DROPS Baby / 21 / 1

Buttercup by DROPS Design

Strikket jakke med hætte til baby og børn samt tøfler i DROPS BabyMerino

DROPS design: Model nr BM-038-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
150-200-200 (250-250) g f.nr 03, lys gul
50 g i alle str f.nr 04, gul

DROPS RUNDP (60 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PINDE nr 2,5 - til retstrikskant
DROPS HÆKLENÅL 3 - til hæklekant
DROPS TRÆKNAP LYS nr 503: 4 stk

TØFLER:
Str 1/3 – 6/9 – 12/18 mdr (2) år
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 04, gul
50 g i alle str f.nr 03, lys gul

DROPS PINDE nr 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 52 p retstrik og 26 x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS HÆKLENÅL nr 2 - til hæklekant
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 119.7kr. Læs mere.

* Strik 2 p retstrik over de 24-24-26 (28-28) kantm, strik 2 p retstrik men kun over de yderste 12-12-13 (14-14) m. OBS: For hver gang man vender midt på p tages 1.m løs af. Stram tråden og strik videre som før. Dette gøres for at undgå hul i overgangene *.
KNAPHUL:
Jakken er dobbeltknappet og der lukkes af til 4 knaphuller på højre forkant.
1 KNAPHUL = strik fjerde og femte m fra kanten ret sammen og slå om. På samme p strikkes også fjerde og femte SIDSTE m på forkanten ret sammen, slå om
Luk af til 2 knaphuller når arb måler:
STR 1/3 MDR: 14 og 19 cm.
STR 6/9 MDR: 16 og 21 cm.
STR 12/18 MDR: 18 og 24 cm.
STR 2 ÅR: 20 og 27 cm.
STR 3/4 ÅR: 22 og 30 cm.

----------------------------------------------------------
JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Start med det ene forstk, tag m ud til ærmet og strik op til skulderen. Strik det andet forstk sæt de 2 forstk sammen og strik ned ad rygstk.

VENSTRE FORSTK:
Læs hele afsnittet før det strikkes!
Slå 43-47-51 (56-59) m op (inkl 1 kantm i siden og 24-24-26 (28-28) forkantm mod midt foran) på p 2,5 med Baby Merino. Strik 6 p retstrik - se forkl over. Skift til rundp 3 og strik glatstrik, men de 24-24-26 (28-28) forkantm mod midt foran fortsættes i Retstrik. Når arb måler 4 cm strikkes der FORKORTEDE PINDE - se forkl over (1.p = fra vrangen). Gentag fra *-* 1 gang hver 4.cm til arb måler 19-21-24 (27-30) cm, derefter gentages der fra *-* 1 gang hver 2.cm til færdig mål.
SAMTIDIG når arb måler 16-17-20 (23-25) cm slåes der nye m op i slutningen af hver p fra vrangen (mot siden til ærme): 6 m 2-2-3 (3-3) gange, 8 m 1-1-1 (2-3) gange og 21-22-22 (25-26) m 1 gang = 84-89-99 (115-127) m til skulder/ærme. De nye m strikkes ind i glatstrik. Når alle m er slået op fortsættes i glatstrik og Retstrik som før Samtidig med at de yderste 10 m på ærmet også strikkes i retstrik. Når arb måler 27-29-33 (37-40) cm sættes der 1 mærketråd = midt ovenpå skulderen. Nu sættes de 24-24-26 (28-28) forkantm mod midt foran på 1 tråd. Videre slåes der 2 nye m op i slutningen af p fra retsiden (mot halsen), gentag udtagningen på næste p mod halsen = 64-69-77 (91-103) m på p. Strik 1 p fra vrangen. Sæt alle m på en tråd.

HØJRE FORSTK:
Slå op og strik som venstre forstk men modsat. I tillæg lukkes der af til KNAPHUL på forkanten - se forkl over. OBS! M sættes på en tråd efter den sidste p med udtagning (dvs sidste p = fra vrangen).

RYGSTK:
Strik venstre forstk ind på rundp, slå 16-16-18 (20-20) nye m op (= bag i nakken) og strik højre forsk ind på rundp = 144-154-172 (202-226) m.
VIDERE MÅLES ARB FRA MÆRKERNE PÅ SKULDRERNE.
Fortsæt i glatstrik og Retstrik yderst på hvert ærme frem og tilbage på p.
Når arb måler 8½-9½-10 (10-11) cm startes der med at lukke ærme-m af. Luk af i beg af hver p i hver side således: 21-22-22 (25-26) m 1 gang, 8 m 1-1-1 (2-3) gange og 6 m 2-2-3 (3-3) gange = 62-70-76 (84-90) m på p. Strik glatstrik med 1 kantm i hver side. Når arb måler ca 26-28-32 (36-39) cm – buk arb dobbelt ved mærkerne på skulderne og se at rygstk er lige langt som forstk ned til det retstrikkede, skift til p 2,5 og strik 6 p retstrik, luk derefter af.

MONTERING:
Sy ærme- og sidesømmene indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

HÆTTE:
Strik ca 102-106-112 (118-122) m op (inkl m fra trådene foran – OBS: Hvis der strikkes flere/færre m op end dette justeres det jævnt fordelt på 1.p. Fortsæt med retstrik over alle m Samtidig med at der i hver side på hver 2.cm strikkes forkortede p – SE FORKL OVER. Luk af når hætten måler ca 21-23-25 (27-28) cm. Sy hætten pænt sammen øverst - sy i yderste led af yderste m så der ikke bliver en tyk søm.

HÆKLEKANT:
Der hækles en kant rundt om hele jakken.
Start nederst på højre forstk og hækl med 2 tråde gul Baby Merino og nål 3 således: Hækl 1 fm, *3 lm, 1 st i 1.lm, spring over ca ½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*. Hækl en tilsvarende kant rundt om åbningerne på ærmerne.

TØFLER:
Tøflen strikkes frem og tilbage fra midt bagpå. Slå 48-52-56 (56) m op på p 2,5 med 2 tråde gul Baby Merino. Fjern 1 tråd og strik Rib (= 2 r/ 2 vr) i 5-6-6 (7) cm - afpas så næste p strikkes fra vrangen. Strik 1 p vrang fra vrangen samtidig med at der tages 14-14-18 (14) m ind jævnt fordelt = 34-38-38 (42) m. På næste p strikkes en hulrække således fra retsiden: 1 r, * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* og slut af med 1 r. Strik 1 p vrang fra vrangen. Nu sættes de yderste 12-13-13 (15) m i hver side på 1 tråd. Strik 4 - 4½ - 5½ (6½) cm glatstrik over de midterste 10-12-12 (12) m. Sæt m fra trådene tilbage på pinden og strik 10-11-13 (16) m op på hver side af midtstykket = 54-60-64 (74) m på p. Strik 3-4-5 (5) cm med ret på hver p over alle m samtidig med at der efter 1½ - 2 - 2½ (3) cm lukkes af på hver 2.p således til færdig mål: Luk 1 m af i beg og slutningen af arb og strik 2 m ret sammen på hver side af de 2 midterste m. Luk af og sy sømmen under foden og op langs midt bagpå i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk.
Strik 1 tøffel til på samme måde.

BINDEBÅND:
Klip 3 tråde lys gul à ca 1 meter, sno dem hårdt sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen, bind en knude i hver ende. Træk snoren op og ned gennem hulkanten på tøflen.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant øverst på tøflen på nål 2 med lys gul således: 1 fm i første m *3 lm, 1 st i 1.lm, spring over ca ½ cm, 1 fm i næste m på tøflen *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i fm i beg af omg.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 12.03.2012
HÆKLEKANT PÅ BÅDE JAKKE OG TØFLER:
Hækl 1 fm, *3 lm, 1 st i 1.lm, spring over ca ½ cm, 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.
Opdateret online: 03.07.2014
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
150-200-200 (250-250) g f.nr 03, lys gul

Diagram

VERONIQUE 28.07.2019 - 16:25:

Bonjour, je suis entrain de tricoter la capuche; pour la taille 3, il est dit de rabattre après 25 cm de hauteur; cette dimension est prise au niveau du milieu du dos ou sur le coté de la bordure,là où il y a les rangs raccourcis??? merci pour cette précision.

DROPS Design 29.07.2019 kl. 17:36:

Bonjour Veronique! Cette dimension est prise là où il y a les rangs raccourcis (au bord). Bon tricot!

Millie 26.05.2019 - 10:17:

Meet ik het voorpand aan de kant van de voorbies of aan de andere kant. Door de verkorte is de voorbies kant namelijk langer dan de andere kant. Dankjewel!

DROPS Design 31.05.2019 kl. 16:23:

Dag Millie,

Je meet deze inderdaad niet over de voorbies maar meer aan de zijkant.

Sadie 08.05.2019 - 23:26:

Im still quite new to aspects of knitting and so, this may sound like a silly question but, what is meant by band sts? Ive tried looking online but dont know whats right.

DROPS Design 09.05.2019 kl. 11:09:

Dear Sadie, the band stitches are the stitches on the side of the jacket towards opening, where you will work buttonholes (right front piece) and then sew buttons (left front piece), - these stitches are worked in garter stitch, depending on the size you will work 24-26 or 28 sts in garter stitch for the front bands. Happy knitting!

Kerstin Lundkvist 03.05.2019 - 10:55:

Hej och tack för ditt snabba svar! Jag undrar ska jag sticka ett avigt varv mellan ökningarna?

DROPS Design 03.05.2019 kl. 11:57:

Hei Kerstin. Ja, du strikker 1 pinne fra retten og øker på slutten av denne, så strikker du 1 pinne fra vrangen (ingen øknigner), så strikker du 1 pinne fra retten og øker på slutten av denne. God fornøyelse

Kerstin Lundkvist 02.05.2019 - 21:05:

Hej! Har fråga om framstycket, när jag satt 24 maskor på en tråd: ”läggs det upp 2 nya m i slutet på v från rätsidan (mot halsen), upprepa ökningen på nästa v mot halsen” . Jag undrar hur? Ska jag öka från avigsidan, hur? Eller sticka avigt v o rätt v och öka då? Tack på förhand!

DROPS Design 03.05.2019 kl. 07:51:

Hei Kerstin. Du skal legge opp " i slutet på v från rätsidan (mot halsen)". Dette skal gjentas på neste pinne fra rettsiden. Du legger opp på samme måte som når du legger opp på starten av arbeidet, slik: . God fornøyelse

Kerstin Lundkvist 02.05.2019 - 18:45:

Hej! Har fråga om framstycket, när jag satt 24 maskor på en tråd: ”läggs det upp 2 nya m i slutet på v från rätsidan (mot halsen), upprepa ökningen på nästa v mot halsen” . Jag undrar hur? Ska jag öka från avigsidan, hur? Eller sticka avigt v o rätt v och öka då? Tack på förhand!

DROPS Design 03.05.2019 kl. 07:52:

Se svar over

Viviann 28.04.2019 - 20:42:

Do not understand where to put the marker? “When piece measures 27-29-33 (37-40) cm, insert a marker = mid on top of shoulder. ” Insert a marker, but where? At the beginning of the row? After a certain amount of stitches?

DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:26:

Dear Viviann, you insert the marker on this row, between stitches, so that it can help you to measure the length from marker. Happy knitting!

Zee 21.03.2019 - 06:56:

When working the left front, the short rows...With W.S. Facing I knitted 26 stitches garter stitch,turned and returned then with W.S. Facing I knitted 26 stitches, garter stitch THEN continued with purl until the last 13 which I knit in garter stitch , and turn then back.....garter x 13, purl in middle then 26 garter......please tell me where I went wrong. I've noticed that the outer side in stocking stitch is becoming longer than in inner band of garter stitch, is this correct. Thank you .

DROPS Design 21.03.2019 kl. 09:49:

Dear Zee, the short rows over the 26 front band stitches should be repeated every 4 cm to compensate the difference of height when working garter stitch and stocking stitch. After you have worked the 2 rows over the 26 sts only, continue for 4 cm as before then repeat the short rows. Happy knitting!

Christine 12.03.2019 - 10:41:

Liebes Garnstudio-Team, ich habe diese Anleitung für meine kleine Tochter verwendet und habe mich in dieses Jäckchen verliebt. Jetzt ist sie größer geworden (trägt ungefährt 116). Können Sie mir ein Tipp geben, wie ich die Anleitung auf die entsprechende Größe umrechnen kann. Viele Grüße Christine

DROPS Design 12.03.2019 kl. 12:28:

Liebe Christine, leider könnnen wir nicht jede Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, gerne bekommen Sie weitere Hilfe von Ihrem DROPS Laden. Viel Spaß beim stricken!

Annette Wiegers 01.03.2019 - 15:10:

Herhaal dit meerderen in de volgende nld langs de hals aan de goede kant = 64-69-77 (91-103) st op de nld. Brei 1 nld aan de verkeerde kant. Moet je die ( voor mij) 69 in een keer 69 meerderen? Ik snap dit gedeelte niet.

DROPS Design 05.03.2019 kl. 21:00:

Dag Annette,

Je herhaalt dit meerderen van 2 steken nogmaals (dus 2 keer 2 steken en dan heb je 69 steken op de naald.

Kommentere opskrift DROPS Baby 21-1