DROPS / 135 / 21

Cedric by DROPS Design

Stickad kofta till herr med sjalkrage och ränder i DROPS Alaska. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr X-372
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ALASKA från Garnstudio
Nr 03, ljus grå:
700-800-900-950-1050-1200 g
Nr 53, mörk rosa mix:
150-150-200-200-200-200 g
Nr 57, jeansblå:
150-150-200-200-200-200 g

DROPS RUNDST NR 5 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst med Alaska på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4,5 (80 cm) - till resår.
DROPS STRUMPST NR 4,5 - till resår på ärm.
DROPS STRUMPST NR 5 - till ärm.
DROPS VIRKNÅL NR 4,5 - till ögla.
DROPS TRÄKNAPP NR 520, duffel: 2 st i alla stl.
--------------------------------------------------------

från 24.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 24.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 480kr. Läs mer.

Instruktioner

RÄTST:
Maskorna stickas räta på varje varv.
MÖNSTER:
Se M.1 - diagr slätstickas.
MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m genom att sticka 2 rm tills.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs i bakre maskbågen istället för i främre) för att slippa hål. De nya m stickas fortlöpande in i mönstret.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 144-156-168-184-200-220 m (inkl 1 kantm i varje sida ) på rundst 4,5 med ljus grå. På varv 1 (= rätsidan) stickas det resår så här: 1 kantm i rätst, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm, 1 kantm i rätst. När arb mäter 8-8-9-9-10-10 cm minskas det 12-12-12-16-16-16 m jämnt fördelat i resår på nästa v från avigsidan = 132-144-156-168-184-204 m. Sedan byts det till rundst 5. På nästa v (= rätsidan) stickas det så här: 1 kantm i rätst, sticka M.1 tills det återstår 3 m, avsluta med de första 2 m i M.1 och 1 kantm i rätst. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt så tills arb mäter 53-54-55-56-57-58cm, sedan sätts två markörer i arb 28-31-34-36-39-44 m (= framst) in från varje sida (bakst = 76-82-88-96-106-116 m). Nu delas arb vid markörerna och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 76-82-88-96-106-116 m. Fortsätt med M.1 tills arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm. På nästa v maskas de mittersta 16-16-16-20-24-24 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Maska av 2 m på nästa v från halsen = 28-31-34-36-39-44 m kvar på axeln. Maska av alla m löst när arb mäter 70-72-74-76-78-80 cm.

HÖGER FRAMST:
= 28-31-34-36-39-44 m. Fortsätt med M.1 tills arb mäter 70-72-74-76-78-80 cm, maska av alla m löst.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger framst men motsatt.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 36-40-40-44-48-52 m med ljus grå på strumpst 4,5 och sticka resår så här: * 2 rm, 2 am *, upprepa *-*. Sticka resår i 7 cm, sedan byts det till strumpst 5 och det stickas vidare i M.1. Sätt en markör i början på v. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören - Läs förkl ovan = 2 nya m på v. Upprepa ökningen med 5-5-5-4½-4½-4 cm mellanrum totalt 10 ggr i alla stl = 56-60-60-64-68-72 m. När arb mäter 58-57-56-55-53-51 cm (kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) stickas det sedan fram och tillbaka - Samtidigt maskas det av för ärmkulle (med början på nästa v från rätsidan) så här: Maska av 6-6-6-7-8-8 m i början på nästa 6 v. Maska av resterande 20-24-24-22-20-24 m på nästa v från rätsidan.

MONTERING:
Sy axelsömmarna från rätsidan med maskstygn. Sy i ärmarna i yttersta ledet av de yttersta m.

VÄNSTER FRAMKANT:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Börja från mitt bak i nacken, sticka upp från rätsidan ca 140-180 m innanför 1 kantm runt halsen och längs vänster framst på rundst 4,5 med ljus grå. På nästa v (= avigsidan) justeras maskantalet till 146-150-158-166-174-178 m (delbart med 4 + 2) samtidigt som det stickas avigt. Sticka resår på nästa v från rätsidan så här: 1 kantm i rätst, 1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-*. Fortsätt med resår tills framkanten mäter 7-7-7-8-8-8 cm. Sätt en markör från rätsidan efter de första 34-34-38-38-42-42 m på st. Nu ökas 1 m i varje rätt parti (sett från rätsidan) över de 34-34-38-38-42-42 m = 8-8-9-9-10-10 nya m i nacken. Upprepa ökningen när framkanten mäter 11-11-11-12-12-12 cm = 162-166-176-184-194-198 m. När framkanten mäter 12-12-12-13-13-13 cm maskas alla m av med rm över rm och am över am.

HÖGER FRAMKANT:
Sticka upp längs höger framst från nederkanten till mitt bak i nacken. Sticka 1 v avigt från avigsidan och justera maskantalet som på vänster framkant. Varv 1 i resår stickas så här från rätsidan: * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 1 rm och 1 kantm i rätst mitt bak i nacken. Sticka och öka ut i nacken som på vänster framkant.

MONTERING:
Sy framkanterna tills mitt bak i nacken innanför 1 kantm.

ÖGLA:
Det virkas en ögla ca 22-23-24-25-26-27 cm från nederkanten på höger framkant. Virka med ljus grå med nål 4,5 så här: Stick in nålen genom framkanten ca 1 cm från kanten, och dra tråden genom. Sedan virkas det lm i ca 6 cm, drag tråden genom sista lm och fäst tråden på baksidan.
Virka ännu en ögla ca 12 cm över den första öglan på samma sätt. Sy i knapparna på vänster framkant.

Diagram

= ljus grå
= mörk rosa mix
= jeansblå

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 135-21) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (7)

Sarah 08.11.2015 - 19:54:

Bei der linken Blende beginne ich das Bündchen mit Randm in Krausrippe, 1 re. im Nacken und wdh. das in jeder Reihe immer im Nacken? Das heißt die Reihe beginnt oder endet im Nacken immer mit 2 rechten Maschen? Und das gleiche bei der rechten Blende? Danke!

DROPS Design 12.11.2015 kl. 20:17:

Ja genau, im Nacken treffen, wenn Sie beide Blenden gestrickt haben, jeweils 1 kraus-re-M aufeinander und daneben liegt 1 M glatt re. Wenn Sie die Blendenteile dann innerhalb 1 Rand-M zusammennähen, ergeben sich somit hinten 2 M re zwischen den je 2 M li, sodass das Rippenmuster dann wieder genau richtig ist.

Kari Dahl 05.05.2014 - 23:32:

Jeg strikker oppskrift nr. 135-21. På kanten foran, som er tverr-ribbe, så står det at det skal økes 9 masker på en rad etter 6 cm. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal øke 9 masker UTEN å bryte 2r/2v. Kari

Sarah 20.01.2014 - 23:48:

Hallo, wird M1 glatt rechts gestrickt?

DROPS Design 21.01.2014 kl. 08:15:

Liebe Sarah, ja es wird glatt re gestrickt.

Erica 08.04.2013 - 08:23:

Perfekt att jag hitta något som jag kan göra till make. Så denna ska jag minsann göra :) Ps: webbsidan säger varje gång att min webbsida har fel format men jag har inget w w w i min adress tyvärr det får ni allt fixa

Marja-Liisa Tuomi 11.12.2012 - 13:28:

Hei! Kysyisin, mitä tarkoittaa seuraavan kohdan alku eli yksi silmukka? Mikä sen tarkoitus on ja mihin se on tarkoitus virkata? NAPINLÄPISILMU: Virkkaa n. 22-23-24-25-26-27 cm:n pituinen silmukka oikean etureunan alareunaan.

DROPS Design 11.12.2012 kl. 14:14:

Tämä on napinläpisilmu, eli nappi kiinnitetään tähän virkattuun silmukkaan.

Di 02.05.2012 - 16:17:

Salve, Sto lavorando questo maglione e avendo iniziato da poco le maniche, volevo chiedervi delucidazioni su questa parte della descrizione: "Allo stesso tempo intrecciare per il giro manica (...)". Non capisco cosa voglia dire "intrecciare per il giro manica". Sono una knitter alle prime armi e molte delle terminologie e delle tecniche sono ancora a me sconosciute. Vi ringrazio in anticipo, Di.

DROPS Design 18.05.2012 kl. 14:43:

Scusa per la risposta in ritardo.. Il giro manica è l'arrotondamento della manica in alto, cioè, dove la manica viene attaccata alla giacca. Da una forma migliore alla manica.

Cantin 05.09.2011 - 11:31:

J'ai une préférence pour la version homme

Kommentér oppskrift DROPS 135-21