DROPS / 147 / 16

Edith by DROPS Design

Virkattu pyöreä DROPS matto kolminkertaisesta "Paris"-langasta.

DROPS Design: Malli w-479
Lankaryhmä C + C + C
--------------------------------------------------------
Mitat: Halkaisijaltaan n. 83 cm (ks. myös ISO MATTO).
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS PARIS:
700 g nro 01, aprikoosi (kuvan pieneen mattoon)

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 8 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 8 p ja 4,5 krs 3-kertaisella Paris-langalla, koukulla nro 8 = 10 x 10 cm (piirrosten A.1 ja A.2 mallivirkkaus = 4 p-kerrosta korkeussuunnassa).

Kommentit (91)

100% Puuvillaa
alkaen 0.80 € /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 0.95 € /50g
Tilaa
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 0.80 € /50g
Tilaa
Puikot & Virkkuukoukut
Saat tämän mallin langat alkaen 11.20€. Lue lisää.
VINKKI:
Matto voidaan virkata halutun kokoiseksi. Kuvan maton halkaisija on n. 83 cm, isomman maton halkaisija on n. 125 cm. Pieneen mattoon tarvitaan 700 g Paris-lankaa ja isoon mattoon tarvitaan n. 1300 g Paris-lankaa.

VIRKKAUSINFO:
Jokaisen p-kerroksen aluksi virkataan 3 kjs. Kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan (ks. piirrosten A.1 ja A.2 mallivirkkauksen krs:t erikseen).

MALLIVIRKKAUS A.1 (4 s:lla jaollinen):
Mallivirkkauksessa on 4 kerrosta ja piirros A.1 näyttää mallivirkkauksen krs:t 5. ja 6. Virkkaa seuraavasti:
5.KRS: 4 kjs (= 1 p + 1 kjs), jätä 1 p väliin, seuraavaan p:seen virkataan 1 p + 7 kjs + 1 p, 1 kjs, jätä 1 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti näin: *1 kjs, jätä 1 p väliin, seuraavaan p:seen virkataan 1 p + 7 kjs + 1 p, 1 kjs, jätä 1 p väliin**, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan, mutta lopeta viimeinen mallikerta kohtaan**, virkkaa sitten 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
6.KRS: Virkkaa piirroksen A.1 mukaisesti näin: *Virkkaa 7 p seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa 1 ks seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen p:seen = 12 p-ryhmää.
7.KRS: Virkkaa 1 ps kumpaankin 2 seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 ks p-ryhmän 4. p:seen, *7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen*, toista *-* yht. 11 kertaa, virkkaa lopuksi 7 kjs ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 12 kjs-kaarta ja yht. 96 s työssä.
8.KRS: 3 kjs (= 1 p), *1 kjs, jätä 1 s väliin, 1 p seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 48 p ja 1 kjs jokaisen p:ään välissä (= yht. 96 s työssä).

MALLIVIRKKAUS A.2 (6 s:lla jaollinen):
Mallivirkkauksessa on 4 kerrosta ja piirros A.2 näyttää krs:t 14. ja 15. Virkkaa seuraavasti:
14.KRS: 4 kjs (= 1 p + 1 kjs), jätä 2 p väliin, seuraavaan p:seen virkataan 1 p + 7 kjs + 1 p, 1 kjs, jätä 2 p väliin, 1 p seuraavaan p:seen, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti näin: *1 kjs, jätä 2 p väliin, seuraavaan p:seen virkataan 1 p + 7 kjs + 1 p, 1 kjs, jätä 2 p väliin**, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan, mutta lopeta viimeinen mallikerta kohtaan**, virkkaa sitten 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
15.KRS: Virkkaa piirroksen A.2 mukaisesti näin: *Virkkaa 7 p seuraavaan kjs-kaareen, virkkaa 1 ks seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen p:seen = 26 p-ryhmää.
16.KRS: Virkkaa 1 ps kumpaankin 2 seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 ks p-ryhmän 4. p:seen, *7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 6 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen*, toista *-* yht. 4 kertaa, 7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen, 7 kjs ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan = 26 kjs-kaarta ja yht. 204 s työssä.
17.KRS: 3 kjs (= 1 p), *1 kjs, jätä 1 s väliin, 1 p seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan = 102 p ja 1 kjs jokaisen p:ään välissä (= yht. 204 s työssä).
--------------------------------------------------------

MATTO:
Virkkaa 4 kjs koukulla nro 8 ja 3-kertaisella Paris-langalla ja sulje kjs:t renkaaksi 1 ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1.KRS: LUE VIRKKAUSINFO! Virkkaa 12 p renkaaseen.
2.KRS: Virkkaa 2 p jokaiseen p:seen = 24 p.
3.KRS: *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 36 p.
4.KRS: *2 p ensimmäiseen p:seen, 1 p kumpaankin 2 seuraavaan p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan = 48 p.
5.-8.KRS: Virkkaa MALLIVIRKKAUSTA A.1 (ks. selitys yllä).
9.KRS: Muista VIRKKAUSINFO! Virkkaa *2 p ensimmäiseen s:aan, 1 p jokaiseen 7 seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 108 p.
10.KRS: *2 p ensimmäiseen s:aan, 1 p jokaiseen 8 seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 120 p.
11.-13.KRS: Jatka lisäyksiä kuten 9. ja 10.krs:lla (eli virkkaa jokaisella krs:lla lisäysten väliin 1 p enemmän, jokaisella krs:lla lisätään 12 s). Kun olet virkannut 13.krs:n, työssä on 156 p.
14.-17.KRS: Virkkaa MALLIVIRKKAUSTA A.2 (ks. selitys yllä).
18.KRS: *2 p ensimmäiseen s:aan, 1 p jokaiseen 16 seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan = 216 p.
Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

ISO MATTO:
Mikäli haluat tehdä isomman maton, jatka 18.krs:n jälkeen virkkaamista seuraavasti:
Jatka lisäyksiä kuten 18.krs:lla, eli virkkaa jokaisella krs:lla lisäysten väliin 1 p enemmän (jokaisella krs:lla lisätään 12 s).
Kun työ on halutun kokoinen, virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 mukaisesti (= 2 krs). Kun olet virkannut piirroksen A.2 loppuun, virkkaa maton viimeiset 3 krs seuraavasti:
1.KRS: Virkkaa 1 ps kumpaankin 2 seuraavaan p:seen, 1 kjs, 1 ks p-ryhmän 4. p:seen, *7 kjs, 1 ks seuraavan p-ryhmän 4. p:seen*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 7 kjs ja 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
2.KRS: 3 kjs (= 1 p), *1 kjs, jätä 1 s väliin, 1 p seuraavaan s:aan*, toista *-* koko krs:n ajan, virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n 3. kjs:aan.
3.KRS: 3 kjs, virkkaa sitten 1 p jokaiseen s:aan koko krs:n ajan ja lisää SAMALLA tasavälein 12 p (lisää 1 p virkkaamalla 2 p samaan s:aan). Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

Piirros

= 1 p alla olevaan kjs-kaareen
= 1 p alla olevaan s:aan
= 1 kjs
= 1 ks
= näyttää piirrosta edeltävää kerrosta ja mihin kohtaan ensimmäisen krs:n s:t virkataan

Kommentit (91)

Näppäile kommenttisi tähän!

Texier 20.07.2018 - 07:53:

Bonjour, J’ai des difficultés à faire les points fantaisies du modèle de tapis 147-16, existe t-il des vidéos ? Merci

DROPS Design 20.07.2018 kl. 14:51:

Bonjour Mme Texier, il n'y a pas de vidéo pour les points fantaisie A.1 et A.2, mais ils sont expliqués sous deux formes: diagramme et explications écrites, n'hésitez pas à préciser les points que vous ne comprenez pas. Bon crochet!

Ann-Marie Siljestrand-Lindblad 24.04.2018 - 13:03:

Edith by DROPS Design Virkad DROPS rund matta i 3 trådar "Paris" DROPS Design: Modell w-479 På 8:e varvet skall det vara 96 maskor o det har jag. På varv 9 skall det vara 108 maskor men det fattas 4 maskor. Jag har repat upp o räknat flera gånger o får samma resultat. Vad är felet? Jag förstår inte diagrammet om det finns någon förklaring. Hoppas på svar så jag kan fortsätta med mattan.

DROPS Design 24.04.2018 kl. 14:02:

Du ska öka 1 stolpe i var 8:e maska, det ska alltså ökas totalt 12 stolpar på varvet, då blir det totalt 108 stolpar.

Cynthia Wilson 03.03.2018 - 11:11:

I just tried to use the yarn converter link and it didn't work for me. It said: "We are sorry but we couldn't find a good alternative for this yarn. Please leave a comment in the pattern asking for help and one of our experts will assist you!"

DROPS Design 05.03.2018 kl. 10:12:

Dear Mrs Wilson, choose the yarn to replace (DROPS Paris), choose the amount of grams (= 700 g here), and choose either 1 thread or 2 threads and click on "Find Alternatives" to get some suggestions. You will find here some informations about alternatives. Happy crocheting!

Maria 11.01.2018 - 20:00:

Mönster a1 börjar med varv 5, Hur ska jag göra varv 1-4?

DROPS Design 12.01.2018 kl. 13:58:

Varv 1-4 hittar du under förklaringen till själva filten (under förklaringen till mönstret).

Maria 11.01.2018 - 12:46:

Jag är osäker på om jag förstår mönstret rätt. Hur ska jag göra varv 1-4? Ska jag använda 3 trådar från 3 garnnystan? Jag förstår inte heller bilden. Ska man välja a1 eller a2?

DROPS Design 11.01.2018 kl. 17:16:

Hej, hela arbetet virkas med 3 trådar. Du ska virka både A.1 och A.2, enligt beskrivningen.

Tineke Bakker 27.11.2017 - 13:42:

Het is een prachtig kleed en heel leuk om te doen. Ik haak met de kleur donker-oudroze. Alleen ik krijg toer A1 6 niet mooi. Als ik toer 7 haak gaat toer 6 vervormen. Heb het al 3 X overgedaan. Wat kan ik hieraan doen?

DROPS Design 10.12.2017 kl. 20:44:

Hoi Tineke, Je zou de lossen ietsje losser kunnen haken. Maar heb je een proeflapje gemaakt en de stekenverhouding gecontroleerd, zowel in de breedte als in de hoogte? Als je minder steken in de hoogte nodig hebt bij het proeflapje om 10 cm te krijgen, dan kan het gaan bobbelen of bol gaan staan.

Nuria 14.09.2017 - 17:02:

I don't understand how it works round 5. I don't get the exact number of stiches I need to have. Thanks in advance

DROPS Design 15.09.2017 kl. 08:35:

Dear Nuria, start diagram A.1 on round 5 you can either follow diagram or written pattern under "PATTERN A.1". Happy crocheting!

Dorte 17.03.2017 - 18:32:

Hvis det store tæppe udvides med x omgange stangmasker, så det får en diameter på 150 cm, hvor meget garn skal jeg så bruge?

DROPS Design 20.03.2017 kl. 13:16:

Hej Dorte. Jeg ved det ikke sikkert, men det er naesten dobbelt saa stort som i opskriften (700 gr til 83 cm i diameter), saa jeg ville sige ca. 1400 gram og saa traekke et par nögler fra.

DELARIVE 08.02.2017 - 15:21:

Bonjour Rosalie, Je ne comprends pas dans vos explications ce qu'est un B ? Merci de votre retour SVP ? Sabrina

DROPS Design 08.02.2017 kl. 16:16:

Bonjour Mme Delarive, 1 B = 1 bride - cf onglet vidéo pour les autres abréviations si besoin. Bon crochet!

Isabelle 11.12.2016 - 22:56:

Klopt het dat je tijdens toer 16 soms 6 losse moet haken in plaats van 7 losse?

DROPS Design 12.12.2016 kl. 13:41:

Hoi Isabelle. Ja, dat klopt.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 147-16