DROPS / 149 / 23

Herringbone by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker i ”Delight” med forskydning. Str 35 - 43

DROPS Design: Model nr de-110
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 cm
Sokkens højde: ca 24 - 24 - 24 cm
Materialer:
DROPS DELIGHT fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 01, grå

DROPS STRØMPEP NR 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 35.9kr. Læs mere.
HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik glatstrik til der er 7-7-9 m tilbage, tag næste m ret løs af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik glatstrik til der er 7-7-9 m tilbage, tag næste m vrang løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik glatstrik til der er 6-6-8 m tilbage, tag næste m ret løs af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik glatstrik til der er 6-6-8 m tilbage, tag næste m vrang løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre før der tages 1 m løs af, til der er 15 m tilbage på p.
----------------------------------------------------------

SOK:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 68-68-72 m op på strømpep 2,5 med Delight. Strik 1 omg ret. Fortsæt videre med Rib (= 3 vr/1 r). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik Rib i 3 cm, fortsæt således: Fortsæt med Rib over de første 27-27-31 m (dvs der afsluttes med 3 m vr), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, fortsæt med Rib over de næste 18 m, slå om, 1 m ret, slå om, Rib over de næste 18 m, strik 2 m ret sammen. Gentag udtagningerne og indtagningerne på hver 2.omg, omslagen strikkes ret (så der bliver hul), og de nye m strikkes løbende ind i ribben. OBS! M-antallet vil hele tiden være konstant. Når arb måler 19 cm beholdes de første 27-27-31 m på p til hæl, de øvrige 41 m sættes på 1 tråd = ovenpå foden. Fortsæt frem og tilbage med Rib over hæl-m i 5½ cm. Sæt 1 mærketråd midt på hælen - arb måles videre herfra! Luk derefter af til hæl - se HÆLINDTAGNING! Efter hælindtagningen strikkes der 13 m op på hver side af hælen og de 41 m ovenpå foden sættes tilbage på p = 82 m. Sæt 1 mærketråd på hver side af de 41 m ovenpå foden. Videre fortsættes der med Rib og indtagninger og udtagninger ovenpå foden og glatstrik under foden. SAMTIDIG tages der ind i hver side således: Strik de 2 sidste m før de 41 m ovenpå foden drejet r sammen (dvs der strikkes i bagerste del af m i stedet for i forreste), og strik de 2 første m efter de 41 m ovenpå foden r sammen (= 2 m taget ind). Tag ind således på hver 2.omg 11 gange til (= totalt 12 gange) = 58 m. Strik videre til arb måler 17-19-22 cm fra mærketråden på hælen (= 5 cm tilbage). Sæt 1 mærketråd i hver side så der bliver 30 m ovenpå foden og 28 m under foden. Fortsæt med glatstrik over alle m - SAMTIDIG tages der ind til tå på hver side af begge mærketråde ved at strikke således: 2 r sammen, 1 r, mærketråden, 1 r og 2 drejet r sammen (= 2 m taget ind i hver side). Gentag indtagningerne i hver side på hver 2.omg 5 gange til (= totalt 6 gange) og derefter på hver omg totalt 5 gange = 14 m tilbage på p. På næste omg strikkes alle m r sammen 2 og 2 = 7 m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og hæft tråden godt.

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar her!

Karoline 16.11.2018 - 10:07:

Vielleicht habe ich meine Frage ungünstig gestellt, ich wollte eigentlich wissen, ob es richtig ist, dass ich nach der Abnahme nur noch 17M für die Sohle habe und wie ich von denen zu den 28M komme, die ich bei dem Setzen der Markierung für die Sohle benötige

DROPS Design 16.11.2018 kl. 10:37:

Liebe Karoline, nach den Abnahmen für den Fuss haben Sie 58 M übrig = 17 M für die Sohle + die 41 M mit dem Muster - dann setzen Sie die Markierer für die Spitze und die Maschen so verteilen daß es 30 M oben für den Fuss un 28 M für die Sohle gibt, dh einige Maschen beidseitig vom Fuss werden jetzt zu den Sohlen "gehören". Viel Spaß beim stricken!

Karoline 15.11.2018 - 18:15:

Wie genau funktioniert die Abnahme nachdem die Ferse gestrickt wurde? Wenn jeweils vor und nach den 41 M (die mit dem Muster?) abgenommen wird, nehme ich doch nur an der Sohle ab und habe am Ende 41M oben und 17M für die Sohle und nicht 30 und 28

DROPS Design 16.11.2018 kl. 09:13:

Liebe Karoline, am Ende der Ferse haben Sie 15 M + 13 M werden an der Ferse aufgefasst: 15 + 2x13 + die stillgelegten 41 M = 82 M. Dann werden 2 Maschen auf beiden Seiten der 41 M abgenommen insgesamt 12 x = 82-24= 58 M bleiben. Viel Spaß beim stricken!

May-Brit Hjelén Isaksen 03.06.2017 - 14:53:

Jeg forstår ikke hvordan det kan bli vridning, mastetallet går jo opp i fire. Jeg får bare vanlig vrangbord nedover, altså 3 vr/1 r etter hverandre.

DROPS Design 05.06.2017 kl. 16:35:

Disse masker skal ikke vrides, de bliver forskudt og det sker automatisk når du tager ind i den ene side og ud i den anden. Lav en prøve først så du se hvordan mønsteret i opskriften fungerer. God fornøjelse!

May-Brit Hjelén Isaksen 03.06.2017 - 14:52:

Jeg forstår ikke hvordan det kan bli vridning, mastetallet går jo opp i fire. Jeg får bare vanlig vrangbord nedover, altså 3 vr/1 r etter hverandre.

Josée 04.09.2015 - 01:12:

Merci à vous, c'est tellement gentil de répondre! Bonjour du Québec!

Josée 03.09.2015 - 15:41:

Merci! pour être certaine: après (glis. 1m, 1m, passer la m. sur la 1ère), je devrais donc continuer avec 2 envers, 1 endroit et je continue ensuite les côtes. Les 3 dernières des 18 suivantes seraient donc 3 envers, et après 1 je, 1 m, 1 je, je repars avec 3 m. envers et continue les côtes? Merciii!

DROPS Design 03.09.2015 kl. 16:22:

Oui Josée, c'est exact, entre les diminutions et les jetés, tricotez les mailles en côtes comme avant = comme elles se présentent pour les continuer sur cette partie là. Au tour suivant, tricotez les jetés à l'end, puis intégrez les aux côtes (soit à l'end soit à l'env, pour toujours avoir les côtes comme avant 3 m env/1 m end). Bon tricot!

Josée 03.09.2015 - 03:48:

Pas sûre de comprendre... Une fois le 3 cm de côtes terminé, quand on débute les augmentations/diminutions, ça va pour les 27 premières mailles, et ensuite la diminution (glissée, tricotée, et passée par-dessus). Mais quand on dit de continuer avec les côtes, est-ce qu'on repart toujours avec 3 mailles envers? même questionnement après les deux mailles ensembles à l'endroit. Merci! Josée

DROPS Design 03.09.2015 kl. 09:41:

Bonjour Josée, on tricote les 18 m suivant la diminution comme avant, comme elles se présentent (= on continue les côtes comme aux rangs précédent: tricotez les m end à l'end et les m env à l'env), faites ensuite 1 jeté, tricotez 1 m end, 1 jeté et tricotez les 18 m suivantes en côtes comme avant (= les m end à l'end, les m env à l'env) puis tricotez 2 m ens à l'end. Bon tricot!

Peggy 25.06.2015 - 23:47:

I am not understanding toe decrease at same time hold the yarn- over down the middle of foot. Doesn't there need a decrease under foot as well as top of foot and do the same decrease to take care of yarn over.

DROPS Design 26.06.2015 kl. 08:50:

Dear Peggy, work toe in stocking st (30 sts on top of foot and 28 on under foot) and dec each side of foot, the toe is done as usual but due to the pattern will look a bit different on foot. Happy knitting!

Hanne 03.10.2013 - 21:16:

Har samlet masker op og skal til at tage ind før de 41 m.men kan ikke forstå hvordan jeg kommer ned på 30 m samtidig med jeg har ud og indtag ved de 41 masker.vh hanne

DROPS Design 04.10.2013 kl. 09:39:

Du har 58 m tilbage efter indtagningerne på hver side af de 41 m. Nu sætter du bare en ny mærketråd i hver side så du nu har 30 ovenpå foden (istedet for 41) og tager ind til tå ifølge opskriften.

Hanne 03.10.2013 - 21:15:

Har samlet masker op og skal til at tage ind før de 41 m.men kan ikke forstå hvordan jeg kommer ned på 30 m samtidig med jeg har ud og indtag ved de 41 masker.vh hanne

Kommentere opskrift DROPS 149-23