Sweet berries hat by DROPS Design

Heklet DROPS hatt i ”Safran”. Str 3 - 12 år

DROPS Design: Modell nr e-007-bn
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: Str 3/5 - 6/8 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 51/53 - 54/56 cm.
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 13, korall
50 g i alle str f.nr 02, mellomrosa
50 g i alle str f.nr 31, pistasj

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = ca 5 x 5 cm (når den strekkes lett) og 23 m x 17 rader med MØNSTER på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

8.00 NOK

Omg med st: Første st på hver omg erstattes av 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Omg med fm: Første fm på hver omg erstattes av 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg.

MØNSTER:
1.OMG (korall): 1 st hver fm.
2.OMG (rosa): 1 fm i hver st.
3.OMG (rosa): 4 lm, hopp over 1 fm, * 1 st i neste fm, 1 lm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG (korall): 1 st i hver st og 1 st i hver lm.
5.OMG (korall): 1 fm i hver st.
6.OMG (rosa): 1 fm i hver fm.
Hekle 1.-6.omg 2 ganger i høyden.
Fortsett slik: * 1 omg med korall og st, 1 omg med rosa og fm *, gjenta fra *-* til ferdig mål.
--------------------------------------------------------

HATT:
Først hekles rutene – de hekles sammen etter hvert. Videre hekles det langs den ene siden av rutene og opp til toppen (= hattepull). Deretter hekles det langs den andre siden av rutene og utover (= hattebrem).

RUTE-1:
Hekle 4 lm med rosa på nål 3 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om lm-ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st), klipp og fest tråden.
2.OMG (korall): 1 fm i første st, 4 lm, * 1 fm i neste st, 4 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (= 12 lm-buer), klipp og fest tråden.
3.OMG (pistasj): 1 fm om første lm-bue, * 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 6 lm (= hjørne), 1 fm om neste lm.bue, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på på beg av omg. Klipp og fest tråden. Ruten måler ca 5 x 5 cm når den strekkes lett.

RUTE-2:
Hekle 1. og 2.omg som RUTE-1.
3.OMG (pistasj): 1 fm om første lm-bue, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om den ene store lm-buen på RUTE-1 (= hjørnet), 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2, * 1 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 1 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 3 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2. Videre hekles det ferdig rundt RUTE-2 på samme måte som rundt RUTE-1. Klipp og fest alle trådene.

Fortsett og hekle ruter sammen til det er heklet totalt 9-10-11 ruter. NB: Siste rute hekles fast i både nest siste rute og første rute slik at alle rutene sitter sammen til en sirkel.

HATTEPULL:
LES HEKLEINFO OVER! Hekle med pistasj på nål 3 langs den ene siden av rutene slik: 3 fm om hver av de store lm-buene i hjørnene på rutene og 2 fm om hver av de små lm-buene, i tillegg hekles det 1 fm i overgangen mellom rutene (= 11 fm pr rute og 99-110-121 fm totalt).
Videre hekles det MØNSTER – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler totalt ca 10-10½-11 cm (inkl rutene) - avpass slik at neste omg er en omg med bare st eller fm - felles det 11 m jevnt fordelt ved å hoppe over hver 9.-10.-11.m = 88-99-110 m. Gjenta fellingen på hver 2.omg 2 ganger til og deretter på hver omg 4-5-6 ganger (det blir 1 m mindre for hver gang det hoppes over 1 m) = 22 m tilbake. Hekle tilslutt 1 omg med fm hvor det hoppes over annenhver m = 11 m. Arb måler nå ca 16-17-18 cm i høyden. Klipp tråden, tråkle den gjennom de 11 m på toppen, snurp sammen og fest.

HATTEBREM:
Hekle med pistasj langs den andre siden av rutene på samme måte som langs den første siden = 99-110-121 fm. Videre hekles bremmen ferdig med korall slik: 2.OMG: 1 fm i hver fm, men i hver 9.-10-11.fm hekles det 2 fm (dvs at det økes 11 m) = 110-121-132 fm.
3.OMG: 1 st i hver fm.
4.OMG: 1 fm i hver st, men i hver 10.-11.-12.st hekles det 2 fm = 121-132-143 fm.
5.OMG: 1 st i hver fm.
6.OMG: 1 fm i hver st, men i hver 11.-12.-13.st hekles det 2 fm = 132-143-154 fm.
7.OMG: 1 st i hver fm.
8.OMG: 1 fm i hver st.
9.OMG: Hekle tilslutt 1 omg med fm motsatt vei, dvs fra venstre mot høyre (= KREPSEMASKER), klipp og fest tråden. Bremmen måler ca 4-5 cm.

----------------------------------------------------------
Kjole – se SmåDROPS: 23-49
----------------------------------------------------------
Jakke – se SmåDROPS: 23-50
----------------------------------------------------------