DROPS / 143 / 24

Princess of Siberia by DROPS Design

Settet består av: Strikkede DROPS votter og pannebånd i ”Nepal” med fletter og heklekanter i ”Puddel” og strikket DROPS hals i ”Puddel”.

DROPS Design: Modell nr ne-105
Garngruppe C + E
-----------------------------------------------------------
100 g f.nr 2920, orange
Og bruk:
DROPS PUDDEL fra Garnstudio
50 g f.nr 10, beige

DROPS PINNE NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 5 – til Puddelkanter.

HALS:
Størrelse: One-size
Omkrets: ca 69 cm
Høyde: ca 32 cm
Materialer:
DROPS PUDDEL fra Garnstudio
150 g f.nr 10, beige

DROPS RUNDP (60 cm) NR 8 - eller den p du må ha for å få 9 m glstrikk med Puddel på 10 cm i bredden.

100 g f.nr 2920, orange
Og bruk:
DROPS PUDDEL fra Garnstudio
50 g f.nr 10, beige

DROPS SETTP NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk med Nepal på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3,5 – til vrbord
DROPS HEKLENÅL NR 5 – til Puddelkanter.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, type oppskrift: hals, pannebånd, sett, votter,

Se diag A-1 for pannebåndet. Se diag. A-1 og A-2 for vottene. Diag viser 1 rapport av mønsteret, alle p i mønsteret sees fra retten.

RILLER (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle pinner.
----------------------------------------------------------

PANNEBÅND:
Arb strikkes frem og tilbake på pinne.
Legg opp 22 m på p 4,5 med Nepal. Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p strikkes slik: 2 m RILLER – se forkl over, * 2 vr, strikk 2 r i hver av de 2 neste m (= 4 r), 2 vr *, gjenta fra *-* 2 ganger til, avlutt med 2 m riller = 28 m. Strikk 1 p tilbake fra vrangen med r over r og vr over vr og 2 m riller i hver side. Forsett med A-1 og 2 m riller i hver side til arb måler ca 48-50 cm, avpass etter 1 hel rapport av mønsteret. Neste p strikkes slik: 2 m riller, * 2 vr, 2 r sm, 2 r sm, 2 vr *, gjenta fra *-* 2 ganger til, avslutt med 2 m riller = 22 m. Strikk 1 p rett fra vrangen over alle m, fell deretter av.

MONTERING:
Sy pannbåndet sammen midt bak – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Hekle med Puddel på nål 5 langs begge sider av pannebåndet slik: 1 fm i første m, * 2 lm, hopp over 1 rille, 1 fm i neste rille *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg LØST opp 62 m på rundp 8 med Puddel - NB: Pass på att oppleggskanten ikke strammer! Strikk glstrikk til arb måler ca 32 cm, fell LØST av - NB: Pass på att avfellingskanten ikke strammer!

VOTTER:
MØNSTER:
Se diag A-1 og A-2. Diag viser 1 rapport av mønsteret både i bredden og høyden.
----------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 40 m på settp 3,5 med Nepal. Strikk vrbord = 3 vr / 2 r i 10 cm (det er viktig at omg starter med 3 vr). Neste omg strikkes slik: 2 vr sm, 1 vr, * strikk 2 r i hver av de 2 neste m (= 4 r), 1 vr, strikk 2 vr i neste m, 1 vr (dvs at 3 vr blir til 4 vr) *, gjenta fra *-* 1 gang til, strikk 2 r i hver av de neste 2 m (= 4 r), ** 2 vr sm, 1 vr, 2 r **, gjenta fra **-** 4 ganger til = 42 m. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang over alle m (denne vrang-omg skal det hekles i etterpå). Bytt til settp 4,5. Fortsett med diag A-1 over de første 24 m og vrang over de siste 18 m – sett 1 merke i den nest siste m på omg (= tommel-m). Når det er strikket 2 cm etter vrborden, økes det 1 m på hver side av tommel-m ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastene vridd vrang for å unngå hull. Gjenta økningen på hver 2.omg 4 ganger til (det blir 2 m mer mellom kastene for hver økning) = 11 tommel-m og 52 m totalt. Når arb måler totalt 16 cm, settes de 11 tommel-m på 1 tråd og det legges opp 1 ny m over tommelen = 42 m.
Fortsett A-1 oppå hånden og vrang inni hånden til A-1 er strikket 2 ganger i høyden. Videre strikkes A-2 oppå hånden og vrang inni hånden. Når man kommer til raden markert med 1 pil i diag, starter fellingene. Oppå hånden felles det etter diag og inni hånden strikkes de 2 første og de 2 siste vrang-m sammen på hver 2.omg totalt 4 ganger. På siste omg i diag strikkes de gjenværende 10 vrang-m inni hånden vrang sammen 2 og 2 = 12 m tilbake på p (dvs 7 oppå hånden og 5 inni), klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen.
Hele votten måler ca 30 cm.

TOMMEL:
Sett de 11 m fra tråden over tommelkilen på settp 4,5 og plukk i tillegg opp 3 m i kanten på baksiden av tommel-m = 14 m. Strikk vrang rundt i 6 cm, deretter strikkes alle m vrang sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende 7 m, snurp sammen og fest godt.

HEKLEKANTER:
Hekle med Puddel på nål 5 nederst rundt votten slik: 1 fm i første m, * 2 lm, hopp over 1 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 1 kjm i første fm. Hekle på samme måte i vrang-omg etter vrborden.

HØYRE VOTT:
Strikk som venstre, men øk til tommelkile på hver side av den 2. vrang-m av de 18 vrang inni hånden.

= sett 1 m på hj.p bak arb, 2 rett, 1 vrang fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 2 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 vrang fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 vrang, 2 rett fra hj.p