DROPS Baby / 21 / 12

Honey Suckle by DROPS Design

Strikket vest og tøfler med riller og heklekanter til baby og barn i DROPS BabyMerino

Stikkord: slåom, v-hals, vester,

DROPS design: Modell nr BM-040-by
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
100-100-100 (100-150) g f.nr 03, lys gul
50 g i alle str i f.nr 04, gul (til heklekant)

DROPS PINNE NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 48 p riller på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 2.

TØFLER:

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14) cm
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 04, gul
50 g i alle str f.nr 03, lys gul

DROPS PINNER NR 2,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 52 p rillestrikk og 26 x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 2 - til heklekant
---------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 110kr. Les mer.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
ØKETIPS (gjelder forstk):
Øk på hver 2. og hver 3.p slik: strikk * 1 p uten øk, 1 p med øk mot midt foran, 2 p uten øk, 1 p med øk mot midt foran *, gjenta fra *-*.
Det økes 1 m ved å strikke 2 m i ytterste m mot mitt foran.
---------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes frem og tilbake på p.
Start med det ene forstk, strikk opp til skulderen. Strikk det andre forstk, sett de 2 forstk sammen og strikk nedover bakstk.

HØYRE FORSTK:
Legg LØST opp 26-30-34 (37-41) m på p 3 med lys gul. Strikk RILLER – se forkl over. SAMTIDIG på 2.p økes det 1 m mot midt foran – LES ØKETIPS. Gjenta økningen mot midt foran på vekselvis hver 2.p og hver 3.p - totalt 18-19-24 (28-30) ganger = 44-49-58 (65-71) m. Etter siste økning strikkes det 10 p rett. Arb måler ca 11-12-15 (17-18) cm.
LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
På neste p felles det 1 m mot midt foran ved å strikke de 2 ytterste m rett sammen. Gjenta fellingen på hver p (dvs både fra retten og vrangen): totalt 0-0-11 (19-21) ganger og deretter på hver 2.p (dvs fra retten): totalt 28-29-25 (21-23) ganger (det er nå felt 28-29-36 (40-44) m).
SAMTIDIG når arb måler 17-18-19 (20-21) cm felles det til ermhull, fell på beg av hver p fra siden: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger. Etter alle fellinger er det 9-13-15 (18-20) m på p til skulder, strikk videre.
Når arb måler 25-27-29 (31-33) cm settes det 1 merke = midt oppå skulderen. Strikk videre nedover bakstk – SAMTIDIG legges det opp 2 nye m på slutten av p mot halsen, gjenta økningen på slutten av neste p mot halsen = 13-17-19 (22-24) m. Sett alle m på en tråd – 1.p når det strikkes videre på bakstk vil nå starte fra retten.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp og strikk som høyre men motsatt – avpass slik at første p når det strikkes videre på bakstk strikkes fra retten.

BAKSTK:
Strikk det ene forstk inn på p (strikk fra ermhullet og inn mot halsen), legg opp 12-12-16 (16-20) nye m (= bak i nakken) og strikk det andre forstk inn på p (strikk fra halsen og ut mot ermhullet) = 38-46-54 (60-68) m.
VIDERE MÅLES ARB FRA MERKENE PÅ SKULDRENE.
Fortsett med riller frem og tilbake på p.
Når arb måler 6½-7½-8½ (9½-10½) cm legges det opp nye m på slutten av hver p i hver side til ermhull: 1 m 2 ganger, 2 m 1 gang og 3 m 1 gang = 52-60-68 (74-82) m på p. Strikk videre til arb måler ca 25-27-29 (31-33) cm – brett arb dobbelt ved merkene på skuldrene og se at forstk og bakstk er like lange – fell deretter av.

MONTERING:
Sy sidesømmene kant i kant i ytterste ledd av ytterste m.

HEKLEKANT:
Hekle med gul på nål 2 rundt hele åpningen på vesten slik (det hekles ikke langs nederkant): 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i første lm, hopp over 2 m / 2 riller, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*, når man kommer til spissen på forstk hekles det knytebånd slik: 1 fm i spissen, hekle deretter lm i ca 25 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm tilbake, deretter hekles 1 fm i spissen på forstk igjen, fortsett heklekanten rundt halsen på vesten frem til spissen på det andre forstk, hekle knytebånd som på første forstk og hekle videre til nederkant.
Hekle på samme måte rundt begge ermhullene.
Deretter hekles det 1 knytebånd tilsvarende det i hver spiss på innsiden av sømmen i høyre side og på utsiden av sømmen i venstre side – pass på at båndene kommer i samme høyde som spissene på forstk.

TØFFEL:
Tøfelen strikkes frem og tilbake fra midt bak. Legg opp 48-52-56 (56) m på p 2,5 med 2 tråder gul Baby Merino. Ta bort 1 tråd og strikk vrbord (= 2 r/ 2 vr) i 5-6-6 (7) cm - avpass slik at neste p strikkes fra vrangen. Strikk 1 p vrang fra vrangen samtidig som det felles 14-14-18 (14) m jevnt fordelt = 34-38-38 (42) m. På neste p strikkes hullraden slik fra retten: 1 r, * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 r. Strikk 1 p vrang fra vrangen.
Nå settes de ytterste 12-13-13 (15) m i hver side på 1 tråd. Strikk 4 - 4½ - 5½ (6½) cm glattstrikk over de midterste 10-12-12 (12) m. Sett m fra trådene tilbake på pinnen og strikk opp 10-11-13 (16) m på hver side av midtstykket = 54-60-64 (74) m på p. Strikk 3-4-5 (5) cm med rett på hver p over alle m samtidig som det etter 1½ - 2 - 2½ (3) cm felles på hver 2.p slik til ferdig mål: Fell 1 m på beg og slutten av arb og strikk 2 m rett sammen på hver side av de 2 midterste m. Fell av og sy sømmen under foten og oppover langs midt bak i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.
Strikk 1 sokk til på samme måte.

KNYTEBÅND:
Klipp 3 tråder lys gul à ca 1 meter, tvinn dem hardt sammen, brett snoren dobbelt så den tvinner seg igjen, knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned gjennom hullkanten på sokken.

HEKLEKANT:
Hekle en kant øverst på sokken på nål 2,5 med lys gul slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 st i 1.lm, 1 fm i hver av de 3 neste m på sokken *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.

Diagram

Heidrun 27.08.2017 - 21:53:

Ich würde die Weste gerne etwas kleiner stricken. Gibt es auch Maschenzahlen für Neugeborene?

DROPS Design 29.08.2017 kl. 09:24:

Liebe Heidrun, hier finden Sie Anleitungen für Neugeborene (= 0-1 Monate (48/52 cm)). Viel Spaß beim stricken!

Laura Menegatti 29.06.2017 - 18:52:

Scusate, nell'ultima frase della mia domanda appena inviata, volevo dire "dopo di che si andrà a fare le diminuzioni". Grazie

Laura Menegatti 29.06.2017 - 18:50:

Buon pomeriggio. Per favore, cosa significa aumentare 1 m. verso il centro? Vuol dire lavorare 2 volte 1 m. davanti e dietro (con un kf&b o altro tipo di aumento) in modo che il davanti (la parte che sta sopra, per intenderci) deve andare ad allargarsi fino ad un certo punto, che si comincerà diminuire? Grazie e buon lavoro

DROPS Design 29.06.2017 kl. 21:02:

Buonasera Laura. Sì è corretto. Devo aumentare come indicato nel suggerimento per gli aumenti in modo da formare la punta. Buon lavoro!

Marie 23.06.2017 - 19:22:

Die ersten 19 Maschen, die man aufnehmen soll ab der 2. Reihe, sind die dann jede Reihe oder alle Zwei Reihen? Danke

DROPS Design 26.06.2017 kl. 09:30:

Liebe Marie, diese Zunahmen (gegen die Mitte) sollen abwechselnd in jeder 2. und 3. Reihe gestrickt (siehe hier. Anleitung wird korrigiert, danke. Viel Spaß beim stricken!

Nicki 15.05.2017 - 23:16:

Hallo, beim rechten Vorderteil, nach den 18 cm soll man an der Seite Maschen abketten. Ist damit der Seitenrand und nicht hin zur vorderen Mitte gemeint? Sollen die letzten 2 Maschen am Rand abgkettet werden? Und in welchem Abstand? 1 Mal 2M, 1 Mal 3M.. wieviele Reihen soll dazwischen normal gestrickt werden? Ich freue mich auf badige Antwort.

DROPS Design 16.05.2017 kl. 08:46:

Liebe Nicki, die Abnahmen werden gegen die vordere Mitte gearbeitet, bei jeder R. (also bei der Hin- und Rückreihe = dh die 2 ersten oder die 2 letzten M. zs stricken) wiederholen: Total 0-0-11 (19-21) Mal. Dann bei jeder 2. R. (auf der Vorderseite = die 2 ersten M zs stricken)) total 28-29-25 (21-23) Mal. Viel Spaß beim stricken!

Maria Gold-Tajalli 15.03.2017 - 11:59:

Ich habe zwei Fragen:am Ende der Anleitung für die rechten Seite was heißt das mit dem markieren, auf welcher Seite? und wo soll ich die zusätzlichen 4 Maschen anschlagen, in der Mitte oder an einem Ende? Danke, Maria

DROPS Design 15.03.2017 kl. 12:03:

Liebe Frau Gold-Tajalli, der Markierer muss die Länge markieren, so er muss zwischen den Maschen eingesetzt werden. Die 2 x 2 M sollen gegen den Halsausschnit angeschlagen, dh bei dem rechten Vorderteil schlagen Sie diese Maschen am Ende einer Rückreihe an. Viel Spaß beim stricken!

Stephanie 03.08.2016 - 10:55:

Hallo Drops-Team, bitte erklärt mir doch kurz die Zunahmen - ist es richtig, dass sich sich die Zunahmen mal am Anfang einer Hin-Reihe befinden und mal am Ende einer Rück-Reihe? Oder nimmt man am Anfang jeder 2. und 3. Hin-Reihe auf? Danke und liebe Grüße!

DROPS Design 08.08.2016 kl. 09:38:

Liebe Stephanie, ja, da abwechselnd 1 und 2 Reihen ohne Zunahmen über die Zunahmereihe gestrickt werden, muss die Zunahme auch je nachdem in der Hin- oder Rück-R gemacht werden.

Selam 01.07.2015 - 10:18:

Thanks Then does that mean it can be done from both RS or WS?

DROPS Design 01.07.2015 kl. 12:47:

Yes Selam, that's correct, you will inc towards mid front, so that it can be either from RS or from WS, depending on the inc row (every 3rd row). Happy knitting!

Selam 01.07.2015 - 08:26:

Hi does the increase on the front piece occur on the first stich? Thanks

DROPS Design 01.07.2015 kl. 09:57:

Dear Selam, that's right, you inc 1 st by working 2 sts in the outermost st towards mid front (see also Increase tip). Happy knitting!

Aurelie 01.05.2015 - 08:08:

Bonjour, Vaut-il mieux tricoter ce modèle avec le petit pull en baby merinos ou en babysilk alpaga pour la douceur? Le nombre de pelote reste t il le même? Merci

DROPS Design 02.05.2015 kl. 14:21:

Bonjour Aurélie, tout est question de choix personnel, Baby Alpaca Silk conviendrait également (Groupe A toutes les 2), demandez conseil à votre magasin, il pourra vous aider et vous orienter. Cliquez ici pour savoir comment calculer la quantité d'une équivalence.. Bon triccot!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-12