DROPS / 149 / 46

Over The Rainbow by DROPS Design

Strikket DROPS tæppe i ”Delight” og ”Alpaca” med vifter

DROPS Design: Model nr de-108
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 100 x 150 cm

Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
500 g f.nr 10, oliven/rust/blomme
Og brug:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
250 g f.nr 8903, sort

DROPS STRØMPEP (x 2) OG RUNDP (80 cm) nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 40 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (105)

Garnet til denne opskrift koster fra 344kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p): Strik ret på hver p

MØNSTER:
Diag A.1 viser hele nederste del på tæppet med viftemønster, set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

TÆPPE:
Tæppet består af flere “vifter” som strikkes sammen undervejs. Der startes nederst på tæppet i den rækkefølge som vifterne er nummererede i – se diag A.1. Der strikkes 2 dele som syes sammen på midten så tæppet bliver ens i begge sider. Nye masker strikkes altid op fra retsiden. De første 2 p på hver vifte strikkes med Alpaca, derefter strikkes viften færdig med Delight.

VIFTE 1A:
Slå 61 m op på rundp 4,5 med Alpaca og strik således:
1.p (= retsiden): strik ret.
2.p (= vrangen): strik ret.
3.p skift til Delight: 2 ret sammen, 9 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 6 ret *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 3 ret, 2 ret sammen = 49 m.
4.-10.p: strik ret.
11.p: 2 ret sammen, 7 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 4 ret *, gentag fra *-* totalt 5 gange, 3 ret, 2 ret sammen = 37 m.
12.-18.p: strik ret.
19.p: 2 ret sammen, 5 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 7 ret *, gentag fra *-* totalt 2 gange, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 5 ret, 2 ret sammen = 29 m.
20.-26.p: strik ret.
27.p: 2 ret sammen, 3 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 5 ret *, gentag fra *-* totalt 2 gange, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 3 ret, 2 ret sammen = 21 m.
28.-34.p: strik ret.
35.p: 2 ret sammen, 7 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 7 ret, 2 ret sammen = 17 m.
36.-42.p: strik ret.
43.p: 2 ret sammen, 5 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 5 ret, 2 ret sammen = 13 m.
44.-48.p: strik ret.
49.p: 2 ret sammen, 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 3 ret, 2 ret sammen = 9 m.
50.-54.p: strik ret.
55.p: 2 ret sammen, 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 1 ret, 2 ret sammen = 5 m.
56.-58.p: strik ret.
59.p: 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 1 ret = 3 m.
60.p: strik ret.
61.p: tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over = 1 m. Klip tråden, træk den gennem m og hæft.

Strik VIFTE 2A, 3A osv på 1.række på samme måde.

HALV VIFTE I VENSTRE SIDE – VIFTE 1B:
Slå 31 m op på p med Alpaca og strik således:
1.p (= retsiden): strik ret.
2.p (= vrangen): strik ret.
3.p skift til Delight: 2 ret sammen, 9 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 6 ret *, gentag fra *-* totalt 2 gange, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 25 m.
4.-10.p: strik ret.
11.p: 2 ret sammen, 7 ret, * tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 4 ret *, gentag fra *-* totalt 2 gange, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 19 m.
12.-18.p: strik ret.
19.p: 2 ret sammen, 5 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 7 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 15 m.
20.-26.p: strik ret.
27.p: 2 ret sammen, 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over, 5 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 11 m.
28.-34.p: strik ret.
35.p: 2 ret sammen, 7 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 9 m.
36.-42.p: strik ret.
43.p: 2 ret sammen, 5 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 7 m.
44.-48.p: strik ret.
49.p: 2 ret sammen, 3 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 5 m.
50.-54.p: strik ret.
55.p: 2 ret sammen, 1 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 3 m.
56.-60.p: strik ret.
61.p: tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over = 1 m. Klip tråden, træk den gennem m og hæft.

HALV VIFTE I HØJRE SIDE– VIFTE 2B:
Slå 31 m op med Alpaca og strik som vifte 1B, men spejlvendt (dvs på 3.-11.-19.-27.-35.-43.-49.-55 og 61.p læses sætningen baglens, men der startes med 2 ret sammen og afsluttes med tag 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse m over – Eksempelvis strikkes 3.p således: 2 ret sammen, * 6 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over *, gentag fra *-* totalt 2 gange, strik 9 ret, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = 25 m.)
Første række med vifter er nu strikket færdig.

VIFTE 1C:
Strik 30 m op med Alpaca langs VIFTE 2B`s venstre kant (set fra retsiden), og strik derefter 31 m op langs VIFTE 1A`s højre kant (set fra retsiden) = 61 m på p. Fortsæt som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med ret fra vrangen).

Strik VIFTE 2C, 3C, 4C og 5C på 2.række på samme måde – se placering i diag A.1.
Anden række med vifter er nu strikket færdig.

Strik VIFTE 1D, 2D, 3D og 4D på 3.række på samme måde – se placering i diag A.1, men når der strikkes m op gøres det således (eksemplet forklarer vifte 1D): Strik 30 m op med Alpaca langs VIFTE 1C`s venstre kant (set fra retsiden), strik 1 m op øverst i spidsen på VIFTE 1A og strik til sidst 30 m op langs VIFTE 2C`s højre kant (set fra retsiden) = 61 m på p.

VIFTE 1E:
Strik 30 m op med Alpaca langs venstre kant (set fra retsiden) på sidste vifte på 2.række, i tillæg strikkes der 1 m op i spidsen øverst på VIFTE 1B = 31 m på p. Fortsæt som VIFTE 1B, men fra 2.p (dvs start med ret fra vrangen).

VIFTE 2E:
Strik 1 m op med Alpaca i spidsen øverst på VIFTE 2B, derefter strikkes der 30 m op langs VIFTE 1C`s højre kant (set fra retsiden) = 31 m på p. Fortsæt som VIFTE 2B, men fra 2.p (dvs start med ret fra vrangen).
Tredje række med vifter er nu strikket færdig.

VIFTE 1F:
Strik 30 m op med Alpaca langs VIFTE 2E`s venstre kant (set fra retsiden), strik 1 m op i spidsen øverst på VIFTE 1C og strik derefter 30 m op langs VIFTE 1D`s højre kant (set fra retsiden) = 61 m på p. Fortsæt som VIFTE 1A, men fra 2.p (dvs start med ret fra vrangen).

Strik VIFTE 2F, 3F, 4F og 5F på samme måde.

Fortsæt således (gentag de 2 sidste rækker med vifter) til tæppet måler 75 cm, afslut efter en række med 4 hele og 2 halve vifter. Læg det til side, og strik en del til på samme måde.

CIRKEL: Der strikkes 5 cirkler som sys fast i midten på tæppet.
Der strikkes rundt på strømpep, fra midten og udad.
Slå 6 m op fordelt på 3 stk strømpep 4,5 (= 2 m pr p) med Delight.
1.OMG: strik vrang.
2.OMG: strik ret.
3.OMG: strik * 1 vr, slå om *, gentag fra *-* = 12 m.
4.OMG: strik ret, omslagen strikkes drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste for at undgå hul).
5.OMG: strik vrang.
6.OMG: strik ret.
Nu fortsættes der med 7 stk strømpep. Fordel m på 6 stk p så der bliver 2 m pr p.
7.OMG: strik * 1 vr, slå om, 1 vr, slå om *, gentag fra *-* = 24 m (= 4 m pr p).
8.-10.OMG: som 4.-6.omg.
11.OMG: strik * 1 vr, slå om, 3 vr, slå om *, gentag fra *-* = 36 m.
12.-14.OMG: som 4.-6.omg.
15.OMG: strik * 2 vr, slå om, 1 vr, slå om, 3 vr *, gentag fra *-* = 48 m.
16.-18.OMG: som 4.-6.omg.
19.OMG: strik * 1 vr, slå om, 5 vr, slå om, 2 vr *, gentag fra *-* = 60 m.
20.-22.OMG: som 4.-6.omg.
23.OMG: strik * 3 vr, slå om, 1 vr, slå om, 6 vr *, gentag fra *-* = 72 m.
24.-26.OMG: som 4.-6.omg.
27.OMG: strik * 1 vr, slå om, 7 vr, slå om, 4 vr *, gentag fra *-* = 84 m.
28.-30.OMG: som 4.-6.omg.
31.OMG: strik * 4 vr, slå om, 1 vr, slå om, 9 vr *, gentag fra *-* = 96 m.
32.-34.OMG: som 4.-6.omg.
35.OMG: strik * 1 vr, slå om, 9 vr, slå om, 6 vr *, gentag fra *-* = 108 m.
36.-38.OMG: som 4.-6.omg.
39.OMG: strik * 5 vr, slå om, 1 vr, slå om, 12 vr *, gentag fra *-* = 120 m.
40.-42.OMG: som 4.-6.omg.
43.OMG: skift til Alpaca. Strik * 1 vr, slå om, 11 vr, slå om, 8 vr *, gentag fra *-* = 132 m.
44.OMG: luk af LØST af med ret over alle m. Klip tråden og behold ca 50 cm til montering.

Montere de to dele af tæppet sammen, med cirklen i midten.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Ny garnmængde:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
100 g f.nr 8903, sort
Opdateret online: 05.08.2013

Diagram

Kommentarer (105)

Skriv din kommentar her!

Karin Larsen 03.03.2017 - 15:35:

Hvor mange vifter skal man strikke , og hvor mange halv vifter skal man strikke

DROPS Design 06.03.2017 kl. 14:59:

Hej Karin. Det er ikke angivet i opskriften, saa det ved jeg ikke. Du skal fölge opskriften til de maal der angives: 75 cm og afslutte med 4 hele og 2 halve vifter - du strikker 2 dele paa denne maade. Og de to dele forbinder du med 5 cirkler. Jeg synes at kunne se 7 eller 8 raekker paa billedet. Men er din strikkefasthed i orden og fölger opskriften, saa bliver det korrekt :)

Nanny Nørgård 23.03.2015 - 14:56:

Er meget tæt på at være færdig med tæppet, men mangler 1 række på sidste halvdel af tæppet. Har ikke mere DROPS DELIGHT, til gengæld 3 overskydende DROPS ALPACA. HVAD GØR JEG?? Så gi´r Pia ret i hendes kommentar 21.11.13, da jeg har fået det rigtige antal nøgler iflg. opskriften og min strikkefasthed stemmer. Med venlig hilsen Nanny Nørgård P.S.: Vil mene at jeg kan færdiggøre tæppet med 1 nøgle mere af DROPS DELIGHT farve nr. 10, oliven/rust/blomme

DROPS Design 18.05.2015 kl. 11:23:

Hej Nanny, Vi skal lade din kommentar gå videre til design, jeg kan se at garnforbruget er rettet tidligere. God fornøjelse!

Kerstin 25.06.2014 - 21:32:

Habe jetzt die beiden Hälften dieser wunderbaren Decke gestrickt. Wofür benötige ich fünf Kreise? Wenn ich die beiden Hälften zusammenlege, sieht es aus als würde ich 4 Kreise und zwei halbe benötigen. Was mache ich falsch? Vielen Dank

DROPS Design 27.06.2014 kl. 14:41:

Liebe Kerstin, am besten ist auf dem Foto zu sehen, wo Sie die 5 Kreise platzieren müssen bzw. wie sie angeordnet sind. Sie sehen ja ganz oben in der Mitte den ersten Kreis (der unterste 5. Kreis ist dann nicht mehr zu sehen, aber der untere Rand sieht ja wie der obere aus). Halbe Kreise benötigen Sie daher eigentlich nicht. Und in der Schemazeichnung unter der Anleitung sehen Sie, wie die halben Fächer am Rand angeordnet sind.

Ursula 03.05.2014 - 14:11:

Habe diese Decke gestrickt, ging überraschend schnell. Meine Familie und Freunde sind begeistert.

Lita Hofman 21.02.2014 - 21:24:

Ik heb geen ervaring met rondbreinaalden maar heb wel wat video's bekeken. Naar mijn idee wordt er altijd in dezelfde richting gebreid. Toch wordt er in het patroon gesproken over een goede kant en een verkeerde kant, net als bij heen-en weer breien. Hoe zit dat ?

DROPS Design 03.03.2014 kl. 14:32:

Hoi Lita. Dit deken (= de waaiers) wordt vooral heen en weer gebreid op de rodbreinaalden. Alleen de 5 cirkels in het midden worden in de rondte gebreid.

Annette 12.01.2014 - 15:43:

Skal igang med at strikke dette smukke tæppe. Ved gennemlæsning af opskriften undrer jeg mig over at hver halvdel af tæppet skal slutte med en række af fire vifter og to halvvifter. Men tæppet skal samles med fem cirkler.. Skal man ikke i stedet slutte hver halvdel med en række med fem vifter?

DROPS Design 14.01.2014 kl. 15:14:

Hej Annette. Nej, mönstret stemmer. De 5 cirkler strikkes til i midten af taeppet. Har du afsluttet dine to halvdele med 4 vifter og to halve vifter, saa faar du "plads" til 5 cirkler i midten. Se evt diagram, hvis du slutter f.eks efter 3 (2e, 1d osv), saa har du 5 cirkler i raekke 4 (1f, 2f osv)

Theresia 02.01.2014 - 12:37:

Wer lesen kann ist klar im Vorteil ... Kreise stricken ist die Loesung! Klasse!!

DROPS Design 03.01.2014 kl. 08:58:

Liebe Theresia, jetzt verstehe ich erst, was Sie mit Ihrer Frage gemeint hatten - aber Sie haben ja schon die Antwort dazu gefunden. Viel Spass beim Stricken!

Theresia 02.01.2014 - 12:30:

Bin total vom Tuch begeistert und auch Fan vom Delight-Garn! Die Mitte vom Tuch ist m. E. sehr wichtig! Aber wie bekomme ich 8 farblich identische "Fans"? Vielen Dank! ♥♥

DROPS Design 03.01.2014 kl. 08:51:

Liebe Theresia, farblich ganz identisch werden die Fächer bei diesem Garn nicht, das ist aber auch nicht nötig.

Janne Marie 20.12.2013 - 13:43: www.3dbeadwork.blogs ...

Prachtig, ik heb alles voor deze deken in huis, wat een mooi garen.

Pia 21.11.2013 - 19:12:

Jeg er nu færdig med første halvdel og mangler altså 1/2 og de runde. Total skal der bruges 10 nøgler delight. Jeg har allerede brugt 6 nøgler og min strikkefast passer? Er der en fejl i opskriften?

DROPS Design 22.11.2013 kl. 11:21:

Hej Pia. Vi har ikke modtaget yderligere kommentarer paa antallet af nögler ikke skulle stemme. Men vi skal notere det og se om der kommer flere. Tak for meldingen.

Kommentere opskrift DROPS 149-46