DROPS Baby / 21 / 15

McDreamy by DROPS Design

DROPS raglanpusero ”Baby Merino” -langasta.

DROPS design: Malli nro BM-025-by
Lankaryhmä A
------------------------------------------------------------
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kk (2 - 3/4) v = 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS BABY MERINO:
150-150-150 (150-200) g nro 11, vaaleansininen

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 2,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

DROPS PUUNAPPI VAALEA (503): 4 kpl.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

ikä/koko: 1-3 kk (56/62cm), 12-18kk (80/86cm), 2v (92 cm), 3-4v (98/104cm), 6-9kk (68/74cm), kuvio/tekniikka: kohoneule, muoto: raglan, ohjetyyppi: puserot,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.3. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI (raglankavennukset):
OIKEALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa: 1 reunas, ylivetokavennus (= nosta 1 s oikein neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli). Kerroksen lopussa (aloita 3 s:n päässä kerroksen lopusta): 2 s oikein yhteen, 1 reunas. Muiden 3 merkkilangan kohdalla kavennetaan seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s oikein yhteen, 2 o (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), tee ylivetokavennus.
NURJALTA PUOLELTA:
Kerroksen alussa: 1 reunas, 2 s nurin yhteen. Kerroksen lopussa (aloita 3 s:n päässä kerroksen lopusta): 2 s kiertäen nurin yhteen (eli neulo s:t takakautta yhteen), 1 reunas. Muiden 3 merkkilangan kohdalla kavennetaan seuraavasti (aloita 3 s:n päässä merkkilangasta): 2 s kiertäen nurin yhteen, 2 n (merkkilanka on näiden silmukoiden välissä), 2 s nurin yhteen.

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.
------------------------------------------------------------
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo pyöröpuikolle nro 2,5 Baby Merino -langalla 148-168-184 (204-216) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 28-32-32 (36-40) s = 120-136-152 (168-176) s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun ja 1 merkkilanka 60-68-76 (84-88) s:n jälkeen (= keskellä sivuissa). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo sileää neuletta. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 14-15-18 (20-23) cm, neulo kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus on 17-18-21 (24-27) cm, neulo seuraava krs näin: päätä 4 s kädentietä varten, neulo 52-60-68 (76-80) s (= etukappale), päätä 8 s kädentietä varten, neulo 52-60-68 (76-80) s (= takakappale) ja päätä loput 4 s kädentietä varten. Katkaise lanka ja laita työ odottamaan. Neulo sitten hihat.

HIHA:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo sukkapuikoille nro 2,5 Baby Merino -langalla 44-48-52 (56-60) s. Neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun joustinneuleen pituus on 4 cm, neulo 1 krs oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 10-12-14 (16-16) s = 34-36-38 (40-44) s. Kiinnitä 1 merkkilanka krs:n alkuun = keskellä hihan alla. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo sileää neuletta. Kun työn pituus on 6 cm, lisää merkkilangan molemmin puolin 1 s. KOOT 1/3 kk + 6/9 kk: Toista tällaiset lisäykset joka 4. krs yht. 7-8 kertaa. KOOT 12/18 kk + 2 v: Toista tällaiset lisäykset vuorotellen joka 4. ja joka 5. krs yht. 9 (12) kertaa. KOKO 3/4 v: Toista tällaiset lisäykset joka 6. krs yht. (12) kertaa. Työssä on nyt 48-52-56 (64-68) s. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 13-14-17 (20-24) cm, neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen loppuun, jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun työn pituus on n. 16-17-20 (24-28) cm ja olet neulonut yhtä monta krs mallineuletta kuin etu- ja takakappaleessa, päätä seuraavalla krs:lla keskeltä hihan alta 8 s (= 4 s merkkilangan molemmin puolin) = 40-44-48 (56-60) s jäljellä työssä. Laita työ odottamaan. Neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota hihat samalle pyöröpuikolle etu- ja takakappaleen kanssa, kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 184-208-232 (264-280) s. Kiinnitä 1 merkkilanka jokaiseen kappaleiden rajakohtaan (raglankavennuksia varten) ja kiinnitä vielä 1 merkkilanka etukappaleen keskelle (= 26-30-34 (38-40) s merkkilangan molemmin puolin.
LUE KOKO SEURAAVA KATKELMA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
Jatka neulomista tasona. Kerroksen vaihtumiskohta on etukappaleen oikeassa rajakohdassa (kun vaate puetaan päälle). Päätä aluksi tämän ”raglanaukon” merkkilangan molemmin puolin 3 s. Neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti, lukuun ottamatta 1 reunasilmukkaa kummassakin reunassa (tarkista, että mallineule jatkuu kuten aiemmin). Kun olet neulonut 6-6½-7 (8-8½) cm piirroksen M.2 mukaisesti, neulo mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti 1 mallikerta. Jatka sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti lopulliseen mittaan asti.
Kavenna SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen krs:lla jokaisen merkkilangan molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Työstä kapeni 8 s. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 13-15-16 (15-16) kertaa ja sitten vielä jokaisella krs:lla 0-0-1 (6-7) kertaa.
SAMANAIKAISESTI kun työn pituus on 24-26-30 (34-38) cm, siirrä etukappaleen keskimmäiset 14-18-22 (22-22) s (eli 7-9-11 (11-11) s keskiedun merkkilangan molemmin puolin) apulangalle ja neulo sitten molemmat puolet erikseen. Päätä vielä pääntien reunasta joka 2. krs: 1 x 2 s ja 1 x 1 s. Kun kaikki tarvittavat s:t on päätetty pääntietä varten ja raglankavennukset on tehty, työssä on jäljellä n. 54-58-62 (62-62) s ja työn pituus ylös olkaan asti mitattuna on n. 28-30-34 (38-42) cm. Siirrä s:t apulangalle ja neulo ensin raglanreunukset ja sitten pääntien reunus.

RAGLANREUNUS:
Poimi hihan raglanaukon reunan uloimman reunasilmukan sisäpuolelta puikoille nro 2,5 Baby Merino -langalla n. 24-36 s (4 s:lla jaollinen). Neulo 2 o/2 n -joustinneuletta siten, että kumpaankin reunaan tulee 1 ainaoikeinneulottu reunas ja 2 oikeaa s (oikealta puolelta katsottuna). Päätä s:t joustinneuletta neuloen kun reunuksen leveys on 2 cm.
Tee samanlainen reunus etukappaleen raglanaukkoon, mutta tee nyt 3. krs:lla tasavälein 3 napinläpeä (viimeinen napinläpi tehdään pääntien reunukseen). 1 NAPINLÄPI = päätä 2 s ja luo seuraavalla krs:lla päätettyjen silmukoiden tilalle 2 s.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Ota apulangalla odottavat s:t pyöröpuikolle nro 2,5, poimi etukappaleen pääntien kummastakin reunasta Baby Merino -langalla n. 20-28 s ja poimi lisäksi kummastakin raglanreunuksesta 6 s = n. 100-128 s (s-luvun tulee olla 4 s:lla jaollinen). Neulo tasona joustinneuletta seuraavasti (oikealta puolelta katsottuna): 1 s ainaoikeaa, *2 o, 2 n*, toista *-*, neulo lopuksi 2 o ja 1 s ainaoikeaa. Tee SAMALLA 3. krs:lla raglanreunukseen 1 napinläpi muiden napinläpien yläpuolelle. Kun pääntien reunuksen pituus on 4,5 cm, tee vielä 1 napinläpi ensimmäisen napinläven yläpuolelle. Neulo vielä 2 krs ja päätä sitten s:t joustinneuletta neuloen.

VIIMEISTELY:
Taita pääntien reunus kaksinkerroin nurjalle puolelle ja kiinnitä pienin siistein pistoin (tarkista, ettei saumasta tule liian kireä). Kiinnitä raglanreunukset raglanaukon alareunaan. Ompele kainalosaumat.
Kiinnitä napit.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 21-15 alkuperäisohjeeseen.