DROPS Extra / 0-861

Julius by DROPS Design

Stickad DROPS jultomte i “BabyMerino”

Tags: jul, leksaker, tomte,

DROPS Design: Modell nr bm-013
Garngrupp A
---------------------------------------------------------
Mått:
Höjd: ca 36 cm
Garnåtgång: DROPS BABY MERINO från Garnstudio
50 g nr 16, röd
50 g nr 22, ljus grå
50 g nr 20, mörk grå
En rest nr 02, natur
En rest nr 21, svart

DROPS STRUMPST NR 2,5 - eller det st.nr du måste använda för att få 26 m x 34 v slätst på 10 x 10 cm.
Tillbehör: Vadd till fyllning.
---------------------------------------------------------

från 24.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 24.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 72kr. Läs mer.
RÄTST (fram och tillbaka på strumpst):
Maskorna stickas räta på alla varv.

RÄTST (runt på strumpst):
*1 v rätt, 1 v avigt*, upprepa *-*.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att sticka 2 m i nästa m så här: Sticka i främre och bakre delen av samma m.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m genom att sticka nästa 2 m räta tills.

RÄNDER:
Sticka * 4 v ljus grå, 4 v röd *, upprepa *-*.
---------------------------------------------------------

JULTOMTE:
Hela arb stickas på strumpst. Kroppen, armarna, och huvudet stickas i ett, och benen och fötterna stickas i ett.

KROPP:
Arb stickas runt i slätst på strumpst. Det stickas nerifrån och upp till toppen av huvudet. Lägg upp 40 m med röd på 4 st strumpst 2,5.
VARV 1: * 4 m, öka 1 m i nästa m - Läs ÖKNINGSTIPS ovan *, upprepa *-* v runt = 48 m (8 ökade m).
VARV 2: * 5 m, öka 1 m i nästa m *, upprepa *-* v runt = 56 m.
VARV 3: * 6 m, öka 1 m i nästa m *, upprepa *-* v runt = 64 m.
På nästa v byts det till ljus grå och det stickas sedan vidare i RÄNDER - Läs förkl ovan. När det har stickats 5 ränder i ljus grå minskas det så här i arb:
VARV 1: Byt till röd, *sticka 6 m, minska 1 m - Läs MINSKNTIPS ovan *, upprepa *-* v runt = 56 m (8 minskade m).
VARV 2 - 4: Stickas räta.
VARV 5: Byt till ljus grå, *sticka 5 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 48 m.
VARV 6 - 8: Stickas räta.
VARV 9: Byt till röd, *sticka 4 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 40 m.
VARV 10 -12: Stickas räta.
VARV 13: Byt till ljus grå, *sticka 3 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 32 m.
VARV 14 -16: Stickas räta.
VARV 17: Byt till röd, *sticka 2 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 24 m.
VARV 18 -20: Stickas räta.
VARV 21: Byt till ljus grå, *sticka 1 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 16 m.
VARV 22 - 23: Stickas räta.
VARV 24: Maska av de första 2 m (= ärmhål), sticka 5 m, maska av nästa 2 m (= ärmhål), sticka resterande 5 m = 12 m kvar. Sätt alla m på en tråd, lägg arb åt sidan.

HAND OCH ARM:
Handen och armen stickas i ett i slätst. Handen stickas först fram och tillbaka på strumpst, och sedan runt på strumpst. Lägg upp 4 m med röd på 1 strumpst. På nästa v ökas det 1 m i varje m = 8 m. Sedan stickas det runt med 4 st strumpst så här: öka 1 m i varje m = 16 m. Sedan stickas det rm i totalt 9 v. På nästa v minskas det så här: * Sticka 2 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 12 m. Sticka rm i ytterligare 2 v. På nästa v byts det till ljus grå och det stickas sedan vidare i RÄNDER.
Fortsätt med ränder tills det har stickats 6 ränder i ljus grå - OBS: Sticka det sista v (= V 4) i ljus grå så här: Maska av de första 2 m (= ärmhål), sticka resterande m på v = 10 m kvar. Sätt alla m på en tråd. Drag uppläggningstråden genom de 4 upplagda m längst ut på handen, drag åt. Fyll handen med vadd och fyll armen med lite vadd (fram till ca 1 cm från sista v, så att armen kan böjas), lägg arb åt sidan. Sticka 1 hand och arm till på samma sätt.

AXEL OCH HUVUD:
Sätt tillbaka m på tråden från kroppen och armarna på st (med avm mot varandra). Sedan stickas armarna och kroppen tillsammans till axeln med röd så här : Sticka 10 m från den ena armen, 6 m från kroppen, 10 m från den andra armen, 6 m från kroppen = 32 m på v. Sticka 1 v rätt. På nästa v minskas det så här: * Sticka 2 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 24 m (8 minskade m). Sticka ytterligare 1 v rätt.
På nästa v byts det till natur (till huvud) och det minskas så här: * Sticka 1 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 16 m. Sticka ytterligare 1 v rätt. Sedan ökas det så här: * Sticka 1 m, öka 1 m i nästa m*, upprepa *-* v runt = 24 m. Fortsätt att sticka rm i ytterligare 11 v.
Sedan minskas det så här: * Sticka 1 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 16 m. Sticka rm i ytterligare 3 v. Sedan minskas det så här: * Sticka 2 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 12 m. Sticka ytterligare 1 v rätt. Sedan minskas det så här: * Sticka 1 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 8 m. Klipp av tråden och drag den genom de återstående m, drag åt och fäst.

MÖSSA:
Mössan stickas runt i slätst. Lägg upp 28 m med röd på strumpst 2,5. Sticka rm i 6 v. Sedan minskas det så här i arb:
VARV 1: * Sticka 5 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 24 m (4 minskade m).
VARV 2 - 6: Stickas räta.
VARV 7: *Sticka 4 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 20 m.
VARV 8 -12: Stickas räta.
VARV 13: *Sticka 3 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 16 m.
VARV 14 - 18: Stickas räta.
VARV 19: *Sticka 2 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 12 m.
VARV 20 - 24: Stickas räta.
VARV 25: *Sticka 1 m, minska 1 m *, upprepa *-* v runt = 8 m.
VARV 26 - 28: Stickas räta.
VARV 29: Sticka alla m 2 och 2 tills = 4 m. Klipp av tråden och drag den genom de återstående m, drag åt och fäst.

FOT OCH BEN:
Det stickas nerifrån (sulan) och upp. Sulan stickas först fram och tillbaka i rätst - Läs förkl ovan, sedan stickas foten runt i rätst och benet runt i slätst.
Lägg upp 4 m med röd. Nästa v stickas så här: 1 rm, öka 1 m i var och en av de nästa 2 m, 1 rm = 6 m (2 ökade m). * Sticka 1 v rätt, på nästa v ökas det 1 m i den 2:a m och i den näst sista m på st * = 8 m. Upprepa *-* 1 gång till = 10 m. Fortsätt med rätst fram och tillbaka tills arb mäter ca 3½ cm. På nästa v minskas det så här: Minska 1 m i varje sida = 8 m. Sticka 1 v rätt, på nästa v minskas det 1 m i varje sida = 6 m. Sticka 1 v rätt, på nästa v minskas det 1 m i varje sida - SAMTIDIGT som det maskas av, klipp av tråden.
Sedan stickas det upp nya m så här: Börja mitt i avmaskningskanten (= bakre delen av foten), sticka upp 40 m runt hela sulan. Sedan stickas det runt så här:
VARV 1: (och sedan alla udda v): Sticka am över alla m.
VARV 2: 16 rm, minska 1 m, 4 rm, minska 1 m, 16 rm = 38 m.
VARV 4: 15 rm, minska 1 m, 4 rm, minska 1 m, 15 rm = 36 m.
VARV 6: 14 rm, minska 1 m, 4 rm, minska 1 m, 14 rm = 34 m.
VARV 8: 13 rm, minska 1 m, 4 rm, minska 1 m, 13 rm = 32 m.
VARV 10: 12 rm, minska 4 m (dvs sticka nästa 8 m 2 och 2 tills), 12 rm = 28 m.
VARV 12: 10 rm, minska 4 m, 10 rm = 24 m.
VARV 14: 4 rm, minska 8 m, 4 rm = 16 m.
På nästa v byts det till mörk grå och det stickas rm över alla m. Sedan stickas det rm tills foten och benet mäter ca 13 cm på höjden. Fyll arb med vadd (fram till ca 1 cm från avmaskningskanten, så att benet kan böjas). Sticka 1 fot och ben till på samma sätt.

MONTERING:
Gör 1 garnboll på ca 1½ cm i diameter med 1 tråd natur och 1 tråd ljus grå, sy fast den på mössan, och sy fast mössan på toppen av huvudet. Brodera ögon på huvudet med svart. Fyll kroppen med vadd. Sy ihop uppläggningskanten på kroppen. Lägg avmaskningskanterna på benen platt och sy fast dem under kroppen.

HALSDUK:
Sticka en halsduk fram och tillbaka så här: Lägg upp 6 m med röd, sticka rätst tills halsduken mäter ca 26 cm (eller till önskad längd), maska av. Knyt halsduken runt halsen.

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar här!

Toril Thoresen 10.12.2016 - 20:58:

Kroppen får ved økning 50, 60 og 70 masker. Det er vel feil at det blir 48, 56 og 64?

DROPS Design 12.12.2016 kl. 15:09:

Hej Toril. Nej, du har f.eks. 48 m og skal strikke: 5 m, øk 1 m i neste m. Dvs, du strikker 6 m og öker til 7 i hver. 48/6 er 8 gange og 8 gange 7 m er 56 m. Det samme gaelder for naeste omg osv.

Ingrid Rörig 25.10.2016 - 18:14:

Hallo, ist es richtig, dass der erste rote Streifen incl. Anschlag für der Körper nur 3 Reihen umfasst? Das Grundmuster für Streifen umfasst doch 4 Reihen. MfG I. Rörig

DROPS Design 26.10.2016 kl. 08:50:

Liebe Frau Rörig, also für den Körper beginnen Sie die Streifen mit der 4. Runde, dh Anschlagskante + die 3 erste Runde sind mit Rot gestrickt.

Katri Ahonen 16.12.2015 - 22:45:

Julius tontun ohjeessa on käden kohdalla virhe. Ohjeessa kehotetaan :" Katkaise lanka, vedä se loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpää." Näin ei voi tehdä .

Mari 23.12.2013 - 22:35:

Hei Holder på å strikke denne, men kroppen blir bare halvparten av lengda i forhold til illustrasjonsbildet! Har lest igjennom flere ganger, men ender opp med bare 4 grå striper i genseren. Han blir søt alikevell, men den gode magen var noe av det jeg likte med nissen. Tenkte jeg skulle si ifra (og ønske dere god jul i samme slengen :) )

Roberta 22.12.2013 - 17:49:

Salve ho realizzato il modello ma credo ci sia un errore nel passaggio per la testa non è scritto che bisogna rovesciare il corpo e quindi lavorare tutti i ferri a rovescio. Io sono riuscita a farlo solo così.

DROPS Design 27.12.2013 kl. 11:07:

Buongiorno Roberta, le istruzioni del modello sono corrette, il corpo non va rovesciato, ma vanno semplicemente riprese le maglie: probabilmente c'è stato qualche problema durante questo passaggio. Buon lavoro!

Wagner, Johanna 29.11.2013 - 13:39:

Der Kleine gefällt mir sehr gut. Leider kann ich die Anleitung nicht ausdrucken. Was mache ich falsch?

DROPS Design 01.12.2013 kl. 09:48:

Liebe Johanna, gehen Sie auf den Button "DRUCKEN: ANLEITUNG" und dann in der rechten oberen Ecke nochmals auf "Anleitung drucken".

Lucie 26.09.2013 - 14:58:

Pro Janu Nemcakovou: *-* znamená, že se postup mezi hvězdičkami, který byl obvykle popsán v předchozí větě, opakuje (např. * 2hladce, 2 obrace*, *-* opakujeme 3krát znamená, že budete plést 2hl,2obr,2hl,2obr,2hl,2obr)

Jana Nemcakova 26.09.2013 - 10:46:

Dobry den. Mohli by jste mi vyscetlit ci znamema tohleto : *-*? Jsem zacatecnice a vubec tomu nerozumim. Dekuji Vam za odpoved. S pozdravem Jana

Vera 14.12.2012 - 19:47:

Thank you for your reply! I mean that the pattern says to join in the round for the "yoke", bind off facing bind off. But then you'll end up with holes in the armpit :) Did I miss something? I've just sewn the holes closed now. Love the pattern!

Vera 14.12.2012 - 13:19:

In the english version, the instructions for finishing the armpit are missing

DROPS Design 14.12.2012 kl. 14:11:

Dear Vera, the arms will be joined with the rest of the body under shoulders and head. Happy knitting !

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-861