DROPS / 152 / 7

Blue Notes by DROPS Design

Stickade DROPS sockor i ”Fabel”. Stl 35-43.

Tags: sockor,
  • Blue Notes / DROPS 152-7 - Stickade DROPS sockor i ”Fabel”. Stl 35-43.
DROPS Design: Modell nr fa-276
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
100-100-100 g nr 340, blue lagoon

DROPS STRUMPST NR 2,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 34 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-8-8 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-8-8 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-7-7 m, lyft nästa m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 14-14-16 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 60-64-68 m på strumpst 2,5 med Fabel. Sticka 1 v slätst. Fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 4 v (1 cm). Sedan stickas det slätst – SAMTIDIGT på 1:a v minskas det 6-6-6 m jämnt fördelat = 54-58-62 m.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 12-14-16 cm behålls de första 26-28-30 m på st till häl och de sista 28-30-32 m sätts på 1 tråd (= mitt uppepå foten). Sticka slätst fram och tillbaka över häl-m i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör i arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan! Efter hälminskn stickas det upp 13-14-16 m på varje sida av hälen och de 28-30-32 m från tråden sätts tillbaka på st = 68-72-80 m. Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 m uppepå foten. Fortsätt med slätst runt – SAMTIDIGT minskas det av i varje sida så här: Sticka de 2 sista m före första markören uppepå foten vridet räta tills (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre), och sticka de 2 första m efter sista markören uppepå foten räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 m. Sticka sedan vidare tills arb mäter 18-19-21 cm från markören på hälen (= 4-5-6 cm kvar). Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 26-28-30 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst - SAMTIDIGT minskas det till tå på varje sida av båda markörerna så här:
Före markören: 2 m räta tills. Efter markören: 2 m vridet räta tills. Upprepa minskn i varje sida på vartannat v totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje v 6-3-2 ggr = 12-16-16 m kvar på st. På nästa v stickas alla m tills 2 och 2. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 20.02.2014
Ny garnåtgång i strl 35/37 - 38/40:
DROPS FABEL från Garnstudio
100-100-100 g nr 340, blue lagoon
signature

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 152-7) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (17)

country flag Merja Palomäki 06.11.2019 - 21:05:

Miten saan toiseen sukkaan samanlaiset kuviot kuin ensimmäiset. Yritin aloittaa uuden kerän mutta siinä kuviot olivat aivan eri kohdissa kuin ensimmäisessä sukassa.

user icon DROPS Design 18.12.2019 kl. 17:16:

Hei, kun neulot kirjavalla langalla on tärkeää, että aloitat toisen sukan kerää samasta raitaväristä, jolla aloitit ensimmäisen sukan kerän. Muuten sukkien kuviot voivat erota melko paljon.

country flag Janette 26.07.2019 - 13:47:

Hello, I am working on the second sock however I can’t get the stripe pattern the same as the first sock. The repeat in the stripe is too random. Do you have any advice to prevent this problem as I have purchased a lot of Fabel yarn to make socks. I am using colour 904, dyelot 22250. Cheers

user icon DROPS Design 06.08.2019 kl. 10:26:

Dear Janette, DROPS Fabel consist of various colours that repeat regularly but with not on the same length basis. For further assistance, please contact your DROPS store. Happy knitting!

country flag Ann Karin Vestergaard 24.07.2019 - 08:28:

Jeg vil købe strømpepinde. Hvilket materiale er bedst? Hvad er den bedste længde på pindene? Hvordan laver man den bedste hæl, ude at der bliver 'huller"?

user icon DROPS Design 02.08.2019 kl. 09:41:

Hej Ann Karin, det er en smags sag, spørg gerne din DROPS forhandler, de hjælper også gerne til med hælen. Se også vores instruktionsvideoer på sokker og hæl. God fornøjelse!

country flag Janette 06.07.2019 - 11:42:

Hello, please advise how I can do a k2 P2 rib on 58 stitches in the round. I think there is an error in the pattern.

user icon DROPS Design 07.07.2019 kl. 08:48:

Dear Janette, you start with 60-64-68 sts and work 1 round in stocking st, than work rib = K 2/P 2 for 4 rounds (1 cm). After that work in stocking st and on 1st round dec 6-6-6 sts evenly = 54-58-62 sts. So on 58 sts in round you continue in stocking st. Happy knitting!

country flag Ricci 04.11.2018 - 19:23:

Bonjour je souhaiterais faire ce modèle qui m a l air très simple, je suis débutante dans la réalisation des chaussettes. Je voudrais savoir si je peux faire les côtes dans un diamètre inférieur comme sur certains modèles que vous présentez. D autant que je voudrais faire au moins 4 cm de cote. Aussi si jamais je décidais de faire le modèle en magic loop ou avec des minis aiguilles circulaires cela me compliquera t il la tache quand a l excution du patron. Merci

user icon DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:52:

Bonjour Mme Ricci, pensez tout d'abord à bien vérifier votre échantillon, et, si vous débutez, vous pouvez commencer par réaliser le modèle tel qu'il est décrit (sur 4 aiguilles doubles pointes, en magic loop etc.. peu importe) pour pouvoir bien suivre sa réalisation, toutefois, vous pouvez tout à fait tricoter plus de hauteur de côtes si vous le souhaitez. Votre magasin DROPS saura vous conseiller de façon plus personnelle si besoin - même par mail ou téléphone. Bon tricot!

country flag Paula Morgan 10.01.2017 - 23:30:

Im a complete beginner. How many needles do I use to cast on?

user icon DROPS Design 11.01.2017 kl. 09:29:

Dear Mrs Morgan, the video below shows how to cast on sts on double pointed needles and how to work then in stocking st - find more videos about that pattern under tab "videos" or at the very bottom of the page. Happy knitting!

country flag Maarit Laine 19.08.2016 - 16:19:

Hei, Minkä numeroisilla puikoilla olisi hyvä kutoa, kun puikot ovat neliskanttiset?

user icon DROPS Design 22.08.2016 kl. 16:13:

Hei! Mikäli neuletiheytesi on sama kuin ohjeessa, neulot ohjeen antamalla puikkonumerolla, eli numerolla 2,5.

country flag Cova 02.03.2016 - 16:58:

Entiendo, muchas gracias. Voy a ver sí lo consigo. Otra cosilla, los Mp los dejo sueltos y los voy moviendo según teja al principio y al final dela aguja donde tengo los30 del empeine o en el primer y último punto? Muchas gracias

user icon DROPS Design 03.03.2016 kl. 09:14:

Hola Cova. Los MP se colocan en las agujas y se van moviendo junto con la labor. Mientras estamos disminuyendo tiene que haber siempre 30 pts entre los MP.

country flag Cova 01.03.2016 - 16:20:

Ya he tejido hasta las disminuciones del talón. Tengo 4 agujas con 14 (del talón), 14 levantados, 30 empeine, otros 14 levantados. No comprendo bien dónde tengo que poner los 2 (?) MP y cómo hacer las disminuciones. ¿Tejo juntos el ultimo punto de los 14 levantados con el primero del empeine y el ultimo del empeine con el primero de los otros 14 levantados? ¿o solo tejo juntos los dos últimos de los 14 levantados y los dos primeros de los otros 14 levantados? Gracias de antemano por su ayuda.

user icon DROPS Design 02.03.2016 kl. 10:33:

Hola Cova, los MPs se colocan justo antes y después de los 30 pts del empeine. Las dism se realizan en los 14 pts anteriores y posteriores a los pts del empeine pero NO en los pts del empeine, es decir, trabajamos 12 pts y los últimos 2 los trabajamos juntos, ahora los 30 pts del empeine sin dism y después del 2º MP trabajamos juntos los 2 primeros pts de los 14 levantados en el otro lado.

country flag Karin 14.07.2015 - 21:32:

Est ce possible d utiliser une aiguille circulaire à la place des aiguilles doubles pointes? J ai essayé mais j ai l impression que le nombre de mailles ne permet pas de le faire.

user icon DROPS Design 27.07.2015 kl. 11:49:

Bonjour Karin, quand le nombre de mailles est trop petit pour être tricoté en rond sur aiguille circulaire, on utilise des aiguilles doubles pointes ou la technique du magic loop - voir vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 152-7

Blue Notes

Natalia, Germany

Blue Notes

Elisabeth, France

Pletené ponožky podle DROPS Design

Motánky, Czech Republic