DROPS Extra / 0-997

Fireside Snuggle Mittens by DROPS Design

DROPS Jul: Strikket DROPS votter i ”Nepal” med flette

DROPS Design: Modell nr ne-131
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
100-100 g f.nr 0500, lys grå
Og bruk:
50-50 g f.nr 0100, natur

DROPS SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, type oppskrift: votter,

MØNSTER: Se diag A.1.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS:
Fell slik (start 3 m før merketråden): 2 rett sammen, 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Legg opp 40-40 m på settp 3 med lys grå og strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 2 r / 2 vr). Når vrborden måler 6-7 cm strikkes neste omg slik: * Strikk 5 rett, strikk de 2 neste m rett sammen *, gjenta fra *-*, 2 ganger til, 2 vrang, * 2 rett sammen, 2 rett *, gjenta fra *-* 2 ganger til, 2 vrang og avslutt med 3 rett = 34-34 m. Bytt til settp 4 og strikk neste omg slik: * 2 m rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* omg ut. Neste omg strikkes slik (kastene strikkes rett): 18 m glstrikk (= inni hånden), A.1 (= 13 m) og 3 m glstrikk. Fortsett mønsteret slik. Når arb måler 13-14 cm økes det 1 m på hver side av første m på omg til tommel – LES ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte m på hver 2.omg, 4-5 ganger til = 44-46 m. Nå settes de 11-13 tommel-m på 1 tråd. Fortsett rundt som før SAMTIDIG som det legges opp 1 ny m bak tommelen på neste omg = 34-34 m. Når votten måler ca 26-28 cm (prøv evt votten på, det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål), settes det 1 merketråd etter de første 16 m på omg og 1 merketråd etter de neste 17 m (det gjenstår 1 m på omg etter siste merketråd). Nå felles det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 2.omg, 2 ganger til og deretter på hver omg totalt 3 ganger = 10 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 11-13 tommel-m fra tråden tilbake på settp 4. Strikk i tillegg opp 4-3 m bak tommelen = 15-16 m. Strikk glstrikk rundt til selve tommelen måler ca 4½-5 cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Strikk 2 omg rett SAMTIDIG som alle m strikkes sammen 2 og 2 på begge omg = 4-4 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

VENSTRE VOTT:
Legg opp og strikk som høyre, men speilvendt - Dvs start vrborden med 2 vrang (istedenfor 2 rett). Strikk 1.omg etter vrborden slik: : 3 rett, 2 vrang, * 2 rett, 2 m rett sammen *, gjenta fra *-*, 2 ganger til, 2 vrang, * 2 rett sammen, 5 rett *, gjenta fra *-* 2 ganger til. Bytt til settp 4 og strikk neste omg slik: * 2 rett sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* omg rundt. Neste omgang strikkes slik (kastene strikkes rett): 3 m glstrikk, A.1 (= 13 m) og 18 m glstrikk. Øk til tommel på hver side av siste m på omg. Før fellingene øverst på votten settes 1.merketråd etter 1.m på omg, og 2.merketråd etter de neste 17 m (= 16 m tilbake på omg etter siste merketråd).

KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder a 2,5 meter med natur. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned i hullraden på votten. Lag 2 pongponger med diameter på ca 2 cm med natur. Fest en pongpong i hver ende av tråden. Gjenta på den andre votten.

= Sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p
= Sett 2 m på hj.p foran arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p