DROPS / 139 / 18

Rings of Saturn by DROPS Design

Stor DROPS bluse i ”Paris” og ”Cotton Viscose”. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr W-423
Garngruppe A og C
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
Farve nr 41, sennep:
300-350-400-400-450-500 g.
Og brug: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
Farve nr 17, lys beige:
200-200-250-250-300-300 g.

DROPS PINDE nr 5,5 eller det p.nr du skal bruge for at få 16 m x 20 p glatstrik med Paris på 10 x 10 cm.
DROPS PINDE og RUNDP nr 4,5 til retstrik og halskant
--------------------------------------------------------

STRIBER-RYG & FORSTK:
* 9-9-9½-9½-9½-9½ cm med 1 tråd Paris, 7-7-7-7-7½-7½ cm med 1 tråd Cotton Viscose *, gentag fra *-* totalt 4 gange. OBS: Sørg for at der strikkes lige mange p af alle striber i Paris og lige mange p af alle striber i Cotton Viscose. Derefter strikkes der færdig med Paris (= ca 9 cm).
Klip tråden for hver stribe, lad tråd-enderne være ca 25 cm og brug disse når tøjet monteres.
STRIBER-ÆRME:
* 8-8-8-7½-7½-7 cm med 1 tråd Paris, 6-6-5½-5½-5-5 cm med 1 tråd Cotton Viscose *, gentag fra *-* totalt 3 gange. OBS: Sørg for at der strikkes lige mange p af alle striber i Paris og lige mange p af alle striber i Cotton Viscose. Derefter strikkes der med Paris til færdig mål (= ca 8-8-7-7-6-6 cm). Klip tråden for hver stribe, lad trådenderne være ca 25 cm og brug disse når tøjet monteres.
--------------------------------------------------------

FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på p.
Slå 72-78-86-94-102-112 m op på p 5,5 med Paris. Skift til p 4,5 og strik 4 p retstrik – se forkl over. Skift tilbage til p 5,5 og fortsæt i glatstrik og STRIBER – se forkl over, men de 3 yderste m i hver side fortsættes i retstrik til slids. HUSK PÅ SRIKKEFASTHEDEN! Når de 2 første striber er strikket færdig, slutter slidserne i hver side. Slå 1 ny m op i hver side til kantm = 74-80-88-96-104-114 m. Strik 4 p retstrik over de 4 yderste m i hver side (og de øvrige m i glatstrik), derefter fortsættes der i glatstrik over alle m, men 1 kantm i hver side strikkes i retstrik til færdig mål. Når arb måler ca 49-49-51-51-52-52 cm (der skal nu være strikket et par pinde af den 4.stribe med Paris), deles arb i to midt foran til V-hals. Sæt m i den ene side (= 37-40-44-48-52-57 m) på 1 tråd. Strik videre over de resterende m - SAMTIDIG lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p totalt 13-13-14-14-15-15 gange. SAMTIDIG når arb måler 53 cm (i alle str), lukkes 1 m af i siden til ærmegab. Efter alle aflukninger er der 23-26-29-33-36-41 m tilbage på skulderen. Luk af når der er strikket 9 cm med Paris øverst. Arb måler nu ca 73-73-75-75-77-77 cm.
Sæt m fra tråden tilbage på p og strik op som den første side, men med aflukninger i modsat side.

RYGSTK:
Strik som forstk, men der lukkes ikke af til V-hals. Når arb måler ca 71-71-73-73-75-75 cm (der skal nu være 2 cm tilbage af sidste stribe med Paris), lukkes de midterste 24-24-26-26-28-28 m af til hals. Hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p, mod halsen = 23-26-29-33-36-41 m tilbage på skulderen. Luk af når der er strikket lige mange p Paris som på forstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.
HALS: Start midt foran og strik ca 128 til 136 m op (delbart m med 4) med Paris rundt i halsen på rundp 4,5. Fortsæt frem og tilbage fra midt foran således: Først 1 p ret fra vrangen, derefter 1 p ret fra retsiden. Næste p strikkes således fra vrangen: 1 m retstrik, * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-*, slut af med 2 vr og 1 m retstrik. Fra retsiden bliver det således: 1 m retstrik, 2 r, 2 vr osv. Når halskanten måler 3,5 cm, lukkes der af med r over r og vr over vr. Læg højre side af halsen over venstre og sy pænt til i retstrik-m både fra retsiden og vrangen.

ÆRME:
Strik op langs det ene ærmegab (dvs fra der hvor den ene m i siden blev lukket af): 64-64-70-70-76-76 m med Paris på p 5,5. Videre strikkes glatstrik med 1 kantm i retstrik i hver side og STRIBER efter forkl over! SAMTIDIG når ærmet måler 2 cm, tages der 1 m ind i hver side (tag ind fra retsiden indenfor kantm ved at strikke 2 r sm). Gentag indtagningen på hver 3½.-3½.-2½.-2½.-2.-2.cm totalt 10-10-12-12-14-14 gange = 44-44-46-46-48-48 m. Når ærmet måler 48-48-46-44-42-40 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde), skiftes der til p 4,5. Strik 4 p retstrik, skift tilbage til p 5,5 og luk løst af.
Strik 1 ærme på samme måde langs det andet ærmegab.

MONTERING:
Sy ærme- og sidesømme i et indenfor 1 kantm. Brug trådene som blev klippet for hver stribe. OBS: Husk slidsen nederst i hver side, der syes sammen fra hvor der blev slået 1 kantm op i hver side.

Tuisku 22.08.2018 - 00:31:

Onko mahdollista neuloa yksivärisenä vain Paris-langalla? Kuinka paljon lankaa silloin tarvittaisiin koko neuleeseen?

Claudia 24.02.2015 - 09:38:

Hallo, wird der erste unterste Streifen vom Maschenanschlag gemessen oder erst ab den fertig gestrickten Krausrippen?

DROPS Design 24.02.2015 kl. 23:08:

Der erste Streifen wird ab dem Anschlag gerechnet, die Krausrippen gehören also schon in den 1. Streifen. Viel Spaß beim Weiterstricken!

Nadine 02.07.2014 - 09:28:

Sehr schöner Pulli, allerdings (wie bei Vivianne)stimmten die Garn Mengen nicht. Ich mußte auch von Paris ein Knäuel nachbestellen und habe von Cotton Viscose eins übrig. Sehr ärgerlich wegen dem Porto. Wäre schön wenn Sie die angaben mal ändern würden.

Zwuck 31.01.2014 - 08:29:

Muß ich die Wolle Cotton Viskose doppelt nehmen, oder eine kleinere Nadel dafür? Der Streifen wirkt bei mir sehr "löchrig" im gegensatz zu dem in Paris gestrickten Streifen. Auf dem Foto sieht das nicht so aus. Mache ich was falsch?

DROPS Design 03.02.2014 kl. 08:27:

Liebe Frau Zwuck, Cotton Viscose wird weder doppelt noch mit einere kleineren Nadel verstrickt. Der Effekt ist erwünscht und Teil des Designs.

Pernilla 14.10.2013 - 16:36:

Hej, jätteläcker tröja! Den del av stickning jag inte tycker om är att montera de olika delarna. Funderar på att sticka fram o bakstycke tillsammans på rundsticka när sprundet är klart och endast strunta i kantmaskorna. Antar att det inte ställer till det alltför mycket för mig? Min egentliga fråga är om jag kan göra detsamma med ärmarna? Sticka upp kring ärmhålet och sätta på strumpstickor, eller finns risken att det blir för tajt? Tack för hjälpen!

DROPS Design 15.10.2013 kl. 13:22:

Så klart du kan :)

Karen 22.12.2012 - 16:51:

Passer mængdeangivelsen? Jeg er lige færdig med første stribe Paris, og den tog næsten en hel nøgle.

DROPS Design 17.01.2013 kl. 14:45:

Garnmaengden skulle passe, men kommer du til at mangle og er din strikkefasthed korrekt, saa giv besked.

Vivianne 14.09.2012 - 17:38:

Die Berechnung der Garnmenge stimmt nicht. Ich habe Grösse S gestrickt und hatte einen Knäuel von PARIS zuwenig und 1 zuviel von COTTON VISCOSE!! Bitte anpassen!

Anna Friberg 23.04.2012 - 09:08:

Är det en tråd av Paris och två trådar Cotton Viscose?

DROPS Design 24.04.2012 kl. 09:52:

Det er en tråd Cotton Viscose selv om den er Garngruppe A (delen med Cotten Viscose blir bare mere luftig).

Mia 16.03.2012 - 07:58:

80's back again!

Leticia Hernandez Paredes 15.01.2012 - 11:34:

Elegantemente practico sensual

Kommentere opskrift DROPS 139-18