DROPS / 135 / 35

Eveningstar by DROPS Design

Stickad tröja till herr, med nordiska stjärnor i DROPS Karisma. Stl S till XXXL

Tags: tröjor,

DROPS design: Modell nr U-647
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
Färg nr 54, beige melerad:
600-650-700-750-850-900 gr
Färg nr 01, natur:
50-50-50-50-100-100 g

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (40 och 80 cm) nr 3 - till resår
--------------------------------------------------------

Kommentarer (36) FAQ

Garnet till detta mönstret kostar 322kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 – diagr slätstickas och visar 1 rapport av mönstret.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Lägg upp 184-208-224-248-264-288 m på rundst 3 med beige melerad. Sticka resår = 5 rm, 3 am i 5 cm. Byt till rundst 4 och sticka 1 v rätt samtidigt som det minskas 10-14-10-14-10-14 m jämnt fördelat = 174-194-214-234-254-274 m. Sätt en markör i början på v och 1 markör efter 87-97-107-117-127-137 m (dessa markerar sidorna). Fortsätt med slätst.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 15 cm ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna. Upprepa ökningen på var 8:e cm totalt 4 ggr = 190-210-230-250-270-290 m. När arb mäter 41-43-44-46-47-49 cm stickas M.1 – börja med maskan markerat med pil för din stl, börja om igen vid samma pil när du kommer till markören i sidan så att mönstret blir likadant fram och bak med 1 stjärna mitt på. När arb mäter 46-47-48-49-50-51 cm, maskas det av 8 m i varje sida för ärmhål (dvs 4 m på varje sida av båda markörerna). Fram- och bakst stickas färdiga för sig.

FRAMST:
= 87-97-107-117-127-137 m. Fortsätt M.1 till det är färdigt, sedan stickas det vidare med beige melerad. SAMTIDIGT maskas det av för ärmhål i början på varje v i varje sida: 3 m 0-0-1-1-2-3 ggr, 2 m 0-2-2-3-3-4 ggr och 1 m 2-2-2-4-5-4 ggr = 83-85-89-91-93-95 m kvar på st.
När arb mäter 59-61-63-65-67-69 cm, sätts de mittersta 21-21-23-23-25-25 m på 1 tråd till hals. Sedan stickas varje axel färdig för sig - SAMTIDIGT maskas det av på varje v från halsen: 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr = 24-25-26-27-27-28 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm.

BAKST:
Sticka som framst, men maska inte av till hals förrän arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm. Nu maskas de mittersta 33-33-35-35-37-37 m av. Varje axel stickas färdig för sig - SAMTIDIGT maskas det av 1 m på nästa v från halsen = 24-25-26-27-27-28 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 48-56-56-56-56-64 m på strumpst 3 med beige melerad. Sticka resår = 5 rm, 3 am i 6 cm. Byt till strumpst 4 och fortsätt med slätst. Sätt en markör mitt under ärmen. När arb mäter 10 cm, ökas det 1 m på varje sida av markören. Upprepa ökningen med 8-9-7-6-5-6 v mellanrum totalt 15-13-15-17-19-17 ggr = 78-82-86-90-94-98 m. När arb mäter 54-53-52-51-50-49 cm (kortare mått i större stl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd) maskas det av 8 m mitt under ärmen. Sedan stickas arb färdigt fram och tillbaka på st - SAMTIDIGT maskas det av för ärmkulle i början på varje v i varje sida: 2 m 3 ggr och 1 m 3-5-6-7-9-10 ggr, sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter 61 cm, sedan maskas det av 4 m 1 gång i varje sida. Maska av de resterande m, arb mäter ca 62 cm i alla stl.
MONTERING:
Sy axelsömmarna och sy i ärmarna.
HALS:
Sticka upp ca 85 till 95 m runt halsen (inkl m på tråden framtill) på kort rundst nr 4 med beige melerad. Sticka 1 v avigt sedan stickas 1 v rätt samtidigt som det ökas jämnt fördelat till 96-96-104-104-112-112 m. Fortsätt med resår = 5 rm, 3 am i ca 4 cm, maska av med rm över rm och am över am.

Diagram

= beige melerad
= natur

Esther Meyer 08.01.2019 - 21:13:

Kann ich dieses Modell auch mit Merino Extra Fine stricken?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:45:

Liebe Frau Meyer, ja genau, DROPS Karisma und DROPS Merino Extra Fine gehören beide zur Garngruppe B - benutzen Sie unseren Garnumrechner, um die neue Garnmenge zu kalkulieren. Viel Spaß beim stricken!

Maria Aheinen 07.11.2018 - 20:56:

SAMTIDIGT maskas det av för ärmhål i början på varje v i varje sida: 3 m 0-0-1-1-2-3 ggr, 2 m 0-2-2-3-3-4 ggr och 1 m 2-2-2-4-5-4 ggr = 83-85-89-91-93-95 m kvar på st. Hur menar ni?

DROPS Design 08.11.2018 kl. 09:33:

Hej Maria. Du har 117 m på framstycket i XL. Du maskar av de 3 första maskor (för ärmhål), stickar varvet ut, vänder, maskar av de 3 första maskor i den andra sidan (1 gång i varje sida). Nu maskar du av 2 m varje gång du börjar varvet, det gör du totalt 3 ggr i varje sida. Sist 1 m totalt 4 ggr i varje sida. 117m-3-3-2-2-2-2-2-2-1-1-1-1-1-1-1-1=91m. Lycka till.

Maria 02.11.2018 - 05:21:

Hej då jag stickat på rundstickor 49 cm och ska börja maska av och sticka indivituellt hur gör jag det på rundstickor.

DROPS Design 02.11.2018 kl. 08:06:

Hej Maria, Om du har 250 maskor. Sticka 117 m framstycke, maska av 8 m för ärmhål, sticka de nästa 117 m bakstycke, maska av 8 m för ärmhål. Sätt m på bakstycket på en tråd och fortsätt fram och tillbaka över de 117 m på framstycket. Lycka till :)

Kate Martin 22.01.2018 - 17:00:

What size is the model in the picture wearing? I am trying to figure out what size to make for my boyfriend. Thanks!

DROPS Design 22.01.2018 kl. 18:07:

Dear Mrs Martin, the best way to find out the matching size is to measure one of his jumpers he likes the shape and compare the measurements to those in measurement chart. Read more about sizing here. Happy knitting!

Suleika 10.01.2017 - 07:57:

Hallo ik brei de trui maat L . ik ben gisteren begonnen met het motief maar ik krijg het tweede motief niet volgens patroon boven de eerste, de sterren staan er niet netjes boven. Ik heb wel goed geteld, ik snap niet wat ik fout doe..

DROPS Design 10.01.2017 kl. 13:28:

Hoi Suleika. Het is moeilijk voor mij om te zien wat er fout gaat. Maar volg je het telpatroon en begin je elke nld bij de st voor het begin van maat L, dan zou het patroon ook netjes boven elkaar komen.

Olga Ritter 12.12.2016 - 22:25:

Hallo! Beim stricken des Vorder- und Rückenteils soll man ja nach 15 cm beginnen Maschen aufzunehmen.Heisst das 15 cm mit oder ohne die 5 cm Bündchen? Liebe Grüße!

DROPS Design 13.12.2016 kl. 08:51:

Liebe Frau Ritter, diese 15 cm sind mit die 5 cm Bündchen, dh von der Anschlagsrand. Viel Spaß beim stricken!

Corry Dubois 19.11.2016 - 10:26:

Hallo bij het begin van het 2de motief zijn er ondertussen aan weerszijden voor de armsgaten 4 steken afgekant,dan klopt het patroon niet waar je moet beginnen er zijn 4 steken weg, klopt dit ?

DROPS Design 21.11.2016 kl. 15:04:

Hoi Corry. Jawel, je blijft het patroon breien over dezelfde st, dus er zijn wel een paar steken weg, maar je verschuift het patroon niet.

Corry Dubois 17.11.2016 - 08:06:

Hallo ,nog eens opnieuw begonnen in maat large, 117 steken waarvan 2 voor de zijkanten gestart bij het pijltje aan de averechtse kant zoals het patroon aanduidt ,dit is voor het grote motief dus 3steken karisma bruin dan 1 wit en dan afwisselend 9 bruin en 1 wit tot aan het eind, 11 groepen van 9 met telkens 1 wit ertussen, op het eind nog 3 bruin ,krijg het patroon niet gebreid zoals het op de diagrammen staat ,kan ook niet symmetrisch stekenaantal is on paar ,alvast bedankt groetjes Corry

DROPS Design 17.11.2016 kl. 13:26:

Hoi Corry. Je begint met 117 st + 2 kantsteken (= 119 st) en je moet ook niet vergeten dat je moet meerderen aan de zijkanten: 4 keer 2 st = 125 st + 2 kantst op de nld (lees het patroon). Vanaf hier brei je het telpatroon uit vanaf het pijltje (= 12 st), hierna het hele telpatroon herhalen (20 st) 5 keer (100 st gebreid en als goed is heb je nu 13 st + 1 kantst over op de nld. Brei de eerste 13 st van het telpatroon + 1 kantst. Dan klopt het patroon ook

Corry Dubois 07.11.2016 - 17:42:

Dank u voor het snelle antwoord ,maar kom er nog nier helemaal uit'je start dus bij pijltje aan de rechte kant ,maar waar start je dan aan de averechtse kant ,alvast bedankt

DROPS Design 08.11.2016 kl. 11:44:

Hoi Corry. Je breit de verkeerde kant bij heen en weer breien van links naar rechts

Corry Dubois 07.11.2016 - 09:46:

Hallo ,tot nu nog niet gelukt om dit project tot een goed einde te brengen ,ben nu gestart op gewone naalden lukt niet op rond breinaalden ,graag had ik geweten hoe ik dan start voor het telpatroon maat large ik heb 117 steken ,alvast bedankt

DROPS Design 07.11.2016 kl. 12:07:

Hoi Corry. Brei je heen en weer, dan moet je niet vergeten om 1 extra st op te zetten voor de kantsteken (naad). Brei deze r op alle nld. Je breit het patroon net zoals er staat in het patroon - begin bij het pijltje en herhaal tot einde van de nld (excl. de kantsteken - deze tellen niet mee in het patroon). Lees hier hoe je onze telpatronen moet lezen

Kommentér oppskrift DROPS 135-35