DROPS / 148 / 32

Annabelle by DROPS Design

Heklede DROPS tøfler i ”Nepal”

Stikkord: blomst, striper, tøfler,

DROPS Design: Modell nr ne-113
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
I alle str brukes:
100 g f.nr 0100, natur
100 g f.nr 7139, grågrønn
50 g f.nr 6220, mellomblå
50 g f.nr 6314, jeansblå
50 g f.nr 7120, lys grågrønn

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nåla du må bruke for å få 17 st på 10 cm i bredden.
------------------------------------------------------

Kommentarer (70)

65% Ull, 35% Alpakka
fra 23.50 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 23.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 23.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 164.5kr. Les mer.
FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle 2 st sammen slik: Hekle 1 st i neste fm, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 st i neste fm på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 m på nålen.

HEKLEINFO:
Første st på hver omg/rad med st erstattes av 3 lm og omg avsluttes med 1 kjm i tredje lm.
Første fm på hver omg/rad med fm erstattes av 1 lm og omg avsluttes med 1 kjm i første lm.

STRIPER:
Ikke klipp den natur-tråden, dra den med oppover, men de andre fargene bør klippes for hver farge.
1 omg/rad med lys grågrønn og fm,
1 omg/rad med grågrønn og fm,
1 omg/rad med natur og st
1 omg/rad med grågrønn og fm,
1 omg/rad med lys grågrønn og fm,
1 omg/rad med natur og st
1 omg/rad med jeansblå og fm.
1 omg/rad med mellomblå og fm.
1 omg/rad med natur og st
1 omg/rad med mellomblå og fm.
1 omg/rad med jeansblå og fm.
1 omg/rad med natur og st.
Gjenta disse 12 omg/radene.
------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arb hekles fra tåa, mot helen, deretter hekles skaftet.
Hekle 5 lm med natur på nål 4 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLEINFO!
1.OMG: 12 st om lm-ringen – starten på omg = midt under foten.
2.OMG: * 1 st i første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 st.
3.OMG: * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 st.
4.OMG (bytt til mellomblå): Hekle * 1 fm i hver av de 3 første st, 2 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
5.OMG (bytt til jeansblå): Hekle * 1 fm i hver fm, men øk 4-6-10 fm jevnt fordelt = 34-36-40 fm.
6.OMG (bytt til natur): Hekle 1 st i hver fm.
Fortsett med STRIPER som forklart over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arb måler ca 12-13-15 cm, avslutt etter 2 omg med fm, klippes tråden. Sett 1 merke mellom de 2 midterste m på omg, dvs etter 17-18-20 st. Hold arb med tåa mot deg og tell 4 m til venstre for tråden, starte og hekle her fra retten med natur og st. Hekle til det gjenstår totalt 6 fm på omg (dvs 3 m på hver side av merket midt oppå foten), snu. Fortsett med striper som før – hekle 1 kjm i første st, deretter fm til det gjenstår 1 st på raden, snu. Videre hekles det frem og tilbake over de resterende 26-28-32 m til arb måler totalt ca 21-23-26 cm – tilpass slik at neste rad som skal hekles er en rad med natur og st. Neste rad hekles slik: 1 st i hver av de første 11-12-14 første fm, deretter hekles de 4 neste st sammen 2 og 2 – SE FELLETIPS, deretter hekles 1 st i hver av de siste 11-12-14 fm. Klipp tråden. Legg tøffelen dobbelt og sy sammen kant i kant midt bak.

SKAFT:
Start midt bak og hekle 40-42-44 st med grågrønn jevnt fordelt rundt åpningen øverst på tøffelen. Fortsett rundt med st til det er heklet totalt 6 omg. På neste omg økes det 8-9-10 st jevnt fordelt = 48-51-54 st. Nå skal det hekles en avsluttende kant som skal brettes over skaftet. For at det skal bli pent, snur man nå arb og hekler videre fra vrangen.
1.OMG: * 1 picot (= 4 lm, 1 st i den første lm), hopp over 2 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* omg rundt, men istedenfor siste fm avsluttes det med 1 kjm i første lm. Klipp tråden.
2.OMG: Bytt til lys grågrønn. Start med 1 fm rundt toppen av første picot, deretter hekles det * 1 picot, fest med 1 fm rundt toppen av neste picot *, gjenta fra *-* omg rundt, men istedenfor siste fm avsluttes det med 1 kjm i første lm. Klipp og fest tråden.
3.OMG: Bytt til natur og hekle som 2.omg.
Brett de 5 øverste omg ned over skaftet.

BLOMST:
Hekle 3 blomster: 1 natur, 1 mellomblå og 1 jeansblå.
Hekle slik: 5 lm, sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
Neste omg hekles slik: * 1 picot (= 4 lm, 1 st i første lm), 1 fm om lm-ringen *, gjenta fra *-* 5 ganger til = 6 blader. Klipp tråden.
Sy de 3 blomstene fast på den ene siden av skaftet.

Hekle 1 tøffel til på samme måte, men sy blomstene på den andre siden av skaftet.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.12.2016
Ny garnmengde på farge nr 7139, grågrønn: 100 g f.nr 7139, grågrønn

Kommentarer (70)

Legg inn en kommentar!

Lola Bellefleur 13.01.2019 - 01:21:

Would love to have this bootie crochet pattern please!!thank you in advance!!

Lola Bellefleur 13.01.2019 - 01:14:

Very nice pattern

María Virginia 05.01.2019 - 17:31:

N/A

Barb Graves 03.12.2018 - 07:09:

I just finished my first pair. They turned out great. I was asked for the pattern while working on flowers. (Before I finished them!) I had to do some conversions, etc. Your tables and other aides were very helpful.

Katelijne 11.11.2018 - 20:29:

Ik had van grijsgroen net een beetje te kort. Ik heb de eerste picot rij met lichtgrijs groen gehaakt, de volgende met zachtblauw en de laatste ecru. Zalige schattige sloefjes.

Anna 09.10.2018 - 17:12:

Hallo, ich verstehe nicht wie man auf 26 M bei der Größe 35/37 kommen soll nachdem man 12cm in Streifen gehäkelt hat. Ich zähle bei mir 28M. Können Sie mir bitte helfen?

DROPS Design 10.10.2018 kl. 07:59:

Liebe Anna, bei der 1. Reihe, lassen Sie die mittleren 6 Stb ungearbeitet = 34-6= 28 Maschen. Bei der 2. Reihe häkeln Sie 1 Kett-M in das erste Stb (= Abnahme) und am Ende der Reihe häkeln Sie nur noch bis 1 Stb übrig ist (= Abnahme), es sind jetzt nur noch 26 M. Viel Spaß beim häkeln!

Susan 23.08.2018 - 22:18:

I made these with very little difficulty. Thank you so much for this wonderful pattern. Will make wonderful gifts.

Annette 04.08.2018 - 16:32:

I have made two pairs of these lovely slipper as stocking stuffers using different colours, and they got many compliments. I am now making another. They are so pretty and your pattern is straightforward. Thank you for sharing it.

Lindy Hartstonge 21.11.2017 - 11:12:

Help needed pls after round 6 instructions are very dim I understand the continue in stripes and 1 round sc . Do you sc every round until approx length with no increasing or do you repeat round 4,5 and 6 the instructions are not clear at all on what to do after round 6.

DROPS Design 21.11.2017 kl. 11:22:

Dear Mrs Hartstonge, after round 6 you continue in pattern in the round, ie following "STRIPES", you will crochet next round with sc and light gray green - no more increase, just continue in the round until you get theh stated measurements (adjust after 2 rounds with sc). Happy crocheting!

Jan 17.10.2017 - 03:05:

Tell me what is the yarn your using, what weight, and what ply is the yarn?

DROPS Design 17.10.2017 kl. 09:31:

Dear Jan, you will find all these informations under the shadecard to Nepal. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 148-32