DROPS / 139 / 18

Rings of Saturn by DROPS Design

Romslig DROPS genser i ”Paris” og ”Cotton Viscose”. Str S - XXXL

DROPS design: Modell nr W-423
Garngruppe A og C
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
Farge nr 41, sennep:
300-350-400-400-450-500 g.
Og bruk: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
Farge nr 17, lys beige:
200-200-250-250-300-300 g.

DROPS PINNE nr 5,5 eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 20 p glstrikk med Paris på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE og RUNDP nr 4,5 til riller og halskant
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: gensere, oversized, splitt, v-hals,

STRIPER-BOL:
* 9-9-9½-9½-9½-9½ cm Paris, 7-7-7-7-7½-7½ cm Cotton Viscose *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger. NB: Pass på at det strikkes like mange p av alle stripene i Paris og like mange p av alle stripene i Cotton Viscose. Deretter strikkes det ferdig med Paris (= ca 9 cm).
Klipp tråden for hver stripe, la tråd-endene være ca 25 cm og bruk disse når plagget monteres.
STRIPER-ERME:
* 8-8-8-7½-7½-7 cm Paris, 6-6-5½-5½-5-5 cm Cotton Viscose *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger. NB: Pass på at det strikkes like mange p av alle stripene i Paris og like mange p av alle stripene i Cotton Viscose. Deretter strikkes det med Paris til ferdig må (= ca 8-8-7-7-6-6 cm). Klipp tråden for hver stripe, la trådendene være ca 25 cm og bruk disse når plagget monteres.
--------------------------------------------------------

FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 72-78-86-94-102-112 m på p 5,5 med Paris. Bytt til p 4,5 og strikk 2 RILLER – se forkl over. Bytt tilbake til p 5,5 og fortsett med glstrikk og STRIPER – se forkl over, men de 3 ytterste m i hver side fortsettes i riller til splitt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når de 2 første stripene er strikket ferdig, slutter splittene i hver side. Legg opp 1 ny m i hver side til kantm = 74-80-88-96-104-114 m. Strikk 2 riller over de 4 ytterste m i hver side (og de øvrige m i glstrikk), deretter fortsettes det med glstrikk over alle m, men 1 kantm i hver side som strikkes i rille til ferdig mål. Når arb måler ca 49-49-51-51-52-52 cm (det skal nå være strikket et par pinner av den 4.stripen med Paris), deles arb i to midt foran til V-hals. Sett m i den en siden (= 37-40-44-48-52-57 m) på 1 tråd. Strikk videre over de resterende m - SAMTIDIG felles det 1 m mot halsen på hver 2.p totalt 13-13-14-14-15-15 ganger. SAMTIDIG når arb måler 53 cm (i alle str), felles 1 m i siden til ermhull. Etter alle fellinger er det 23-26-29-33-36-41 m tilbake på skulderen. Fell av når det er strikket 9 cm med Paris på toppen. Arb måler nå ca 73-73-75-75-77-77 cm.
Sett m fra tråden tilbake på p og strikk opp som den første siden, men med fellinger i motsatt side.

BAKSTK:
Strikk som forstk, men det felles ikke til V-hals. Når arb måler ca 71-71-73-73-75-75 cm (det skal nå være 2 cm igjen av siste stripe med Paris), felles de midterste 24-24-26-26-28-28 m av til hals. Hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p, mot halsen = 23-26-29-33-36-41 m tilbake på skulderen. Fell av når det er strikket like mange p Paris som på forstk.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.
HALS: Start midt foran og strikk opp ca 128 til 136 m (delelig m med 4) med Paris rundt halsen på rundp 4,5. Videre strikkes det frem og tilbake fra midt foran slik: Først 1 p rett fra vrangen, deretter 1 p rett fra retten. Neste p strikkes slik fra vrangen: 1 m rille, * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-*, avslutt med 2 vr og 1 m rille. Fra retten blir det slik: 1 m rille, 2 r, 2 vr osv. Når halskanten måler 3,5 cm, felles det av med r over r og vr over vr. Legg høyre side av halsen over venstre og sy pent til i rille-m både fra retten og vrangen.

ERME:
Strikk opp langs det ene ermhullet (dvs fra der den ene m i siden ble felt): 64-64-70-70-76-76 m med Paris på p 5,5. Videre strikkes glstrikk med 1 kantm i rille i hver side og STRIPER etter forkl over! SAMTIDIG når ermet måler 2 cm, felles det 1 m i hver side (fell fra retten på innsiden av kantm ved å strikke 2 r sm). Gjenta fellingen på hver 3½.-3½.-2½.-2½.-2.-2.cm totalt 10-10-12-12-14-14 ganger = 44-44-46-46-48-48 m. Når ermet måler 48-48-46-44-42-40 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde), byttes det til p 4,5. Strikk 2 riller, bytt tilbake til p 5,5 og fell løst av.
Strikk 1 erme på samme måte langs det andre ermhullet.

MONTERING:
Sy erm- og sidesømmer i ett innenfor 1 kantm. Bruk trådene som ble klippet for hver stripe. NB: Husk splitten nederst i hver side, det sys sammen fra der det ble lagt opp 1 kantm i hver side.