DROPS Baby / 21 / 15

McDreamy by DROPS Design

Vauvan ja lapsen neulottu raglanpusero DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS design: Malli nro BM-025-by
Lankaryhmä A
------------------------------------------------------------
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BABY MERINO:
150-150-150 (150-200) g nro 11, vaaleansininen

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 2,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

DROPS PUUNAPPI VAALEA (503): 4 kpl.

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (raglankavennukset):
OIKEALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa: 1 reunas, ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli). Kerroksen lopussa (aloita 3 s:n päässä kerroksen lopusta): 2 s oikein yhteen, 1 reunas. Muiden 3 merkkilangan kohdalla kavennetaan seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), tee ylivetokavennus.
NURJALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa: 1 reunas, 2 s nurin yhteen. Kerroksen lopussa (aloita 3 s:n päässä kerroksen lopusta): 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen), 1 reunas. Muiden 3 merkkilangan kohdalla kavennetaan seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s kiertäen nurin yhteen, 2 n (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), 2 s nurin yhteen.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
------------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Merino -langalla 148-168-184 (204-216) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 28-32-32 (36-40) s = 120-136-152 (168-176) s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka 60-68-76 (84-88) s:n jälkeen (= keskellä sivuissa). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 14-15-18 (20-23) cm, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus on 17-18-21 (24-27) cm, neulo seuraava krs näin: päätä 4 s kädentietä varten, neulo 52-60-68 (76-80) s (= etukappale), päätä 8 s kädentietä varten, neulo 52-60-68 (76-80) s (= takakappale) ja päätä loput 4 s kädentietä varten. Katkaise lanka ja laita työ odottamaan. Neulo sitten hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo sukkapuikoille nro 2,5 Baby Merino -langalla 44-48-52 (56-60) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 10-12-14 (16-16) s = 34-36-38 (40-44) s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = keskellä hihan alla. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo sileää neuletta. Kun työn pituus on 6 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. KOOT 1/3 kk + 6/9 kk: Toista tällaiset lisäykset joka 4. krs yht. 7-8 kertaa. KOOT 12/18 kk + 2 v: Toista tällaiset lisäykset vuorotellen joka 4. ja joka 5. krs yht. 9 (12) kertaa. KOKO 3/4 v: Toista tällaiset lisäykset joka 6. krs yht. (12) kertaa. Työssä on nyt 48-52-56 (64-68) s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 13-14-17 (20-24) cm, neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus on n. 16-17-20 (24-28) cm ja olet neulonut yhtä monta krs mallineuletta kuin etu- ja takakappaleessa, päätä seuraavalla krs:lla keskeltä hihan alta 8 s (= 4 s merkkilangan molemmin puolin) = 40-44-48 (56-60) s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan. Neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa, kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 184-208-232 (264-280) s. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (raglankavennuksia varten) ja kiinnitä vielä 1 merkkilanka etukappaleen keskelle (= 26-30-34 (38-40) s merkkilangan molemmin puolin.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Jatka neulomista tasona. Kerroksen vaihtumiskohta on etukappaleen oikeassa rajakohdassa (kun vaate puetaan päälle). Päätä aluksi tämän ”raglanaukon” merkkilangan molemmin puolin 3 s. Neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 reunasilmukkaa kummassakin reunassa (tarkista, että mallineule jatkuu kuten aiemmin). Kun olet neulonut 6-6½-7 (8-8½) cm piirroksen M.2 mukaisesti, neulo mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti 1 mallikerta. Jatka sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti lopulliseen mittaan asti.
Kavenna SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 8 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 13-15-16 (15-16) kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 0-0-1 (6-7) kertaa.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-26-30 (34-38) cm, siirrä etukappaleen keskimmäiset 14-18-22 (22-22) s (eli 7-9-11 (11-11) s keskiedun merkkilangan molemmin puolin) apulangalle ja neulo sitten molemmat puolet erikseen. Päätä vielä pääntien reunasta joka 2. krs: 1 x 2 s ja 1 x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä n. 54-58-62 (62-62) s ja työn pituus ylös olkaan asti mitattuna on n. 28-30-34 (38-42) cm. Siirrä s:t apulangalle ja neulo ensin raglanreunukset ja sitten pääntien reunus.

RAGLANREUNUS:
Poimi hihan raglanaukon reunan uloimman reunasilmukan sisäpuolelta puikoille nro 2,5 Baby Merino -langalla n. 24-36 s (4 s:lla jaollinen). Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta siten, että kumpaankin reunaan tulee 1 ainaoikeinneulottu reunas ja 2 oikeaa s (oikealta puolelta katsottuna). Päätä s:t joustinneuletta neuloen kun reunuksen leveys on 2 cm.
Tee samanlainen reunus etukappaleen raglanaukkoon, mutta tee nyt 3. krs:lla tasavälein 3 napinläpeä (viimeinen napinläpi tehdään pääntien reunukseen). 1 NAPINLÄPI = päätä 2 s ja luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Ota apulangalla odottavat s:t pyöröpuikolle nro 2,5, poimi etukappaleen pääntien kummastakin reunasta Baby Merino -langalla n. 20-28 s ja poimi lisäksi kummastakin raglanreunuksesta 6 s = n. 100-128 s (s-luvun tulee olla 4 s:lla jaollinen). Neulo tasona joustinneuletta seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): 1 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 1 s ainaoikeaa. Tee SAMALLA 3. krs:lla raglanreunukseen 1 napinläpi muiden napinläpien yläpuolelle. Kun pääntien reunuksen pituus on 4,5 cm, tee vielä 1 napinläpi ensimmäisen napinläven yläpuolelle. Neulo vielä 2 krs ja päätä sitten s:t joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunus kaksinkerroin nurjalle puolelle ja kiinnitä pienin siistein pistoin (tarkista, ettei saumasta tule liian kireä). Kiinnitä raglanreunukset raglanaukon alareunaan. Ompele kainalosaumat.
Kiinnitä napit.

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Baby 21-15) .

Kommentit / Kysymykset (392)

Suvi 11.11.2020 - 09:29:

Hei! En ymmärrä lainkaan. Olen ottanut keskiedun silmukat apupuikolle ja päättänyt silmukoita. Mutta miks puolet neulotaan erikseen? Eikö vasemmalle puolelle etukappaletta jää aukko?

DROPS Design 17.11.2020 kl. 16:20:

Hei, työn vasempaan reunaan tulee napituslista. Tästä syystä työhön jää aukko.

Gail Zimantas 11.11.2020 - 00:41:

So I am doing the sleeve - finished M2 and it measures 20 cm (doing size 12 months but have not increased enough stitches (48 stitches) but suppose to have 56 stitches. Any suggestions

DROPS Design 11.11.2020 kl. 08:59:

Dear Mrs Zimantas, is your tension right in height? The increases should be worked over a total of 40 rows and the 14 cm (between beg of inc and cast off for sleeve) should be approx. 45 rows. Make sure your tension is right in height will help you getting the correct length for yoke and raglan. Happy knitting!

Hanna 03.11.2020 - 14:25:

Hallo, Schöner Pulli. Mir scheint, ich habe aber ähnliche Schwierigkeiten wie Nadja. Leider konnte ich keine Lösung für mich herauslesen. Ich habe zu Beginn des Raglanteils insgesamt 184M in der kleinsten Größe (2x52 Vorne & Hinten und 2x40 von den Ärmeln). Wenn ich nun, wie beschrieben alle Abnahmen mache (6M Abketten, 8M erste Raglanab, 13x8 Raglanab) und die 14M Hilfsfaden, dann bleiben mir noch 52M. Jetzt soll ich nach weiteren 6M abketten noch 54M haben?! Wo ist mein Fehler? Danke!

DROPS Design 03.11.2020 kl. 15:45:

Liebe Hanna, es sind 184 M - 2x3 = 178 M - es wird dann für Raglan 8 M x 13 = 104 M abgenommen - und für Hals: 14 M stillgelegt + (2+1) M x2 (beidseitig) abgenommen = 178-104-14-6= 54 M. Viel Spaß beim stricken!

Gail Zimantas 26.10.2020 - 02:57:

When doing the sleeves it states "insert a marker @ beg of round " Does that mean at the beginning of the row ? what does it mean mid under sleeve

DROPS Design 26.10.2020 kl. 06:51:

Hi Gail, The sleeves are worked in the round, so the marker is at the beginning of the round. The beginning of the round is under the sleeve, which we call mid-under sleeve. Happy knitting!

Christina 19.10.2020 - 22:40:

In der Anleitung steht, dass wenn ich die 14 Maschen stillege, dass ich dann Maschen abketten soll. Sollen hier die Maschen abgekettet oder abgenommen werden? Was ich noch nicht verstehe: 14 Maschen stillgelegt. Hinten 28 cm. Wie verbinde ich denn den Halsausschnitt? Dann hab ich doch eine kante im strickstück, die ca 4cm hoch ist! Das Stück rechts neben den stillgelegten Maschen wird das auch 28cm hoch? Wann ist fertig gestrickt? ?

DROPS Design 20.10.2020 kl. 10:37:

Liebe Christina, die mittleren 14 M werden für den Halsausschnitt beim Vorderteil stillgelegt, jetzt stricken Sie die Maschen beidseigit von diesen 14 M separat, auf einer Seite sind es nur ein paar Maschen, für Raglan wie zuvor weiterabnehmen und am Anfang jeder Reihe vom Halsausschnitt Maschen abketten - bei der anderer Seite stricken Sie Raglan auch wie zuvor, und gleichzeitig werden Maschen am Anfang jeder Reihe vom Halsausschnitt abgekettet, Hals hinten wird höher als Hals vorne. 28 cm sind von Anschlag bis Schulter, Passe misst 8 cm und Arbeit 25 cm bis Maschen auf dere Nadel - siehe Maßskizze. Viel Spaß beim stricken!

Nadja 12.10.2020 - 11:52:

Hallo, danke für die schnelle Antwort. Tippfehler, ich meinte 28 cm. Aber trotzdem: Wenn ich nach 24cm die 14 Maschen stilllegen und die Seiten separat fertig stricken soll, dabei bei der kleinsten Größe aber nur mehr 6 Maschen abnehmen soll (2x 2M und 2x 1M), erreiche ich doch nicht 28cm. Da bin ich nach 2 Reihen fertig, die Arbeit misst dann maximal 24,5 cm. Und dann soll ich bereits mit dem Hals anfangen?

DROPS Design 12.10.2020 kl. 13:26:

Liebe Nadja, ja natürlich, die 28 cm werden von der Anschlagskante bis zur Schulter gemessen, deshalb haben Sie weniger beim Vorderteil. Die beiden Vorderteile enden aber an der gleichen Stelle bzw Höhe. Viel Spaß beim stricken!

Nadja 11.10.2020 - 21:27:

Hallo, eine letzte Frage zur kleinsten Größe: Ich soll nun beim Hals 100 Maschen aufnehmen, also 54 von der Rundstricknadel, 14 vom Hilfsfaden und jeweils 6 an den Blenden = 80M. Wo kommen die übrigen 20M her? Und dadurch, dass ich bis 58cm hochgestrickt habe, ist die Seite mit den Ärmeln und dem Rückenteil viel höher als das Vorderteil - ist das korrekt? Und kommt das 5te Knopfloch daher, dass das Bündchen dann doppelt gelegt wird? Und wo nähe ich die Halshante links an? DANKE!

DROPS Design 12.10.2020 kl. 08:40:

Liebe Nadja, die Arbeit soll ca 28 cm messen von der Anschlagskante bis zur Schulter, nicht 58 cm. - Sie sollten die selben Reihenanzahl am Vorderteil auf beiden Seiten vom Halsausschnitt haben. Die 20 Maschen werden beidseitig von den 14 stillgelgten Maschen am Halsausschnitt aufgefassen: 54 + 14 + 10 + 10 + 6+6= 100 M. Wenn Sie weniger Maschen haben, können Sie gerne bei der 1. Reihe regelmäßig zunehmen. Im Zweifelsfall können Sie immer Ihr Strickstück Ihren Laden zeigen (auch ein Foto per E-Mail senden), so kann man Ihnen am besten weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Nadja 06.10.2020 - 15:44:

Hallo, ich hätte noch eine Frage zur Rundpasse: ich soll nun 14 M stilllegen und die Seiten separat fertig stricken. Was genau sind nun die erwähnten Seiten? Ich habe auf der Rundstricknadel 2 M, dann 14 stillgelegte M und dann die restlichen 58 M. Nehme ich dann bei der Abnahme vom Halsausschnitt (1 Mal 2M, 1Mal 1M in Hin- und Rückreihe) genau jene beiden M ab, die vor den 14 stillgelegten M liegen, also quasi die ersten beiden M bevor in die 14 M stilllege?

DROPS Design 06.10.2020 kl. 17:05:

Liebe Nadja, die beiden Seiten sind unten erklârt, wenn Sie die mitlteren Maschen beim Vorderteil stilllegen, haben Sie noch Maschen rechts und links von diesen stillgelegten Maschen, davon einige werden für den Halsausschnitt noch abgekettet und die Raglanabnahmen stricken Sie auch wie zuvor. Je nach der Grösse haben Sie vielleicht auch nicht so viele Maschen übrig, aber doch werden Sie separat gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Nadja 06.10.2020 - 13:58:

... Werden die 14M überhaupt gestrickt, während ich bis 28cm hocharbeite und erst dann beim Hals wieder aufgenommen? Danke!

DROPS Design 06.10.2020 kl. 15:10:

Liebe Nadja,auf einer Seite haben Sie die Maschen von nur Vorderteil und auf der anderen Seite von den stillgelgten Maschen haben Sie die restlichen maschen von Vorderteil + Ärmel, Rückenteil, Ärmel. Diese 14 Maschen stricken Sie wieder, erst wenn Sie die Halsblendestricken - siehe HALS. Viel Spaß beim stricken!

Nadja 06.10.2020 - 13:57:

Hallo, ich hätte noch eine Frage zur Rundpasse: ich soll nun 14 M stilllegen und die Seiten separat fertig stricken. Was genau sind nun die erwähnten Seiten? Ich habe auf der Rundstricknadel 2 M, dann 14 stillgelegte M und dann die restlichen 58 M. Nehme ich dann bei der Abnahme vom Halsausschnitt (1 Mal 2M, 1Mal 1M in Hin- und Rückreihe) genau jene beiden M ab, die vor den 14 stillgelegten M liegen, also quasi die ersten beiden M bevor in die 14 M stilllege? und was passiert mit den 14 M?

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 21-15