DROPS / 77 / 12

DROPS 77-12 by DROPS Design

Patentstrikket DROPS genser i "Angora-Tweed" strikket fra side til side

Stikkord: gensere, sidelengs,

DROPS design: Modell nr G-042
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Angora- weed fra Garnstudio
350-400-450-500-550 gr f.nr 15, lavendel

DROPS Rundp og Liten rundp nr 4

Strikkefasthet: 15 m x 42 p på p 4 og helpatent = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.
Helpatent:

1.p (retten): 1 m rille, * 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m på p, avslutt med 1 r og 1 m rille.

2.p (vrangen): 1 m rille, * 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr, strikk neste m og kastet r sm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m på p, avslutt med 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr og 1 m rille.

3.p (retten): 1 m rille, * strikk neste m og kastet r sm, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m på p, avslutt med å strikke neste m og kastet r sm og 1 m rille.

Gjenta 2.-3.p - NB: Fra 2.p er maskene med kast alltid rett m. Kastet ligger over m og strikkes r sammen med m.

Strikkeinfo: Genseren strikkes i et stykke fra side til side. Det startes med å legge opp nederst på det ene ermet, strikk den ene ermen, legg ut til for og bakstk, fell igjen og strikk nedover det andre ermet. For å få plass til alle m på p må genseren strikkes frem og tilbake på rundp.

NB: Ermet er kortere i de største str fordi bolen er bredere.

Genser: Legg opp 39-39-39-43-43 m på rundp 4 med Angora-Tweed. Strikk helpatent - se forkl over til ferdig mål. Samtidig når arb måler 12 cm økes det i hver side innenfor 1 m: 1 m på hver 4,5.-3,5.-3.-3.-2,5. cm 9-11-12-12-13 ganger = 57-61-63-67-69 m - de økte m strikkes inn i helpatent. Når arb måler 51-50-49-48-47 cm (= ermet - se NB over) settes det 1 merketråd - herfra måles arb videre! Legg løst opp i hver side på hver 2.p (dvs på slutten av hver p): 2 m 2 ganger og 4 m 6 ganger, deretter legges det opp 13-13-16-16-19 m 1 gang. Det er nå 139-143-151-155-163 m på p. Fortsett med helpatent – pass på at den første og siste m på p blir strikket litt stramt da disse blir nederkant av bolen. Når arb måler 13-15-17-19-21 cm (fra merketråden) strikkes neste p slik fra retten: 69-71-75-77-81 m = bakstk, fell 5 m til halsringning, 65-67-71-73-77 m = forstk. Strikk for- og bakstk videre hver for seg.

Forstk: = 65-67-71-73-77 m. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 1 m 8 ganger = 57-59-63-65-69 m. Strikk til halsåpningen måler 14-14-14-15-16 cm - legg arb flatt og mål rett bortover fra der det ble delt til for- og bakstk. Legg løst opp mot halsen på hver 2.p: 1 m 8 ganger, deretter 5 m 1 gang = 70-72-76-78-82 m - de økte m strikkes inn i mnst fortløpende. Etter at alle m er økt måler halsåpningen ca 18-18-18-19-20 cm, sett alle m på 1 tråd.

Bakstk: = 69-71-75-77-81 m. Strikk til halsåpningen måler ca 18-18-18-19-20 cm (tilpass med halsåpningen på forstk).

Forstk + Bakstk: Sett m fra for- og bakstk tilbake på samme rundp = 139-143-151-155-163 m. Strikk videre til arb måler 40-44-48-53-58 cm - fra merketråden. Nå felles det løst av i hver side på hver 2.p (dvs på beg av hver p) 13-13-16-16-19 m 1 gang, 4 m 6 ganger og 2 m 2 ganger = 57-61-63-67-69 m. Sett i 1 ny merketråd - herfra måles arb videre! Strikk ca 3-3-4-3-5 cm (mål hvor langt det ble strikket på det andre ermet etter alle økningene før merketråden som avsluttet ermet) deretter felles det 1 m i hver side innenfor 1 m på hver 4,5.-3,5.-3.-3.-2,5. cm totalt 9-11-12-12-13 ganger = 39-39-39-43-43 m. Når ermet måler 51-50-49-48-47 cm (fra siste merketråden) felles det løst av.

Montering: Sy erm- og sidesøm sammen fra retten i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

Hals: Plukk opp ca 92 til 102 m med Angora-Tweed rundt halsen på liten rundp 4 - det plukkes opp m innenfor 1 kantm slik at det kommer 1 rett m før halskanten midt foran og bak. Strikk 8 omg glstrikk, fell av - halsen skal rulle seg.

PS: Dersom nederkanten på bolen er litt løs og ujevn kan det gjerne hekles 1 rad med fastm rundt den nederste m.

Diagram

Sonja 22.06.2017 - 07:00:

Hej har börjat sticka den fina tröjan. Är ca halvvägs ser nu att den blir ganska kort har ni något tips på att göra den lite längre när färdig? Mvh

DROPS Design 26.06.2017 kl. 17:09:

Eftersom denna tröja stickas på tvären är det mycket viktigt att stickfastheten stämmer, så att plagget inte blir för kort/långt. Du kan se måtten i måttskissen. Efter att tröjan är färdig kan du nog inte få den längre utan att förstöra mönstret.

Kommentér oppskrift DROPS 77-12