DROPS / 149 / 46

Over The Rainbow by DROPS Design

Strikket DROPS teppe i ”Delight” og ”Alpaca” med vifter

DROPS Design: Modell nr de-108
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 100 x 150 cm

Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
500 g f.nr 10, oliven/rust/plomme
Og bruk:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 8903, sort

DROPS SETTP (x 2) OG RUNDP (80 cm) NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 40 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 29.50 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 29.50 kr /50g

fra 21.60 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 21.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 21.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 338.2kr. Les mer.

Diag A.1 viser hele nederste del på teppet med viftemønster, sett fra retten.
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Teppet består av flere “vifter” som strikkes sammen underveis. Det startes nederst på teppet i den rekkefølgen som viftene er nummererte i – se diag A.1. Det strikkes 2 deler som syes sammen på midten slik at teppet blir likt i begge sider. Nye masker strikkes alltid opp fra retten. De første 2 p på hver vifte strikkes med Alpaca, deretter strikkes viften ferdig med Delight.

VIFTE 1A:
Legg opp 61 m på rundp 4,5 med Alpaca og strikk slik:
1.p (= retten): strikk rett.
2.p (= vrangen): strikk rett.
3.p Bytt til Delight: 2 rett sammen, 9 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 6 rett *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, 3 rett, 2 rett sammen = 49 m.
4.-10.p: strikk rett.
11.p: 2 rett sammen, 7 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 4 rett *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, 3 rett, 2 rett sammen = 37 m.
12.-18.p: strikk rett.
19.p: 2 rett sammen, 5 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen = 29 m.
20.-26.p: strikk rett.
27.p: 2 rett sammen, 3 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen = 21 m.
28.-34.p: strikk rett.
35.p: 2 rett sammen, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett, 2 rett sammen = 17 m.
36.-42.p: strikk rett.
43.p: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, 2 rett sammen = 13 m.
44.-48.p: strikk rett.
49.p: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 3 rett, 2 rett sammen = 9 m.
50.-54.p: strikk rett.
55.p: 2 rett sammen, 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 rett, 2 rett sammen = 5 m.
56.-58.p: strikk rett.
59.p: 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 rett = 3 m.
60.p: strikk rett.
61.p: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

Strikk VIFTE 2A, 3A osv på 1.rad på samme måte.

HALV VIFTE I VENSTRE SIDE – VIFTE 1B:
Legg opp 31 m på p med Alpaca og strikk slik:
1.p (= retten): strikk rett.
2.p (= vrangen): strikk rett.
3.p Bytt til Delight: 2 rett sammen, 9 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 6 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 25 m.
4.-10.p: strikk rett.
11.p: 2 rett sammen, 7 rett, * ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 4 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 19 m.
12.-18.p: strikk rett.
19.p: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 15 m.
20.-26.p: strikk rett.
27.p: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 11 m.
28.-34.p: strikk rett.
35.p: 2 rett sammen, 7 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 9 m.
36.-42.p: strikk rett.
43.p: 2 rett sammen, 5 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 7 m.
44.-48.p: strikk rett.
49.p: 2 rett sammen, 3 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 5 m.
50.-54.p: strikk rett.
55.p: 2 rett sammen, 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 3 m.
56.-60.p: strikk rett.
61.p: ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden, trekk den gjennom m og fest.

HALV VIFTE I HØYRE SIDE– VIFTE 2B:
Legg opp 31 m med Alpaca og strikk som vifte 1B, men speilvendt (dvs på 3.-11.-19.-27.-35.-43.-49.-55 og 61.p leses setningen baklengs, men det startes med 2 rett sammen og avsluttes med ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over – Eksempelvis strikkes 3.p slik: 2 rett sammen, * 6 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, strikk 9 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over = 25 m.)
Første rad med vifter er nå strikket ferdig.

VIFTE 1C:
Strikk opp 30 m med Alpaca langs VIFTE 2B`s venstre kant (sett fra retten), og strikk deretter opp 31 m langs VIFTE 1A`s høyre kant (sett fra retten) = 61 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen).

Strikk VIFTE 2C, 3C, 4C og 5C på 2.rad på samme måte – se plassering i diag A.1.
Andre rad med vifter er nå strikket ferdig.

Strikk VIFTE 1D, 2D, 3D og 4D på 3.rad på samme måte – se plassering i diag A.1, men når det strikkes opp m gjøres det slik (eksemplet forklarer vifte 1D): Strikk opp 30 m med Alpaca langs VIFTE 1C`s venstre kant (sett fra retten), strikk opp 1 m øverst i spissen på VIFTE 1A og strikk tilslutt opp 30 m langs VIFTE 2C`s høyre kant (sett fra retten) = 61 m på p.

VIFTE 1E:
Strikk opp 30 m med Alpaca langs venstre kant (sett fra retten) på siste vifte på 2.rad, i tillegg strikkes det opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 1B = 31 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1B, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen).

VIFTE 2E:
Strikk opp 1 m med Alpaca i spissen øverst på VIFTE 2B, deretter strikkes det opp 30 m langs VIFTE 1C`s høyre kant (sett fra retten) = 31 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 2B, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen).
Tredje rad med vifter er nå strikket ferdig.

VIFTE 1F:
Strikk opp 30 m med Alpaca langs VIFTE 2E`s venstre kant (sett fra retten), strikk opp 1 m i spissen øverst på VIFTE 1C og strikk deretter opp 30 m langs VIFTE 1D`s høyre kant (sett fra retten) = 61 m på p. Videre strikkes det som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med rett fra vrangen).

Strikk VIFTE 2F, 3F, 4F og 5F på samme måte.

Fortsett slik oppover (gjenta de 2 siste radene med vifter) til teppet måler 75 cm, avslutt etter en rad med 4 hele og 2 halve vifter. Legg det til side, og strikk en del til på samme måte.

SIRKEL: Det strikkes 5 sirkler som sys fast i midten på teppet.
Det strikkes rundt på settp, fra midten og utover.
Legg opp 6 m fordelt på 3 stk settp 4,5 (= 2 m pr p) med Delight.
1.OMG: strikk vrang.
2.OMG: strikk rett.
3.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast *, gjenta fra *-* = 12 m.
4.OMG: strikk rett, kastene strikkes vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre for å unngå hull).
5.OMG: strikk vrang.
6.OMG: strikk rett.
Nå strikkes det videre med 7 stk settp. Fordel m på 6 stk p slik at det blir 2 m pr p.
7.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast, 1 vr, 1 kast *, gjenta fra *-* = 24 m (= 4 m pr p).
8.-10.OMG: som 4.-6.omg.
11.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast, 3 vr, 1 kast *, gjenta fra *-* = 36 m.
12.-14.OMG: som 4.-6.omg.
15.OMG: strikk * 2 vr, 1 kast, 1 vr, 1 kast, 3 vr *, gjenta fra *-* = 48 m.
16.-18.OMG: som 4.-6.omg.
19.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast, 5 vr, 1 kast, 2 vr *, gjenta fra *-* = 60 m.
20.-22.OMG: som 4.-6.omg.
23.OMG: strikk * 3 vr, 1 kast, 1 vr, 1 kast, 6 vr *, gjenta fra *-* = 72 m.
24.-26.OMG: som 4.-6.omg.
27.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast, 7 vr, 1 kast, 4 vr *, gjenta fra *-* = 84 m.
28.-30.OMG: som 4.-6.omg.
31.OMG: strikk * 4 vr, 1 kast, 1 vr, 1 kast, 9 vr *, gjenta fra *-* = 96 m.
32.-34.OMG: som 4.-6.omg.
35.OMG: strikk * 1 vr, 1 kast, 9 vr, 1 kast, 6 vr *, gjenta fra *-* = 108 m.
36.-38.OMG: som 4.-6.omg.
39.OMG: strikk * 5 vr, 1 kast, 1 vr, 1 kast, 12 vr *, gjenta fra *-* = 120 m.
40.-42.OMG: som 4.-6.omg.
43.OMG: Bytt til Alpaca. Strikk * 1 vr, 1 kast, 11 vr, 1 kast, 8 vr *, gjenta fra *-* = 132 m.
44.OMG: Fell av LØST med rett over alle m. Klipp tråden og behold ca 50 cm til montering.

Monter de to delene av teppet sammen, med sirklene i midten.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 05.08.2013
Ny garnmengde i Alpaca:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 8903, sort

Kommentarer / Spørsmål (108)

Dietje 03.04.2019 - 17:31:

Goedendag, Ik vind deze deken echt prachtig, maar ben niet zo thuis in breien. Is er een soortgelijk patroon om te haken? De cirkels lukt wel maar hoe tel ik de waaiers uit? Ik ben benieuwd.

DROPS Design 04.04.2019 kl. 08:06:

Dag Dietje

Helaas is er niet een dergelijk haakpatroon voor deze deken. Je kan natuurlijk wel even zoeken bij de haakpatronen voor dekens.

De waaiers worden gaandeweg tijdens het breien aan elkaar gebreid, tijdens het breien wordt dit wel duidelijk als je gewoon het patroon volgt. Onderaan het patroon staat een schema, zodat je kunt zien waar welke waaiers komen.

Ann 18.02.2019 - 21:39:

Når I nu har konstateret, at garnmængden på alpaca kun skal være 100 g, hvorfor retter I det så ikke oppe i toppen, hvor man finder oplysninger om garnforbrug? Nu har jeg lige bestilt garn, og kan regne ud, at jeg har købt 150 g for meget! Ret irriterende..

DROPS Design 20.02.2019 kl. 15:39:

hei Ann. Beklager det, det var en glipp i den danske oppskriften. Det er nå blitt rettet. Jeg vil anta at du kan returnere det garnet som er kjøpt for mye og få pengene tilbake for det. Igjen, beklager det og god fornøyelse

Pitha 31.08.2018 - 22:33:

Die kleur is niet olijfgroen. maar turqoise.

Karin Larsen 03.03.2017 - 15:35:

Hvor mange vifter skal man strikke , og hvor mange halv vifter skal man strikke

DROPS Design 06.03.2017 kl. 14:59:

Hej Karin. Det er ikke angivet i opskriften, saa det ved jeg ikke. Du skal fölge opskriften til de maal der angives: 75 cm og afslutte med 4 hele og 2 halve vifter - du strikker 2 dele paa denne maade. Og de to dele forbinder du med 5 cirkler. Jeg synes at kunne se 7 eller 8 raekker paa billedet. Men er din strikkefasthed i orden og fölger opskriften, saa bliver det korrekt :)

Nanny Nørgård 23.03.2015 - 14:56:

Er meget tæt på at være færdig med tæppet, men mangler 1 række på sidste halvdel af tæppet. Har ikke mere DROPS DELIGHT, til gengæld 3 overskydende DROPS ALPACA. HVAD GØR JEG?? Så gi´r Pia ret i hendes kommentar 21.11.13, da jeg har fået det rigtige antal nøgler iflg. opskriften og min strikkefasthed stemmer. Med venlig hilsen Nanny Nørgård P.S.: Vil mene at jeg kan færdiggøre tæppet med 1 nøgle mere af DROPS DELIGHT farve nr. 10, oliven/rust/blomme

DROPS Design 18.05.2015 kl. 11:23:

Hej Nanny, Vi skal lade din kommentar gå videre til design, jeg kan se at garnforbruget er rettet tidligere. God fornøjelse!

Kerstin 25.06.2014 - 21:32:

Habe jetzt die beiden Hälften dieser wunderbaren Decke gestrickt. Wofür benötige ich fünf Kreise? Wenn ich die beiden Hälften zusammenlege, sieht es aus als würde ich 4 Kreise und zwei halbe benötigen. Was mache ich falsch? Vielen Dank

DROPS Design 27.06.2014 kl. 14:41:

Liebe Kerstin, am besten ist auf dem Foto zu sehen, wo Sie die 5 Kreise platzieren müssen bzw. wie sie angeordnet sind. Sie sehen ja ganz oben in der Mitte den ersten Kreis (der unterste 5. Kreis ist dann nicht mehr zu sehen, aber der untere Rand sieht ja wie der obere aus). Halbe Kreise benötigen Sie daher eigentlich nicht. Und in der Schemazeichnung unter der Anleitung sehen Sie, wie die halben Fächer am Rand angeordnet sind.

Ursula 03.05.2014 - 14:11:

Habe diese Decke gestrickt, ging überraschend schnell. Meine Familie und Freunde sind begeistert.

Lita Hofman 21.02.2014 - 21:24:

Ik heb geen ervaring met rondbreinaalden maar heb wel wat video's bekeken. Naar mijn idee wordt er altijd in dezelfde richting gebreid. Toch wordt er in het patroon gesproken over een goede kant en een verkeerde kant, net als bij heen-en weer breien. Hoe zit dat ?

DROPS Design 03.03.2014 kl. 14:32:

Hoi Lita. Dit deken (= de waaiers) wordt vooral heen en weer gebreid op de rodbreinaalden. Alleen de 5 cirkels in het midden worden in de rondte gebreid.

Annette 12.01.2014 - 15:43:

Skal igang med at strikke dette smukke tæppe. Ved gennemlæsning af opskriften undrer jeg mig over at hver halvdel af tæppet skal slutte med en række af fire vifter og to halvvifter. Men tæppet skal samles med fem cirkler.. Skal man ikke i stedet slutte hver halvdel med en række med fem vifter?

DROPS Design 14.01.2014 kl. 15:14:

Hej Annette. Nej, mönstret stemmer. De 5 cirkler strikkes til i midten af taeppet. Har du afsluttet dine to halvdele med 4 vifter og to halve vifter, saa faar du "plads" til 5 cirkler i midten. Se evt diagram, hvis du slutter f.eks efter 3 (2e, 1d osv), saa har du 5 cirkler i raekke 4 (1f, 2f osv)

Theresia 02.01.2014 - 12:37:

Wer lesen kann ist klar im Vorteil ... Kreise stricken ist die Loesung! Klasse!!

DROPS Design 03.01.2014 kl. 08:58:

Liebe Theresia, jetzt verstehe ich erst, was Sie mit Ihrer Frage gemeint hatten - aber Sie haben ja schon die Antwort dazu gefunden. Viel Spass beim Stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 149-46