DROPS Extra / 0-938

Matilda by DROPS Design

Heklet DROPS kåpe og lue i ”DROPS ♥ YOU #4” eller ”Nepal” med pyntekanter. Str 3 - 12 år.

Stikkord: blomst, jakker, luer,

DROPS Design: Modell nr ne-015-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------

KÅPE:
DROPS ♥ YOU #4 fra Garnstudio
400-450-500-550-600 g f.nr 0607, brun
50-50-50-50-50 g f.nr 0282, beige

Eller bruk:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
400-450-500-550-600 g f.nr 0618, kamel
50-50-50-50-50 g f.nr 0206, lys beige

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nåla du må bruke for å få 12 st x 6 rader = 10 x 10 cm.
DROPS KOKOSKNAPP NR 515: 5-5-5-6-6 stk.

LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 50/52 - 52/54 - 54/58 cm
Materialer:
DROPS ♥ YOU #4 fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 0607, brun
En rest av 0282, beige til dekorasjon.

Eller bruk:
DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 0618, kamel
En rest av 0206, lys beige til dekorasjon.

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nåla du må bruke for å få 12 st x 6 rader = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 220kr. Les mer.
HEKLEINFO KÅPE:
Første st på raden erstattes av 3 lm.

FELLETIPS KÅPE:
Fell 1 st ved å hekle 2 st sammen slik:
Hekle 1 st i første st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
Fell 2 st ved å hekle 3 st sammen slik:
Hekle 1 st i første st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 4 løkkene på nåla.

HEKLEINFO LUE:
Hver omg med st starter med 3 lm i stedet for første st. Hver omg avsluttes med 1 kjm i den 3.lm på beg av omg.
Hver omg med fm starter med 1 lm i stedet for første fm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i den 1.lm på beg av omg.

ØKETIPS LUE:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme st.
--------------------------------------------------------

BAKSTK:
Hekle 61-63-68-73-78 lm med brun på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 2-4-4-4-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver at de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 48-50-54-58-62 st – LES HEKLEINFO! Fortsett med st oppover på alle rader.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 15 cm, felles det 1 st i hver side ved å hekle de 2 nest ytterste st sammen – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 5.-5.-6.-6.-7.cm 3 ganger til = 40-42-46-50-54 st. Når arb måler 33-36-39-42-45 cm, felles det til ermhull i hver side slik: Hekle kjm over de første 2-2-3-4-5 st, deretter hekles st til det gjenstår 2-2-3-4-5 st, snu arb. Fortsett med st, det er nå 36-38-40-42-44 st på raden.
Hekle videre til arb måler ca 47-51-55-59-63 cm. Nå hekles det 1 rad med st over kun de ytterste 12-13-13-14-14 st i hver side til skulder (de midterste 12-12-14-14-16 st = hals). Klipp tråden.

HØYRE FORSTK:
Hekle 34-36-38-41-43 lm med brun på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 5-2-4-2-4 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver at de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 27-28-30-32-34 st. Fortsett med st oppover på alle rader (de 3 ytterste st mot midt foran = stolpe). Når arb måler 15 cm, starter fellingen i siden som på bakstk. Når fellingene er ferdige, er det 23-24-26-28-30 st tilbake på raden. Når arb måler 33-36-39-42-45 cm, hekles det ikke lenger over de ytterste 2-2-3-4-5 st mot siden. Fortsett med st over de resterende 21-22-23-24-25 st. Når arb måler 43-47-50-54-57 cm, hekles det ikke lenger over de ytterste 7-7-8-8-9 st mot midt foran. Videre felles det 1 st mot midt foran på de 2 neste radene ved å hekle de 2 nest ytterste st mot midt foran sammen = 12-13-13-14-14 st tilbake på skulderen. Klipp tråden når arb måler 48-52-56-60-64 cm.

VENSTRE FORSTK:
Hekle som høyre men motsatt.

ERME:
Hekle 32-32-32-39-39 lm med brun på nål 6. Snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 5-5-5-2-2 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 26-26-26-31-31 fm (lm det ble snudd med teller her ikke som 1 fm). Snu arb og fortsett med 1 st i hver fm. Når arb måler 10 cm, økes det 1 st i hver side ved å hekle 2 st i nest ytterste st. Gjenta økningen på hver 2.-2.-2.-3.-3.rad 3-4-5-4-5 ganger til = 34-36-38-41-43 st.
Når arb måler 26-30-34-37-41 cm, starter fellingen til ermtopp. Hekle kjm over de første 3 st, deretter hekles det st frem til det gjenstår 3 st, snu arb. Hekle 3 lm, deretter hekles de 3 neste st sammen – SE FELLETIPS! Hekle st videre til det gjenstår 4 st, hekle de 3 neste st sammen, deretter 1 st i siste st, Fortsett slik med å hekle de 3 nest ytterste st sammen på hver rad til arb måler 33-37-41-45-49 cm, klipp tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, sidesømmene og ermsømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Sy deretter ermene i bolen. Sy i knappene på venstre forstk, den øverste ca 2 cm fra halsen/starten på kragen, den nederste ca 12 cm fra nedekant. Plasser de resterende knappene mellom disse 2 knappene. Knappene kneppes gjennom stolpen på høyre forstk.

KRAGE:
Hekle ca 35-50 fm rundt halsen med brun på nål 6. Fortsett med 1 fm i hver fm til kragen måler ca 6-7-7-8-8 cm. Klipp og fest tråden.

PYNTELOMMER:
Hekle 18-18-20-20-22 lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 6 med brun. Hekle 1.rad slik: 1 fm i 2.lm, 1 fm i hver av de neste 2 lm, hopp over 1 lm, * 1 fm i hver av de neste 3 lm, hopp over 1 lm *, gjenta fra *-* og avslutt med å hekle 1 fm i hver av de siste 1-1-3-3-1 lm = 13-13-15-15-16 fm. Videre hekles det 1 fm i hver fm til det er heklet ca 6-6-6-7-7 cm. Klipp tråden. Hekle en pyntelomme til.

SKRÅSTING:
Sy skråsting med beige under brystet og bak på ryggen. Ca 1-2 cm nedenfor ermhullet. Stingene skal gå over ca 1,5 x 1,5 cm.

MONTERING AV PYNTELOMMER:
Sy fast pyntelommene ca 3-5 cm under skråstingene midt på forstykkene. Sy med pene sting i overkant av lommen og sett et sting i hvert hjørne ned.

HEKLEKANTER:
Det hekles rundt alle kantene på jakken med beige på nål 6. Start midt bak på kragen. Hekle 1 fm, * 1 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* rundt kragen, ned langs forstk, rundt kanten nederst og opp langs forstk og bak i nakken igjen. Avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg. Hekle på samme måte nederst rundt ermene og rundt de løse kantene på lommene.

HEKLEKANT (rundt ermhullene):
Hekle en kant rundt ermet, litt på oversiden av der ermet er sydd fast i for- og bakstyk. Bruk heklenål 6 og start under ermet. Hekle 1 fm, * 1 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm *, gjenta fra *-* rundt hele ermhullet og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.

--------------------------------------------------------

LUE:
Luen hekles rundt ovenfra og ned.
Hekle 4 lm på nål 6 med brun og sett de til en ring med 1 kjm i første lm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
1.OMG: Les HEKLEINFO! Hekle 8 st om ringen.
2.OMG: 2 st i hver st omg rundt = 16 st.
3.OMG: * 1 st i første st, 2 st i neste st * gjenta fra *-* omg rundt = 24 st.
4.OMG: * 1 st i hver av de første 2 st, 2 st i neste st * gjenta fra *-* omg rundt = 32 st.
5.OMG: * 1 st i hver av de første 3 st, 2 st i neste st * gjenta fra *-*omg rundt = 40 st.
6.OMG: * 1 st i hver av de første 4 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.
7.OMG: * 1 st i hver av de første 5 st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 56 st. Her avsluttes økningene i str 3/5 år.
8.OMG: HEKLES KUN I STR 6/9 – 10/12: Hekle 1 st i hver st SAMTIDIG som det økes 3-6 st jevnt fordelt – LES ØKETIPS! = 59-62 st.
ALLE STR: Videre hekles det 1 st i hver st på hver omg til arb måler ca 18-19-20 cm. Bytt til beige, hekle 1 fm i hver st omg rundt. Klipp og fest tråden.

HEKLEBLOMST:
Hekle 6 lm med brun på nål 6 og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 1 lm, 1 halv-st om ringen, * 7 lm, 1 kjm gjennom de 2 trådene på fremsiden av forrige halv-st , 2 halv-st om ringen, * gjenta fra *-* til du har 5 lm-buer, 7 lm, 1 kjm gjennom de 2 trådene på fremsiden av forrige halv-st, 1 halv-st om ringen og avslutt med 1 kjm i 1.lm på beg av omg.
2.OMG: Hekle kjm frem til første lm-bue. Hekle 1 lm, hekle 12 halv-st om buen, * hekle 12 halv-st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* om alle lm-buene og avslutt med 1 kjm i 1.lm på beg av omg. Klipp tråden og dra den gjennom.
3.OMG: Bytt til beige og start med 1 kjm i den andre halv-st på 1.omg, 1 lm, 1 fm i samme m. Brett lm-buen mot deg og hekle 1 fm om 1 av trådene på baksiden av alle halv-st (toppen av halv-st fra forrige omg vipper da forover og vises tydelig fra forsiden). Mellom alle buene hekles det 1 veldig løs fm i den andre halv-st fra 1.omg. Avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg. Klipp tråden og dra den gjennom.

MONTERING: Sy fast blomsten på luen. Klipp og fest tråder.

Diagram

Ingrid 14.04.2018 - 18:01:

,Hejsan! Har gjort denna söta kappa till mitt barn-barn, stor succé. Nu skulle jag ville göra en likadan till mig själv? Hur ska man göra för att få till en stl 38-40?? Vänliga hälsningar Ingrid

DROPS Design 17.04.2018 kl. 13:39:

Tyvärr har vi inte just nu resurser att räkna om mönstret till vuxen stl. Se gärna på våra andra virkmönster i vuxen storlek.

Myriam Le Corre 18.09.2016 - 17:40:

Bonjour comment assemblez vous les côtés de la veste et des manches au crochet ou à l' aiguille à coudre? merci de votre aide

DROPS Design 19.09.2016 kl. 09:49:

Bonjour Mme Le Corre, les 2 peuvent être envisagés, au choix, en tous les cas à ce que la couture ne soit pas trop épaisse, quelle que soit la technique que vous choisissez. Bon crochet!

Anna 04.11.2015 - 20:31:

Ja det läste jag med i mönstret. Så det är inte meningen att man ska göra knapphål då?

DROPS Design 05.11.2015 kl. 12:20:

Nej det är inte meningen, de knäpps bara genom framkanten.

Anna 31.10.2015 - 21:33:

Hej. Ska det inte vara knapphål på kappan? Det står ingenstans att man ska göra knapphål men det står hur man ska sy i knapparna??! Ska knapparna knäppas genom maskorna i kappan bara??

DROPS Design 02.11.2015 kl. 10:07:

Hej Anna, ja precis "Knapparna knäpps genom framkanten på höger framst" Lycka till!

K.winnemuller 21.11.2014 - 19:07:

Ik heb dit vest voor mijn kleindochter gemaakt geweldig het staat haar zo mooi. Nu wil ik van dezelfde wol en voor een jongetje van bijna 2 jaar een truitje maken met een capuchon en voorsluitng met grote knopen. Hebben jullie daar een patroontje van?

DROPS Design 27.11.2014 kl. 16:08:

Hallo. Wij hebben maar een paar gehaakte truien/vesten, klik hier voor het zoekresultaat. Of u kunt proberen dit patroon aan te passen voor een jongetje.

Irene Heed Dalman 09.11.2014 - 10:26:

Hur ska man göra "knapphålen" på Matilda barnkappa?

DROPS Design 10.11.2014 kl. 11:20:

Hej Ireen. Knapparna knäpps genom framkanten på höger framst

Desiré 29.12.2013 - 18:57:

Ik heb deze als beginner gehaakt voor 3/5 jaar. Helaas vond ik hem met toer 7 erbij echt nog te groot. Daarna nog een x gehaakt, maar dan tot toer 6 en toen gestopt met meerderen. Heb er tot 2 x toe een roze toer doorheengehaakt. Resultaat is echt super!! De maat is perfect voor een 3-5 jarige en voor een beginner ook heel goed te haken dit!! Dit wordt echt mn favo muts patroon ben ik bang!! Dank je wel Garnstudio!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-938