DROPS / 140 / 22

Calypso by DROPS Design

Cirkelvirkad DROPS kofta i 2 trådar ”Alpaca”. Stl S – XXXL.

DROPS Design: Modell nr z-619
Garngrupp A + A
--------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Passar bystmått: 80/88 – 92/100 – 110/118 cm
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
150-150-200 g nr 3770, mörk rosa
150-150-200 g nr 2925, orange melerad
150-150-200 g nr 3900, tomatröd
150-150-200 g nr 3800, gammalrosa
150-150-200 g nr 6736, blå/lila

DROPS VIRKNÅL nr 5 - eller det nålnr du måste använda för att få 14 dst på bredden x 5½ v med dst på höjden med två trådar på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 585kr. Läs mer.
RÄNDER:
Virka 1 v med varje färgkombination så här:
2 trådar 2925
1 tråd 3770 + 1 tråd 2925
2 trådar 3770
1 tråd 3770 + 1 tråd 3900
2 trådar 3900
1 tråd 3900 + 1 tråd 6736
2 trådar 6736
1 tråd 6736 + 1 tråd 3800
2 trådar 3800
1 tråd 3800 + 1 tråd 3770

Sedan virkas det 1 v med varje färgkombination och upprepa så här:
2 trådar 3770
1 tråd 3770 + 1 tråd 2925
2 trådar 2925
1 tråd 2925 + 1 tråd 3900
2 trådar 3900
1 tråd 3900 + 1 tråd 6736
2 trådar 6736
1 tråd 6736 + 1 tråd 3800
2 trådar 3800
1 tråd 3800 + 1 tråd 3770

VIRKTIPS:
Första dst på varje v ersätts av 4 lm.

AVMASKNINGSTIPS-1 (gäller fram- och bakst):
Maska av så här: Virka dst tills det återstår 3 dst, * i den första av dessa virkas det 1 st, i den nästa 1 hst och i den sista 1 fm, vänd med 1 lm, hoppa över fm, virka 1 sm i hst och 1 sm i st, sedan 1 fm i första dst, 1 hst i nästa dst och 1 st i nästa dst, virka dst tills det återstår 3 dst i slutet på v *, upprepa *-* tills det har virkats totalt 6-8-12 v.

AVMASKNINGSTIPS-2 (gäller ärmen):
Maska av i början på v genom att virka sm över den dst som skal avm. Maska av i slutet på v genom att virka tills det återstår en dst, vänd arb.
--------------------------------------------------------
FRAM- OCH BAKST:

Arb virkas runt i cirkel från mitt bak med 2 trådar Alpaca och RÄNDER – se förkl ovan.
Virka 8 lm med nål 5 och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm.
VARV 1: Virka 16 dst om ringen. LÄS VIRKTIPS!
VARV 2: 2 dst i varje dst = 32 dst.
VARV 3: * 1 dst i nästa dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 48 dst.
VARV 4: * 1 dst i var och en av de nästa 2 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 64 dst.
VARV 5: * 1 dst i var och en av de nästa 3 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 80 dst.
VARV 6: * 1 dst i var och en av de nästa 4 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 96 dst.
VARV 7: * 1 dst i var och en av de nästa 5 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 112 dst.
VARV 8: * 1 dst i var och en av de nästa 6 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 128 dst.
VARV 9: * 1 dst i var och en av de nästa 7 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 144 dst.
VARV 10: * 1 dst i var och en av de nästa 8 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 160 dst.
VARV 11: * 1 dst i var och en av de nästa 9 dst, 2 dst i nästa dst *, upprepa *-* v runt = 176 dst.
VARV 12: Virka 1 dst i varje dst, men i var 16:e dst virkas det 2 dst = 187 dst.
Arb mäter nu ca 20 cm från mitten och ut.

STL S/M:
VARV 13:
1 lm, sedan virkas 1 fm i var och en av de första 45 dst (= upp mot halsen), virka 30 lösa lm, hoppa över de nästa 27 dst (= ärmhål), sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 88 dst (= ned mot ryggen), virka 30 lösa lm, hoppa över de nästa 27 dst (= ärmhål) och fäst med 1 sm i första fm på v.
VARV 14:
Virka 1 dst i varje fm - men öka 2 dst jämnt fördelat över de första 45 fm (= 47 dst), sedan virkas det 30 dst om kedjan med lm över ärmhålet, virka 1 dst i varje fm – men öka 3 dst jämnt fördelat över de nedersta 88 fm (= 91 dst), virka 30 dst om kedjan med lm över ärmhålet, och fäst med 1 sm i 4:e lm = 198 dst.
VARV 15-23:
Fortsätt med dst – samtidigt som det ökas 6 dst jämnt fördelat på varje v. Efter v 23 är det 252 dst på v och arb mäter nu ca 42 cm från mitten och ut.
Sedan virkas det endast över 87 dst i varje sida – dvs att det inte längre virkas över 39 dst längst upp vid nacken och 39 dst längst ner på ryggen. Klipp av tråden.
Fortsätt som förkl nedan på vänster framst.

STL L/XL:
VARV 13:
Virka 1 dst i varje dst, men i var 17:e dst virkas det 2 dst = 198 dst.
VARV 14:
1 lm, sedan virkas 1 fm i var och en av de första 50 dst (= upp mot halsen), virka 32 lösa lm, hoppa över de nästa 29 dst (= ärmhål), sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 90 dst (= ned mot ryggen), virka 32 lösa lm, hoppa över de nästa 29 dst (= ärmhål) och fäst med 1 sm i första fm på v.
VARV 15:
Virka 1 dst i varje fm - men öka 3 dst jämnt fördelat över de första 50 fm (= 53 dst), sedan virkas det 32 dst om kedjan med lm över ärmhålet, virka 1 dst i varje fm – men öka 3 dst jämnt fördelat över de nedersta 90 fm (= 93 dst), virka 32 dst om kedjan med lm över ärmhålet , och fäst med en sm i 4:e lm = 210 dst.
VARV 16-24:
Fortsätt med dst – samtidigt som det ökas 6 dst jämnt fördelat på varje v. Efter v 24 är det 264 dst på v och arb mäter nu ca 44 cm från mitten och ut.
Sedan virkas det endast över 91 dst i varje sida – dvs att det inte längre virkas över 41 dst längst upp vid nacken och 41 dst längst ner på ryggen. Klipp av tråden.
Fortsätt som förkl nedan på vänster framst.

STL XXL/XXXL:
VARV 13:
Virka 1 dst i varje dst, men i var 17:e dst virkas det 2 dst = 198 dst.
VARV 14:
Virka 1 dst i varje dst, men i var 18:e dst virkas det 2 dst = 209 dst.
VARV 15:
1 lm, sedan virkas 1 fm i var och en av de första 54 dst (= upp mot halsen), virka 36 lösa lm, hoppa över de nästa 32 dst (= ärmhål), sedan virkas det 1 fm i var och en av de nästa 91 dst (= ned mot ryggen), virka 36 lösa lm, hoppa över de nästa 32 dst (= ärmhål) och fäst med 1 sm i första fm på v.
VARV 16:
Virka 1 dst i varje fm - men öka 2 dst jämnt fördelat över de första 54 fm (= 56 dst), sedan virkas det 36 dst om kedjan med lm över ärmhålet, virka 1 dst i varje fm – men öka 3 dst jämnt fördelat över de nedersta 91 fm (= 94 dst), och virka 36 dst om kedjan med lm över ärmhålet = 222 dst.
VARV 17 till 26:
Fortsätt med dst – samtidigt som det ökas 6 dst jämnt fördelat på varje v. Efter 26:e v är det 282 dst på v och arb mäter nu ca 47 cm från mitten och ut.
Sedan virkas det endast över 95 dst i varje sida – dvs att det inte längre virkas över 46 dst längst upp vid nacken och 46 dst längst ner på ryggen. Fortsätt som förkl nedan på vänster framst.

VÄNSTER FRAMST - ALLA STL:
= 87-91-95 dst. Sätt 1 markör efter 27-29-33 m in från varje sida (= 33-33-29 m mellan markörerna). Sedan virkas det dst fram och tillbaka över dessa m samtidigt som det ökas 1 m vid varje markör på varje varv (dvs att det ökas 2 m på v, öka varannan gång före och efter varje markör) och maska av 3 m på början och slutet av varje varv i varje sida – SE AVMASKNTIPS-1 tills det har virkats totalt 6-8-12 v fram och tillbaka = 63-59-47 dst.

HÖGER FRAMST:
Virka på samma sätt som vänster över 87-91-95 dst i höger sida.

ÄRM:
Virkas fram och tillbaka, från ärmkulle och nedöver, med 2 trådar Alpaca och RÄNDER – se förkl ovan. Börja med samma färg som v 13-14-15 på fram- och bakst, fortsätt med ränder som på fram- och bakst.

Virka 28-34-38 lm. Vänd och virka 1 dst i 5:e lm från nålen (= 2 dst), sedan virkas det 1 dst i varje lm = 25-31-35 dst.
VARV 2: Virka 4 lm, 3 dst i första dst, 1 dst i var och en av de 23-29-33 nästa dst, 4 dst i den sista dst = 31-37-41 dst. Vänd.
VARV 3, 4 och 5: Virka 4 lm, 2 dst i första dst, 1 dst i varje dst tills det återstår en dst, 3 dst i den sista dst = 43-49-53 dst. Vänd.
VARV 6: Virka 4 lm, 3 dst i första dst, 1 dst i var och en av de 41-47-51 nästa dst, 4 dst i den sista dst = 49-55-59 dst. Vänd. Sedan virkas det 1 dst i varje dst, SAMTIDIGT när arb mäter 14 cm maskas det av 1 dst i varje sida – SE AVMTIPS-2! Upprepa avm med 7-5-5 cm mellanrum 5-7-7 ggr till = 37-39-43 dst. Fortsätt med 1 dst i varje dst tills ärmen mäter ca 61-61-61 cm (samma i alla stl pga bredare axelvidd på fram- och bakst). Klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna kant i kant, så att det inte blir en tjock kant.
Virka 1 picotkant runt hela fram- och bakst och längst ner runt ärmarna med 2 trådar av den sista färgen det virkades med så här: 1 sm, * 5 lm, 1 st i den första lm, hoppa över 1 m, fäst med 1 fm i nästa m *, upprepa *-* v runt och avsluta med 1 sm i första lm. Sy i ärmarna i fram- och bakst.

----------------------------------------------------------
Pannband och moebius halsvärmare – se DROPS: 140-16
----------------------------------------------------------

Diagram

Pia Sesterhenn 04.03.2019 - 21:38:

Hallo liebes Drops Team, mmit den Vorderteilen komme ich leider gar nicht klar: die Zunahmen und Abnahmen werden gleichzeitig gemacht ??? Über eine Hilfestellung freue ich mich sehr, da ich die Jacke sehr originell finde. Herzlichen Dank.Viele Grüße Pia Sesterhenn

DROPS Design 05.03.2019 kl. 12:02:

Liebe Frau Sesterhenn, ja genau, es wird am Anfang und am Ende jeder Reihe abgenommen - siehe ABNAHMETIPP 1- und gleichzeitg an jede Markierung zugenommen. Viel Spaß beim häkeln!

Engnath 03.06.2018 - 11:18:

Ist die Maschenprobe zweifädig analog dem Garnvorschlag zu erstellen? Ich möchte die Jacke mit einem einfädig mit einem Farbverkaufsgarn probieren.

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:18:

Liebe Frau Engnath, wenn Sie 2 Fäden Garngruppe A durch 1 Faden Garngruppe C ersetzen, dann sollen Sie die gleiche Maschenprobe haben - hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim häkeln!

Jess 20.06.2016 - 10:13:

Can you please clarify how many pieces are needed for the sleeves? If I crochet 1 piece for each sleeve and join that piece together with one side seam, that sleeve is too small to fit into the armhole. So should I be crocheting two sleeve pieces together to make one sleeve,(so 4 sleeve pieces in total?) The armhole is way too big to crochet if only one sleeve piece done.

DROPS Design 20.06.2016 kl. 12:03:

Dear Jess, you have to crochet 2 sleeves - sleeve are worked back and forth, from cap of sleeves down to armhole then to wrist edge, then sewn tog around. You first inc for sleeve cap, then dec along "arm" it self. Happy crocheting!

Karin 12.02.2016 - 13:45:

Hallo, Ik heb het vest nu bijna af. Echter het lijf is wel heel anders uitgevallen alsop de foto, bij mijvalt het achter in twee wijde plooien over mijn rug. Ik heb de kleinste maat genomen, en toch valt het veel te wijd. Verandert dit zodra ik de mouwen aan zai misschien? Ook lijkt het alsof ik met het garen vooral de lichtpaarse kleur waar ik een rand van wil maken niet uitkom. Heel erg mooi patroon verder, maar zou jammer zijn als het niet goed zou vallen.

DROPS Design 10.03.2016 kl. 14:20:

Hoi Karin. Het is helaas moeilijk voor mij om in te schatten op afstand. Maar kloppen de afmetingen wel zoals op de maattekening en de stekenverhouding?

Maritza 11.11.2015 - 01:48:

Hello,i love your patterns,i am crocheting calypso drops 140-22,but I am confused how to start the left side,the large pattern said to count 27 sts from the side ,I marked the 41 sts top and bottom,but I do not understand from witch point I start to count the 27sts,thanks a lot

DROPS Design 11.11.2015 kl. 09:28:

Dear Maritza, the left front piece is worked over 87 sts - insert 2 markers as follows: 27 sts, insert 1 marker, 33 sts, insert 1 marker, 27 sts = 87 sts. Happy crocheting!

Annie 05.08.2015 - 08:08:

Hallo Ook ik ben met dit vest bezig en ik moet nu de mouw innaaien maar de mouwkop in het vest is veeeel breder dan de mouwkop van de mouw . Dit past echt niet . De mouwkop van get vest is 36 cm ongeveer en due van de mouw 18

DROPS Design 05.08.2015 kl. 14:14:

Hoi Annie. Nu weet ik niet welke maat je maakt, maar een mouwkop zal nooit precies dezelfde afmetingen hebben als het armsgat ivm de schuine randen. Het is wel - zoals altijd - heel belangrijk dat de stekenverhouding correct is, of dan kan de afmetingen verkeerd uitkomen.

Sylvia 03.08.2015 - 16:15:

Sorry hoor die woordspeling ook mouwloos is mouwkop

Sylvia 03.08.2015 - 16:13:

Hallo Mouwloos is mouwloos hoor in mijn vorige vraag

Sylvia 03.08.2015 - 15:50:

Hallo Alvast bedankt voor uw reactie maar ik snap het nog niet . 18 cm is toch veel te klein om als mouwkop mee te beginnen ? Je zet de mouwloos vast op het vest en dis begin je toch met 18 cm waardoor de mouwloos erg strak wordt

DROPS Design 04.08.2015 kl. 14:59:

Hoi Sylvia. Sorry, ik was een beetje snel met reageren hier. Het mouw wordt hier inderdaad van boven naar beneden gehaakt en je begint met het haken van de mouwkop heen en weer tot je 43 dstk hebt en de mouwkoop meet 14 cm, hier begin je met het minderen aan beide zijkanten tot je 37 dstk hebt. Dus mouwkop is 14 cm hoog en mouw in totaal 61 cm. Je sluit de mouwnaad tot aan het begin van de mouwkop - de mouwkop wordt in het vestje genaaid.

Sylvia 31.07.2015 - 18:00:

Hallo Ik kom niet uit de mouwen 28 lissen is veel te klein of moet ik per mouw 2 delen haken ?

DROPS Design 03.08.2015 kl. 15:02:

Hoi Sylvia. De lossen niet te strak haken. Je maakt na de 28 l 25 dstk, met de juiste haakstekenverhouding is de omtrek van je mouw ca 18 cm - en je gaat verder meerderen naar in totaal 49 dstk = 35 cm omtrek.

Kommentér oppskrift DROPS 140-22