DROPS Extra / 0-938

Matilda by DROPS Design

Gehaakte DROPS jas en muts met decoratieve randen van ”DROPS ♥ YOU #4” of ”Nepal”. Maat 3 - 12 jaar.

DROPS design: Model nr. ne-015-bn
Garengroep C
--------------------------------------------------------

JAS:
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
Maat in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materiaal:
DROPS ♥ YOU #4 van Garnstudio
400-450-500-550-600 gr. kleur nr. 0607, lichtbruin
50-50-50-50-50 gr. kleur nr. 0282, beige

Of gebruik:
DROPS NEPAL van Garnstudio
400-450-500-550-600 gr. kleur nr. 0618, camel
50-50-50-50-50 kleur nr. 0206, beige.

DROPS HAAKNLD 6 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 12 stk x 6 toeren = 10 x 10 cm.
DROPS HAAKNLD 5 mm - voor decoratieve zakken.
DROPS KOKOSKNOPEN, NR. 515: 5-5-5-6-6 stuks.

MUTS:
Maat: 3/5 - 6/9 - 10/12 jaar
Hoofd omtrek: 50/52 - 52/54 - 54/58 cm
Materiaal:
DROPS ♥ YOU #4 van Garnstudio
100-100-100 gr. kleur nr. 0607, lichtbruin
Een restje 0282, beige voor decoratie.

Of gebruik:
DROPS NEPAL van Garnstudio
100-100-100 gr. kleur nr. 0618, camel
Een restje 0206, beige voor decoratie.

DROPS HAAKNLD 6 mm – of de maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 12 stk x 6 toeren = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

leeftijd / maat: 11-12 jaar(146/152cm), 3-4 jaar (98/104cm), 5-6 jaar (110/116cm), 7-8 jaar (122/128cm), 9-10 jaar (134/140cm), mouwen: lange mouwen, patroontype: mutsen, vesten, techniek: structuur, thema: bloem, vorm: a-lijn,
2.15 EUR

INFORMATIE VOOR HET HAKEN JAS:
Vervang het eerste stk op de toer door 3 l.

TIP VOOR HET MINDEREN JAS:
Minder 1 stk door 2 stk samen te haken als volgt:
Haak 1 stk in eerste stk maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in volgende stk maar haal bij laatste doorhaling draad door alle 3 lussen op de haak.
Minder 2 stk door 3 stk samen te haken als volgt:
Haak 1 stk in eerste stk maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in volgende stk maar wacht met de laatste doorhaling, haak 1 stk in volgende stk haal bij laatste doorhaling draad door alle 4 lussen op de haak.

INFORMATIE VOOR HET HAKEN MUTS:
Begin elke stk toer met 3 l in plaats van het eerste stk. Eindig elke toer met 1 hv in 3e l van het begin van de toer.
Begin elke v toer met 1 l in plaats van eerste v. Eindig elke toer met 1 hv in 1e l van het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN MUTS:
Meerder 1 stk door 2 stk in dezelfde stk te haken.
--------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Haak 61-63-68-73-78 l met lichtbruin en haaknld 6 mm. Keer en haak 1 stk in 4e l vanaf haak, ga verder met 1 stk in elke van de volgende 2-4-4-4-4 l, * sla 1 l over, 1 stk in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 48-50-54-58-62 stk - LEES INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Ga verder met stk op alle toeren.
DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Minder bij een hoogte van 15 cm 1 stk aan elke kant door de 2 stk na het eerste stk samen te haken en door de 2 stk voor het laatste stk samen te haken – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Herhaal dit minderen elke 5-5-6-6-7 cm nog 3 keer = 40-42-46-50-54 stk. Minder bij een hoogte van 33-36-39-42-45 cm voor de armsgaten aan elke kant als volgt: haak hv over de eerste 2-2-3-4-5 stk, haak dan stk tot er 2-2-3-4-5 stk over zijn, keer het werk. Ga verder met stk, er zijn nu 36-38-40-42-44 stk op de toer.
Ga verder en haak tot het werk ongeveer 47-51-55-59-63 cm meet. Haak nu 1 toer met stk alleen over de buitenste 12-13-13-14-14 stk aan elke kant voor de schouders (de middelste 12-12-14-14-16 stk = hals). Hecht af.

RECHTERVOORPAND:
Haak 34-36-38-41-43 l met lichtbruin en haaknld 6 mm. Keer en haak 1 stk in 4e l vanaf haak, ga verder met 1 stk in elke van de volgende 5-2-4-2-4 l, * sla 1 l over, 1 stk in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 27-28-30-32-34 stk. Ga verder met stk op alle toeren (de 3 buitenste stk middenvoor = voorbies). Begin bij een hoogte van 15 cm met minderen aan de zijkant als op het achterpand. Als alle minderingen gemaakt zijn, zijn er 23-24-26-28-30 stk over op de toer. Vanaf een hoogte van 33-36-39-42-45 cm wordt niet meer gehaakt over de buitenste 2-2-3-4-5 stk aan de zijkant. Ga verder met stk over de overgebleven 21-22-23-24-25 stk. Vanaf een hoogte van 43-47-50-54-57 cm wordt niet meer gehaakt over de buitenste 7-7-8-8-9 stk middenvoor. Minder dan 1 stk middenvoor op de volgende 2 toeren door de 2 stk voor het laatste stk middenvoor samen te haken = 12-13-13-14-14 stk over op de schouder. Hecht af bij een hoogte van 48-52-56-60-64 cm.

LINKERVOORPAND:
Haak als het rechtervoorpand maar in spiegelbeeld.

MOUW:
Haak 32-32-32-39-39 l met lichtbruin en haaknld 6 mm. Keer en haak 1 v in 2e l vanaf haak, haak dan 1 v in elke van de volgende 5-5-5-2-2 l, * sla 1 l over, haak 1 v in elke van de volgende 4 l *, herhaal van *-* de hele toer = 26-26-26-31-31 v (eerste l op de toer telt NIET als 1 v). Keer het werk en ga verder met 1 stk in elke v. Meerder bij een hoogte van 10 cm 1 stk aan elke kant door 2 stk te haken in tweede en een na laatste stk. Herhaal dit meerderen elke 2-2-2-3-3 toeren nog 3-4-5-4-5 keer = 34-36-38-41-43 stk.
Haak tot een hoogte van 26-30-34-37-41 cm en minder dan voor de mouwkop. Haak hv over de eerste 3 stk, haak dan stk tot er 3 stk over zijn, keer het werk. Haak 3 l, haak dan de volgende 3 stk samen – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN! Haak stk tot er 4 stk over zijn, haak de volgende 3 stk samen, haak dan 1 stk in het laatste stk. Ga zo verder en haak de 3 stk voor het laatste stk samen elke toer tot het werk 33-37-41-45-49 cm meet, hecht af.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen, naai de zij- en mouwnaden samen met de zijkanten tegen elkaar om een dikke naad te voorkomen. Naai de mouwen in het lijf.
Zet de knopen aan op het linkervoorpand, plaats de bovenste knoop ongeveer 2 cm vanaf de hals/begin van de kraag, plaats de onderste knoop ongeveer 12 cm vanaf de onderkant. Verdeel de rest van de knopen gelijkmatig tussen deze 2 knopen. Knoop de jas dicht door de voorbies op het rechtervoorpand.

KRAAG:
Haak 35-50 v langs de hals met lichtbruin en haaknld 6 mm. Ga verder met 1 v in elke v tot de kraag ongeveer 6-7-7-8-8 cm meet. Hecht af.

DIAGONALE STEKEN:
Borduur diagonale steken met beige onder de borst en op het achterpand, ongeveer 1-2 cm onder het armsgat. Maak de steken steeds op een stuk van ongeveer 1,5 bij 1,5 cm.

DECORATIEVE ZAKKEN:
Haak 18-18-20-20-22-22 l (incl. 1 l om mee te keren) met haaknld 5 mm en lichtbruin. Haak 1e toer als volgt: 1 v in 2e l, 1 v in elke van de volgende 2 l, sla 1 l over, * 1 v in elke van de volgende 3 l, sla 1 l over *, herhaal van *-* en eindig met 1 v in elke van de laatste 1-1-3-3-1-1 l = 13-13-15-15-16-16 v. Haak dan 1 v in elke v tot een hoogte van ongeveer 6-6-6-7-7-7 cm. Hecht af. Haak nog een decoratieve zak.

GEHAAKTE RANDEN:
Haak langs alle randen op het vest met beige en haaknld 6 mm. Begin middenachter op de kraag. Haak 1 v, * 1 l, sla ongeveer 1 cm over, 1 v in volgende st *, herhaal van *-* langs de kraag, naar beneden langs het voorpand, langs de onderkant, omhoog langs het andere voorpand en weer langs de kraag op het achterpand. Eindig met 1 hv in v van het begin van de toer. Haak op dezelfde manier langs de onderkant van de mouwen en langs de losse kant van de zakken.

GEHAAKTE RAND (langs armsgaten):
Haak een rand langs de mouw waar de mouw aan voor- en achterpand genaaid is. Gebruik haaknld 6 mm en begin onder de mouw. Haak 1 v, * 1 l, sla ongeveer 1 cm over, 1 v *, herhaal van *-* langs het hele armsgat en eindig met 1 hv in eerste v aan het begin van de toer.

MUTS:
Wordt van boven naar beneden gehaakt.
Haak 4 l met haaknld 6 mm en lichtbruin en vorm een ring met 1 hv in eerste l. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
TOER 1: Lees INFORMATIE VOOR HET HAKEN! Haak 8 stk in l-ring.
TOER 2: 2 stk in elk stk de hele toer = 16 stk.
TOER 3: * 1 stk in eerste stk, 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 24 stk.
TOER 4: * 1 stk in elke van de eerste 2 stk, 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 32 stk.
TOER 5: * 1 stk in elke van de eerste 3 stk, 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 40 stk.
TOER 6: * 1 stk in elke van de eerste 4 stk, 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 48 stk.
TOER 7: * 1 stk in elke van de eerste 5 stk, 2 stk in volgende stk *, herhaal van *-* de hele toer = 56 stk. Eindig het meerderen voor maat 3/5 jaar hier.
TOER 8: WORDT ALLEEN GEHAAKT IN MAAT 6/9 – 10/12: Haak 1 stk in elk stk en meerder TEGELIJKERTIJD 3-6 stk gelijkmatig – LEES TIP VOOR HET MEERDEREN! = 59-62 stk
ALLE MATEN: haak nu 1 stk in elk stk elke toer tot het werk ongeveer 18-19-20 cm meet. Ga verder met beige en haak 1 v in elk stk de hele toer. Hecht af.

GEHAAKTE BLOEM:
Haak 6 l met lichtbruin en haaknld 6 mm en vorm een ring met 1 hv in eerste l.
TOER 1: haak 1 l, 1 hstk in l-ring, * 7 l, 1 hv door de 2 draden aan de voorkant van het vorige hstk, 2 hstk in l-ring *, herhaal van *-* er 5 l-lussen zijn gehaakt, 7 l, 1 hv door de 2 draden aan de voorkant van vorige hstk, 1 hstk in l-ring en eindig met 1 hv in 1e l van het begin van de toer.
TOER 2: haak hv tot eerste l-lus. Haak 1 l, haak 12 hstk in lus, * haak 12 hstk in volgende l-lus *, herhaal van *-* in alle l-lussen en eindig met 1 hv in 1e l van het begin van de toer. Knip de draad af en haal deze door de lus.
TOER 3: ga verder met beige en begin met 1 hv in tweede hstk in de 1e toer, 1 l, 1 v in dezelfde st. Vouw l-lussen naar u toe en haak 1 v in 1 van de draden aan de achterkant van alle hstk (de bovenkant van hstk van vorige toer helt naar voren en is duidelijk zichtbaar aan de voorkant). Haak tussen alle lussen 1 hele losse v in tweede hstk van 1e toer. Eindig met 1 hv in eerste l van het begin van de toer. Knip de draad af en haal deze door de lus.

AFWERKING:
Naai de bloem op de muts. Hecht af.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Extra 0-938.