DROPS / 145 / 17

Sweet Harlequin by DROPS Design

Strikket DROPS bluse i ”BabyAlpaca Silk ” med hulmønster og rundt bærestykke. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr bs-042
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
350-350-400-450-450-500 g f.nr 7402, lys søgrøn

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 44.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 44.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 308kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.5. Diag viser mønsteret set fra retsiden.
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 190-212-232-256-284-314 m op på rundp 3 med BabyAlpaca Silk. Sæt 2 mærketråde i arb, en efter 95-106-116-128-142-157 m og en efter sidste m på omg (= midt i hver side). Strik 8 omg retstrik – se forkl over. Fortsæt med glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 7 cm tages der 1 m ind på hver side af begge mærketråde (dvs strik 2 m sammen). Gentag indtagningen på hver 3.cm 3 gange til (totalt 4 indtagninger) = 174-196-216-240-268-298 m. Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 22 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde ved at strikke 2 r i m før og efter mærketråden. Gentag udtagningen på hver 3½.-4.-4.-4½.-4½.-5.cm 3 gange til (totalt 4 udtagninger) = 190-212-232-256-284-314 m. Når arb måler 36-38-37-39-39-41 cm lukkes de midterste 8 m af i hver side til ærmegab (dvs 4 m på hver side af mærketrådene) = 174-196-216-240-268-298 m tilbage på p. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på strømpep. Slå 55-56-60-62-64-69 m op på strømpep 3 med BabyAlpaca Silk. Strik 8 omg retstrik. Sæt 1 mærketråd i beg af omg (= midt under ærmet). Fortsæt med glatstrik. Når arb måler 8-8-6-6-8-8 cm tages der 1 m ud på hver side af mærketråden ved at strikke 2 m i m før og efter mærketråden. Gentag udtagningen på hver 2½.-2½.-2.-2.-1½.-1½.cm 13-13-18-17-21-20 gange til (totalt 14-14-19-18-22-21 udtagninger) = 83-84-98-98-108-111 m. Når arb måler 46-46-44-44-43-43 cm lukkes der 8 m af midt under ærmet (dvs 4 m på hver side af mærketråden) = 75-76-90-90-100-103 m tilbage på p. Læg arb til side, strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Strik 1 omg ret på ryg- og forstykke, Samtidig med at m fra ærmerne strikkes ind på p = 324-348-396-420-468-504 m. Videre strikkes A.1 over alle m (27-29-33-35-39-42 rapporter). Når A.1 er strikket en gang i højden er der 270-290-330-350-390-420 m på omg. Fortsæt med A.2 over alle m (27-29-33-35-39-42 rapporter). Når A.2 er strikket en gang i højden er der 216-232-264-280-312-336 m på omg. Fortsæt med A.3 over alle m (27-29-33-35-39-42 rapporter). Når A.3 er strikket en gang i højden er der 162-174-198-210-234-252 m på omg. Videre strikkes A.4 over alle m (27-29-33-35-39-42 rapporter). Strik A.4 totalt 1-1-2-2-3-3 gange i højden, derefter strikkes A.5 over alle m. Når A.5 er strikket en gang i højden er der 108-116-132-140-156-168 m på omg. Strik 1 omg ret fra retsiden Samtidig med at der tages 4-8-20-24-36-44 m ind jævnt fordelt = 104-108-112-116-120-124 m. Nu strikkes der forhøjning bag i nakken. Alle p strikkes ret. Strik således fra midt foran: Strik 62-64-66-68-70-72 m, vend og strik 20 m tilbage. Vend og strik 30 m. Vend og strik 40 m. Vend og strik 50 m. Vend og strik 60 m. Vend og strik 70 m. Vend og strik 80 m. Vend og strik over alle m på omg frem til midt foran. Strik 6 omg retstrik over alle m. Luk af.

MONTERING:
Sy åbningerne under ærmerne.

= tag 1 m løs af, 2 m ret sammen, løft den løse m over
= denne m er taget ind.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 145-17) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (49)

Francine Guimond 14.02.2019 - 18:42:

Que veux dire « tricoter une re-hausse » pour l’encolure du dos?

DROPS Design 15.02.2019 kl. 08:44:

Bonjour Mme Guimond, une réhausse consiste à tricoter quelques rangs raccourcis sur les mailles du dos de l'ouvrage pour que l'encolure dos et devant soient différentes. La vidéo ci-dessous vous montre un exemple de réalisation. Bon tricot!

Tove Larsen 03.04.2018 - 22:30:

Hei. Jeg har begynt på mønster på denne modellen. Det skal bli mindre masker på pinnen etter hver omgang. Jeg forstår det slik at jeg skal ta et kast - 1m løs av,1 rett og løfte den løse masken over. Da omgangen er slutt har jeg jo like mange masker på pinnen. Hva gjør jeg galt? Trenger hjelp.

DROPS Design 04.04.2018 kl. 14:03:

Hej Tove, det er øverst i diagrammerne du begynder at tage ind. Du kan se de små sorte trekanter (som betyder at du tager 2 masker ind) hvor du ikke har et omslag på samme pind. Her tager du ind :)

Guichard 31.01.2017 - 12:02:

Regarder dans les commentaires je pose deux fois la question et ca le let dans les commentaires je n'arrive pas à placer le motif A1 sur les manches 90 n'est pas divisible par 12....je peux juste les placer sur dos et devant qui font chacun 108 mailles divisibles par 12 le nombre de pailles du motif A1... Merci m aider

Guichard 31.01.2017 - 11:55:

Je tricote taille L et probleme : au moment où on rassemble dos devant et manche pour tricoter A1, je n'arrive pas à disposer les motifs sur les manches. Dos et devant ont chacun 108 mailles donc 108/12 font 33 motifs mais pour les manches 90/12 ça fait Pas un compte rond...comment faire ? Regarder dans les commentaires j'ai un peu plus détaillé espérons que vous pourrez m'aider je suis bloquée. Merci

DROPS Design 31.01.2017 kl. 13:15:

Bonjour Mme Guichard, on tricote les 33 motifs de A.1 sur les 396 mailles, soit 33x12= 396, les motifs ne sont pas centrés sur chaque pièce. Bon tricot!

Guichard 31.01.2017 - 10:48:

Je tricote taille L et probleme :au moment où on rassemble dos,devant et manches pour commencer A1, vous annoncez 33 fois le diagramme. Pour moi ça ferait 66 motifs (33 sur le dos 33 sur le devant) Car on a 108 m sur le devant , autant sur le dos doit donc 108/12 = 33 motifs (12 étant le nb de mailles d'un motif) et sur les manches j'ai 90 mailles....pas divisibles par 12....donc je n'arrive pas à positionner mes motifs A1sur les manches.

Linda 01.10.2016 - 19:04:

Buongiorno non ho capito come lavorare la "cresta" a maglia legaccio, è composta da 2 giri uno a diritto e uno a rovescio? O come nelle spiegazioni devo fare due giri a diritto e due a rovescio? Grazie.

DROPS Design 01.10.2016 kl. 19:14:

Buongiorno Linda. La cresta a legaccio è formata da 2 giri, uno a dir e uno a rov. Abbiamo corretto il testo. Buon lavoro!

Sara 21.08.2016 - 18:54:

Salve scusate ancora la mia domanda di prima era riferita infatti alla lavorazione delle maniche che mi piacerebbe lavorare con i ferri a doppia punta...quale lunghezza devo usare? Scusate ancora grazie mille per la risposta

DROPS Design 21.08.2016 kl. 19:48:

Buonasera Sara, generalmente i ferri a doppia punta sono lunghi 20 cm, ma esistono anche da 15 e da 10 cm, soprattutto nei calibri più piccoli. Buon lavoro!

Sara 21.08.2016 - 17:24:

Salve scusate ancora la mia domanda di prima era riferita infatti alla lavorazione delle maniche che mi piacerebbe lavorare con i ferri a doppia punta...quale lunghezza devo usare? Scusate ancora grazie mille per la risposta

DROPS Design 21.08.2016 kl. 18:20:

Buonasera Sara. Generalmente per le maniche si usano i ferri a doppia punta lunghi 20 cm. Buon lavoro!

Sara 21.08.2016 - 17:21:

Salve io ho un dubbio sulla misura dei ferri a doppia punta da usare, come mi oriento?

DROPS Design 21.08.2016 kl. 18:22:

Buonasera Sara. Generalmente i ferri a doppia punta sono lunghi 20 cm l'uno. Buon lavoro!

Sara 21.08.2016 - 10:44:

Salve io ho un dubbio sulla misura dei ferri a doppia punta da usare, come mi oriento?

DROPS Design 21.08.2016 kl. 13:49:

Buongiorno Sara. Vengono suggeriti i ferri n.3 sia circolari che a doppia punta (lunghi di solito 20 cm). La misura deve quindi essere la stessa dei ferri usati per il davanti/dietro. Se preferisce può lavorare le maniche con i ferri circolari con cavo corto o usando la tecnica del magic loop. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 145-17