DROPS / 138 / 9

Rosemary by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i ”Paris” med raglan och mönster. Stl: S - XXXL

Tags: raglan, väst,

DROPS design: Modell nr W-429
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
300-350-350-400-400-450 g nr 59, ljus gammelrosa

DROPS RUNDST NR 5 (80 cm) – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP NR 522, PÄRLEMOR MED HÅL: 3 st
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 84kr. Läs mer.

VARV 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
VARV 2: rm över rm och am över am.
VARV 3: stickas rätt
VARV 4: stickas rätt

KNAPPHÅL:
Det maskas av för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka tredje och fjärde m från mitt fram räta tills, gör 1 omslag.
Det avm för knapphål när arb mäter:
Stl S: 36, 41 och 46 cm
Stl M: 37, 42 och 48 cm
Stl L: 38, 44 och 50 cm
Stl XL: 38, 44 och 51 cm
Stl XXL: 39, 46 och 53 cm
Stl XXXL: 39, 47 och 55 cm

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här från rätsidan: Börja 2 m före m med markör: 2 rm tills, 1 rm (markören sitter i denna m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

STICKTIPS:
Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för stramt kommer raglanminskn att bli för kort och ärmhålet för litet. Detta kan justeras genom att sticka 1 extra v utan minskn med jämna mellanrum mellan minskn.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 147-161-177-193-211-233 m (inkl 6 framkantsm i varje sida) på rundst 5. Sticka 4 v RÄTST – se förkl ovan. Sedan stickas det slätst med 6 rätst m i varje sida. De 6 rätst m i varje sida = framkanter. Framkanterna rätstickas till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sätt två markörer i arb, efter 39-43-47-51-55-61 m in från varje sida (bakst = 69-75-83-91-101-111 m). När arb mäter 8 cm minskas det 1 m på varje sida av markörerna, upprepa minskn när arb mäter 12 cm – Läs MINSKNINGSTIPS = 139-153-169-185-203-225 m. När arb mäter 18 cm ökas det 1 m på varje sida av markören, upprepa ökningen när arb mäter 24-25-26-27-28-29 cm = 147-161-177-193-211-233 m. När arb mäter 32-33-34-34-35-35 cm (på ett v från rätsidan) stickas det rätst över 12 m i varje sida (= 6 m på varje sida av markören i varje sida), de resterande m stickas som förut. När det har stickats 5 rätst v över de 12 m i varje sida maskas de mittersta 8 m av dessa av för ärmhål på nästa v från avigsidan (dessa maskas av med rm från avigsidan) = 131-145-161-177-195-217 m. Arb mäter nu ca 34-35-36-36-37-37 cm.

OKET:
VARV 1 från rätsidan stickas så här: Sticka över höger framst som förut, lägg upp 41-45-49-53-55-59 nya m över ärmhålet, sticka slätstickn över bakst, lägg upp 41-45-49-53-55-59 nya m över det andra ärmhålet, sticka över det vänstra framst som förut = 213-235-259-283-305-335 m. Sticka 1 v rätt tillbaka över alla m. Sticka 2 räta v över alla m. Sätt 1 markör i första och sista m av de nya m till ärm i varje sida (= 4 markörer). LÄS HELA NÄSTA AVNITT INNAN DU STICKAR VIDARE!
Nu stickas det så här från rätsidan: 6 rätst m, MÖNSTER – se förkl ovan - över de nästa 29-33-37-41-45-51 m, 1m slätst (m med markör), mönster över de nästa 39-43-47-51-53-57 m, 1 m slätst (m med markör), mönster över de nästa 61-67-75-83-93-103 m, 1 m slätst (m med markör), mönster över de nästa 39-43-47-51-53-57 m, 1 m slätst (m med markör), mönster över de nästa 29-33-37-41-45-51 m, 6 rätst m. Sticka 1 v tillbaka med samma mönster. På nästa v från rätsidan minskas det till raglan i var och en av de 4 övergångarna mellan fram- och bakst och ärmar (dvs 8 minskn per minsknv) - LÄS MINSKNINGSTIPS och STICKTIPS! Upprepa minskn på vart 4:e v totalt 3-2-0-0-0-0 ggr, och på vartannat v totalt 8-11-15-16-17-19 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 36-37-38-39-40-41-42 cm börjar avm till knapphål – Se förkl ovan. Efter alla minskn är det 125-131-139-155-169-183 m på st. Sticka 4 v rätst, SAMTIDIGT på varv 1 minskas det 0-0-3-7-13-17 m jämnt fördelat = 125-131-136-148-156-166 m. Maska av. Sy i knapparna på vänster framst.

Marion 20.04.2017 - 12:06:

Guten Tag, die Raglanabnahmen werden ja immer von der Vorderseite gemacht. Wenn also in der Anleitung beispielsweise in jeder 2. Reihe abgenommen werden muss, entspricht das der 3. Reihe des Musters, oder? Ich bitte um Rückmeldung. Herzlichen Dank.

DROPS Design 20.04.2017 kl. 13:47:

Liebe Marion, die Raglanabnahmen werden immer von der Vorderseite gemacht = in jeder 2. Reihe. (= 1 Reihe mit Abnahmen, 1 Reihe ohne Abnahmen, Muster gleichzeitig stricken). Viel Spaß beim stricken!

Sommer 21.01.2016 - 12:33:

Bonjour! Pourriez vous m'indiquer la taille des boutons utilisés, je ne les trouve pas sur votre site. Merci

DROPS Design 21.01.2016 kl. 16:53:

Bonjour Sommer, vous trouverez tous les boutons ici, les n°522 font 20 mm. Bon tricot!

SusaFried 17.03.2014 - 15:11:

Sehr schönes Muster! Absolutes Lieblingsstück! Vielen Dank für diese Anleitung, auch mit anderen Garnen echt süß!

Anna 29.12.2013 - 08:03:

138-8 is knitted in the round; 138-9 forth and back: that explains the difference!

Sir Napsalot 29.12.2013 - 03:15:

I have a question about the Pattern. Specifically, "Row 4: K." Yet, in your DROPS 138-8 Summer Violet Top with a similar pattern, it says "Round 4: P." Obviously it is easy to test the pattern either way, but simpler to just ask for clarification.

DROPS Design 30.12.2013 kl. 15:31:

Dear Sir Napsalot, this jacket is worked back and forth, the top 138-8 is worked in the round, so that Round 4 should be K from WS (138-9) and P from RS (138-8). Happy knitting!

Carlynx 07.05.2012 - 01:18:

Simple y elegante, el canesú precioso.

Soverini 20.04.2012 - 15:00:

Puis-je tricoter ce modele avec 2 aiguilles droites je ne veux pas d'aiguille circulaire.merci

DROPS Design 20.04.2012 kl. 15:21:

Bonjour Soverini. Cette veste se tricote en allers et retours sur aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles. Vous pouvez tout à fait utiliser des aiguilles droites, mais vos mailles seront plus à l'étroit. Bon tricot !

Eliana Quezada 06.04.2012 - 04:54:

Me parece muy delicado este modelitoFelicitaciones

Erja Viuhkola 10.03.2012 - 19:28:

Kiva malli, en pidä väristä.

Petra Kneer 20.02.2012 - 01:21:

Hallo, warum wird die Passe/Raglan nicht von begonnen werden. So mache ich es immer so und nehme an den 4 Stellen jeweils zu und kann bei ausreichender Raglanlänge die Ärmel stillegen und Rücken- und Vorderteile zusammen beenden. Gruß Petra Kneer

DROPS Design 21.02.2012 kl. 16:02:

Raglanpassen können auf verschiedene Weisen gestrickt werden. Hier hat die Designerinn die beschriebene Variante gewählt.

Kommentér oppskrift DROPS 138-9