DROPS / 77 / 12

DROPS 77-12 by DROPS Design

Patentstrikket DROPS bluse i "Angora-Tweed" strikket fra side til side

Tags: bluser, sidelæns,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer:DROPS Angora- Tweed fra Garnstudio
350-400-450-500-550 gr
f.nr 15, lavendel

DROPS Rundp og Lille rundp nr 4

Strikkefasthed: 15 m x 42 p på p 4 og helpatent = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p:Ret, 2.p:Ret.

Helpatent:
1.p (retsiden): 1 m retstrik, * 1 r, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, slut af med 1 r og 1 m retstrik.

2.p (vrangen): 1 m retstrik, * slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr, strik næste m og omslaget r sm *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, slut af med slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr og 1 m retstrik.

3.p (retsiden): 1 m retstrik, * strik næste m og omslaget r sm, slå om, tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes vr *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage på p, slut af med at strikke næste m og omslaget r sm og 1 m retstrik.

Gentag 2.-3.p - OBS: Fra 2.p er maskerne med slå om altid ret m. Omslaget ligger over m og strikkes r sammen med m.

Strikkeinfo: Blusen strikkes i et stykke fra side til side. Der startes med at slå op nederst på det ene ærme, strik det ene ærme, slå nye m op til for og rygstk, luk igen og strik det andet ærme. For at få plads til alle m på p skal blusen strikkes frem og tilbage på rundp.

OBS: Ærmet er kortere i de største str fordi ryg- og forstykke er bredere.

Bluse: Slå 39-39-39-43-43 m op på rundp 4 med Angora-Tweed. Strik helpatent - se forkl over til færdig mål. Samtidig når arb måler 12 cm tages der 1 m ud i hver side indenfor 1 m: på hver 4,5.-3,5.-3.-3.-2,5. cm 9-11-12-12-13 gange = 57-61-63-67-69 m - de nye m strikkes ind i helpatent. Når arb måler 51-50-49-48-47 cm (= ærmet - se OBS ovenfor) sættes der 1 mærketråd - herfra måles arb videre! Slå løst op i hver side på hver 2.p (dvs sidst på hver p): 2 m 2 gange og 4 m 6 gange, derefter slåes der 13-13-16-16-19 m op 1 gang. Der er nu 139-143-151-155-163 m på p. Fortsæt med helpatent – sørg for at den første og sidste m på p bliver strikket lidt stramt da disse bliver nederkant af ryg- og forstykke. Når arb måler 13-15-17-19-21 cm (fra mærketråden) strikkes næste p således fra retsiden: 69-71-75-77-81 m = rygstk, luk 5 m af til halsudskæring, 65-67-71-73-77 m = forstk. Strik for- og rygstk videre hver for sig.

Forstk: = 65-67-71-73-77 m. Videre lukkes der 1 m af mod halsen på hver 2.p: 8 gange = 57-59-63-65-69 m. Strik til halsåbningen måler 14-14-14-15-16 cm - læg arb fladt og mål lige over fra hvor der blev delt til for- og rygstk. Slå løst op mod halsen på hver 2.p: 1 m 8 gange, derefter 5 m 1 gang = 70-72-76-78-82 m - de nye m strikkes ind i mønst efterhånden. Efter at alle m er taget ud måler halsåbningen ca 18-18-18-19-20 cm, sæt alle m på 1 tråd.

Rygstk: = 69-71-75-77-81 m. Strik til halsåbningen måler ca 18-18-18-19-20 cm (afpas med halsåbningen på forstk).
Forstk + Rygstk: Sæt m fra for- og rygstk tilbage på samme rundp = 139-143-151-155-163 m. Strik videre til arb måler 40-44-48-53-58 cm - fra mærketråden. Nu lukkes der løst af i hver side på hver 2.p (dvs i beg af hver p) 13-13-16-16-19 m 1 gang, 4 m 6 gange og 2 m 2 gange = 57-61-63-67-69 m. Sæt 1 ny mærketråd - herfra måles arb videre! Strik ca 3-3-4-3-5 cm (mål hvor langt der blev strikket på det andet ærmet efter alle udtagninger før mærketråden som afsluttede ærmet) derefter lukkes der 1 m i hver side indenfor 1 m på hver 4,5.-3,5.-3.-3.-2,5. cm totalt 9-11-12-12-13 gange = 39-39-39-43-43 m. Når ærmet måler 51-50-49-48-47 cm (fra sidste mærketråd) lukkes der løst af.

Montering: Sy ærme- og sidesøm sammen fra retsiden i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk.

Hals: Saml ca 92 til 102 m op med Angora-Tweed rundt i halsen på en lille rundp 4 - der samles m op indenfor 1 kantm således at der kommer 1 ret m før halskanten midt foran og bagpå. Strik 8 omg glatstrik, luk af - halsen skal rulle sig. PS: Hvis nederkanten på ryg- og forstykke er lidt løs og ujævn kan der gerne hækles 1 række med fastm rundt den nederste m.

Diagram

Sonja 22.06.2017 - 07:00:

Hej har börjat sticka den fina tröjan. Är ca halvvägs ser nu att den blir ganska kort har ni något tips på att göra den lite längre när färdig? Mvh

DROPS Design 26.06.2017 kl. 17:09:

Eftersom denna tröja stickas på tvären är det mycket viktigt att stickfastheten stämmer, så att plagget inte blir för kort/långt. Du kan se måtten i måttskissen. Efter att tröjan är färdig kan du nog inte få den längre utan att förstöra mönstret.

Kommentere opskrift DROPS 77-12