DROPS Extra / 0-997

Fireside Snuggle Mittens by DROPS Design

DROPS Joulu: Neulotut DROPS palmikkokäsineet ”Nepal”-langasta.

DROPS Design: Malli nro ne-131
Lankaryhmä C
-----------------------------------------------------------
100-100 g nro 0500, vaaleanharmaa
50-50 g nro 0100, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Meiltä löydät sadoittain ilmaisia jouluohjeita. Katso ohjeet tästä!

MALLINEULE: Katso ruutupiirros A.1.

LISÄYSVINKKI:
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden 2 s:n keskellä), nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
--------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE:
Luo 40-40 s sukkapuikoille nro 3 vaaleanharmaalla langalla ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 6-7 cm, neulo seuraava krs näin: *Neulo 5 o, neulo seuraavat 2 s oikein yhteen*, toista *-* vielä 2 kertaa, 2 n, *2 s oikein yhteen, 2 o*, toista *-* vielä 2 kertaa, 2 n ja neulo lopuksi 3 o = 34-34 s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo seuraava krs näin: *Neulo 2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* koko krs:n ajan. Seuraava krs neulotaan näin (langankierrot neulotaan oikein): 18 s sileää neuletta (= kämmenpuoli), A.1 (= 13 s) ja 3 s sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 13-14 cm, aloita peukalokiilan lisäykset, eli lisää krs:n ensimmäisen s:n molemmin puolin 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin joka 2. krs vielä 4-5 kertaa = 44-46 s. Siirrä sitten peukalokiilan 11-13 s apulangalle. Jatka suljettua neuletta kuten aiemmin ja luo SAMALLA seuraavalla krs:lla peukalokiilan silmukoiden tilalle 1 s = 34-34 s. Kun käsineen pituus on n. 26-28 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. 4 cm), kiinnitä 1 merkkilanka krs:n ensimmäisten 16 s:n jälkeen ja 1 merkkilanka seuraavien 17 s:n jälkeen (= 1 s viimeisen merkkilangan jälkeen). Kavenna sitten kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 2 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla yht. 3 kertaa = 10 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat 11-13 s takaisin sukkapuikoille nro 4. Poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 4-3 s = 15-16 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on n. 4½-5 cm (sovita tarvittaessa käsinettä, työhön neulotaan vielä n. ½ cm). Neulo 2 krs:n ajan kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 4-4 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

VASEN KÄSINE:
Neulo oikean käsineen peilikuvaksi, eli aloita nyt joustinneule 2 nurjalla s:lla. Kun joustinneule on valmis, neulo seuraava krs näin: 3 o, 2 n, *2 o, 2 s oikein yhteen*, toista *-* vielä 2 kertaa, 2 n, *2 s oikein yhteen, 5 o*, toista *-* vielä 2 kertaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo seuraava krs näin: *2 s oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-* koko krs:n ajan. Neulo sitten seuraava krs näin (langankierrot neulotaan oikein): 3 s sileää neuletta, A.1 (= 13 s) ja 18 s sileää neuletta. Tee nyt peukalokiilan lisäykset krs:n viimeisen s:n molemmin puolin. Kärkikavennusten merkkilangat kiinnitetään seuraavasti: 1. merkkilanka krs:n 1. s:n jälkeen ja 2. merkkilanka seuraavien 17 s:n jälkeen (= 16 s viimeisen merkkilangan jälkeen).

SOLMIMISNAUHA:
Leikkaa 2 kpl n. 2,5 metrin pituista luonnonvalkoista lankaa. Kierrä langat tiukasti yhteen, taita nauha kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri käsineen reikäkerrokseen. Tee 2 luonnonvalkoista tupsua, joiden halkaisija on n. 2 cm. Kiinnitä 1 tupsu solmimisnauhan kumpaankin päähän. Toista toisessa käsineessä.

= siirrä 2 s apupuikolle työn taakse, 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein
= siirrä 2 s apupuikolle työn eteen, 2 o, neulo apupuikon 2 s oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-997 alkuperäisohjeeseen.