DROPS / 145 / 15

Heat haze by DROPS Design

Strikket DROPS sjal med blondekant i ”Kid-Silk”.

DROPS Design: Model nr ks-071
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde øverst: ca 160 cm
Længde midt bagpå: ca 80 cm
Materialer: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
125 g f.nr 25, søgrøn

DROPS RUNDP (80 cm) nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Pinde & Hæklenåle Bestil
Garnet til denne opskrift koster fra 169.75kr. Læs mere.

Se diag A1 og A.2 – diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.
OBS: På 14./15. p i A.1/A.2 slåes der 7 nye m op i slutningen af p.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 3 m op på rundp 3 med Kid-Silk. Strik 6 p retstrik. I slutningen af 6.p vendes arb ikke, men vrid arb 90 grader med uret, strik 3 m op langs kanten (dvs 1 m i hver retrille), vrid arb igen, 90 grader med uret og strik 3 m op langs opslåningskanten (dvs 1 m i hver m) = 9 m på p. Sæt 1 mærketråd i den 5.m (midtm - markerer midt bag på sjalet). Fortsæt med ret på hver p Samtidig med at der tages 4 m ud på hver p fra retsiden således: Slå om indenfor 3 m retstrik i hver side og slå om på hver side af m med mærketråd. Luk af når arb måler 60 cm, målt midt på sjalet.

BLONDEKANT:
Slå 39 m op på rundp 3 med Kid-Silk. Strik frem og tilbage efter A.1, SAMTIDIG strikkes kanten sammen med sjalet – start øverst på sjalet og strik kanten langs højre skråside ned til spidsen. Kanten strikkes fast til sjalet således – på hver p fra vrangen: Saml den yderste m op i yderste led fra sjalet med højre p, strik første m fra venstre p (A.1), løft den nye m over, strik p ud. Når blondekanten er strikket helt ned til spidsen af sjalet (ca 19 rapp af A.1) strikkes der retstrik over alle m, SAMTIDIG lukkes der 3 m af i beg af hver p fra vrangen, fortsæt i retstrik til alle m er lukket af.

Gentag langs den venstre side af sjalet, men nu strikkes der efter A.2. Kanten strikkes fast til sjalet således – på hver p fra retsiden: Saml den yderste m op i yderste led fra sjalet med højre p, strik første m fra venstre p (A.2), løft den nye m over, strik p ud. Sy aflukningskanterne på A.1 og A.2 sammen nederst i spidsen.

= tag 1 m løs af p, 2 ret sammen, løft den løse m over

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 145-15) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (32)

Maiken V Johannesen 08.05.2019 - 15:30:

I blonde kanten, giver det ikke mening at man skal lukke flere end man slår op. Den siger strik 2 sm 8 gange, men kun slå om 7

Sylviane 23.04.2019 - 15:33:

Merci

Sylviane 23.04.2019 - 12:51:

Bonjour, Merci de m'expliquer les 2 lignes en haut du diagramme, faut-il faire deux rangs sur seulement les 23 mailles du début ?

DROPS Design 23.04.2019 kl. 14:56:

Bonjour Sylviane, tout à fait, les 2 derniers rangs de A.1 ne se tricote que sur une partie des mailles seulement. Bon tricot!

Sophie 02.04.2018 - 12:25:

Bonjour, je souhaiterais effectuer ce modèle mais plutôt en taille XL. Serait-il possible de m’orienter, n'ayant pas trouver en bas de la page un schéma avec toutes les mesures (en cm) du vêtement terminé. Merci So'

DROPS Design 03.04.2018 kl. 08:58:

Bonjour Sophie, ce modèle de châle est en taille unique, mais pour trouver votre taille dans un modèle, vous trouverez toutes les mesures pour chaque taille mesurées à plat d'un côté à l'autre. Comparez ces mesures avec celles d'un vêtement analogue dont vous aimez la forme pour trouver la taille adéquate. Vous trouverez ici plus d'infos sur les tailles. Bon tricot!

Gitte Kruse 06.04.2017 - 11:44:

Hej Jeg er i tvivl om mønstreret i blonde kanten A1 + A2. Hvordan skal række 17 + 18 strikkes? Skal man ikke strikke alle masker? Hilsen Gitte

DROPS Design 26.04.2017 kl. 12:28:

Hej Gitte, på pind nr 17 og 18 i diag A.1 strikker du kun de masker som vises i diagrammet, det vil sige at du vender efter 23 masker. På næste pind fortsætter du over alle masker igen ifølge diagrammet. God fornøjelse!

Andrea 03.07.2016 - 21:59:

Hallo! Ich komme mit der Bordüre dieses tollen Tuches nicht klar. Da steht, man soll in Reihen 14 und 15 jeweils 7 M am Ende zunehmen, aber 15 ist die Hinreihe zum Tuch, da hätte ich doch dann ein riesiges Loch, wenn ich am Ende der Reihe noch Maschen zunehme? Und was mache ich mit den ganzen zusätzlichen Maschen, wo doch für Reihen 17 und 18 nur 23 Maschen in der Strickschrift angegeben sind?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 08:19:

Liebe Andrea, die Maschen werden neu angeschlagen (und später wieder wie im Diagramm dargestellt abgenommen), dadurch entstehen die Zacken, die Sie auf dem Foto erkennen können.

Loulou973 06.07.2015 - 14:57:

J'ai du mal a comprendre la fabrication des bordure modèle A.1 et A.2 je voudrais savoir si il s'agit de diminution et d'augmentation au nuveau des bords et que faire quand il n'y as pas de cases.

DROPS Design 06.07.2015 kl. 16:23:

Bonjour Loulou973, la bordure est attachée au châle au fur et à mesure (cf "bordure ajourée), tricotez comme indiqué dans les diagrammes, 1 case = 1 m x 1 rang, quand le nombre de cases de la bordure diminue, c'est que le nbe de mailles de la bordure diminue. Bon tricot!

Alexjero 23.09.2013 - 09:25:

Je viens de lire les explications car je vais bientôt le commencer et je me demande pourquoi rabattre les mailles avant de tricoter la bordure, pourquoi ne pas utiliser la méthode du French Cancan, c'est à dire tricoter ensemble la dernière maille de la bordure avec la première maille du corps du châle? Merci d'avance pour votre réponse

DROPS Design 23.09.2013 kl. 11:03:

Bonjour Mme Alexjero, vous pouvez tout à fait choisir de modifier la façon d'accrocher la bordure si vous êtes plus à l'aise ainsi. Bon tricot!

Dauphin11345 27.01.2013 - 18:58:

Magnifique, j'ai hâte d'avoir les explications

TURGAULT 24.01.2013 - 15:31:

Joli châle qui m'attire par sa couleur, certes, mais aussi par les nuances dans une même couleur et ses différences de points!!

Kommentere opskrift DROPS 145-15