Twirly Girlie by DROPS Design

”Fabel”-langasta neulottu DROPS kaarrokemekko, jossa lyhennetyin kerroksin neulottu hame ja sileäneuleinen yläosa. Koot 3-12 v.

DROPS design: Malli nro fa-014-bn
Lankaryhmä A
---------------------------------------------------------
Koko: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 v = 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS FABEL:
200-200-250-300-350 g nro 623 pl, rose mist
joka kokoon 50 g nro 102, roosa

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) nro 3 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) nro 2,5 (reunuksiin).
NEULETIHEYS: 24 s x 32 krs sileää neuletta ja 24 s x 48 krs ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

Katso ruutupiirros A-1. Piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (kaarroke):
Kavenna vuorotellen ennen merkkejä ja merkkien jälkeen, neulomalla 2 s oikein yhteen.
---------------------------------------------------------

MEKKO:
Neulo aluksi hame poikittain tasona pyöröpuikolla. Neulo lyhennettyjä kerroksia, jotta hameen alareunasta tulisi muuta työtä leveämpi. Jatka sitten neulomalla etu- ja takakappaleen kaarroketta sileänä neuleena.

Luo LÖYHÄSTI 84-92-100-108-116 s kahdelle pyöröpuikolle nro 3 värillä 623, rose mist. Poista toinen puikko (tällä tavoin luomisreunasta tulee tarpeeksi joustava, voit myös luoda s:t hieman paksummalla pyöröpuikolla).
Koko hame neulotaan ainaoikein -neuleena, eli kaikki kerrokset neulotaan oikein.
Ensimmäinen krs (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti (vyötäröltä alaspäin):
Neulo 12 s, kiinnitä 1 merkki työhön, *neulo 8 s, kiinnitä 1 merkki työhön*, toista *-* koko krs:n ajan = yht. 9-10-11-12-13 merkkiä, viimeisen merkin jälkeen jäljellä on 8 s.
Anna merkkien kulkea työn mukana. Neulo 1 krs alhaalta ylös.
Jatka neulomalla lyhennettyjä kerroksia seuraavasti (aina kun olet kääntynyt työn keskellä, kiristä lanka ennen kuin jatka neulomista, jottei muodostuisi reikää): *Neulo tasona kaikilla silmukoilla 2 krs ainaoikeaa roosalla langalla (1. krs = nurja puoli), vaihda rose mist väriin, neulo tasona kaikilla silmukoilla 11 krs ainaoikeaa. Jatka neulomista rose mist langalla näin: Neulo ensimmäiseen merkkiin asti, käännä työ ja neulo takaisin. Neulo toiseen merkkiin asti, käännä työ ja neulo takaisin. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes olet neulonut viimeiseen merkkiin asti, käännä työ ja neulo takaisin. Neulo 1 krs alhaalta ylös*. Eli 1 mallikerta (*-*) = 14 krs ainaoikeaa yläreunassa ja 32-34-36-38-40 krs ainaoikeaa alareunassa. Toista *-* kunnes työn lyhyimmän reunan (eli yläreunan) pituus on n. 60-64-68-72-76 cm (aseta työ tasaiselle alustalle ennen kuin mittaat) ja olet neulonut kokonaisen mallikerran loppuun. Päätä s:t HYVIN LÖYHÄSTI rose mist värillä. Työn pisimmän reunan pituus on n. 137-155-175-195-217 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele hame yhteen keskeltä takaa, eli kiinnitä luomisreuna päätösreunaan. Ompele reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu.

YLÄOSA:
Aloita keskeltä takaa ja poimi hameen yläreunan joka toisesta silmukasta 1 s pyöröpuikolle nro 2,5 roosalla langalla. Neulo 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja säädä SAMALLA s-luku 144-153-162-171-180 s:aan. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen A-1 mukaisesti (työhön tulee 16-17-18-19-20 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A-1 loppuun, neulo 1 krs oikein ja 1 krs nurin. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja rose mist väriin. Jatka neulomalla sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 2. krs:lla tasavälein 4-3-2-1-0 s = 140-150-160-170-180 s.
Kun työn pituus poimimisreunasta mitattuna on 7-8-9-10-11 cm, neulo seuraava krs näin: Neulo 32-34-36-38-40 s, päätä 6-7-8-9-10 s kädentietä varten, neulo 64-68-72-76-80 s, päätä 6-7-8-9-10 s kädentietä varten, neulo 32-34-36-38-40 s. Jätä työ odottamaan ja neulo hihojen reunukset.

HIHAN REUNUS:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla. Luo 56-59-62-65-68 s pyöröpuikolle nro 2,5 roosalla langalla. Neulo tasona 3 krs ainaoikeaa (1. krs = nurja puoli). Seuraava krs neulotaan näin: Päätä 3-4-4-5-5 s, neulo 50-52-54-56-58 s, päätä viimeiset 3-3-4-4-5 s. Katkaise lanka. Jätä työ odottamaan ja neulo toisen hihan reunus samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki osat samalle pyöröpuikolle, hihojen reunukset kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 228-240-252-264-276 s. Kiinnitä 12 merkkiä työhön aina 19-20-21-22-23 s:n välein. Jatka sileää neuletta rose mist värillä (krs:n vaihtumiskohta on keskellä takana). Neulo 4-4-6-6-8 krs ennen kuin aloitat kavennukset. Kavenna seuraavalla krs:lla ennen jokaista merkkiä 1 s (KS. KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka 4. krs yht. 7-8-8-9-9 kertaa ja sitten joka 2. krs kaikissa koissa yht. 3 kertaa = 108-108-120-120-132 s.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 2,5. Neulo sitten tasona korotus takana niskassa keskeltä takaa alkaen seuraavasti: Neulo 8 s oikein, käännä työ ja neulo 16 s nurin, käännä työ, neulo 24 s oikein, käännä työ, neulo 32 s nurin. Jatka lyhennettyjä kerroksia tähän tapaan, eli neulo jokaisella kerralla 8 s lisää ennen kuin käännyt, kunnes olet viimeksi neulonut yht. 64-64-80-80-96 s, käännä työ ja neulo oikeaa keskelle taakse asti (eli 32-32-40-40-48 s). Neulo kaikilla silmukoilla 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 22-16-22-16-22 s = 86-92-98-104-110 s. Vaihda roosaan lankaan ja neulo 1 krs oikein, 1 krs nurin, 1 krs oikein, 1 krs nurin. Päätä sitten s:t löyhästi oikein silmukoin.
Mekon pituus on yht. n. 54-59-65-70-75 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele hihojen reunusten saumat uloimmista silmukanreunoista ja ompele kainalosaumat reunat vastakkain, jottei saumasta tulisi paksu.

Piirros

= oikea s oikealta puolelta
= 2 s oikein yhteen, 1 langankierto
= 1 langankierto, nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= 1 langankierto, nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s kavennuksen yli, 1 langankierto

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Children 23-2 alkuperäisohjeeseen.