DROPS / 147 / 16

Edith by DROPS Design

Heklet DROPS rundt gulvteppe i 3 tråder "Paris"

Stikkord: hullmønster, sirkel, tepper,

DROPS Design: Modell w-479
Garngruppe C + C + C
--------------------------------------------------------
Mål: ca 83 cm i diameter (se evt forkl under for STØRRE TEPPE).
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
700 g f.nr 01, aprikos (til lite teppe på foto)

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 8 st i bredden og 4,5 rader i høyden med 3 tråder Paris på 10 x 10 cm (MØNSTER A.1 og A.2 tilsvarer 4 rader med st i høyden).
--------------------------------------------------------

Kommentarer (91)

100% Bomull
fra 7.60 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 9.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 112kr. Les mer.
TIPS:
Teppet kan hekles utover til ønsket mål. Vi har heklet et lite teppe som måler ca 83 cm i diam og et litt større teppe som måler ca 125 cm i diam. Til det minste teppet går det med 700 g Paris som forkl over og til det største går det med ca 1300 g Paris.

HEKLEINFO:
På hver omg med st starter omg med 3 lm. Omg avsluttes med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (se egen forkl på omg med MØNSTER A.1 og A.2).

MØNSTER A.1 (delelig med 4 m):
Mønsteret består av 4 omg og diag A.1 viser 5. og 6.omg i mønsteret. Hekle slik:
5.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st, 1 st i neste st, deretter hekles det mønster etter diag A.1 slik: * 1 lm, hopp over 1 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 1 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
6.OMG: Hekle etter diag A.1 slik * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 12 st-grupper.
7.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger, avslutt med 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 12 lm-buer og totalt 96 m på omg.
8.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 48 st og 1 lm mellom hver st (= totalt 96 m på omg).

MØNSTER A.2 (delelig med 6 m):
Mønsteret består av 4 omg og diag A.2 viser 14. og 15.omg i mønsteret. Hekle slik:
14.OMG: 4 lm (tilsvarer 1 st + 1 lm), hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste st, deretter hekles det mønster etter diag A.2 slik: * 1 lm, hopp over 2 st, i neste st hekles det 1 st + 7 lm + 1 st, 1 lm, hopp over 2 st **, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste repetisjon avsluttes etter **, deretter hekles det 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
15.OMG: Hekle etter diag A.2 slik: * hekle 7 st om neste lm-bue, hekle 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første st på beg av omg = 26 st-grupper.
16.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe , 6 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe, 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg = 26 lm-buer og totalt 204 m på omg.
17.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 102 st og 1 lm mellom hver st (= totalt 204 m på omg).
--------------------------------------------------------

TEPPE:
Hekle 4 lm på nål 8 med 3 tråder Paris og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Les HEKLEINFO! Hekle 12 st om ringen.
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: * 2 st i første st, 1 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 36 st.
4.OMG: * 2 st i første st, 1 st i hver av de 2 neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 st.
5.-8.OMG: Hekle MØNSTER A.1 – se forkl over.
9.OMG: Husk HEKLEINFO! Hekle * 2 st i første m, 1 st i hver av de 7 neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 108 st.
10.OMG: * 2 st i første m, 1 st i hver av de neste 8 m *, gjenta fra *-* omg rundt = 120 st.
11.-13.OMG: Fortsett økningen som på 9. og 10.omg (dvs at for hver omg hekles det 1 st mer mellom hver gang det hekles 2 st i samme m = 12 m økt pr omg ). Etter 13.omg er det 156 st på omg.
14.-17.OMG: Hekle MØNSTER A.2 – se forkl over.
18.OMG: * 2 st i første m, 1 st i hver av de neste 16 m *, gjenta fra *-* omg rundt = 216 st.
Klipp og fest trådene.

STØRRE TEPPE:
Dersom det ønskes et større teppe fortsettes det videre etter 18.omg på teppet slik:
Fortsett økningen som 18.omg, dvs at for hver omg hekles det 1 st mer mellom hver gang det hekles 2 st i samme m = 12 m økt pr omg.
Når arb når ønsket mål hekles det mønster etter diag A.2 (= 2 omg). Etter A.2 hekles de 3 siste omg på teppet slik:
1.OMG: Hekle 1 kjm i hver av de 2 neste st, 1 lm, 1 fm i 4.st i st-gruppen, * 7 lm, 1 fm i 4.st på neste st-gruppe *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 7 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.OMG: 3 lm (tilsvarer 1 st), * 1 lm, hopp over 1 m, 1 st i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
3.OMG: 3 lm, videre hekles det 1 st i hver m omg rundt SAMTIDIG som det økes 12 st jevnt fordelt (det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme m). Klipp og fest trådene.

Diagram

= 1 st om lm-buen under
= 1 st i m under
= 1 lm
= 1 fm
= viser omg før diag starter og hvordan m skal plasseres i forhold til omg under

Kommentarer (91)

Legg inn en kommentar!

Texier 20.07.2018 - 07:53:

Bonjour, J’ai des difficultés à faire les points fantaisies du modèle de tapis 147-16, existe t-il des vidéos ? Merci

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:51:

Bonjour Mme Texier, il n'y a pas de vidéo pour les points fantaisie A.1 et A.2, mais ils sont expliqués sous deux formes: diagramme et explications écrites, n'hésitez pas à préciser les points que vous ne comprenez pas. Bon crochet!

Ann-Marie Siljestrand-Lindblad 24.04.2018 - 13:03:

Edith by DROPS Design Virkad DROPS rund matta i 3 trådar "Paris" DROPS Design: Modell w-479 På 8:e varvet skall det vara 96 maskor o det har jag. På varv 9 skall det vara 108 maskor men det fattas 4 maskor. Jag har repat upp o räknat flera gånger o får samma resultat. Vad är felet? Jag förstår inte diagrammet om det finns någon förklaring. Hoppas på svar så jag kan fortsätta med mattan.

DROPS Design 24.04.2018 kl. 14:02:

Du ska öka 1 stolpe i var 8:e maska, det ska alltså ökas totalt 12 stolpar på varvet, då blir det totalt 108 stolpar.

Cynthia Wilson 03.03.2018 - 11:11:

I just tried to use the yarn converter link and it didn't work for me. It said: "We are sorry but we couldn't find a good alternative for this yarn. Please leave a comment in the pattern asking for help and one of our experts will assist you!"

DROPS Design 05.03.2018 kl. 10:12:

Dear Mrs Wilson, choose the yarn to replace (DROPS Paris), choose the amount of grams (= 700 g here), and choose either 1 thread or 2 threads and click on "Find Alternatives" to get some suggestions. You will find here some informations about alternatives. Happy crocheting!

Maria 11.01.2018 - 20:00:

Mönster a1 börjar med varv 5, Hur ska jag göra varv 1-4?

DROPS Design 12.01.2018 kl. 13:58:

Varv 1-4 hittar du under förklaringen till själva filten (under förklaringen till mönstret).

Maria 11.01.2018 - 12:46:

Jag är osäker på om jag förstår mönstret rätt. Hur ska jag göra varv 1-4? Ska jag använda 3 trådar från 3 garnnystan? Jag förstår inte heller bilden. Ska man välja a1 eller a2?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 17:16:

Hej, hela arbetet virkas med 3 trådar. Du ska virka både A.1 och A.2, enligt beskrivningen.

Tineke Bakker 27.11.2017 - 13:42:

Het is een prachtig kleed en heel leuk om te doen. Ik haak met de kleur donker-oudroze. Alleen ik krijg toer A1 6 niet mooi. Als ik toer 7 haak gaat toer 6 vervormen. Heb het al 3 X overgedaan. Wat kan ik hieraan doen?

DROPS Design 10.12.2017 kl. 20:44:

Hoi Tineke, Je zou de lossen ietsje losser kunnen haken. Maar heb je een proeflapje gemaakt en de stekenverhouding gecontroleerd, zowel in de breedte als in de hoogte? Als je minder steken in de hoogte nodig hebt bij het proeflapje om 10 cm te krijgen, dan kan het gaan bobbelen of bol gaan staan.

Nuria 14.09.2017 - 17:02:

I don't understand how it works round 5. I don't get the exact number of stiches I need to have. Thanks in advance

DROPS Design 15.09.2017 kl. 08:35:

Dear Nuria, start diagram A.1 on round 5 you can either follow diagram or written pattern under "PATTERN A.1". Happy crocheting!

Dorte 17.03.2017 - 18:32:

Hvis det store tæppe udvides med x omgange stangmasker, så det får en diameter på 150 cm, hvor meget garn skal jeg så bruge?

DROPS Design 20.03.2017 kl. 13:16:

Hej Dorte. Jeg ved det ikke sikkert, men det er naesten dobbelt saa stort som i opskriften (700 gr til 83 cm i diameter), saa jeg ville sige ca. 1400 gram og saa traekke et par nögler fra.

DELARIVE 08.02.2017 - 15:21:

Bonjour Rosalie, Je ne comprends pas dans vos explications ce qu'est un B ? Merci de votre retour SVP ? Sabrina

DROPS Design 08.02.2017 kl. 16:16:

Bonjour Mme Delarive, 1 B = 1 bride - cf onglet vidéo pour les autres abréviations si besoin. Bon crochet!

Isabelle 11.12.2016 - 22:56:

Klopt het dat je tijdens toer 16 soms 6 losse moet haken in plaats van 7 losse?

DROPS Design 12.12.2016 kl. 13:41:

Hoi Isabelle. Ja, dat klopt.

Kommentér oppskrift DROPS 147-16