DROPS / 142 / 14

Abbey by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i “Karisma” med korta ärmar och runt ok. Stl S - XXXL

Tags: koftor, runt ok, väst,

DROPS Design: Modell nr u-670
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g nr 50, grön

DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 eller 80 cm) NR 3 – till rätst kanter.
DROPS KNAPP SNÄCKSKAL med hål NR 526: 3 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 18.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 18.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 126kr. Läs mer.

Alla minskn görs från rätsidan.
Börja 2 m före markören och sticka så här: 2 rm tills, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

MINSKNING (gäller oket):
Se diag A.1 och A.2. Diag visar v sett från rätsidan.

KNAPPHÅL:
Det avm till 3 knapphål på höger framkant som förkl i beskrivningen. 1 knapphål = sticka tredje och fjärde m från kanten räta tills och gör 1 omslag.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram.
Lägg LÖST upp 188-204-220-244-268-292 m (inkl 6 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 3 med Karisma. Sticka 6 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till rundst 4 och sticka slätst, men de 6 yttersta m i varje sida fortsätts i rätst (= framkanter). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 5 cm sätts det 2 markörer i arb, 50-54-58-64-70-76 m in från varje sida (= 88-96-104-116-128-140 m mellan markörerna på bakst). På nästa v från rätsidan minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna – LÄS MINSKNTIPS (= 4 m minskade). Upprepa minskn med 3½ cm mellanrum, 3 ggr till = 172-188-204-228-252-276 m. När arb mäter 20 cm ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna (= 4 m ökade). Upprepa ökningen med 6 -6-6-7-7-7 cm mellanrum, 3 ggr till = 188-204-220-244-268-292 m. När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm (avpassa så att nästa v stickas från avigsidan), maskas det av 8-8-8-10-10-10 m i varje sida för ärmhål (dvs 4-4-4-5-5-5 m på varje sida av båda markörerna) = 46-50-54-59-65-71 m kvar på varje framst och 80-88-96-106-118-130 m kvar på bakst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANT:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 62-64-66-70-72-74 m på rundst 3 med Karisma. Sticka 6 v rätst (1:a v = rätsidan). Nästa v stickas så här från rätsidan: Maska av de första 4-4-4-5-5-5 m, sticka de nästa 54-56-58-60-62-64 m räta SAMTIDIGT som det ökas 6 m jämnt fördelat över dessa (öka genom att sticka 2 m i 1 m) och maska sedan av de sista 4-4-4-5-5-5 m = 60-62-64-66-68-70 m på st. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärmkant till.

OK:
Sätt in ärmkanterna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 292-312-332-356-384-412 m. Sätt 1 markör – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sticka 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det avm till 1 KNAPPHÅL på höger framkant – se förkl ovan. Sticka 1 v rätt från avigsidan, sedan stickas det 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det minskas 5-5-5-9-7-5 m jämnt fördelat (minska inte över framkanterna) = 287-307-327-347-377-407 m. Nästa v stickas så här från avigsidan: 6 rätst framkantsm, * 5 am, 5 rm *, upprepa *-* tills det återstår 11 m och avsluta med 5 am och 6 rätst framkantsm. Fortsätt resåren så. När arb mäter ca 6-7-7-8-9-10 cm stickas nästa v så här från rätsidan: 6 framkantsm som förut, sticka diag A.1 tills det återstår 11 m på st, sticka de nästa 5 m som de första 5 m i A.1, och avsluta med 6 framkantsm som förut. Efter A.1 är det 177-189-201-213-231-249 m på st. Sticka 1 v med rm över rm och am över am (framkanterna stickas i rätst som förut). Sticka 1 v rätt från rätsidan SAMTIDIGT som det avm till 1 knapphål på höger framkant. Sticka 1 v rätt från avigsidan och 1 v rätt från rätsidan. Sedan stickas nästa v så här från avigsidan: 6 framkantsm som förut, * 3 am, 3 rm *, upprepa *-* tills det återstår 9 m och avsluta med 3 am och 6 framkantsm som förut. Fortsätt resåren så här tills arb mäter ca 13-14-15-16-17-18 cm. Nästa v stickas så här från rätsidan: 6 framkantsm som förut, sticka diag A.2 tills det återstår 9 m på st, sticka nästa 3 m som de första 3 m i A.2, och avsluta med 6 framkantsm som förut. Efter A.2 är det 122-130-138-146-158-170 m kvar på st. Sticka 1 v med rm över rm och am över am (framkanterna stickas i rätst som förut). Byt till rundst 3 och sticka 6 v rätst över alla m SAMTIDIGT som det på 1:a v (dvs rätsidan), avm till det sista knapphålet på höger framkant och dessutom minskas det 32-38-42-48-56-66 m jämnt fördelat (minska inte över framkanterna) = 90-92-96-98-102-104 m. Efter sista rätst v maskas det av löst med rm från rätsidan. Koftan mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm upp till axeln.

MONTERING:
Sy ihop ärmkanterna mitt under ärmen – sy kant i kant i de yttersta maskbågarna. Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

Diagram

= rm fra retsidan, am från avigsidan
= am från retsidan, rm från avigsidan
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= 2 rm tills
= 2 m vridet aviga tills
= 2 am tills

Evy Schultz 25.01.2018 - 20:22:

Er der andre der har problemer med at den "rulle" , og hvad kan jeg gøre ved det....?

DROPS Design 30.01.2018 kl. 11:57:

Hej Evy, du kan dampe den let evt presse med et fugtigt håndklæde imellem. Prøv først på et lille stykke i hjørnet, så du ser at den ikke bliver ødelagt. :)

Kody Doisy 16.12.2015 - 19:46:

Bonsoir je ne comprend pas le premier rang du diagramme A.1svp. Est ce qu' il se tricote sur l'endroit où sur l'envers du tricot ? Est ce que les côtes 5/5 sont cassées ou pas ?car on ne voit pas bien le point sur la photo du modèle désolée ?

DROPS Design 17.12.2015 kl. 10:22:

Bonjour Kody Doisy, A.1 se tricote sur l'endroit: glissez 1 m à l'end, 1 m end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée, 1 m end, 2 m ens à l'end, 2 m ens torse à l'env, 1 m env, 2 m ens à l'env. À la fin du rang, tricotez seulement les 5 premières m de A.1. Bon tricot!

Jubelin 30.09.2015 - 10:52:

J'ai compris mon erreur; je lisais le diagramme de gauche à droite

Jubelin 30.09.2015 - 10:24:

Lorsqu'on commence le diagrammeA1 sur l'endroit d'après vos explications les cotes sont inversées. Ça ne correspond pas à la photo

DROPS Design 30.09.2015 kl. 12:41:

Bonjour Mme Jubelin, on tricote en côtes sur l'envers: 6 m de bordure devant, côtes *5 m env, 5 m end* en terminant par 5 m env, et 6 m de bordure devant. Sur l'endroit, on a ainsi, comme sur la photo: 6 m de bordure devant, côtes 5 m end/5 m env qui se terminent par 5 m end, et 6 m de bordure devant. A.1 se tricote donc ainsi sur l'endroit: 2 m ens à l'end, 1 m end, glisser 1 m à l'end, 1 m end, passer la m glissée par-dessus la m tricotée (= au-dessus des 5 m end), puis 2 m ens à l'env, 1 m env, 2 m ens torse à l'env (= au-dessus des 5 m env). Bon tricot!

Moreau 15.04.2015 - 21:50:

Bonjour je ne comprend pas le point employé est le point mousse alors que la base du gilet est en jersey endroit il me semble? les explications n/indiquent pas ce point

DROPS Design 16.04.2015 kl. 09:42:

Bonjour Mme Moreau, on tricote effectivement en jersey avec les mailles des bordures devant au point mousse, la correction a été faite, merci. Bon tricot!

Benda White 16.11.2014 - 18:50:

On reading this pattern it doesn't make it clear that when knitting the main body it is in stocking stitch. I had to refer to the picture to see whether it continued in garter stitch or stocking stitch.

Anja 18.08.2014 - 17:54:

Das ist ja mein Problem: Ich möchte die kleinste Größe stricken. Da ich aber bei 21 M auf mehr als cm komme (also innerhalb der 10 cm weniger Maschen als 21 habe), dann würde es selbst bei der angegebenen Maschenzahl in Größe S schon zu groß werden! Da bleibt mir wphl nichts Anderes übrig als umzurechnen - oder ich stricke etwas anderes mit der LIMA und diese Weste dann mit einer dünneren Wolle ;-) LG Anja

DROPS Design 18.08.2014 kl. 21:35:

Stimmt, wenn Sie die kleinste Größe benötigen, geht das nicht. Aber vielleicht versuchen Sie wirklich eine dünnere Wolle, z.B. Alpaca, und orientieren sich bei Lima an der Maschenprobe, die Ihnen gefällt (und nicht "bretthart" wird :-) ) und wählen demnach ein Modell aus, Sie können die Anleitungen bei der Suche ja auch nach Maschenprobe filtern.

Anja 17.08.2014 - 09:19:

Aber wie kann es dann sein, dass ich trotz dünnerer Nadel nicht auf 21 M auf cm komme?, selbst dann nicht, wenn ich schon fast ein "Brett" stricke von der Festigkeit her? LG Anja

DROPS Design 17.08.2014 kl. 13:20:

Liebe Anja, das ist in der Tat merkwürdig und an dieser Stelle wohl nicht zu klären, denn die Maschenprobe ist eigentlich problemlos zu erreichen. Haben Sie Ihr Probestück vielleicht ein bisschen zu sehr gedehnt beim Messen? Wenn die Maschenprobe bei Ihnen einfach nicht passen will oder Ihnen das Strickbild zu fest ist, gäbe es noch die Möglichkeit, die Jacke mit der Maschenzahl einer größeren Größe zu stricken, das müssten Sie dann ausrechnen, ob das mit Ihrer Maschenprobe zu Ihren Maßen passt.

Anja 07.08.2014 - 16:10:

Ich möchte die Jacke mit LIMA stricken, die als Garnalternative angegeben ist. Allerdings komme ich mit der Maschenprobe gar nicht hin. Ich habe jetzt schon Nadel 3 versucht und habe noch immer keine 21 M auf 10 cm, sondern nur 19. Dabei ist das Gestrick schon so fest, wie ich es eigentlich nicht will. Also ohne alle Maschenzahlen dementsprechend umzurechnen, ist LIMA wohl doch nicht als Garnalternative geeignet, oder? LG Anja

DROPS Design 14.08.2014 kl. 18:06:

Liebe Anja, die angegebenen 21 M entsprechen der ganz normalen Maschenprobe sowohl für Lima als auch für Karisma. Diese beiden Garne haben die gleiche Maschenprobe und sind auch im Strickbild recht ähnlich, sie eignen sich also recht gut als Garnalternative.

Myriam 29.06.2014 - 15:36:

Bonjour, au début de l'empiecement il faut faire 3 rg end (sur l'end, sur l'env, sur l'end) : du coup cela me fait une ligne env visible sur mon end d'ouvrage, ce n'est pas beau et pas comme dans votre photo de modèle : ai-je mal compris l'explication ?

DROPS Design 30.06.2014 kl. 08:59:

Bonjour Myriam, cette "côte mousse" ainsi formée est présente dans le gilet photographié mais atténué par les côtes tricotées juste après. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 142-14