DROPS / 148 / 32

Annabelle by DROPS Design

Hæklede DROPS tøfler i ”Nepal”

DROPS Design: Model nr ne-113
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
I alle str bruges:
100 g f.nr 0100, natur
50 g f.nr 6220, mellemblå
50 g f.nr 6314, jeansblå
50 g f.nr 7120, lys grågrøn
100 g f.nr 7139, grågrøn

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 st på 10 cm i bredden.
------------------------------------------------------

Kommentarer (62)

Garnet til denne opskrift koster fra 154kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Første st på hver omg/række med st erstattes af 3 lm og omg afsluttes med 1 km i tredje lm.
Første fm på hver omg/række med fm erstattes af 1 lm og omg afsluttes med 1 km i første lm.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ind ved at hækle 2 st sammen således: Hækl 1 st i næste fm, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 st i næste fm på samme måde, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

STRIBER:
Klip ikke den naturfarvede tråd, træk den med op, men de andre farver bør klippes for hver farve.
1 omg/række fm med lys grågrøn
1 omg/række fm med grågrøn,
1 omg/række st med natur
1 omg/række fm med grågrøn,
1 omg/række fm med lys grågrøn,
1 omg/række st med natur
1 omg/række fm med jeansblå.
1 omg/række fm med mellemblå.
1 omg/række st med natur
1 omg/række fm med mellemblå,
1 omg/række fm med jeansblå.
1 omg/række st med natur.
Gentag disse 12 omg/rækker.
------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb hækles fra tåen mod hælen, derefter hækles skaftet.
Hækl 5 lm med natur på nål 4 og sæt dem i en ring med 1 km i første lm. LÆS HÆKLEINFO!
1.OMG: 12 st om lm-ringen – starten af omg = midt under foden.
2.OMG: * 1 st i første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 18 st.
3.OMG: * 1 st i hver af de 2 første st, 2 st i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 24 st.
4.OMG (skift til mellemblå): Hækl * 1 fm i hver af de 3 første st, 2 fm i næste st *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
5.OMG (skift til jeansblå): Hækl * 1 fm i hver fm, men tag 4-6-10 fm ud jævnt fordelt = 34-36-40 fm.
6.OMG (skift til natur): Hækl 1 st i hver fm.
Fortsæt med STRIBER som forklaret over. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arb måler ca 12-13-15 cm, afslut efter 2 omg med fm, klippes tråden. Sæt 1 mærke mellem de 2 midterste m på omg, dvs efter 17-18-20 st. Hold arb med tåen mod dig og tæl 4 m til venstre for tråden, start med at hækle her fra retsiden med natur og st. Hækl til der er totalt 6 fm tilbage på omg (dvs 3 m på hver side af mærket midt ovenpå foden), vend. Fortsæt med striber som før – hækl 1 km i første st, derefter fm til der er 1 st tilbage på rækken, vend. Videre hækles der frem og tilbage over de resterende 26-28-32 m til arb måler totalt ca 21-23-26 cm – sørg for at næste række som skal hækles er en række med natur og st. Næste række hækles således: 1 st i hver af de første 11-12-14 første fm, derefter hækles de 4 næste st sammen 2 og 2 – SE INDTAGNINGSTIPS, derefter hækles 1 st i hver af de sidste 11-12-14 fm. Klip tråden. Læg tøflen dobbelt og sy sammen yderst i kanten midt bagpå.

SKAFT:
Start midt bagpå og hækl 40-42-44 st med grågrøn jævnt fordelt rundt om åbningen øverst på tøflen. Fortsæt rundt med st til der er hæklet totalt 6 omg. På næste omg tages der 8-9-10 st ud jævnt fordelt = 48-51-54 st. Nu skal der hækles en kant som skal bukkes ned over skaftet. For at det skal blive pænt, vender man nu arb og hækler videre fra vrangen.
1.OMG: * 1 picot (= 4 lm, 1 st i den første lm), spring over 2 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-* omg rundt, men i stedet for sidste fm afsluttes der med 1 km i første lm. Klip tråden.
2.OMG: Skift til lys grågrøn. Start med 1 fm rundt om toppen af første picot, derefter hækles der * 1 picot, sæt fast med 1 fm rundt om toppen af næste picot *, gentag fra *-* omg rundt, men i stedet for sidste fm afsluttes der med 1 km i første lm. Klip og hæft tråden.
3.OMG: Skift til natur og hækl som 2.omg.
Buk de 5 øverste omg ned over skaftet.

BLOMST:
Hækl 3 blomster: 1 natur, 1 mellemblå og 1 jeansblå.
Hækl således: 5 lm, sæt dem til en ring med 1 km i første lm.
Næste omg hækles således: * 1 picot (= 4 lm, 1 st i første lm), 1 fm om lm-ringen *, gentag fra *-* 5 gange til = 6 blade. Klip tråden.
Sy de 3 blomster på den ene siden af skaftet.

Hækl 1 tøffel til på samme måde, men sy blomsterne på den anden side af skaftet.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt garnforbrug i farve nr 7139, grågrøn: 100 g f.nr 7139, grågrøn
Opdateret online: 21.12.2016

Kommentarer (62)

Skriv din kommentar her!

Lindy Hartstonge 21.11.2017 - 11:12:

Help needed pls after round 6 instructions are very dim I understand the continue in stripes and 1 round sc . Do you sc every round until approx length with no increasing or do you repeat round 4,5 and 6 the instructions are not clear at all on what to do after round 6.

DROPS Design 21.11.2017 kl. 11:22:

Dear Mrs Hartstonge, after round 6 you continue in pattern in the round, ie following "STRIPES", you will crochet next round with sc and light gray green - no more increase, just continue in the round until you get theh stated measurements (adjust after 2 rounds with sc). Happy crocheting!

Jan 17.10.2017 - 03:05:

Tell me what is the yarn your using, what weight, and what ply is the yarn?

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:31:

Dear Jan, you will find all these informations under the shadecard to Nepal. Happy crocheting!

Den Fullman 13.06.2017 - 02:48:

Beautiful and followed the pattern quite easy , Thank you so very much and you are appreciated x

Annette 02.05.2017 - 10:17:

Volgens mij staat er een foutje in het patroon, dat mij veel verwarring gaf. Na het voetgedeelte in mijn geval 13 cm, ben je geëindigd met een toer v (vasten). Vervolgens moeten er steekmarkeerders geplaatst worden na 18 stk (stokjes?). Dit moet volgens mij zijn na 18 v (vasten) of st (steken). Dus de afkorting voor steken (st) gebruiken en niet stk, zoals in het patroon staat. Ook in het Noors en Engels staat dezelfde fout. Dus misschien even aanpassen in alle talen? Groet, Annette

DROPS Design 03.05.2017 kl. 14:42:

Hallo Annette, Het kan inderdaad heel verwarrend zijn als er st/stk staat. Vandaar dat we vanaf nu in alle nieuwe patronen geen afkortingen meer gebruiken, maar stokje, steek, vaste etc. schijven.

Erna 20.12.2016 - 11:43:

Hallo! Wie schon in einem anderen Kommentar geschrieben steht, die graugrüne Wolle reicht leider nicht. Dafür habe ich nur ein Knäuel natur gebraucht. Also lieber zwei in graugrün bestellen und eins in natur für größe 38/40. Sehr schade, die Hausschuhe sollten ein Weihnachtsgeschenk werden, jetzt muss ich mir was ausdenken.

Ina 04.11.2016 - 16:06:

Nach der 6. Runde soll man in streifen weiterhäkeln. Mit dem hell graugrün wie oben beschrieben in Stäbchen. In der Streckenbeschreibung und auf dem Bild werden die Farben aber in fM gehäkelt. Welcher Angabe soll ich folgen?

DROPS Design 04.11.2016 kl. 16:15:

Liebe Ina, ab Runde 7 die Streifen häkeln, dh Runde 6 war 1 Rd in Stäbchen in natur dann 1 Rd mit fM in hell graugrün, 1 Rd mit fM in graugrün ... häkeln, wie unter "Streifen" beschrieben, und wie im Foto gezeigt.

Ellie Anne 10.03.2016 - 00:48:

I love these slippers! They are feminine and warm. I appreciate how you found a way to write the pattern so we could adapt it to our preferred size - you gave us the concepts so we could adjust the specifics. The pattern is not hard to read, but you do need to think as you do it. More intended for someone with experience crocheting. Thanks for a great pattern!

Bianca 24.12.2015 - 08:39: www.selbstdiefrau.wo ...

Wahnsinnig kuschelig diese Haussocken. Tolle Anleitung.

Mag 30.10.2015 - 23:23:

Je suis en train de faire ces chaussons. La laine Népal est une merveille. Sinon il faut 2 pelotes de vert/gris. Une seule ne suffit pas.

Jelena 02.10.2015 - 18:07:

I was totally shocked with rudness of some of the comments above so I just wanted to do some justice to the author of the pattern description - The description is clear and easy to understand if you just stop for a second to think about what was said. By the way, I am only a beginer in crocheting and English is not my native language. Thank you very much for the lovely pattern!

Kommentere opskrift DROPS 148-32