DROPS / 149 / 21

Comfort Rib by DROPS Design

Hæklet DROPS sok i ”Alaska”. Str 35 – 43.

  • Comfort Rib / DROPS 149-21 - Hæklet DROPS sok i ”Alaska”. Str 35 – 43.
DROPS Design: Model nr x-398
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
200-200-250 g f.nr 04, grå

DROPS HÆKLENÅL NR 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 18 fm i bredden og ca 20 rækker i højden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Uld
fra 14.95 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 14.95 kr /50g

Efter den sidste fm på omg, fortsæt til næste omg med 1 fm i næste fm (= 1.fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og 1.fm på næste omg, lad mærketråden følge med opover.

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med fm, erstattes første fm med 1 lm. Rækken afsluttes med 1 km i lm fra beg af forrige række.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 fm, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste fm, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 fm ind.
----------------------------------------------------------

SOK:
Arb hækles rundt fra tåen og bag til vristen, derefter hækles der frem og tilbage til midt bagpå på hælen. Til sidst hækles skaftet sidelæns og hækles på sokken.

Hækl 4 lm på nål 3,5 med Alaska og sæt dem til 1 ring med 1 km i 1.lm.
1.OMG: Hækl 6-6-5 fm om ringen - læs HÆKL RUNDT I CIRKEL!
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12-12-10 fm.
3.OMG (og videre hver 2.omg): Hækl 1 fm i hver fm.
4.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 18-18-15 fm.
6.OMG: * 1 fm i hver af de 2 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 24-24-20 fm.
8.OMG: * 1 fm i hver af de 3 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 30-30-25 fm.
10.OMG: * 1 fm i hver af de 4 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-6-5 gange = 36-36-30 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 35/37.
12.OMG: * 1 fm i hver af de 5 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 6-5 gange = 42-35 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 38/40.
14.OMG: * 1 fm i hver af de 6 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 5 gange = 40 fm.
16.OMG: * 1 fm i hver af de 7 første fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* totalt 5 gange = 45 fm. Udtagningerne er nu færdig i str 41/43.

ALLE STR:
= 36-42-45 fm på omg. Hækl rundt med 1 fm i hver fm til arb måler 14-16-18 cm. Nu hækles der fm frem og tilbage over de første 24-30-32 fm (dvs der hækles ikke over de sidste 12-12-13 fm på omg) - læs HÆKLEINFO! Når sokken måler 20-22-25 cm (dvs ca 6-6-7 cm fra delingen) sættes der 1 mærke midt i arb (= 12-15-16 fm på hver side af mærket). På næste række tages der 1 fm ind på hver side af mærket, dvs start 2 m før mærket og hækl de 4 næste fm sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 fm taget ind). Hækl 1 række uden indtagning. Gentag indtagningen på næste række (= 2 fm taget ind) = 20-26-28 m tilbage på rækken. Hækl 1 række uden indtagning, sokken måler nu ca 22-24-27 cm fra tå til hæl. Læg arb til side.

SKAFT:
Skaftet hækles således: Hækl 33 løse lm med Alaska på nål 3,5. hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, og 1 fm i hver lm rækken ud = 32 fm. Hækl frem og tilbage med fm i kun de bagerste maskebuer til arb måler 16-16-18 cm, afpas så den ene langside passer med åbningen på sokken. Læg skaftet og sokkens åbning mod hinanden og hækl sammen fra vrangen med en række km gennem begge lag, OBS – åbningen på skaftet skal være midt bagpå sokken.

MONTERING:
Vend sokken, læg den dobbelt og hækl sammen bagpå fra vrangen med en række km gennem begge lag. Klip og hæft tråden.
signature

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 149-21) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (54)

country flag Anne 09.02.2021 - 23:52:

Je veux débuter un de vos patron et je ne comprend pas votre expressions pour 6-6-5 mailles serrer dans le rond pour travailler en spirale pouvez vous m’aider

user icon DROPS Design 10.02.2021 kl. 07:00:

Bonjour Anne, vous crochetez au 1er tour soit 6 ms soit 5 ms selon la taille, puis, avant de commencer le 2ème tour, mettez un fil marqueur après la dernière maille serrée du tour 1 et donc juste avant la première maille du tour 2 et crochetez ensuite 2 ms dans chaque ms, à la fin de chaque tour, mettez bien le marqueur entre la dernière m du tour et la première du tour suivant pour bien repérer le début des tours. Bon crochet!

country flag Miriam De Bie 08.02.2021 - 20:22:

Waarom haak je 4 lossen in het begin en dan 6 v in lossenring? Op welk gedeelte van patroon heeft dit betrekking: INFORMATIE VOOR HET HAKEN: Vervang eerste v aan het begin van elke v toer door 1 l. Eindig elke toer met 1 hv in l van het begin van de toer?

user icon DROPS Design 23.02.2021 kl. 14:07:

Dag Miriam,

De vier lossen in het begin haak je samen tot een ring en in de lossenring haak je dan weer de 6 vasten. De 4 lossen heb je dus nodig als basis om de vasten in te haken. De informatie voor het haken heeft betrekking op elke toer, dus in plaats van een vaste in de eerste vaste te haken, haak je een losse en sla je de eerste vaste over. Je sluit de toer af door een halve vaste in die eerste vaste te haken.

country flag Richelle Camara 15.01.2021 - 18:02:

I am trying to start this, what does these numbers mean 6-6-5???? Also Read work in the round circle???? What does that mean? THANK YOU "Work 6-6-5 sc in ch-ring - READ WORK IN THE ROUND IN A CIRCLE."

user icon DROPS Design 18.01.2021 kl. 07:53:

Dear Mrs Camara, these socks are given in 3 sizes, these 3 numbers refer to each size, for exemple in first and 2nd size you will start with 6 sc in the chain-ring, but in the larger size you will work only 5 sc in the chain-ring. Happy crocheting!

country flag Vickie 17.12.2020 - 21:26:

When starting the pattern, working in the round using DC stitches, is it correct that it skips rounds 5, 7, 9, etc. ? It goes from round 1, 2, 3, 4, but then misses round 5. Also, what does "Inc" an abbreviation of?

user icon DROPS Design 18.12.2020 kl. 07:14:

Dear Vicky, round 3 and then every other round will be worked the same way, with 1 dc in every dc. "Inc" is the abreviation of increase. and "dec" is for decrease. Happy crocheting!

country flag Iris 15.11.2020 - 15:33:

Het is mij niet duidelijk hoe je de pijp bevestig aan de sok. Heeft iemand tips? Moet je pijp helemaal in de rondte eromheen? Want dan is 18cm tekort.

country flag Iris 10.11.2020 - 19:21:

Ik wil de sok maat 41/43 maken dus tot tour 16. Na tour 12 heb ik 42 vaste. Bij tour 14 moet ik 40 vast hebben. Er staat: TOER 14: * 1 v in elke van de eerste 6 v, 2 v in volgende v *, herhaal van *-* 5 keer in totaal = 40 v. Hoe kan ik van 42 vaste naar 40 vaste gaan?

country flag Alexandra 07.11.2020 - 18:19:

Bonjour! Je voulais savoir si vous pensez que c'est possible de faire ce modèle avec 100gr de laine 60% acrylique, 20% nylon et 20% merino? J'ai un restant chez moi et je voulais faire quelque chose avec! Merci beaucoup! J'adore votre site! :)

user icon DROPS Design 09.11.2020 kl. 10:06:

Bonjour Alexandra, je ne connais pas votre fil, il est donc difficile de vous répondre, vous trouverez toutefois quelques éléments de réponse à propos des alternatives ici - n'hésitez pas à contacter le magasin où vous avez acheté votre laine pour toute assistance personnalisée. Bon crochet!

country flag LEROUX 30.08.2020 - 15:58:

Can y have the pattern in frénch? Thank you

user icon DROPS Design 31.08.2020 kl. 10:28:

Bonjour Mme Leroux, tous nos modèles sont disponibles en français, cliquez sur le menu déroulant sous la photo pour changer la langue. Bon crochet!

country flag Jacquelien 08.05.2020 - 13:37:

Kunt u mij helpen met de gehaakte sokken ik ben linkshandig en ik zoek een ju tube fimpje

user icon DROPS Design 13.05.2020 kl. 10:04:

Dag Jacquelien,

De tip voor linkshandigen is om de filmpjes met een spiegel te bekijken.

country flag Anna Grethe Berg Madsen 14.03.2020 - 19:54:

Jeg synes det virker lidt spøjst, at i Glider af på spørgsmålene/ kommentarerne omkring bredden på skaftet! Der er ingen kvinder med en fod i en str 38/40 der kun er 16 cm rundt om underbenet. Hvis sokken og skaftet skal passe sammen, så skal skaftet være Mindst 22 cm, som jeg ser det. Opskrifterne skal vel også Kunne fungere i real Life?

Kommentere opskrift DROPS 149-21