DROPS Baby / 21 / 36

Cozy and Cute by DROPS Design

Strikket bukse til baby og barn i DROPS BabyMerino

Stikkord: bukser,

DROPS Design: Modell nr BM-042-by
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
100-100-150 (150-150) gr f.nr 02, natur

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 2 - til vrborder.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (40)

100% Ull
fra 21.50 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 21.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 21.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 62kr. Les mer.
FELLETIPS:
Start 2 m før merketråden og strikk slik: 2 rett sammen, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
--------------------------------------------------------

BUKSE:
Arb strikkes rundt fra livet og ned.
Legg opp 142-150-160 (166-172) m på rundp 2 med natur - omg beg = midt bak. Strikk vrbord 1 r /1 vr Når vrborden måler 4 cm. Bytt til rundp 2,5. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 16-18-22 (22-22) m jevnt fordelt = 126-132-138 (144-150) m.
FORHØYNING BAK: Nå strikkes glattstrikk samtidig som det strikkes forhøyning bak slik: Strikk 10-11-11 (12-12) m fra omg beg, snu arb (for å unngå hull taes 1.m løs av når det strikkes tilbake og tråden strammes litt). Strikk 20-22-22 (24-24) m og snu arb. Strikk 30-33-33 (36-36) m og snu arb. Strikk 40-44-44 (48-48) m og snu arb. Fortsett slik ved å strikke 10-11-11 (12-12) m mer for hver gang det snues 8 ganger til (= 12 forkortede p). Deretter fortsettes med glattstrikk rundt over alle m.
ØKNINGER: Når arb måler 13-16-17 (18-19) cm fra livet (målt midt foran) settes det 1 merketråd på beg av omg og 1 merketråd etter 63-66-69 (72-75) m (markerer foran og bak på buksa). Videre økes det 1 m på hver side av disse merketrådene (= 4 m økt pr.omg) på hver 3.omg totalt 6 ganger = 150-156-162 (168-174) m. Etter siste økning måler arb ca 18-21-22 (23-24) cm fra livet (målt midt foran).

BEN:
Strikk 75-78-81 (84-87) m – start å strikke midt bak og sett de resterende m på 1 tråd. Strikk rundt på settp - sett 1 merketråd på innsiden av benet = omg beg.
Videre felles det 1 m på hver side av merketråden – LES FELLETIPS: totalt 14-13-12 (11-10) ganger på STR 1/3 MND: Vekselvis hver 2. og 3.omg, STR 6/9 MND: Vekselvis hver 3. og 4.omg, STR 12/18 MND: Vekselvis hver 4. og 5.omg, STR 2 ÅR: Vekselvis hver 6. og 7.omg og STR 3/4 ÅR: Vekselvis hver 9. og 10.omg = 47-52-57 (62-67) m.
Når arb måler ca 31-37-40 (46-53) cm fra livet byttes det til settp 2. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 11-12-13 (16-17) m jevnt fordelt = 58-64-70 (78-84) m. Videre strikkes det vrbord = 1 r / 1 vr til buksen måler 36-42-46 (52-59) cm fra livet (vrborden vil da måle ca 5-5-6 (6-6) cm). Fell løst av i vrbord.
Strikk det andre benet på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Ny garnmengde str 12/18 mnd. Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio 100-100-150 (150-150)gr f.nr 02, natur
Oppdatert online: 18.10.2016

Diagram

Kommentarer (40)

Legg inn en kommentar!

Annieck 11.06.2018 - 16:22:

Ik raakte even in verwarring bij de ronding middenachter. Belangrijk om in de gaten te houden: alleen bij de teruggaande naald wordt de eerste steek (averecht) afgehaald. Bij de volgende heengaande naald worden alle steken recht gebreid, er wordt dan dus geen steek afgehaald!

Chloe Ahern 08.06.2018 - 23:21:

Thank you I was also doing that wrong! When I get to the leg decrease and I use the k2tog slip 1 st. How does that look. Is it a simple k2tog? Or is it slip a stitch knit2tog psso the 1st slipped stitch?

DROPS Design 11.06.2018 kl. 08:23:

Dear Mrs Ahern, when working the decreases on the legs, work round until 2 sts remain before marker (ie 2 sts remain before end/beg of rounds), then K these 2 sts together, slip marker and slip first st from beg of round, K next st and psso = you have decreased 1 st at the end of round + 1 st at the beg of round. Happy knitting!

Chloe 08.06.2018 - 14:23:

This may be baby brain but the decrease right after the waist ribbing of k2,slip 1st as if to k1 s1 psso. Why am I finding this so confusing. What’s the 1st stick for the k2 slip 1st stitch I’m definitely not understanding how this should look or be done.

DROPS Design 08.06.2018 kl. 15:08:

Dear Chole, DECREASE-TIP applies to decreases on leg. After ribbing at waist you knit 1 round while decreasing 16-18-22 sts evenly (see size) - read how to decrease evenly here. Happy knitting!

Kamilla Madsen 16.10.2016 - 21:35:

Hei! Stemmer det at det skal være 100 g garn i str. 12-18 mnd? Får ikkje dette til og stemme då eg sitter no og mangler ca 4 cm med vrangbord på siste beinet på buksen. Strikket ikkje for løst eller for stramt og ingen lange tråder på buksen.

DROPS Design 18.10.2016 kl. 14:43:

Hej Kamilla. Tak for input, jeg tror du har ret det er en fejl, en anden lignende buks her paa siden har 150 gr. Vi skal faa det rettet.

Sonja Marinow 06.09.2016 - 18:24:

Ich möchte nun mit einem Bein beginnen. Bei mir ist die gekennzeichnete Mitte nicht die Mittelmasche der Zunahmen. Ist das richtig? Oder müsste diese Mittelmasche der Rundenbeginn für das Bein und gleichzeitig die Mittelmasche für die Abnahmen sein.

DROPS Design 07.09.2016 kl. 09:04:

Liebe Frau Marinow, wenn Sie eine ungerade Maschenanzahl haben, dann wird die Markierung in der ersten M. sein, dann sollen Sie beidseitig dieser M. zunehmen (wenn Sie von unten nach oben stricken wollen)/abnehmen (wenn Sie von oben nach unten stricken).

Joanna 20.08.2016 - 12:16:

My mom made this one for a 1-3 months old baby but it became bigger, like for 6 months. So if you want to make one for a newborn/1-3 months, take less sts than given in the pattern. Anyway, it's beautiful!

Lena 17.08.2016 - 08:32:

Får ikke helt til å stemme antall masker ved forhøyning bak. Når man skal strikke 11 m mer for hver pinne totalt 12 ganger vil pinnene overlappe hverandre foran når man kommer til 55 m. Er det riktig?

DROPS Design 08.09.2016 kl. 13:08:

Hej Lena. Nej, det vil jeg ikke mene. Nu ved jeg ikke hvilken str du laver, men den mindste f.eks (126 m): Du vender med 10 m mere hver gang i alt 12 gange, saa har du strikket 120 m til sidst. I to af str kommer det lige til at passe med en hel omgang.

Claudia Ruf 29.02.2016 - 21:53:

Hallo ich habe eine Frage. Aufnahmen: Weiter auf beiden Seiten der Markierungen je. 1 Masche aufnehmen (4 pro Reihe)aufnehmen (das versteh ich) Bei jeder 3.R. total 6 mal wiederholen (das verstehe ich nicht) soll ich in der 3. R ..6 Maschen zunehmen oder wie ist das gemeint. LG Claudia

DROPS Design 01.03.2016 kl. 09:02:

Liebe Claudia, nein, nicht 6 Maschen aufnehmen. Es ist gemeint, dass Sie die Aufnahme-Runde in jeder 3. Rd total 6 x arbeiten, also in der 3. Rd, in der 6. Rd, in der 9. Rd etc.

Diane Brown 27.02.2016 - 10:01:

I am not understanding turn the piece have been knitting for years but somehow not getting this looks like there is a video above but does not see how it works first row for iinstance is knit 12 stiches turn and then knit 20 soe stichesf

DROPS Design 27.02.2016 kl. 16:27:

Dear Mrs Brown, you are now knitting some short rows so that back piece will be higher than front piece, starting from beg of round, K12, then turn and work from WS: P24, turn and K36 sts, turn and P48 sts, turn and K 12 more sts, ie 48+12= K 60 sts, turn and P 12 more sts = P72 sts etc. see also video below. Happy knitting!

Eve Bardou 13.02.2016 - 03:20:

Bonjour, apres avoir tricote les 40 mailles du rang raccourci 4 et avoir tourné l'ouvrage, on doit tricoter 50 mailles ( 10 mailles de plus sur le rang 5) et tourner . On répète cela jusqu'au moment où on aura tricote 120 mailles on sera alors 12 rangs raccourcis. Est ce cela?

DROPS Design 15.02.2016 kl. 17:53:

Bonjour Mme Bardou, c'est exact, pour la 1ère taille. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-36