Twirly Girlie by DROPS Design

Kjole strikket fra side til side med forkortede pinde i retstrik og rundt bærestykke i DROPS Fabel til børn str 3 til 12 år

DROPS design: Model nr fa-014-bn
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
200-200-250-350-400 g f.nr 623 pl, støvet rosa
50 g i alle str f.nr 102, rosa

DROPS RUNDP (60 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik og 24 m x 48 p retstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 2,5 til kanter.
---------------------------------------------------------

DROPS Fabel print DROPS Fabel print 24.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 26.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 110kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Se diag A-1 – diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder bærestykket):
Der tages ind skiftevis før og efter alle mærker ved at strikke 2 ret sammen.
---------------------------------------------------------

KJOLE:
Start med at strikke nederdelen frem og tilbage på rundp, fra side til side. For at nederdelen skal få vidde i nederkanten strikkes der forkortede pinde. Derefter strikkes bærestk videre i glatstrik med rundt bærestykke.

Slå 84-92-100-108-116 m løst op over 2 stk rundp 3 med 623, støvet rosa. Træk den ene p ud (dette gøres for at opslåningskanten ikke skal stramme, ev kan der slåes op på en tykkere p).
Hele nederdelen strikkes i retstrik, dvs ret på alle p.
Første p strikkes således (fra taljen og ned = vrangen):
Strik 12 m, sæt 1 mærke, * strik 8 m, sæt 1 mærke *, gentag fra *-* p ud = totalt 9-10-11-12-13 mærker, der er 8 m efter sidste mærke.
Lad mærkerne følge med efterhånden som der strikkes. Strik 1 p tilbage over alle m nede fra og op.
Fortsæt med forkortede pinde således (for hver gang der vendes midt i arb skal tråden strammes før der strikkes videre for at undgå hul): * Strik 2 p retstrik med rosa frem og tilbage over alle m (1.p = vrangen), skift til støvet rosa, strik 11 p retstrik frem og tilbage over alle m. Fortsæt med støvet rosa således: Strik frem til første mærke, vend og strik tilbage. Strik frem til andet mærke, vend og strik tilbage. Fortsæt således til der er strikket op til sidste mærke, vend og strik tilbage *. Strik 1 p tilbage over alle m nede fra og op. Dvs at 1 rapport (*-*) = 14p retstrik øverst og 32-34-36-38-40 p retstrik nederst. Gentag fra *-* til arb måler ca 60-64-68-72-76 cm i den korteste side (= øverst) – mål når arb ligger fladt på bordet – afslut efter 1 hel rapport, luk af MEGET LØST med støvet rosa. Arb måler ca 137-155-175-195-217 cm i den længste side.

MONTERING:
Sy nederdelen sammen midt bagpå – sy opslåningskanten mod aflukningskanten i yderste m så sømmen bliver flad.

OVERDEL:
Start midt bagpå og strik 1 m op i hver retrille rundt om hele nederdelens åbning på rundp 2,5 med rosa. Strik 1 omg vrang, derefter 1 omg ret Samtidig med at m-ant justeres til 144-153-162-171-180 m. Videre strikkes diag A-1 (= 16-17-18-19-20 rapporter rundt). Efter A-1 strikkes der 1 omg ret og 1 omg vrang. Skift til rundp 3 og støvet rosa, fortsæt i glatstrik - SAMTIDIG på 2.omg tages der 4-3-2-1-0 m ind jævnt fordelt = 140-150-160-170-180 m.
Når arb måler 7-8-9-10-11 cm (fra hvor der blev strikket m op til overdelen) strikkes næste omg således: Strik 32-34-36-38-40 m, luk 6-7-8-9-10 m af til ærmegab, strik 64-68-72-76-80 m, luk 6-7-8-9-10 m af til ærmegab, strik 32-34-36-38-40 m. Læg arb til side og strik ærmekanterne.

ÆRMEKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 56-59-62-65-68 m op på rundp 2,5 med rosa. Strik 3 p ret frem og tilbage (1.p = vrangen). Næste p strikkes således: Luk 3-4-4-5-5 m af, strik 50-52-54-56-58 m, luk de sidste 3-3-4-4-5 m af. Klip tråden, læg arb til side og strik 1 ærmekant til.

BÆRESTK:
Sæt ærmekanterne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 228-240-252-264-276 m. Sæt 12 mærker i arb med 19-20-21-22-23 m imellem. Fortsæt med støvet rosa og glatstrik – omg starter stadigvæk midt bagpå. Strik 4-4-6-6-8 omg før indtagningerne starter. På næste omg tages 1 m ind før alle mærkerne - SE INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningerne på hver 4.omg totalt 7-8-8-9-9 gange og derefter på hver 2.omg totalt 3 gange i alle str = 108-108-120-120-132 m.
Skift til rundp 2,5. Fortsæt med forhøjning bag i nakken, frem og tilbage på p fra midt bagpå således: Strik 8 m r, vend og strik 16 m vr tilbage, vend, strik 24 m r, vend strik 32 m vr, fortsæt således med at strikke over 8 m mere for hver gang der vendes, til der er strikket over totalt 64-64-80-80-96 m, vend og strik ret frem til midt bagpå igen (dvs 32-32-40-40-48 m). Vider strikkes der 1 omg ret over alle m samtidig med at der tages 22-16-22-16-22 m ind jævnt fordelt = 86-92-98-104-110 m. Skift til rosa og strik 1 omg r, 1 omg vr, 1 omg r, 1 omg vr, luk derefter løst af med r.
Hele kjolen måler ca 54-59-65-70-75 cm op til skulderen.

MONTERING:
Sy ærmekanterne sammen i yderste led af yderste m og sy åbningen under ærmerne, yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.10.2012
KJOLEN:
... Lad mærkerne følge med i arb.
Strik 1 p tilbage over alle m nede fra og op.
Fortsæt med forkortede pinde således (for hver gang der vendes midt i arb skal tråden strammes før der strikkes videre for at undgå hul): * Strik 2 p retstrik med rosa frem og tilbage over alle m (1.p = vrangen), skift til støvet rosa, strik 11 p retstrik frem og tilbage over alle m. Fortsæt med støvet rosa således: Strik frem til første mærke, vend og strik tilbage. Strik frem til andet mærke, vend og strik tilbage. Fortsæt således til der er strikket op til sidste mærke, vend og strik tilbage *. Strik 1 p tilbage over alle m nede fra og op. Dvs at 1 rapport (*-*) = 14p retstrik øverst og 32-34-36-38-40 p retstrik nederst.
Opdateret online: 07.12.2018
Ny Garnforbrug:
DROPS FABEL fra Garnstudio
200-200-250-350-400 g nr 623 pl, støvet rosa

Diagram

= ret fra retsiden
= 2 r sm, slå om
= slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over
= slå om, tag 1 m løs af p, 2 r sm, løft den løse m over, slå om

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 23-2) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (54)

Karen 12.05.2020 - 12:25:

Pigen som jeg skal strikke til vil helst have kjolen strikket op i ren bomuld. Der er ikke noget der svarer helt til løbelængde og strikkefasthed, hvad kan I foreslå? Måske cotton 8/4 Lammy eller Safran?

DROPS Design 15.05.2020 kl. 08:56:

Hej Karen, DROPS Safran og DROPS Loves You #7 tilhører begge samme garngruppe A og kan strikkes på samme strikkefashed som DORPS Fabel. Sørg for at du får samme strikkefasthed som der står i selve opskriften, for at få de rigtige mål. God fornøjelse!

Pia Toft Sand 16.10.2019 - 14:46:

Forstår jeg det rigtigt, at det egl. Er vrangsiden af skørtet, der bliver retsiden. Således at striberne ikke bliver “rene og tydelige” striber? Vh Pia

DROPS Design 16.10.2019 kl. 15:22:

Hej Pia, du kan vælge den side af arbejdet du synes bedst om, bare du sørger for at få vendepindene=vidden nederst i nederdelen. God fornøjelse!

CreAttivamente Lulù 03.08.2019 - 21:13:

Non ho capito l\'ultimo passaggio \"Proseguire con il colore foschia rosa e lavorare 1 giro a dir, 1 giro a rov, 1 giro a dir, 1 giro a rov; intrecciare poi le m a dir, senza stringere troppo il filo.\" Stavo già lavorando con il colore \"foschia rosa\", cosa devo fare? Grazie

DROPS Design 03.08.2019 kl. 21:37:

Buongiorno Lulù. Abbiamo corretto il testo. Deve lavorare con il colore rosa. Buon lavoro!

Helen 18.07.2019 - 02:59:

It would be great to get a long sleeved version of this! how much extra wool would be required for this? any suggestions on how many stitches and length would be much appreciated :)

DROPS Design 18.07.2019 kl. 10:34:

Dear Helen, we are unfortunately not able to adapt every pattern to every single request. You can find inspiration from pattern with circular yoke and long sleeve, for any further individual assistance please contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone. Happy knitting!

Elli 13.03.2019 - 11:24:

Kann man kein Video von dem Kleid herstellen? Die Anleitung ist schwer zu verstehen!

DROPS Design 13.03.2019 kl. 12:17:

Liebe Elli, es würde leider etwas kompliziert, so ein Video herzustellen - zuerst stricken Sie den Rock quer mit verkürzten Reihen dann werden die Maschen für das Oberteil aufgefassen und von unten nach oben gestrickt. Gerne können Sie auch hier Ihre Frage stellen. Viel Spaß beim stricken!

Bärbel 03.02.2019 - 19:31:

Sie schreiben, der Rapport besteht oben aus 7 Krausrippen und unten aus 17 Krausrippen bei einer Größe von 110/116. Ich bekomme aber oben nur 6 Krausrippen und unten nur 16 Krausrippen. Ich habe sehr oft neu angefangen und immer das gleiche Ergebnis. Was mache ich falsch?

DROPS Design 04.02.2019 kl. 13:25:

Liebe Bärbel, Sie stricken: 2 Reihe über alle M + 11 Reihe über alle M + 2 Reihe bis 1. Markierer + 2 Reihe bis 2. Markierer + 2 Reihe bis 3. Markierer + 2 Reihen bis 4. Markierer + 2 Reihe bis 5. Markierer + 2 Reihe bis 6. Markierer + 2 Reihe bis 7. Markierer + 2 Reihe bis 8. Markierer + 2 Reihe bis 9. Markierer + 1 Reihe bis 10. Markierer + 1 Reihe über alle Maschen = 34 Reihen (= 7 Krausrippen oben und 17 Krausrippen unten. Viel Spaß beim stricken!

ELI OBERLAENDER 17.06.2018 - 14:56:

En faisant mon échantillon le nb de mailles soit 24 font effectivement 10 cm de large\\\\r\\\\n mais les rangs eux font 9 cm \\\\r\\\\nsolution?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 08:42:

Bonjour Mme Oberlaender, si vous n'arrivez pas à la bonne tension en hauteur avec des aiguilles plus grosses (tout en gardant le bon nombre en largeur), vous pouvez conserver cette tension, toutefois, veillez à bien ajuster la jupe (et les rangs raccourcis) à la longueur indiquée sous les explications (en cm et non en rangs).Pour éviter que l'empiècement ne soit trop court, tricotez des tours supplémentaires sans diminutions à espaces réguliers entre les ceux de diminutions (en vous calquant sur votre tension). Votre magasin saura vous apporter toute assistance complémentaire. Bon tricot!

Carolin 09.04.2018 - 15:15:

Liebes Dropsteam, ich würde gern wissen, ob die Maschenproben für die Muster vor dem Zählen gewaschen werden müssen, oder ob die Zahlen für die "trocken" gestrickte Maschenprobe gelten. Danke im Voraus.

DROPS Design 09.04.2018 kl. 16:07:

Liebe Carolin, am besten waschen Sie und lassen Sie immer Ihre Mascheprobe trocknen, und dann die Nadelgröße anpassen, ob es nötig ist. Viel Spaß beim stricken!

Jessica 16.03.2018 - 19:24:

Liebes Dropsteam, schon zu Beginn der Strickanleitung habe ich ein Problem, denn egal wie oft ich nachzähle, bei 116 Maschen und der Abfolge 12 Maschen, Markierer, 8 Maschen usw. komme ich niemals auf 13 Markierer, sondern auf 10 Markierer bei 120 angeschlagenen Maschen. Wo habe ich einen Denkfehler?

DROPS Design 19.03.2018 kl. 09:00:

Liebe Jessica, So setzen Sie die Markierungen: 12 M stricken, 1 Markierung, (8 M stricken, 1 Markierung) von (bis) insgesamt 12 x über die nächsten 96 M wiederholen, und die letzte 8 Maschen stricken = 13 Markierungen über die 116 M (12+ 8x12 + 8). Viel Spaß beim stricken!

Fleur 15.03.2018 - 20:39:

Dit jurkje gebreid in de originele kleuren,daarna in alpaca olijfgroen met alpaca lichtgrijze strepen en effen grijs bovenstukje. Zelfde jurkje compleet ander effect. jurkje nummer drie is nu in de maak met hoofdkleur roze met paarse strepen en paarse tailleband, op verzoek van mijn kleindochter van vier. mooi patroon,prachtige pasvorm

Kommentere opskrift DROPS Children 23-2

a dress

Berber, Norway

Wonder woman

Michele, United States

Twirlie Girlie Kleidchen

Valentine, Germany