DROPS Baby / 21 / 15

McDreamy by DROPS Design

Strikket genser med strukturmønster og raglan til baby og barn i DROPS BabyMerino

Stikkord: gensere, raglan,

DROPS design: Modell BM-025-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
150-150-150 (150-200) g f.nr 11, lys blå

DROPS SETTP OG RUNDP (60 cm) NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 - til vrborder.
DROPS TREKNAPP LYS, NR 503: 4 stk.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 27.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 27.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 81kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag M.1 til M.3. Diag viser mønsteret sett fra retten.
FELLETIPS (gjelder raglanfellingen):
FRA RETTEN:
På beg av p: 1 kantm, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over. På slutten av p (start når det gjenstår 3 m): 2 rett sammen, 1 kantm.
Ved de 3 andre merketrådene felles det slik i hver overgang mellom erme og bol (start 3 m før merket): 2 rett sammen, 2 rett (merket sitter midt mellom disse 2 m), ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
FRA VRANGEN:
På beg av p: 1 kantm, 2 vrang sammen. På slutten av p (start når det gjenstår 3 m): 2 vridd vrang sammen (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre), 1 kantm.
Ved de 3 andre merketrådene felles det slik i hver overgang mellom bol og erme (start 3 m før merket): 2 vridd vrang sammen, 2 vrang (merket sitter midt mellom disse 2 m), 2 vrang sammen.

RILLER (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 148-168-184 (204-216) m på rundp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord = 2 r /2 vr. Når vrborden måler 4 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 28-32-32 (36-40) m jevnt fordelt = 120-136-152 (168-176) m. Sett 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 60-68-76 (84-88) m (= midt i sidene). Bytt til rundp 3 og strikk glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 14-15-18 (20-23) cm strikkes M.1 over alle m. Etter M.1 fortsettes det med M.2 over alle m. SAMTIDIG når arb måler 17-18-21 (24-27) cm strikkes neste omg slik: fell 4 m til ermhull, strikk 52-60-68 (76-80) m (= forstk), fell 8 m til ermhull, strikk 52-60-68 (76-80) m (= bakstk) og fell de siste 4 m til ermhull.
Klipp tråden og legg arb til side. Strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 44-48-52 (56-60) m på settp 2,5 med Baby Merino. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord = 2 r /2 vr. Når vrborden måler 4 cm strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 10-12-14 (16-16) m jevnt fordelt = 34-36-38 (40-44) m. Sett 1 merketråd på beg av omg = midt under ermet. Bytt til settp 3 og strikk glstrikk. Når arb måler 6 cm økes det 1 m på hver side merket.
STR 1/3 mnd + 6/9 mnd: Gjenta økningen på hver 4.omg totalt 7-8 ganger.
STR 12/18 mnd + 2 år: Gjenta økningen på vekselvis hver 4. og 5.omg totalt 9 (12) ganger.
STR 3/4 år: Gjenta økningen på hver 6.omg totalt (12) ganger.
= 48-52-56 (64-68) m. SAMTIDIG når arb måler 13-14-17 (20-24) cm strikkes M.1. Etter M.1 fortsettes det med M.2. Når arb måler ca 16-17-20 (24-28) cm – avpass slik at det er strikket like mange omg i M.2 som på bolen felles det 8 m midt under ermet (= 4 m på hver side av merket) = 40-44-48 (56-60) m igjen på p. Legg arb til side og strikk ett erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull = 184-208-232 (264-280) m. Sett 1 merke i alle overgangene mellom ermene og bolen (disse brukes til raglanfelling) og sett 1 merke midt på forstk (= 26-30-34 (38-40) m på hver side av merket).
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Videre strikkes det frem og tilbake på p fra høyre ”raglanåpning” foran (når plagget ligger flatt foran deg). Start med å felle 3 m på hver side av merketråden ved denne ”raglanåpningen”. Fortsett M.2 med 1 kantm i hver side slik at mønsteret stemmer over bol og erme videre oppover. Når M.2 er strikket i 6-6½-7 (8-8½) cm strikkes M.3 før det fortsettes med M.2 igjen til ferdig mål.
SAMTIDIG startes det å felle til raglan på 1.p fra retten: Fell 1 m på hver side av alle merkene (= 8 fellinger pr p) – LES FELLETIPS!
Gjenta fellingene på hver 2.p totalt 13-15-16 (15-16) ganger og deretter på hver p: 0-0-1 (6-7) ganger.
SAMTIDIG når arb måler 24-26-30 (34-38) cm settes de midterste 14-18-22 (22-22) m midt foran (dvs 7-9-11 (11-11) m på hver side av merket midt foran) på 1 tråd til hals og hver del strikkes ferdig hver for seg. Videre felles det på beg av hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang. Etter alle fellinger til raglan og hals er det ca 54-58-62 (62-62) m tilbake på p og arb måler ca 28-30-34 (38-42) cm opp til skulderen. Sett m på 1 tråd og strikk raglanstolpene før halskanten.

RAGLANSTOLPE:
Strikk opp fra retten ca 24 til 36 m (delelig med 4) innenfor 1 kantm langs raglanåpningen på ermet på p 2,5 med Baby Merino. Strikk vrbord (= 2 r /2 vr) med 1 kantm rille og 2 rett i hver side (sett fra retten). Når stolpen måler 2 cm felles det av med r over r og vr over vr.
Gjenta langs raglanåpningen på forstk, men etter 2 p felles det til 3 knapphull jevnt fordelt (det skal være 1 knapphull på halskanten også). 1 knapphull = fell 2 m og legg opp 2 nye m over de felte på neste p.

HALS:
Strikk opp fra retten ca 100 til 128 m rundt halsen (inkl m på trådene og 6 m som strikkes opp over hver raglanstolpe) på rundp 2,5 (m-antallet skal være delelig med 4). Strikk vrbord frem og tilbake fra raglanåpningen (= 2 r /2 vr) med 1 kantm rille og 2 rett i hver side (sett fra retten). SAMTIDIG etter 2 p felles det til 1 knapphull over de andre på raglanstolpen. Når halskanten måler 4,5 cm felles det til 1 knapphull over det andre. Strikk 2 p til og fell av med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Brett halskanten dobbelt mot vrangen og sy fast med små pene sting – pass på at det ikke blir for stramt.
Sy stolpene fast nederst i raglanåpningen.
Sy åpningen under ermene.
Sy i knappene.

Kommentarer / Spørsmål (342)

Jane Edwardson 11.10.2019 - 02:11:

I don’t understand the sizing on this pattern and other Drops pattern. Size 1/3 month then 6/9 month so what size should I knit for a baby 3 - 6 months.

DROPS Design 11.10.2019 kl. 09:09:

Dear Mrs Edwardson, you will find at the bottom of the page a measurement chart with all measurements for each size, compare the measurement of a similar garment the baby can wear now to find out the matching size. read more about measurement chart here. Happy knitting!

Pascale 09.10.2019 - 21:18:

Bonjour, faut-il absolument des aiguilles circulaires pour faire ce modèle ? Et si oui, pourquoi ? Merci beaucoup !

DROPS Design 10.10.2019 kl. 08:35:

Bonjour Pascale, ce pull se tricote en rond (le dos et le devant jusqu'aux emmanchures et chaque manche en rond, puis, en fonction de la version choisie en rond ou en rangs jusqu'à la fin). Vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Jiska 25.09.2019 - 13:02:

Hoi! Een vraagje! Voor de raglan op de pas minder je om de naald, dus alleen op de heenweg toch (de 1e 15x, daarna heen en terug)? Verder brei ik in M2, maar wat doe ik op de terugweg bij de overgangen tussen mouw en lijf? Alvast bedankt!

DROPS Design 27.09.2019 kl. 15:52:

Dag Jiska,

Ja, dat klopt; de ene naald wel en de andere naald niet met minderen voor de raglan.

De raglansteken brei je op de goede kant rechte en op de verkeerde kant averecht.

Anna 06.09.2019 - 08:33:

Salve, vorrei delucidazioni riguardo lo scollo . Le diminuzioni (12/18 mesi) dopo la 17 devono proseguire ? Sto lavorando con baby merino Ferri 3 ma al termine diminuzioni il lavoro misura solo 28 cm come proseguo ? Quando trasferisco maglie sul ferro ausiliario quante parti singole mi trovo a lavorare individualmente ?

DROPS Design 06.09.2019 kl. 15:46:

Buongiorno Anna, le diminuzioni sono quelle indicate, non deve proseguire oltre. Prima di iniziare a lavorare ha controllato che il suo campione corrispondesse a quello indicato? Nel caso, proceda senza aumenti fino a 30 cm. Buon lavoro!

Uschi 28.08.2019 - 14:28:

Hallöchen, Möchte für mein Enkelkind diesen Pulli stricken. Das Baby ist Mitte August geboren. Welche Größe bzw Maschenzahl muss ich nehmen, wenn er ihn im Winter anziehen soll.

DROPS Design 28.08.2019 kl. 14:48:

Liebe Frau Uschi, es hängt vom Baby an, persönnliche Hilfe bekommen Sie gerne von Ihrem DROPS Laden - auch telefonisch oder per E-mail. Viel Spaß beim stricken!

Pamela Cornish 24.08.2019 - 21:28:

I'm finished knitting the sweater but now need to sew down the neck. I can't work out how this will work with the back raglan ribbing as I will also have to fold this as well, which seems quite chunky. Have I done something wrong?

DROPS Design 26.08.2019 kl. 09:01:

Dear Mrs Cornish, you first pick up from right side the stitches along raglan edge on one side then along the neck and finish with picking up stitches along raglan edge on the other side - the first and last stitches will overlap, you will open the last buttonhole lined up to the other ones on raglan edge when neck measures 4,5 cm. Happy knitting!

Lise Teien 22.08.2019 - 15:11:

Utrolig forvirrende oppskrift når man kommer til bærestykket. Er jo et langt foredrag i masker og raglan og stolper. det må kunne gjøres enklere

Therese Fredriksson 11.08.2019 - 01:20:

Hej! Jag blir lite förvirrad av mönstret. Hut ska jag lyckas minska på framstycket och ändå behålla mönstret? Sen undrar jag hur många maskor jag ska ha kvar på stickan efter jag har gjort de 16!minskningarna. Vänliga hälsningar

DROPS Design 03.10.2019 kl. 14:04:

Hej Therese, efterhand som du minskar mot raglan, försvinner de yttersta maskorna bara. Det vill säga att alla andra maskor stickas i mönster ända ut mot raglanen. Lycka till :)

Heg 22.07.2019 - 19:14:

Står litt fast. Kommet til hvor jeg skal sette maskene til halsen. Forstår ikke helt hvilke masker det er snakk om og hvordan jeg skal felle da pga. den skrå åpningen. Håper dere kan hjelpe med å skrive litt nøyere slik at jeg får til slutten

DROPS Design 02.09.2019 kl. 10:57:

Hei Heg. Du har allerede satt et merke som viser midten av forstykket (samtidig som det ble satt merker i alle overgangene mellom ermene og bolen) og når du skal sette maskene på en tråd setter du de midterste maskene ved dette merke på en tråd (f.eks i den minste str er det 26 masker før merket og 26 masker etter merket). Avhengig av hvilken str du strikker, vil du nå ha veldig få masker på den ene pinnen og mange masker på den andre pinnen. Nå skal hver del strikkes ferdig hver for seg og det felles på begynnelsen av hver pinne fra halsen. God Fornøyelse!

Elisa 07.07.2019 - 21:12:

Ich stricke diese Anleitung in Größe 6/9 Monate und fertige nun die Rundpasse. Den Schlitz für die Knopfleiste habe ich relativ weit rechts gesetzt und laufe nun Gefahr aufgrund der Abnahmen an der Markierungen zu den Übergängen, die Maschen für die Knopfleiste abzunehmen. Gibt es einen Tipp wie mittig ich die diese ansetzen muss, damit das nicht passiert?

DROPS Design 08.07.2019 kl. 10:34:

Liebe Elisa, am Anfang und am Ende der Reihen (Rundpasse) muss man auch für den Raglanabenhmen (siehe TIPP ZUM ABNEHMEN), dh innerhalb 1 Randmasche wird es am Vorderteil sowie bei den letzten Ärmel auch für den Raglan abgenommen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-15