DROPS / 135 / 1

Limestone by DROPS Design

Stickad tröja till herr med sjalkrage, ränder och mosstickning i DROPS Karisma eller DROPS Merino Extra Fine. Stl S-XXXL

DROPS Design: Modell nr U-639
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
Nr 21, mellan grå: 350-400-450-500-550-600 g
Nr 44, ljus grå: 300-300-300-350-350-400 g

Eller använd:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
Nr 04, mellan grå: 350-400-450-500-550-600 g
Nr 05, ljus grå: 300-300-300-350-350-400 g

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 3,5 - till resår.
DROPS TRÄKNAPP duffel NR 520: 2 st i alla stl.
--------------------------------------------------------

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 24.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 349.3kr. Läs mer.

Instruktioner

DUBBEL MOSSTICKNING:
VARV 1: *1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
VARV 2: rm över rm och am över am.
VARV 3: *1 am, 1 rm *, upprepa *-*.
VARV 4: am över am och rm över rm.
Upprepa varv 1- 4.
RÄNDER:
Sticka växelvis med mellan grå och ljus grå med 11-11-11½-12-12-12½ cm mellanrum. OBS: Första randen mäts från uppläggningskanten. Sticka mellan grå i den sista randen i fram- och bakst och ärmen till färdigt mått.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet (dvs i bakre maskbågen istället för i främre) för att slippa hål.
MÖNSTER 1:
VARV 1 (= från rätsidan): Sticka räta.
VARV 2 (= från avigsidan): *1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
Upprepa varv 1 och 2.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 213-234-255-288-318-351 m på rundst 3,5 med ljus grå. Sticka resår så här: * 1 rm, 2 am *, upprepa *-*. När arb mäter 4 cm stickas det 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas det 53-58-63-72-78-87 m jämnt fördelat (det minskas genom att sticka ca var 3:e och 4:e m räta tills) = 160-176-192-216-240-264 m. Sedan byts det till rundst 4 och det stickas sedan runt med DUBBEL MOSSTICKN och RÄNDER - Se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 15-15-16-16-17-17 cm sätts två markörer i arb, 1 i början på v och 1 efter 80-88-96-108-120-132 m (markerar sidorna). På nästa v ökas det 1 m på varje sida av varje markör - Läs ÖKNINGSTIPS ovan = 4 nya m på v. OBS: De nya m stickas fortlöpande in i dubbel mosstickn. Upprepa ökningen 1 gång till när arb mäter 30-30-32-32-34-34 cm = 168-184-200-224-248-272 m.
När arb mäter 47-48-49-50-51-52 cm delas arb vid markörerna och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 84-92-100-112-124-136 m (varv 1 = rätsidan). Det fortsätts med ränder och dubbel mosstickning - SAMTIDIGT som det avm för ärmhål i varje sida på vartannat v så här: Maska av 3 m 1 gång, 2 m 0-1-2-4-6-8 ggr och 1 m 1-2-3-4-5-6 ggr = 76-78-80-82-84-86 m. När arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm maskas de mittersta 24-26-28-30-32-34 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 m på nästa v från halsen (det avm genom att sticka de 2 yttersta m mot halsen tills) = 25 m kvar på axeln i alla stl. Maska av alla m löst när arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm.

FRAMST:
= 84-92-100-112-124-136 m. Det fortsätts med ränder och dubbel mosstickn. Börja avm för ärmhål som på bakst på varv 1 (= rätsidan) - SAMTIDIGT sätts de mittersta 26-28-30-32-34-36 m på en tråd till hals framtill, nu stickas varje del färdig för sig. Maska av för ärmhål i varje sida som på bakst. När alla avm är färdiga är det 25 m kvar på varje axel. Fortsätt med dubbel mosstickn och ränder. När arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm maskas alla m av löst.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 63-66-69-72-75-78 m på strumpst 3,5 med ljus grå. Sticka resår så här: * 1 rm, 2 am *, upprepa *-*. När arb mäter 4 cm stickas det 1 v rätt - SAMTIDIGT som det minskas 15-16-17-18-19-20 m jämnt fördelat (det minskas genom att sticka ca varje 3:e och 4:e m räta tills) = 48-50-52-54-56-58 m. Byt till strumpst 4 och sätt en markör i början på v. Sedan stickas det runt med DUBBEL MOSSTICKN och RÄNDER. När arb mäter 8-8-7-7-7-6 cm ökas det 1 m på varje sida av markören = 2 nya m. Upprepa ökningen med 5-4½-3½-3-2½-2½ cm mellanrum totalt 10-11-13-15-17-18 ggr = 68-72-78-84-90-94 m. När arb mäter 57-57-56-56-54-53 cm (kortare mått i de större stl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd) avm 3 m på varje sida av markören (= 6 m mitt under ärmen). Sedan stickas arb fram och tillbaka på rundst. Det fortsätts att avm till ärmkulle i varje sida på vartannat v så här: Maska av 2 m 2-2-3-3-5-5 ggr, och sedan 1 m 3-4-4-5-5-6 ggr. Sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter 64-65-65-66-66-67 cm, maska sedan av 3 m 1 gång i varje sida. Maska av alla m löst. Arb mäter ca 65-66-66-67-67-68 cm.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn. Sy i ärmarna.

HÖGER KRAGE:
Kragen stickas fram och tillbaka på rundst 4 med mellan grå så här: Sticka upp m från tråden mitt fram (låt tråden sitta i) = 26-28-30-32-34-36 m, sticka 1 v avigt från avigsidan. Sedan stickas MÖNSTER 1 från rätsidan - Se förkl ovan. När kragen mäter 19-20-21-22-23-24 cm (sista v = varv 2 i MÖNSTER 1 = avigsidan), sätts en markör i slutet på v sett från rätsidan. Fortsätt med RÄTST - Se förkl ovan - till färdigt mått - Samtidigt som det stickas förkortade v så här: * Sticka 2 v över alla m, sticka 2 v över de yttersta 20 m mot mitt fram *, upprepa *-* tills arb mäter 8-9-9-10-10-11 cm från markören (på den kortaste sidan). Maska av.

VÄNSTER KRAGE:
Sticka upp de mittersta m från tråden igen från rätsidan bakom höger krage = vänster krage ligger under höger krage. Sticka på samma sätt som höger krage men motsatt (sticka förkortade v över de yttersta 20 m mot mitt fram).

MONTERING:
Sy höger krage till höger framst och vänster krage till vänster framst i yttersta m. Sy kragen tills mitt bak och sy till halsen på bakst.

ÖGLA:
Gör 1 ögla så här: sno 2 trådar av 40 cm mellan grå och lägg dem dubbelt. Gör 1 ögla till på samma sätt. Fäst öglorna ca 4 och 11 cm upp från nedersta kanten på höger krage (ca 1 cm från kanten mitt fram). Drag trådarna genom kragen och fäst ändarna på baksidan. Sy i knapparna på vänster krage ca 2 och 4 cm in från sömmen till vänster framst.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 135-1) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (98)

Kristina 15.12.2019 - 12:48:

Denne oppskriften oppgir ikke riktig garnmengde. Jeg har vært sparsom med den lysegrå fargen og strikket stripene litt kortere enn anvist, likevel har jeg ikke nok til å gjøre ferdig den siste armen. Strikkefastheten stemmer så dette er en feil i mønsteret og utrolig kjedelig å oppdage mot slutten av prosjektet. Det er ikke lett å få tak i drops garn i butikk så da må jeg vel bestille et enkelt nøste og 3 ganger nøstes verdi i porto en gang til...

Rosa 06.11.2019 - 21:49:

Buenas noches, me he quedado bloqueada en la parte de las sisas, no entiendo como y cuantos se menguan , me gustarían me aclarasen la explicación , gracias

DROPS Design 10.11.2019 kl. 17:29:

Hola Rosa. Para las sisas cerrar 3 puntos a cada lado de la espalda , después cerrar cada 2ª fila 2 puntos 0-1-2-4-6-8 veces ( el número de veces depende de la talla trabajada , es decir para la talla S no se cierran 2 puntos, para la talla M cerrar 2 puntos 1 vez, para la talla L - 2 veces etc.) . Después cerramos 1 pt 1-2-3-4-5-6 veces de la misma manera.

Isaline 15.08.2019 - 03:17:

Bonjour, je ne comprends pas bien les mesures du diagramme. J'ai mesuré un bras de la personne pour qui je veux faire ce modèle, qui est un homme assez costaud et de taille moyenne. De l'épaule au poignet, son bras mesure 54 cm. Hors sur le diagramme, dans les mesures épaule-poignet, ça commence à 65 cm... Il y a quelque chose de pas logique il me semble... Merci !

DROPS Design 15.08.2019 kl. 10:24:

Bonjour Isaline, pour trouver la taille idéale, mesurez un pull similaire qui lui va et qu'il aime, vous pourrez ensuite ajuster si besoin les différentes longueurs. Votre magasin DROPS pourra volontiers vous assister, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Kathy 01.07.2019 - 16:12:

Hola, necesito ayuda con el aumento que hay que hacer en el cuerpo. Entiendo que el la primera fila hago un aumento al principio y después de marcar ciertos números, pero en la segunda fila no entiendo bien a donde debo de hacer el aumento. Y luego dice terminar los aumentos dividir la pieza en los MP para continuar por separado.Gracias por su ayuda.

DROPS Design 10.07.2019 kl. 23:45:

Hola Kathy. Son los aumentos en los lados. Primero marcamos los lados con los marcapuntos (según la talla). Aumentamos (trabajando una lazada) a cada lado del marcapuntos. En total, se aumentan 4 puntos en la vuelta. los marcapuntos suben con la labor y los siguientes aumentos se trabajan de la misma manera (= 1 lazada a cada lado del marcapuntos) = 4 puntos aumentados en la vuelta en total.

Jan Stanford 17.06.2019 - 21:58:

Do you have any videos on how to do the following: Strap Twine 2 threads of 40 cm medium grey and fold them double. Make another strap the same way. Fasten the straps approx. 4 and 11 cm up from bottom edge on right collar (approx. 1 cm from edge mid front). Pull the threads through the collar and fasten the ends on the back. Sew button on left collar approx. 2 and 4 cm in from seam for left front piece.

DROPS Design 18.06.2019 kl. 08:36:

Dear Mrs Stanford, this video shows how to make a twisted string for the buttonloops, make 2 similar strings and fold them double (to make a loop where you can button the button) and sew the end of strings on the edge of the right collar inserting the ends of buttonloops from RS towards WS, tie the ends tog from WS. Sew buttons facing the buttonloops on the left collar. Happy assembly!

Jan Stanford 10.06.2019 - 15:59:

Please advise if you have any videos to demonstrate how to do a Kitchener stitch for a garter stitch - to close the back of the collar on this sweater - and do you think this would be a recommended way to close the back of the collar on this project - thank you Jan

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:53:

Dear Mrs Stanford, this video shows how to graft sts together - just make sure that the last row worked on both collar is a WS row, so that you can just follow the video, working from RS. Happy knitting!

Jan Stanford 08.06.2019 - 13:38:

Please advise if it would work to close the back of the collar by using a Kitchener stitch on the live stitches rather than casting off and joining that edge - thought Kitchener might be a preferable closure - what are your thoughts ??

DROPS Design 11.06.2019 kl. 10:04:

Dear Mrs Stanford, you can join the both collars with a kitchener for a less visible seam. Happy knitting!

Jan Stanford 06.06.2019 - 16:59:

It appears the length of the neck - per your schematic diagram is the same as the length of Pattern 1 length instructions for Rt collar / Lt collar - ie 23 cm is 9" - so if my opening is 9.25 inches in length - shouldn't I do Pattern 1 for 9.25" prior to starting the garter stitch / short row part of the collar - if you check out the different sizes on the schematic diagram and the instructions for Pattern 1 - they seem to match

DROPS Design 07.06.2019 kl. 08:56:

Dear Mrs Stanford; I'll checked out and you are right, if your neckline is 9,25" work in pattern until collar measures 9,25" (= along whole neckline), then start garter stitch and short rows. Happy knitting!

Jan Stanford 06.06.2019 - 14:34:

Thanks for your prompt reply -should the Pattern 1 on the Rt collar end at the shoulder - my neck opening appears slightly longer that 9" by 1/4" or so - should I rework Pattern 1 so it reaches to where the shoulder seam is and the garter stitch / short rows will attach from shoulder seam to the back of the neck - thank you

DROPS Design 06.06.2019 kl. 15:00:

Dear Mrs Stanford, well if your tension match and you followed the pattern, the collar should be then worked in pattern for 9" (before short rows and garter stitch) and then continue in garter stitch with short rows until it measures 4" from marker (= 13" altogether). You can see on the second picture where the section in garter stitch starts (on the folded part of the collar). Happy knitting!

Jan Stanford 05.06.2019 - 21:16:

I am totally confused how to do the right collar - working on size XXL - have patterned for 9" as directed - placed marker at end of RS row ?? - worked garter st over 2 rows all st - then what - says work 2 rows over outermost 20 st ......??? Where should the marker be ?? Do I use a wrap and turn or what do I do next - I knit English style o I find the videos confusing - please help - thank you :-)

DROPS Design 06.06.2019 kl. 09:57:

Dear Mrs Stanford, after you have worked for 9" and inserted the marker, continue now in garter stitch with short rows (use the technique you are used to) to shape the shawl collar (starting from the neck towards shoulder): 2 rows over all sts, 2 rows over the first 20 sts and repeat these 4 rows until piece measures 4" on the shortest side (= towards neck) from marker. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 135-1

Christmas present

Martina, Czech Republic

Limestone

Woll Elli, Germany