DROPS Extra / 0-809

Nordic Midnight by DROPS Design

DROPS herrtröja i ”Karisma” med norskt mönster. Stl S – XXXL

Tags: nordisk, tröjor,

DROPS design: Modell nr u-650
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Nr 37, mörk blågrön:
550-600-650-700-750-850 g
Nr 01, natur:
100-100-150-150-150-150 g
Nr 55, ljus brun melerad:
50-50-50-50-50-50 g

DROPS STRUMPST och RUNDST (40 och 80 cm) nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (80 + 40 cm) nr 3 - till resår.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (69)

Garnet till detta mönstret kostar 322kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 till M.3 – diagr stickas i slätst och visar 1 rapport av mönstret.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 210-228-246-270-306-330 m på rundst 3 med mörk blågrön Karisma. Sticka resår = 1 rm, 1 am i 5 cm. Byt till rundst 4 och sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 36-38-40-44-52-56 m jämnt fördelat = 174-190-206-226-254-274 m. Sätt 1 markör i början av v och 1 markör efter 87-95-103-113-127-137 m (dessa markerar sidorna). Fortsätt med slätst.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 15 cm ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna. Upprepa ökningen när arb mäter 30 cm = 182-198-214-234-262-282 m. När arb mäter 41-43-45-46-48-50 cm sätts det 1 markör i den mittersta m fram och bak. Sedan stickas M.1 – m markerad med pil i diagr ska stämma med m med markör mitt fram/bak – räkna ut mot sidan. Räkna ut på nytt när du kommer till markören i sidan så att mönstret blir likadant fram och bak. SAMTIDIGT när arb mäter 46-47-48-49-50-51 cm maskas det av 6-10-14-20-30-36 m i varje sida till ärmhål (dvs 3-5-7-10-15-18 m på varje sida av båda markörerna i sidorna). Fram- och bakst stickas färdiga var för sig fram och tillbaka på st.

FRAMST:
= 85-89-93-97-101-105 m. Sticka M.1 färdigt, sedan stickas M.2 och till slut M.3 innan det fortsätts med ljus brun melerad till färdigt mått (m med pil i diagr ska stämma med m med markören mitt fram/bak – räkna ut mot sidan). När arb mäter 58-60-62-64-66-68 cm, sätts de mittersta 15-17-17-19-19-21 m på 1 tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. SAMTIDIGT maskas det av i början av varje v från halsen: 2 m 3 gånger och 1 m 3 gånger = 26-27-29-30-32-33 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm.

BAKST:
= 85-89-93-97-101-105 m. Sticka som framst, men det maskas inte av till hals förrän arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm. Nu maskas de mittersta 29-31-31-33-33-35 m av til hals och varje axel stickas färdig för sig - SAMTIDIGT maskas det av 2 m på nästa v från halsen = 26-27-29-30-32-33 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter ca 66-68-70-72-74-76 cm – maska av på samma v i mönstret som på framst.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst, byt till liten rundst när det behövs.
Lägg upp 62-64-66-66-68-68 m på strumpst 3 med mörk blågrön. Sticka resår = 1 rm, 1 am i 5 cm. Byt till strumpst 4 och sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 11 m jämnt fördelat = 51-53-55-55-57-57 m. Sätt 1 markör i början av v (= mitt under ärmen) och fortsätt med slätst. När arb mäter 6 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Upprepa ökningen totalt 17-18-19-21-22-24 gånger i Stl S: På vart 9:e v, Stl M: På växelvis vart 8:e och 9:e v, Stl L: På vart 8:e v, Stl XL: På vart 7:e v, Stl XXL: På växelvis vart 6:e och 7:e v och Stl XXXL: På växelvis vart 5:e och 6:e v = 85-89-93-97-101-105 m. SAMTIDIGT när arb mäter 53 cm i alla stl, stickas M.1 (m med pil i diagr = mitt på ärmen – räkna ut mot sidan). Etter M.1 fortsätts det med mörk blågrön till färdigt mått SAMTIDIGT när arb mäter 61-60-59-58-56-54 cm (kortare mått i större stl pga längre ärmkulle och bredare axelvidd) stickas arb färdigt fram och tillbaka på st från mitt under ärmen. Lägg opp 1 ny m i varje sida (= kantm att sy i) och sticka vidare tills ärmen mäter 63 cm i alla stl, maska av.
MONTERING:
Sy axelsömmarna och sy i ärmarna (det partiet som stickades fram och tillbaka överst på ärmen ska passa in i avm för ärmhål).
HALS:
Sticka upp från rätsidan ca 82 till 98 m runt halsen (inkl m på tråden fram) på liten rundst nr 3 med mörk blågrön. Sticka 1 v avigt, sedan stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som det ökas jämnt fördelat till 102-108-110-116-118-122 m. Sedan stickas det resår = 1 rm, 1 am i ca 7 cm, maska av med rm över rm och am över am. Vik resåren dubbel mot avigsidan och sy fast halskanten fint på avigsidan med små lösa stygn.

--------------------------------------------------------
MÖSSA - se modell: 0-810
--------------------------------------------------------

Diagram

= mörk blågrön
= natur
= ljus brun melerad

Barbara 17.02.2019 - 15:20:

J'ai commencé ce modèle en taille L, il est moins large à la base que dans les explications, mais tout à fait élastique. En passant aux aiguilles 4, il est difficile au début d'évaluer la largeur, mais de mon expérience avec la laine karisma, il pourrait être plus large (trop?) en gagnant en hauteur. Pour que ce soit beau, faut-il avoir le nombre de centimètres adapté à la taille au niveau des côtes (et re-tricoter avec plus de mailles), ou compter sur l'élasticité de la laine?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 10:07:

Bonjour Barbara, si votre tension est juste, vous devriez avoir les mesures indiquées dans le schéma, après les côtes, on va diminuer pour conserver la largeur souhaitée. Pensez à toujours bien suivre les consignes d'entretien de l'étiquette et ces généralités; votre magasin pourra vous conseiller si besoin. Bon tricot!

Barbara 17.02.2019 - 15:20:

J'ai commencé ce modèle en taille L, il est moins large à la base que dans les explications, mais tout à fait élastique. En passant aux aiguilles 4, il est difficile au début d'évaluer la largeur, mais de mon expérience avec la laine karisma, il pourrait être plus large (trop?) en gagnant en hauteur. Pour que ce soit beau, faut-il avoir le nombre de centimètres adapté à la taille au niveau des côtes (et re-tricoter avec plus de mailles), ou compter sur l'élasticité de la laine?

John Bisscheroux 11.02.2019 - 23:37:

Nordic Midnight design appeals to me but I know of no one who would knit it for me. Are there any possibilities to have this sweater produce through the use of your contacts ?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 00:33:

Dear John, we do not keep a list of knitters taking comission, however, I suggest yo go to the Facebook group called DROPS workshop and ask there. Good luck!

Carmen Isidoro Vargas 20.01.2019 - 03:44:

Hola buenas noches quisiera saber cómo saber la talla....ya que hice un sueter y me quedo muy grande...y quiero tejer este pero no quiero que me pasé lo mismo... muchas gracias

DROPS Design 24.01.2019 kl. 15:32:

Hola Carmen, mira la respuesta anterior.

Carmen Isidoro Vargas 20.01.2019 - 03:43:

Hola buenas noches quisiera saber cómo saber la talla....ya que hice un sueter y me quedo muy grande...y quiero tejer este pero no quiero que me pasé lo mismo... muchas gracias

DROPS Design 24.01.2019 kl. 15:32:

Hola Carmen, ver la respuesta anterior.

Carmen Isidoro Vargas 20.01.2019 - 03:41:

Hola buenas noches quisiera saber cómo saber la talla....ya que hice un sueter y me quedo muy grande...y quiero tejer este pero no quiero que me pasé lo mismo... muchas gracias

DROPS Design 24.01.2019 kl. 15:31:

Hola Carmen, puedes consultar las medidas para el jersey por tallas en el diagrama debajo del patrón.

Maggie 14.11.2018 - 08:25:

POZOR!!! CHYBÍ ČÁST ČESKÉHO NÁVODU U PŘEDNÍHO DÍLU SVETRU U TVAROVÁNÍ PRŮKRČNÍKU po odložení středových ok na jehlici!!! Tato: Současně ubíráme 3x2 a 3x1oko== 26-27-29-30-32-33 ok zbývá pro náramenici......!!!s touto chybou nikdy svetr v místě náramenic nesešijete :( :( :( !!!!

Error In Translation To Czech Lan. 09.11.2018 - 17:40:

Is missing this part translated into Czech: THE SAME TIME cast off at beg of every row from neck: 2 sts 3 times and 1 st 3 times = 26-27-29-30-32-33 sts remain on shoulder......😥😱😰😭😭😭

Ulla Dyrby 05.10.2018 - 08:35:

Er der ikke en fejl i opskriften? Jeg slår 270 masker op og strikker rib. På første pind efter rib skal jeg tage 44 masker op så det 226 masker. Det giver ikke mening.

DROPS Design 09.10.2018 kl. 08:28:

Hei Ulla. Vrangbord er mye mer elastisk enn glattstrikk, og den trekker seg naturlig sammen når den ligger flatt. Du feller masker etter vrangborden for at viddeforskjellen mellom vrangbord og glattstrikket bol ikke skal bli så stor. God fornøyelse.

Reetta 25.09.2018 - 07:36:

Hei! olisiko teillä neuvoja kuinka tekisin L koon paitaan kapeammat hihat? ohjeessa on melko leveät ja löysät hihat. haluaisin hihoista koon tai pari kapeammat, mutten tiedä miten sovitan ne sitten paitakappaleeseen , kun silmukoita/kokoa olkapään kohdalla ei ole sitten enään tarpeeksi. Kiitos:)

DROPS Design 26.09.2018 kl. 14:23:

Hei, valitettavasti meillä ei ole mahdollisuutta tähän. Voit kysyä neuvoja lähimmässä käsityöliikkeessäsi, he voivat ehkä auttaa sinua paikan päällä.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-809