Candy Girl by DROPS Design

Strikket hue og hals i 1 tråd DROPS Big Fabel eller 2 tråde Fabel til børn

Tags: huer, sæt,

DROPS Design: Model nr bf-006-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hovedmål: 48/50 - 50/52 - 52/54 cm
Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str, f.nr 900, rosa/gul/grøn

Eller brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
150 g i alle str, f.nr 911, fun lilac

100 g i alle str, f.nr 109, cerise

Eller brug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
100 g i alle str, f.nr 109, cerise

DROPS RUNDP (40 cm) og STRØMPEP nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråde Fabel.
DROPS RUNDP (40 cm) OG STRØMPEP nr 4,5 - til Retstrik og Rib
----------------------------------------------------------

RETSTRIK (rundt på rundp eller strømpep):
1 omg ret og 1 omg vrang.
----------------------------------------------------------

HUE:
Huen strikkes rundt på strømpep ovenfra og ned. Slå 6-6-8 m op fordelt på 3 strømpep nr 5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråde Fabel, lad en tråd være tilbage på ca 10 cm til montering. Strik 2 m i hver m omg ud = 12-12-16 m. Fordel m på 4 strømpep. Strik 1 omg ret, sæt 6-6-8 mærketråde i arb med 2 m mellem hver mærketråd. Fortsæt i glatstrik SAMTIDIG på 1.omg tages der ud ved at strikke 2 m i den første m, efter hver mærketråd (= 6-6-8 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 2.-2.-3. omg, 9-10-8 gange til = 72-78-88 m (= 12-13-11 m mellem hver mærketråd.) skift til rundp 5 og strik glatstrik til arb måler 10,5-11-11,5 cm fra sidste udtagning. Skift til rundp 4,5 og strik 4 omg retstrik - se forkl over. På næste omg lukkes de første 21-23-24 m af (= midt foran på huen). Fortsæt i retstrik frem og tilbage over de resterende 51-55-64 m. På næste p (= vrangen) strikkes de 2 første m ret sammen og de 2 sidste m ret sammen = 49-53-62 m. Strik 2 p retstrik. Næste p strikkes således: strik 16-17-21 m, sæt disse m på en tråd til øreklap, luk de næste 17-19-20 m af (= midt bagpå) og strik de resterende 16-17-21 m (= øreklap). Sæt 1 mærke. Fortsæt i retstrik frem og tilbage til øreklappen måler ca 2-2-21/2 cm fra mærket. Tag 1 m ind indenfor 1 kant-m i hver side ved at strikke 2 m ret sammen, gentag på hver 4.p 2-2-2 gange til og videre på hver 2.p totalt 3-3-4 gange = 4-5-5 m tilbage, øreklappen måler ca 7-7-8 cm. Luk af og hæft tråden. Strik den anden øreklap på samme måde. Brug en nål og sy tråden op og ned øverst på huen gennem åbningen, træk sammen og hæft godt.

FLETNINGER:
Der laves 1 fletning nederst på hver øreklap. 1 fletning = klip 12 tråde Big Fabel eller 24 tråde Fabel på ca 50 cm. Træk trådenderne halvvejs gennem nederste del af øreklappen så de bliver liggende dobbelt. Fordel trådene i 3 bundter af 8 tråde Big Fabel eller 16 tråde Fabel og flet dem tilpas løst sammen, bind en tråd rundt om enden nederst på snoningen. Gentag på den anden øreklap.

POMPON:
Lav 1 pompon på ca 8 cm i diameter. Sy den på toppen af huen.

HALS:
Der slåes op nederst på forstykket og lukkes af nederst på bagstykket, halsen strikkes på til sidst.

FORSTYKKET:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 38-41-44 m op på rundp 5 med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråde Fabel. Strik 4 p retstrik – se forkl over. Fortsæt med glatstrik og 2 m retstrik i hver side. Når arb måler 7-9-10 cm lukkes de midterste 12-15-16 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig.
Skulder: = 13-13-14 m. Fortsæt i glatstrik og 2 m retstrik mod skulderen - SAMTIDIG lukkes der af i beg af hver p fra halsen således: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 6-6-7 m tilbage på skulderen. Når arb måler 11-13-15 cm sættes der 1 mærketråd (= midt ovenpå skulderen) - herfra måles arb videre! På næste p slåes der 2 nye m op mod halsen, derefter sættes m på 1 tråd.
Strik den anden skulder på samme måde.

BAGSTYKKET:
Sæt m fra den ene skulder tilbage på p, slå 22-25-26 nye m op og sæt m fra den anden skulder tilbage på p = 38-41-44 m. Fortsæt i glatstrik og 2 m retstrik i hver side. Når arb måler 10-12-14 cm fra mærketråden strikkes der 4 p retstrik over alle m, derefter lukkes der af.

HALS:
Strik ca 56-70 m op rundt i halsen på strømpep 4,5. Strik 1 omg vrang. Derefter strikkes der 1 omg ret Samtidig med at der tages ud jævnt fordelt til 68-76-80 m. Fortsæt med Rib 2 r / 2 vr til halsen måler 7-8-9 cm. Luk løst af med r over r og vr over vr.

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Deborah Naugler 09.02.2017 - 12:52:

What is the weight of Big Label, i.e. worsted, bulky? also what would the gauge be for Candy Girl Drops design hat?

DROPS Design 09.02.2017 kl. 13:20:

Dear Mrs Naughler, Big Fabel was an 10 ply/aran -see here, you'll find gauge and needle size to this pattern under tab "Materials", as well as yarn amount. Happy knitting!

Mimi 31.10.2016 - 02:15:

Est-ce que je peux faire le col avec l'aiguille circulaire. merci et bonne soirée

DROPS Design 31.10.2016 kl. 11:40:

Bonjour Mimi, vous pouvez tout à fait le tricoter sur aiguille circulaire, si elle est à la bonne taille (circonférence) ou bien avec une plus longue, vous pouvez utiliser la technique du magic loop, cf vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Sonja 19.12.2015 - 09:35:

Det står 3 ggr på vart 4e v.

Lone Bjørnsen 19.12.2015 - 08:09:

"16-17-21 m (= øreklap). Sæt 1 mærke. Fortsæt i retstrik frem og tilbage til øreklappen måler ca 2-2-21/2 cm fra mærket. Tag 1 m ind indenfor 1 kant-m i hver side ved at strikke 2 m ret sammen, gentag på hver 4.p 2-2-2 gange til og videre på hver 2.p totalt 3-3-4 gange = 4-5-5 m tilbage...." Der er en fejl i overståede teks, da der er 6-7-7 m tilbage. Først taget ind 2gange på hver 4.p derefter 3-4 gange på hver 2. p = 10 -12 mindre masker.. Hilsen Lone

DROPS Design 25.01.2016 kl. 13:40:

Hej Lone, Nej du starter med 3 gange (du ser at der står 2 gange "til"). Det vil sige at du starter med 16m tager 2m ind 3 gange på hver 4.p = 6indtagninger og så 2x3 ind på hver 2.p = 6indt = 4 m tilbage. God fornøjelse!

Bridget 26.05.2014 - 00:48:

This is a lovely pattern. I have just bought LOTS of Big Fabel and can't wait to get started on this and other patterns. Thank you very much. Bridget

TRENCART 21.05.2014 - 14:07:

Merci pour ce très joli modèle, facile à réaliser en plus. Par contre revoir peut être vos taillants, ma fille de 3 ans a un tour de tête de 51,2 cm.

Kommentere opskrift DROPS Children 23-3