DROPS / 145 / 3

Jay bird by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Delight” i retstrik med vendinger.

DROPS Design: Model nr de-097
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde øverst: ca 128 cm
Højde: ca 70 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
350 g f.nr 07, beige/blå

DROPS RUNDP (80 cm) NR 4 – eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 41 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL NR 3 - til kant
----------------------------------------------------------

fra 18.20 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 18.20 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 127.4kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p

STRIKKETIPS:
For hver gang man vender midt på p tages 1. m løs af. Stram tråden og strik videre som før. Dette gøres for at undgå hul i overgangene.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 60 m op på rundp 4 med Delight. Strik således – med start fra retten: 1 p til der er 58 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 56 m tilbage, vend og strik tilbage. Strik 2 m i første m, strik til der er 54 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 52 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 50 m tilbage, vend og strik tilbage. Strik 2 m i første m, strik til der er 48 m tilbage, vend og strik tilbage. Fortsæt med vendinger til der er 2 m færre tilbage end forrige gang for hver gang det vendes, til der er strikket 2 p over de sidste 2 m, strik 2 p over alle m. SAMTIDIG på hver 6. p strikkes der 2 m i første m på p fra retten. Når det er strikket 1 hel rapport (= 60 p) er der taget 10 m ud = 70 m.

Næste rapport strikkes således: fra retten: 1 p til der er 68 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 66 m tilbage, vend og strik tilbage. Strik 2 m i første m, strik til der er 64 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 62 m tilbage, vend og strik tilbage. 1 p til der er 60 m tilbage, vend og strik tilbage. Strik 2 m i første m, strik til der er 58 m tilbage, vend og strik tilbage. Fortsæt med vendinger til der er 2 m færre end forrige gang for hver gang der vendes, til der er strikket 2 p over de sidste 2 m, strik 2 p over alle m. SAMTIDIG på hver 6. p strikkes der 2 m i første m på p fra retten. Når det er strikket 1 hel rapport (= 70 p) er der taget 12 m ud = 82 m.
Fortsæt på samme måde op ad, for hver rapport man strikker bliver det flere og flere m i rapporten og rapporten går over flere p.

Fortsæt til der er strikket 8 rapporter – det er nu ca 206 m på p.
Luk af. Træk sammen midt på ved at trække en tråd gennem de inderste m og træk sammen.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant rundt om hele sjalet på nål 3 med Delight således: 1 fm, * 3 lm, 1 st i 1.lm, spring ca. 1 cm frem, 1 fm*, gentag fra *-* rundt om hele sjalet og afslut med 1 km i første fm.

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 145-3) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (208)

Annette Perkins 27.05.2020 - 18:19:

Pattern 145-3. Does the pattern mean, K58 stitches and turn? Or K2 stitches and turn? Please clarify. Thank you

DROPS Design 28.05.2020 kl. 01:59:

Dear Annette, Yes, that means at the first row, you knit 2 stitches, then turn and knit back, then turn 4 stitches, then turn and knit back, etc. Happy Knitting!

Annette Perkins 27.05.2020 - 18:16:

I bought the Delight yarn and love it. My question is concerning the short row technique. Pattern say K1 row until 58 stitches remain. Does this mean, K2 stitches, turn and go back? 58 stitches remain on left needle or K58 stitches, and turn. 2 stitches remain on the left needle and you've knitted 58 stitches and turn? Please help, Thank you

DROPS Design 28.05.2020 kl. 01:58:

Dear Annette, Yes, that means at the first row, you knit 2 stitches, then turn and knit back, then turn 4 stitches, then turn and knit back, etc. Happy Knitting!

Moni 12.04.2020 - 20:26:

Ich habe die ersten 2 Rapporte gestrickt, bin mir aber unsicher wie es nun weitergeht. Nach dem 3. käme ich auf 96 Maschen, nach der 4. Auf 114. Bin ich auf dem richtigen Weg?

DROPS Design 14.04.2020 kl. 15:21:

Liebe Moni, ja genau, Sie sind auf dem richtigen Weg. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 18.10.2019 - 01:56:

Bonsoir, je suis perdue dans les instructions. J'ai 60 mailles. Je tricote le premier rang 58 mailles et 2 restent sur mon aiguille. Je tourne, glisse la première maille, continue jusqu'au bout, retourne, tricote 2 mailles dans la première (bord de mon ouvrage), puis 56 mailles, retourne, tricote jusqu'au bout. Ou, j'ai mes 60 mailles, j'en tricote 2, retourne, retricote les 2+2 autres, retourne, tricote 4, retourne, 2 dans la première maille puis 4+2 ...?

DROPS Design 18.10.2019 kl. 09:08:

Bonjour Sarah, vous commencez par tricoter 2 rangs jusqu'à ce qu'il reste 58 m = autrement dit, vous tricotez 2 mailles (+ 58 en attente = 60), vous tricotez ensuite 2 rangs sur les 4 premières mailles (= il reste 56 m en attente), Tricotez ensuite 2 mailles en moins à chaque fois, mais en même temps, tricotez 2 fois la première maille. Autrement dit, vous tricotez des rangs raccourcis (en augmentant aux rangs indiqués) en tricotant 2 mailles en plus à la fin de chaque rang sur l'endroit, jusqu'à ce que 2 rangs aient été tricotés sur les 2 dernières mailles (= 2 rangs sur toutes les mailles). En augmentant en même temps tous les 6 rangs. Bon tricot!

Sarah 18.10.2019 - 01:55:

Bonsoir, je suis perdue dans les instructions. J'ai 60 mailles. Je tricote le premier rang 58 mailles et 2 restent sur mon aiguille. Je tourne, glisse la première maille, continue jusqu'au bout, retourne, tricote 2 mailles dans la première (bord de mon ouvrage), puis 56 mailles, retourne, tricote jusqu'au bout. Ou, j'ai mes 60 mailles, j'en tricote 2, retourne, retricote les 2+2 autres, retourne, tricote 4, retourne, 2 dans la première maille puis 4+2 ...?

Janneke 16.04.2019 - 09:33:

In het patroon staat dat je nadat je alle steken weer op de naald hebt deze een toer over moet breien, echter dan krijg je niet alle eindes van de punten in één mooie hoek.

DROPS Design 21.04.2019 kl. 17:47:

Dag Janneke,

Volgens het ontwerp is het wel de bedoeling om deze toer te breien, maar je kan natuurlijk zelf aanpassingen doen om alle delen meer in een punt te laten lopen.

Kate Barazzuol 25.10.2018 - 22:53:

How do you know when to change colours?

DROPS Design 26.10.2018 kl. 09:15:

Dear Mrs Barazzuol, there is no colour change, the colours belong to the yarn, see Shadecard. Happy knitting!

Lisbeth Hansen 09.08.2018 - 11:06:

Har jeg forstået opskriften korrekt - for hver rapport starter man første vende pind med 10 masker mere end den forrige - altså 3. rapport vender jeg når der er 78 masker tilbage?

DROPS Design 15.08.2018 kl. 09:47:

Hej Lisbeth, Når du starter næste rapport har du 82 masker på pinden. Strik til du har 80 masker tilbage og vend, så 78 masker tilbage og vend osv. Du fortsætter med at strikke 2 m i første m fra retsiden på hver 6.pind. God fornøjelse!

Legendre 15.03.2018 - 13:07:

Bonjour combien faudrait-il de pelotes pour réaliser ce modèle en big delight ou en Andes. Merci

DROPS Design 15.03.2018 kl. 13:20:

Bonjour Mme Legendre, ce châle se tricote avec une laine du groupe A (Delight), or Big Delight appartient au groupe C et Andes au groupe E, il apparaît donc difficile d'avoir le même échantillon pour obtenir un châle similaire et donc calculer la quantité. Regardez ou inspirez-vous des modèles de châles en ciblant les laines du groupe C ou celles du groupe E. Bon tricot!

Coleen Gray 29.01.2018 - 20:23:

Re my previous comment, I have done that, I followed the pattern exactly, but it doesn't look anything like the picture, as I said. You can see in the picture where the short rows start, but they work over a large area. Mine are very short, ie 60 stitches, then70, hen 82 and it looks so completely different that I know that something is not right. I am an experienced knitter, so am able to follow a pattern but also able to see when something is not right.

DROPS Design 30.01.2018 kl. 08:29:

Dear Mrs Gray, have you also checked your tension? This pattern has been already made several times successfully (see here for example). You could go to your store and show your project, or send them a picture by mail, so that they could provide you any further assistance. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 145-3