Sweet berries hat by DROPS Design

Heklet hatt i DROPS Safran til barn i størrelse 3 til 12 år

DROPS Design: Modell nr e-007-bn
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: Str 3/5 - 6/8 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 51/53 - 54/56 cm.
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 13, korall
50 g i alle str f.nr 02, mellomrosa
50 g i alle str f.nr 31, pistasj

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = ca 5 x 5 cm (når den strekkes lett) og 23 m x 17 rader med MØNSTER på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 51kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Omg med st: Første st på hver omg erstattes av 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
Omg med fm: Første fm på hver omg erstattes av 1 lm, avslutt omg med 1 kjm i første lm på beg av omg.

MØNSTER:
1.OMG (korall): 1 st hver fm.
2.OMG (rosa): 1 fm i hver st.
3.OMG (rosa): 4 lm, hopp over 1 fm, * 1 st i neste fm, 1 lm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg.
4.OMG (korall): 1 st i hver st og 1 st i hver lm.
5.OMG (korall): 1 fm i hver st.
6.OMG (rosa): 1 fm i hver fm.
Hekle 1.-6.omg 2 ganger i høyden.
Fortsett slik: * 1 omg med korall og st, 1 omg med rosa og fm *, gjenta fra *-* til ferdig mål.
--------------------------------------------------------

HATT:
Først hekles rutene – de hekles sammen etter hvert. Videre hekles det langs den ene siden av rutene og opp til toppen (= hattepull). Deretter hekles det langs den andre siden av rutene og utover (= hattebrem).

RUTE-1:
Hekle 4 lm med rosa på nål 3 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm (= 1 st), 11 st om lm-ringen, avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st), klipp og fest tråden.
2.OMG (korall): 1 fm i første st, 4 lm, * 1 fm i neste st, 4 lm *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (= 12 lm-buer), klipp og fest tråden.
3.OMG (pistasj): 1 fm om første lm-bue, * 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 6 lm (= hjørne), 1 fm om neste lm.bue, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* hele omg rundt, men istedenfor siste fm, avsluttes det med 1 kjm i første fm på på beg av omg. Klipp og fest tråden. Ruten måler ca 5 x 5 cm når den strekkes lett.

RUTE-2:
Hekle 1. og 2.omg som RUTE-1.
3.OMG (pistasj): 1 fm om første lm-bue, 2 lm, 1 fm om neste lm-bue, 3 lm, legg ruten vrange mot vrange med RUTE-1, hekle 1 fm om den ene store lm-buen på RUTE-1 (= hjørnet), 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2, * 1 lm, 1 fm om neste lille lm-bue på RUTE-1, 1 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2 *, gjenta fra *-* 1 gang til, 3 lm, 1 fm om neste store lm-bue på RUTE-1 (= hjørnet), 3 lm, 1 fm om neste lm-bue på RUTE-2. Videre hekles det ferdig rundt RUTE-2 på samme måte som rundt RUTE-1. Klipp og fest alle trådene.

Fortsett og hekle ruter sammen til det er heklet totalt 9-10-11 ruter. NB: Siste rute hekles fast i både nest siste rute og første rute slik at alle rutene sitter sammen til en sirkel.

HATTEPULL:
LES HEKLEINFO OVER! Hekle med pistasj på nål 3 langs den ene siden av rutene slik: 3 fm om hver av de store lm-buene i hjørnene på rutene og 2 fm om hver av de små lm-buene, i tillegg hekles det 1 fm i overgangen mellom rutene (= 11 fm pr rute og 99-110-121 fm totalt).
Videre hekles det MØNSTER – se forkl over! SAMTIDIG når arb måler totalt ca 10-10½-11 cm (inkl rutene) - avpass slik at neste omg er en omg med bare st eller fm - felles det 11 m jevnt fordelt ved å hoppe over hver 9.-10.-11.m = 88-99-110 m. Gjenta fellingen på hver 2.omg 2 ganger til og deretter på hver omg 4-5-6 ganger (det blir 1 m mindre for hver gang det hoppes over 1 m) = 22 m tilbake. Hekle tilslutt 1 omg med fm hvor det hoppes over annenhver m = 11 m. Arb måler nå ca 16-17-18 cm i høyden. Klipp tråden, tråkle den gjennom de 11 m på toppen, snurp sammen og fest.

HATTEBREM:
Hekle med pistasj langs den andre siden av rutene på samme måte som langs den første siden = 99-110-121 fm. Videre hekles bremmen ferdig med korall slik: 2.OMG: 1 fm i hver fm, men i hver 9.-10-11.fm hekles det 2 fm (dvs at det økes 11 m) = 110-121-132 fm.
3.OMG: 1 st i hver fm.
4.OMG: 1 fm i hver st, men i hver 10.-11.-12.st hekles det 2 fm = 121-132-143 fm.
5.OMG: 1 st i hver fm.
6.OMG: 1 fm i hver st, men i hver 11.-12.-13.st hekles det 2 fm = 132-143-154 fm.
7.OMG: 1 st i hver fm.
8.OMG: 1 fm i hver st.
9.OMG: Hekle tilslutt 1 omg med fm motsatt vei, dvs fra venstre mot høyre (= KREPSEMASKER), klipp og fest tråden. Bremmen måler ca 4-5 cm.

----------------------------------------------------------
Kjole – se SmåDROPS: 23-49
----------------------------------------------------------
Jakke – se SmåDROPS: 23-50
----------------------------------------------------------

Kommentarer (3)

Anja Olpert 15.01.2015 - 21:04:

Wenn ich von den Sweet Berry Mustern sowohl Hut als auch Kleid und Jacke machen möchte, wieviel Wolle brauche ich dann pro Farbe? Das kann man ja sicher zusammenfassen. Z.B. müßten 2x oder sogar 1x 50g lindgrün reichen, oder? Wie ist es mit koralle und rosa?

DROPS Design 06.03.2015 kl. 14:13:

Leider haben wir auch keine genaueren Angaben zum Verbrauch bei den einzelnen Teilen vorliegen.

Elke 03.06.2013 - 22:30:

Een vraagje ivm de kroon van de muts, meer bepaald : ' Herhaal dit minderen om de toer nog 2 keer en dan elke toer 4-5-6 keer (1 st geminderd elke keer door 1 st over te slaan) = 22 st over.' Ik ben nog een beginnend haker en heb net 1 x 11 geminderd. Hoe moet het nu juist verder? Moet ik nu 1 toer haken en dan weer 1 toer met minderen (dit 2x)? Maar wat dan met 'elke toer 4 keer'? Alvast bedankt voor het antwoord.

DROPS Design 04.06.2013 kl. 15:36:

Hoi Elke. Het betekent dat je weer 11 st gelijkmatig mindert om de toer (elke tweede toer) nog 2 keer en daarna in elke toer 4, 5 of 6 keer (afhankelijk van welke maat je maakt).

Habiba 14.08.2012 - 03:52:

Bonjours, comme je suis nouvelle dans le monde du crochet,j ai trouvee de difficulte a comprendre certaines explications pa ex quand le tour commence par des chiffres 11-11-12-12 m est veut dir tous ca un nombre de mailles a realiser a la fois ,svp repondez moi merci.

DROPS Design 14.08.2012 kl. 09:56:

Bonjour Habiba, les indications sont données pour 3 tailles : 3/5 ans, 6/8 ans et 10/12 ans, les nombres dans les explications correspondent dans cet ordre à chacune des tailles. Bon crochet !

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-48