærmep 4 og strik Rib = 2 r, 2 vr – sørg for at m stemmer over hinanden midt foran. Luk af med r over r og vr over vr når halsen måler 18 cm.

Mønsteret ses fra retsiden!
=1 ret
= 1 vrang
= strik 5 m i m således: 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r
= 5 m glatstrik
= 5 m ret sm, stik højre p ind i m på venstre p fra yderste m (m bliver dermed strikket drejet ret)
= sæt 4 m på hj.p bag arb, strik de 4 næste m således de ses (dvs: 1 r, 2 vr, 1 r), derefter strikkes m på hj.p således de ses (dvs 1 r, 2vr, 1 r).
= Sæt 4 m på hj.p foran arb, strik de 4 næste m således de ses (dvs: 1 r, 2 vr, 1 r), derefter strikkes m på hj.p således de ses (dvs 1 r, 2 vr, 1 r).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 03.03.2006
Der er ingen snoning bagpå, kun rib. Altså strikkes M.2 på rygstk.

Diagram

= 1 ret
= 1 vrang
= strik 5 m i samme m således: 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r
= 5 m glatstrik
= 5 m ret sm, stik højre p lige ind i m på venstre p fra yderste m (m bliver da strikket drejet ret)
= Sæt 4 m på hj.p bag arb, strik de 4 næste m som de ses (dvs: 1 r, 2 vr, 1 r), derefter strikkes m på hj.p som de ses (dvs 1 r, 2 vr, r).
= Sæt 4 m på hj.p foran arb, strik de 4 næste m som de ses (dvs: 1 r, 2 vr, 1 r), deretter strikkes m på hj.p som de ses (dvs 1 r, 2 vr, 1 r).

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 73-15) for mål og udregninger.

AS 08.03.2020 - 18:53:

Est-ce possible pour vous de me donner les explications avec les abbréviations à faire de chaque mailles au début du rang et à la fin de rang ? Diminuer 1 m comme indiqué ci dessus en tricotant 2 m ens à l'envers. EN MÊME TEMPS, augmenter avec 1 jeté (faire la première augmentation à 1 m lis du bord, puis augmenter 1 m de plus à chaque fois qu'il y a un rang ajouré le long du raglan de l'emmanchure.

DROPS Design 09.03.2020 kl. 12:06:

Bonjour AS, vous diminuez à 3 m des bords de chaque côté et vous augmentez à 1 m des bord en même temps: donc vous aurez pour la 1ère série: 1 m, 1 augm, 2 m, 1 diminution en début de rang et en fin de rang: 1 dim, 2 m, 1 augm, 1 m. Vous aurez ensuite 2 m, 1 augm, 2 m, 1 dim... 1 dim, 2 m, 1 augm, 2 m et ainsi de suite, vous allez augmenter et diminuer de part et d'autre des 2 mailles soulignées ci-dessus. ce sont des mailles de raglan et les nouvelles mailles sont celles des manches. Bon tricot!

Anna 02.03.2020 - 17:07:

Je suis rendue BLOQUÉE de l'incompréhension de ce qui signifie ci-dessous: Diminuer ensuite tous les 2 rangs 5-9-13 fois 1 m de chaque côté pour les emmanchures à 3 m des bords -voir diminutions ci dessus = 88-92-96 m.

DROPS Design 03.03.2020 kl. 07:41:

Bonjour Anna. Cela signifie que tu dois revenir plus tot dans le modele et voir la section (ci-dessus) suivant: Diminutions : toutes les diminutions se font sur l'endroit. Diminuer 1 m à 3 m des bords tricotées ainsi : 1 m lis au point mousse, 2 m jersey... Bon travail!

Paola 27.02.2020 - 10:55:

Salve Vorrei realizzare questo modello con Karisma , ma a maniche lunghe. Per le maniche posso raccordarmi al raglan? E nel caso come posso calcolare il numero di maglie da cui partire prima di iniziare il raglan delle maniche? Grazie

DROPS Design 28.02.2020 kl. 09:21:

Buongiorno Paola, per un aiuto così personalizzato può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Lianne 13.09.2019 - 16:06:

Hallo, ik heb een vraagje over het volgende stukje: Brei door in patroon tot een hoogte van 35-36-37 cm. Kant 4 st af aan weerskanten = 98-110-122 st resteren, en kant vervolgens 5-9-13 x 1 st aan weerskanten naast de 3 kantst in elke 2e nld - zie breitips-1 = 88-92-96 st. in het Nederlandse patroon staat kant eerst 4 aan beide kanten af en daarna nog 5x1st, in het engelse patroon staat, decrease (dus minderen ipv afkanten), Ik neem aan dat het inderdaad minderen is?

DROPS Design 13.09.2019 kl. 20:05:

Dag Lianne,

Ja hoor, daar wordt hetzelfde mee bedoeld in dit geval. Decrease betekent minderen en soms wordt dat woord ook gebruikt voor afkanten

Hekmat 14.12.2018 - 14:13:

What about tip1,would you please explain it .and if my measurements are below XL too much and above L by 4cm to each part (fornt and back) alone what should I do? Thanks for your answers

DROPS Design 14.12.2018 kl. 14:55:

Dear Mrs Hekmat, when you only decrease work as follow: 1 edge st, K2, P2 tog (= 1 st dec), continue as before and finish row with P2 tog (= 1 st dec), K2, 1 edge st. We are unfortunately not able to adjust every pattern to each individual measurements, for any further assistance please contact the store where you bought the y arn - even per mail or telephone- they will assisst you adjusting the armholes if required. Happy knitting!

Hekmat 13.12.2018 - 23:49:

I do not understand the kitting tip 1and2 specially tip 2 ,would you please make video tutorial for them for this pattern.

DROPS Design 14.12.2018 kl. 08:38:

Dear Mrs Hekmat, When you have to inc and dec at the same time work as follows: 1 edge st, YO (= increase 1 st), K2, P2 tog, and finish row with P2 tog, K2, YO (= inc 1 st), 1 edge st. Continue increasing like this with a YO before the (K2, P2 tog (dec for raglan)) at the beg of row and with a YO after (P2 tog, K2) at the end of row. Work the increase sts in stocking st. Happy knitting!

Anna 15.11.2018 - 20:07:

Que veut dire ? M2, M1...

DROPS Design 15.11.2018 kl. 20:34:

Bonjour Anna, M1, M2 ect. sont les diagrammes des points fantaisies. Ils sont en bas de page. Comment lire les diagrammes des points fantaisie dans les explications vous troverez ICI. Bon travail!

Maria 04.04.2016 - 19:33:

Hello! Are the diagramm descriptions for the right site? For example at the 5th sign ( 5sts in stockinette st), in the wrong side should I purl 5? Thank you !

DROPS Design 05.04.2016 kl. 09:12:

Dear Maria, the diagrams are showing all rows from RS, starting from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from the left towards the right from WS. so that sts with 4th symbol will be worked K from RS and P from WS (= 5 sts in stocking st). Happy knitting!

Michela Ricchiuto 14.09.2015 - 12:05:

Da mir das Anstricken des Ärmels für das Rückenteil ein bisschen kompliziert dünkt, würde ich gerne fragen, ob ich das Rückenteil nicht analog zum Vorderteil (ausser Halsauschnitt) stricken kann? Sprich, den Ärmel wie beim Vorderteil zunehmen. Danke und Gruss, M. Ricchiuto

DROPS Design 15.09.2015 kl. 21:32:

Das Rückenteil hat ja eine etwas andere Maschenzahl, es ist etwas schmaler als das Vorderteil, und es werden keine M unter dem Arm abgekettet. Sie sollten es nach Anleitung stricken, ansonsten sitzt es nicht richtig. An welcher Stelle haben Sie denn genau ein Problem? Vielleicht lässt sich das ganz einfach lösen.

Marina 23.07.2014 - 01:05:

Hallo! Wie wird die Schulter am Rücken gestrickt? Wie bekomme ich das gleiche Raglanmuster wie auf der Vorderseite? Danke

DROPS Design 28.07.2014 kl. 10:01:

Liebe Marina, leider lässt sich das an dieser Stelle nicht so ganz einfach erklären, um auch am Rückenteil eine Loch-R zu bekommen, da das Top dafür etwas umgearbeitet werden muss. Ausführlicher beraten lassen können Sie sich in Ihrem Dropswollgeschäft.

Kommentere opskrift DROPS 73-15