DROPS / 137 / 29

Tranquility by DROPS Design

Heklet DROPS sjal i "BabyAlpaca Silk"

DROPS design: Modell nr BS-018
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: Ca 70 cm høyt midt bak.
Ca 150 cm bredt øverst.
Materialer: DROPS BABY ALPACA-SILK fra Garnstudio
200 g, f.nr 8112, isblå
100 g f.nr 1760, lys grålilla

DROPS HEKLENÅL nr 3,5.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS BabyAlpacaSilk: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe A)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: sjal,

Se diag M.1 og M.2, begge mønstrene er også beskrevet under.
BOBLE:
1 boble = 3 st som hekles sammen. Dette gjøres slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st til, vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st til, vent med siste gjennomtrekking, kast på nåla og trekk tråden gjennom alle 4 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb hekles fra toppen og nedover til spissen.

Se også diag M.1.
Hekle 11 lm med isblå på nål 3,5.
1.RAD:
Snu og hekle 1 st i 7.lm fra nåla (= 1 st + 3 lm), videre hekles 1 st i hver av de 4 siste lm, 3 lm og 1 st til i siste lm, snu arb.
2.RAD:
6 lm, 7 st om første lm-bue, 2 lm, hopp over 2 st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 2 st, 7 st om neste lm-bue, 3 lm og 1 st til i samme lm-bue, snu arb.
3.RAD:
6 lm, 1 st om første lm-bue, 2 lm, hopp over 2 st, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 lm, hopp over 2 st og 2 lm, i neste st hekles 1 st + 3 lm + 1 st, 2 lm, hopp over 2 lm og 2 st, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 lm, hopp over 2 st, om siste lm-bue hekles 1 st + 3 lm + 1 st, snu arb.
4.RAD:
6 lm, 7 st om første lm-bue, 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, om midterste lm-bue hekles: [7 st, 2 lm, 1 st, 2 lm og 7 st], 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, 7 st om siste lm-bue, 3 lm og 1 st til om siste lm-bue, snu arb.
5.RAD:
6 lm, 1 st om første lm-bue, 2 lm, hopp over 2 st, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 lm, * hopp over 2 st + 2 lm, i neste st hekles 1 st + 3 lm + 1 st, 2 lm, hopp over 2 lm + 2 st, i st i hver av de 3 neste st, 2 lm *, gjenta fra *-* frem til midterste st på arb, hopp over 2 st + 2 lm, i den midterste st på arb hekles det 1 st + 3 lm + 1 st, hopp over 2 lm + 2 st, 2 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 lm, ** hopp over 2 st + 2 lm, i neste st hekles det 1 st + 3 lm + 1 st, hopp over 2 lm + 2 st, 2 lm, 1 st i hver av de 3 neste st, 2 lm **, gjenta fra **-** til det gjenstår 1 lm-bue på slutten av raden, om denne hekles det 1 st + 3 lm + 1 st, snu arb.
6.RAD:
6 lm, * 7 st om første lm-bue, 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st *, gjenta fra *-* frem til midterste lm-bue, om denne hekles: [7 st, 2 lm, 1 st, 2 lm og 7 st], ** 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, 1 st i neste st, 2 lm, hopp over 1 st + 2 lm + 1 st, 7 st om neste lm-bue **, gjenta fra **-** ut raden, avslutt med 3 lm og 1 st til om siste lm-bue, snu arb.
Gjenta 5.og 6.rad oppover til arb måler ca 60 cm midt på og 120 cm i bredden - avslutt etter 5.rad, klipp tråden. Fortsett med BLONDE – se forkl under!

BLONDE – se også diag M.2:
Bytt til lys grålilla. Hekle først 1 rad med fm slik
1 lm, 2 fm om hver av de 2 første lm-buene, 1 fm i hver av de 3 neste st, * 2 fm om neste bue, 3 fm om neste bue, 2 fm om neste bue, 1 fm i hver av de 3 neste st *, gjenta fra *-* frem til de 3 midterste lm-buene, hekle 2 fm om første bue, 7 fm om andre bue (= midterste bue) og 2 fm om siste bue, 1 fm i hver av de 3 neste st, gjenta fra *-* ut raden, avslutt med 2 fm i hver av de 2 siste lm-buene. Snu arb.
1.RAD:
5 lm, i første fm hekles: 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl.st og 1 lm, * hopp over 4 fm, 1 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 4 fm, i neste fm hekles: [1 dbl-st, 1 lm] 5 ganger *, gjenta fra *-* til det gjenstår 5 fm øverst i spissen på sjalet (= midt på), hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 2 fm, ** i neste fm hekles: [1 dbl-st, 1 lm] 5 ganger, hopp over 4 fm, 1 fm i neste fm, 1 lm, hopp over 4 fm **, gjenta fra **-**, til det gjenstår 5 fm, hopp over de 4 første fm, i siste fm hekles: 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st. Snu arb.
2.RAD:
1 lm, 1 fm i første dbl-st, * 2 lm, i neste fm hekles: [1 tredbl-st, 2 lm] 4 ganger, hopp over 2 dbl-st, hekle 1 fm i neste dbl-st *, gjenta fra *-* ut raden, men avslutt med 1 fm i 4.lm på beg av forrige rad. Snu arb.
3.RAD:
1 lm, 1 fm i første fm, * 4 lm, hopp over en lm-bue, om neste lm-bue hekles 1 BOBLE – se forkl over, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 3 lm, 1 boble om neste lm-bue, 4 lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* ut raden. Snu arb.
4.RAD:
1 lm, 3 fm om første lm-bue, * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm (= 1 picot), 3 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* ut raden. Klipp tråden.

= 1 tredbl-st
= 1 boble: Se forkl i oppskriften
= 1 picot: 4 lm, 1 st i først lm