Sweet berry cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Safran” med hekleruter nederst. Str 3 til 12 år

DROPS design: Modell nr e-009-bn
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/7 - 8/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104 - 110/122 - 128/140 - 146/152
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio
150-200-250-300 g f.nr 13, korall
50-50-50-100 g f.nr 02, mellomrosa
50 g i alle str f.nr 31, pistasj

DROPS RUNDP (60 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) NR 2,5 - til riller.
DROPS HEKLENÅL NR 3.
DROPS TREKNAPP NR 513: 5 stk
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hullmønster, jakker, rute,
8.00 NOK

Se diag A-1 og A-2 – diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

RILLER (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle pinner. 1 rille = 2 pinner rett.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull fra retten på høyre stolpe.
1 knapphull = strikk 2.og 3.m fra midt foran rett sammen og lag 1 kast. Fell til knapphull når arb måler:
STR 3/4 år: 2, 7, 12, 17 og 22 cm.
STR 5/7 år: 2, 8, 14, 20 og 26 cm.
STR 8/10 år: 2, 9, 16, 23 og 29 cm.
STR 11/12 år: 2, 10, 18, 26 og 33 cm.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 155-169-183-204 m (inkl 4 stolpem i hver side mot midt foran) på rundp 3 med korall. Strikk 1 p rett fra vrangen, fortsett med diag A-1, men 4 stolpem i hver side strikkes i RILLER – se forkl over! Når arb måler 2 cm, starter fellingene til KNAPPHULL – se forkl over! HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 17-20-23-26 cm, strikkes neste p fra retten slik: 37-41-44-49 m som før (= høyre forstk), fell 6 m til ermhull, strikk 69-75-83-94 m som før (= bakstk), fell 6 m til ermhull og strikk som før over de resterende 37-41-44-49 m (= venstre forstk). Hver del strikkes ferdig for seg.

VENSTRE FORSTK:
= 37-41-44-49 m. Fortsett A-1 – SAMTIDIG felles det til ermhull på beg av hver p fra siden: 2 m 1-1-2-3 ganger og 1 m 2-3-3-3 ganger = 33-36-37-40 m. Strikk videre til arb måler 23-27-30-34 cm, nå settes de ytterste 12-14-14-15 m mot midt foran på 1 tråd til hals. Videre felles det på hver p fra halsen: 2 m 2 ganger og 1 m 2 ganger = 15-16-17-19 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 30-34-38-42 cm.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt – Husk knapphull.

BAKSTK:
= 69-75-83-94 m. Fortsett A-1 – SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side som på forstk = 61-65-69-76 m. Strikk videre til arb måler 28-32-36-40 cm. På neste p felles de midterste 27-29-31-34 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det på hver p fra halsen: 1 m 2 ganger = 15-16-17-19 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 30-34-38-42 cm.

ERME:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 46-48-50-52 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 2,5 med korall. Strikk 1 p rett fra vrangen. Fortsett med 1 rille i pistasj og 1 rille i rosa, bytt til korall, ** strikk 2 p glstrikk, neste p strikkes slik: 1 kantm i r, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kantm i r, strikk 1 p vrang tilbake **. Videre strikkes 1 rille i rosa og 1 rille i pistasj, bytt til rosa og strikk fra **-** (dvs som de 4 p i korall). Fortsett med 1 rille i korall, 1 rille i rosa og 1 rille i pistasj. Bytt til korall og rundp 3. Fortsett med A-2 (1.p = retten) med 1 kantm i hver side som strikkes i rille. Når arb måler 9-9-10-10 cm, økes det 1 m i hver side. Gjenta økningen på hver 3.-3.-3.-3½.cm totalt 7-8-9-10 ganger – de økte m strikkes inn i A-2 = 60-64-68-72 m. Når arb måler 29-33-38-44 cm, felles det til ermtopp på beg av hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 3 ganger og 1 m 2-3-3-5 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 34-39-44-51 cm, nå felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 35-40-45-52 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

HALSKANT: Strikk opp ca 80 til 100 m (inkl m på trådene i hver side) rundt halsen med rundp 2,5 og korall. Strikk 3 p rett, fell deretter av.
Sy ermsømmene innenfor 1 kantm og sy ermene i bolen.

FARGER PÅ HEKLERUTENE:
Rutene hekles i 2 ulike fargekombinasjoner:
RUTE-A: Opplegg + 1.omg = korall, 2.omg = pistasj, 3.og 4.omg = rosa, 5.omg = pistasj.
RUTE-B: Opplegg + 1.omg = pistasj, 2.omg = rosa, 3.og 4.omg = korall, 6.omg = pistasj.

HEKLETIPS: Første st på omg erstattes av 3 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i tredje lm på beg av omg.

BOBLE: 3 st som hekles sammen, dvs vent med siste gjennomtrekking på hver st til alle 3 st er heklet, kast på nåla og trekk gjennom alle 4 løkkene

RUTENE HEKLES SLIK:
Hekle 4 lm med nål 3 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 12 st om ringen - SE HEKLETIPS!
2.OMG: 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: * 1 fm i st, 3 lm, hopp over 1 st *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (= 12 fm med lm-buer mellom).
4.OMG: Om første lm-bue hekles [-]: * [1 BOBLE – se forkl over, 2 lm, 1 boble, 4 lm (= hjørne), 1 boble, 2 lm, 1 boble], 3 lm, 1 halvst i fm mellom de 2 neste lm-buene, 3 lm, hopp over 1 lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, men siste gang avsluttes det etter 3 lm med 1 kjm i toppen av første boble.
5.OMG: * 2 fm om første 2-lm-bue, 6 fm om neste 4-lm-bue (= hjørne), 2 fm om neste 2-lm-bue, 3 fm om neste 3-lm-bue, 3 fm om neste 3-lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt. Ruten måler ca 7 x 7 cm.

Det hekles 5-5-6-6 ruter av B og 4-5-5-6 ruter av A = totalt 9-10-11-12 ruter. Sy rutene sammen til en lang remse, fargene skal komme annen hver gang – sy kant i kant med lime slik at det ikke blir en tykk søm. Sy ruteremsen fast nederst på jakken kant i kant med små sting – rutene skal gå helt ut i hver side, til og med stolpene.

PICOTKANT:
Hekle picotkant med rosa på nål 3 rundt hele jakken, dvs nederst, langs stolpene og rundt halsen: * 1 fm, 3 lm, 1 fm i første lm (= 1 picot), hopp over 1 fm *, gjenta fra *-*. Hekle på samme måte nederst rundt ermene, avslutt omg med 1 kjm i første fm.

----------------------------------------------------------
Hatt – se SmåDROPS: 23-48
----------------------------------------------------------
Kjole – se SmåDROPS: 23-49
----------------------------------------------------------

= 2 r sm, 1 kast