DROPS / 137 / 5

Grace by DROPS Design

Stickad DROPS halsduk med hålmönster i ”Lace”

DROPS design: Modell nr LA-007
Garngrupp A
---------------------------------------------------------
Mått:
Bredd: ca50 cm
Längd: ca160 cm
Garnåtgång: DROPS LACE från Garnstudio
100 g nr 3112, puder rosa

DROPS ST NR 3,5 - OBS! Läs om stickfastheten nedan.
---------------------------------------------------------

Kommentarer (54)

Detta plagg ska fuktas och sträckas i mått efteråt så stickfastheten är inte så viktig, men för att få en aning om ifall det stickas för löst / fast sticka en slätstickad provlapp på st 3,5 och få ca 23 m x 30 v på 10 x 10 cm.

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på alla v.

MÖNSTER:
Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Varv 1 = rätsidan.
---------------------------------------------------------

SJAL:
Lägg upp 69 m på st 3,5 med Lace. Sticka 1 v rätt från avigsidan. Nästa v stickas så här: 3 RÄTST m, 1 gång M.1A, 5 ggr M.1B, 1 gång M.1C, 3 rätst m. Fortsätt så tills M.1 är stickat 2 ggr på höjden. Sticka 4 räta v, på sista v minskas det jämnt fördelat 9 m = 60 m. Nästa v stickas så här från rätsidan: 3 rätst m, 6 ggr M.2, 3 rätst m. Fortsätt med mönster och 3 rätst m i sidorna tills arb mäter ca 80 cm vid lätt sträckning, avpassa så att det har stickats en hel rapport av M.2. Nu stickas det 4 räta v över alla m. Sätt alla m på en tråd. Sticka en del till på samma sätt.

MONTERING:
Sy de 2 delarna tills maska för maska med maskstygn.

STRÄCKNING:
Lägg sjalen i ljummet vatten tills den är genomvåt. Pressa försiktigt ut vattnet från sjalen –den får inte vridas. Sedan rullas sjalen in i en handduk och kläms för att ta bort ännu mer vatten - sjalen kommer nu bara att vara lite fuktig. Lägg sjalen på en matta, eller en madrass – drag försiktigt ut den i rätt mått och använd knappnålar till att fästa den i underlaget. Låt den torka. Upprepa processen varje gång plagget tvättas.

= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över

Jozefien De Bruijn 03.02.2019 - 16:58:

Dank je voor de suggestie. Ik ga opnieuw oprekken.

Jozefien De Bruijn 31.01.2019 - 11:41:

Ik heb de sjaal niet meer gewassen na de eerste keer. Want ik weet dat na iedere wasbeurt het opspannen herhaald dient te worden. Dat doe ik met mijn driehoekige omslagdoek ook. Alleen al door het dragen wordt de langwerpige sjaal weer veel te smal om goed bruikbaar te zijn. Vandaar mijn vraag of op een dunne lap stof naaien het probleem zou kunnen oplossen.

DROPS Design 03.02.2019 kl. 12:04:

Dag Jozefien,

Als je sjaal weer in elkaar trekt, betekent het dat hij nog beter opgespannen moet worden. Zelf gebruik ik hier wel eens het strijkijzer voor, maar dit moet je dan wel echt heel erg voorzichtig doen! Leg de sjaal op de strijkplank op de juiste maat gerekt. Leg er een natte theedoek overheen en dep heel voorzichtig met het strijkijzer over het werk.

Vastnaaien op een dunne stof zou ik niet aanraden, omdat je dan een heel ander effect krijgt, en bovendien zou je hem dan op heel veel plekken vast moeten naaien om opnieuw samentrekken te voorkomen.

Jozefien 29.01.2019 - 19:13:

Het is een mooie sjaal geworden. Maar na wassen, oprekken en drogen wordt hij na een paar keer dragen weer een soort heel smal sjaaltje en geen mooie brede sjaal. Heel jammer dus. Kan ik hem op een heel dunne lap stof (zijde ?) naaien om de vorm beter te behouden ?

DROPS Design 30.01.2019 kl. 16:41:

Dag Jozefien,

Het opspannen wat je doet nadat je het breiwerk af hebt, moet je na elke wasbeurt weer doen om hem in vorm te krijgen.

Erika Sørensen 03.12.2018 - 11:20:

Maskeantal må være forkert. Jeg har strikket dette tørklæde for nogen tid siden og måtte selv regne mig frem til antal af masker i Lace.

DROPS Design 05.12.2018 kl. 11:11:

Hei Erika. Maskeantallet stemmer. Om din strikkefasthet stemmer overens med den oppgitte strikkefastheten i glattstrikk ( 23 m x 30 p på 10 x 10 cm. På pinne 3,5) skal det også stemme i mønsterstrikken. Dette arbeidet skal strekkes ut til rikitge mål når det er ferdig, og det vil være smalere mens du arbeider med det. God fornøyelse

Erika Sørensen 03.12.2018 - 11:19:

Jeg strikkede dette tørklæde for nogen tid siden og kunne heller ikke få det til at passe med de foreslåede masker i Lace. Vil I rette dette, da det må være en fejl.\r\nHilsen\r\nErika

Stephanie 23.10.2018 - 15:03:

Kann man den Schal nicht "durchstricken" und am Ende das Anfangsmuster u umgekehrt stricken? Ich finde es nicht schön, dass das Muster in der Mitte unterbrochen wird

DROPS Design 23.10.2018 kl. 16:09:

Liebe Stephanie, der Schal wird hier in 2 Teilen gestrickt, damit beide Ende gleich sind. Sie können die Maschen am Ende vom 1. Teil stilllegen und dann mit Maschenstich die beiden Hälfte zusammennähen. Viel Spaß beim stricken!

Rikke 08.04.2018 - 10:20:

Hej Jeg kan på ingen måde få 69 masker til at give ca. 50 cm. Hvis strikkefasthed (i glatstrik) hedder 23m x 30p = 10 x 10 cm. Skal mønsterstrik give 16 - 17 cm. i bredden - det undre mig godt nok?!?!?

Rina 23.03.2018 - 09:37:

Bij dit patroon zijn de tekens bij de beschrijving daarvan verdwenen. Kunnen jullie dit herstellen. Alvast dank

Elin Bäckstrand 29.12.2017 - 11:06:

Tack för ert svar men jag har rätt stickfasthet, 23 m/10 cm och då blir ju de 69 maskorna i yttre delen rent matematiskt 30 cm (23*3=69) och de 60 bara drygt 26 cm brett?

DROPS Design 05.01.2018 kl. 14:13:

Hej, eftersom din stickfasthet stämmer så ska det gå att sträcka arb till riktig längd.

Irene 22.11.2017 - 20:37:

Salve, è la prima volta che lavoro con questo filato, avete dei suggerimenti da darmi? Perché la stola appena iniziata non mi sembra stia venendo bene, le parti non traforate a maglia rasata sono disordinate e i fori non si distinguono bene. È normale e si sistema tutto col bloccaggio o mi consigliate di riiniziare il lavoro?

DROPS Design 22.11.2017 kl. 21:40:

Buonasera Irene, soprattutto con questi motivi traforati e con questo tipo di filato il bloccaggio è fondamentale! Dopo il lavaggio, si assicuri di puntare con degli spilli la stola tirandola leggermente per aprire bene il traforo e vedrà che meraviglia! Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 137-5