DROPS Baby / 21 / 36

Cozy and Cute by DROPS Design

Strikkede bukser til baby og børn i DROPS BabyMerino

Tags: bukser,
DROPS Design: Model nr BM-042-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
100-100-150 (150-150) gr f.nr 02, natur

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 2,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 2 - til Rib.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 47.9kr. Læs mere.

Instruktioner

INDTAGNINGSTIPS:
Start 2 m før mærketråden og strik således: 2 ret sammen, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

BUKSER:
Arb strikkes rundt fra livet og ned.
Slå 142-150-160 (166-172) m op på rundp 2 med natur - omg beg = midt bagpå. Strik Rib 1 r /1 vr Når Ribben måler 4 cm. Skift til rundp 2,5. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 16-18-22 (22-22) m ind jævnt fordelt = 126-132-138 (144-150) m.
FORHØJNING BAGPÅ: Nu strikkes der glatstrik samtidig med at der strikkes forhøjning bagpå således: Strik 10-11-11 (12-12) m fra omg beg, vend arb (for at undgå hul tages 1.m løs af når der strikkes tilbage og tråden strammes lidt). Strik 20-22-22 (24-24) m og vend arb. Strik 30-33-33 (36-36) m og vend arb. Strik 40-44-44 (48-48) m og vend arb. Fortsæt således, ved at strikke 10-11-11 (12-12) m mere for hver gang der vendes, 8 gange til (= 12 forkortede p). Derefter fortsættes rundt i glatstrik over alle m.
UDTAGNINGER: Når arb måler 13-16-17 (18-19) cm fra livet (målt midt foran) sættes der 1 mærketråd i beg af omg og 1 mærketråd efter 63-66-69 (72-75) m (markerer foran og bag på bukserne). Videre tages der 1 m ud på hver side af disse mærketråde (= 4 m taget ud pr.omg) på hver 3.omg totalt 6 gange = 150-156-162 (168-174) m. Efter sidste udtagning måler arb ca 18-21-22 (23-24) cm fra livet (målt midt foran).

BEN:
Strik 75-78-81 (84-87) m – start med at strikke midt bagpå og sæt de resterende m på 1 tråd. Strik rundt på Strømpep - sæt 1 mærketråd på indersiden af benet = omg beg.
Videre tages der 1 m ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS: totalt 14-13-12 (11-10) gange på STR 1/3 MDR: Skiftevis hver 2. og 3.omg, STR 6/9 MDR: Skiftevis hver 3. og 4.omg, STR 12/18 MDR: Skiftevis hver 4. og 5.omg, STR 2 ÅR: Skiftevis hver 6. og 7.omg og STR 3/4 ÅR: Skiftevis hver 9. og 10.omg = 47-52-57 (62-67) m.
Når arb måler ca 31-37-40 (46-53) cm fra livet skiftes der til Strømpep 2. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 11-12-13 (16-17) m ud jævnt fordelt = 58-64-70 (78-84) m. Fortsæt med Rib = 1 r / 1 vr til bukserne måler 36-42-46 (52-59) cm fra livet (Ribben vil da måle ca 5-5-6 (6-6) cm). Luk løst af i Rib.
Strik det andet ben på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 18.10.2016
Nyt garnforbrug str 12/18 mdr. Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio 100-100-150 (150-150)gr f.nr 02, natur

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 21-36) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (68)

Amie 17.07.2020 - 19:38:

Hi, I would like to substitute the baby merino wool for drops alaska wool as my mother in law will knit this as a nappy cover, and the wool must be 100% wool and not superwash. I'm having trouble understanding the wool conversion though, so would you be able to let me know how to adapt the pattern to work with drops alaska please?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 08:43:

Dear Amie, Alaska is yarn group C while this pattern is worked with one strand yarn group A - this means Alaska wouldn't be there an alternative without recalculate the whole pattern - use our yarn converter to see alternatives and click on the yarns suggested to read more about them - and/or contact your DROPS store for any individual assistance choosing a yarn. Happy knitting!

Cécile 15.07.2020 - 19:45:

Ik begin net aan de eerste broekspijp en snap niet hoe ik moet minderen. Bij maat 1/3 staat: "afwisselend elke 2e en 3e naald". Betekent dit dat ik de 1e naald 'gewoon' brei, en in de 2e naald minder, de 3e en 4e naald 'gewoon' brei en dan de 5e naald minder, etc.? Als deze redenering klopt, dan wordt mijn broekspijp vrij kort, namelijk ongeveer 9 cm, terwijl de rest van mijn werk wel in verhouding is. Of maak ik een denkfout?

DROPS Design 20.07.2020 kl. 09:41:

Dag Cécile,

Afwisselend elke 2e en 3e naald betekent dat je 2 naalden breit en in de 2e naald mindert, dan brei je 3 naalden en minder je in de 3e naald, dan weer 2 naalden en minder je in de 2e naald, etc. Dus inderdaad zoals je hierboven omschrijft. Vanaf het kruis tot de boord bij de enkel zou de broekspijp in maat 1/3 ongeveer 13 cm moeten zijn. Als het niet uitkomt met de lengte kan je de minderingen ietsje anders verdelen, bijv. door iedere 3e naald te minderen.

Lenka 03.07.2020 - 12:42:

U modelu je špatně uvedený materiál :-(

DROPS Design 04.07.2020 kl. 17:24:

Milá Lenko, díky za upozornění - opraveno! Hana

Hanna 16.04.2020 - 19:25:

Ik ben nu met het eerste pijpje bezig, maar de naad sluit niet mooi aan aan de binnenkant. Ik gebruik nu 3+1 naalden. Sluit dit wel mooi als ik 4+1 naalden gebruik? Of is hier een trucje voor?

DROPS Design 25.04.2020 kl. 21:23:

Dag Hanna,

Het zou op zich niks uit moeten maken als je op 4+1 of op 3+1 in de rondte breit. Beide keren zou je geen naad moeten zien. Je kan wel proberen of dit voor jou beter uitpakt. Als je bij het rondbreien wisselt van naald, moet je misschien de draad wat steviger aantrekken?

Hildur Maria 10.04.2020 - 15:23:

Hi all, I am knitting size 1-3 months and now I have been decreasing the leg of the pants as to the pattern (every 2 vs. 3rd row), but is it really 14 times? Also, what happens next? It does not say "Knit further without decreasing until you knit the rib ." Is it so? Hope you can clarify.

DROPS Design 10.04.2020 kl. 17:14:

Blessuð Hildur María. Stærð 1-3 mán: Eftir að úrtaka hefur verið gerð til skiptis í annarri og 3. hverri umferð er prjónað þar til stykkið mælist 31 cm frá mitti, þá er skipt yfir á sokkaprjón 2 og prjónuð 1 umferð slétt JAFNFRAMT því sem aukið er út um 11 lykkjur jafnt yfir = 58 lykkjur. Síðan er stroffið prjónað 1 lykkja slétt, 1 lykkja brugðið þar til buxurnar mælast 36 cm frá mitt, stroffið mælist þá ca 5 cm. Fellið laust af í stroffprjóni. Vona að þetta hafi hjálpað og gangi þér vel.

Marilyn 27.02.2020 - 02:25:

HI again - now Im struggling with the elevation at the back section. I watched the suggested video, it still isn't clear. Is the slip stitch picked up with the first stItch or left until the purl row? Is this "wrap and turn"? I'm doing the 6-9 mth, I K11 turn, p 22 turn, k 22 turn, p 44 is that right? But then when I come to the 8 rows of 11 stitches is it off centre? Shouldn't it be centred on the begin of the round- ? Please advise on other videos if helpful. Thanks

DROPS Design 27.02.2020 kl. 09:34:

Dear Marilyn, pattern is explaining elevation without wrap&turn method (see elevation in video here) - but of course you are welcome to use the wrap&turn method if you like to, for ex. in 2nd size, knit 11 sts turn and purl 22 sts, turn and knit 33 sts turn and purl 44 sts, turn and knit 11 more sts (= 44+11=55 sts), turn and purl 11 more sts (=55+11=66 sts), and so on until you have worked a total of 12 short rows, . The numbers of sts in the elevation is not including any wrap & stitch, just add them if you like to. Or then work as shown in the video. Happy knitting!

Marilyn 20.02.2020 - 23:54:

In 21-36 this decrease is used but I don't know which video it relates to? Im also not sure if each row has a decrease or alternative rows? DECREASE TIP: Beg 2 sts before marker and work as follows: K 2 tog, slip 1 st as if to K, K 1, psso. I

DROPS Design 21.02.2020 kl. 08:16:

Hi Marilyn, please see for the first decrease and the second one. Look at section LEG in the pattern to know how often you have to decrease stitches, it depends on the size. Happy knitting!

Pam Cornish 18.02.2020 - 15:16:

Hi, Where the pattern says to decrease alternately on 4th and 5th rows for size 12-18 months, does that mean i do the first increase on the 4th row and then the next increase will be on the 5th row after that. Thanks,

DROPS Design 18.02.2020 kl. 16:30:

Dear Mrs Cornish, correct you will first work 3 rounds, increase on next round, work 4 rounds, increase on next round and repeat these 9 rounds until all increases are done. Happy knitting!

Mette 14.11.2019 - 12:35:

Hei, jeg får ikke helt beskrivelsen i teksten til å stemme med diagrammet. Jeg strikker 12-18 mnd, skal det være 17 cm fra toppen (slik jeg forstår utifra tekst) eller 4+18 = 22 cm (slik jeg forstår utifra diagram). Setter pris på svar :)

DROPS Design 14.11.2019 kl. 13:13:

Hei Mette! Før du begynner å strikke ben vil hele arbeidet for str. 12/18 måneder måle 22cm, 4cm av arbeidet utgjør vrangbord. Lykke til videre med strikkingen!

Maria Silva 13.11.2019 - 02:19:

Hi, and first of all thanks for the nice patterns you have and also very, very nice and good yarns. So my question is regarding increases. Usually says Increase Tip, but I Don't find it. Can you please suggest which increase should I make? Thanks a lot, Manuela

DROPS Design 13.11.2019 kl. 07:06:

Hi Maria, Increase by making 1 yarn over on each side of the marker threads. On the next round knit the yarn overs twisted (i.e. work in the back loop of the yarn over) to avoid holes. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 21-36