DROPS / 131 / 4

First Lady by DROPS Design

DROPS kjol i ”Fabel” eller "Flora". Stl S - XXXL

Tags: kjolar,
DROPS design: Modell nr FA-166.
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g nr 200, grå.

Eller använd:
DROPS FLORA från Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g nr 05, mörk grå.

DROPS RUNDST NR 3 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST NR 4 (80 cm) - till patent.
DROPS RUNDST NR 2,5 (60 cm) - till resår.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 99.8kr. Läs mer.

Instruktioner

PATENT (runt på rundst):
VARV 1: * 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt *, upprepa *-*.
VARV 2: *1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, sticka omslaget och den lyfta m avigt tills*, upprepa *-*.
VARV 3: * sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avigt, *, upprepa *-*.
Upprepa varv 2 och 3.
--------------------------------------------------------

KJOL:
Kjolen stickas runt på rundst uppifrån och ned.
Lägg upp 192-216-240-264-288-328 m på rundst 2,5 med Fabel eller Flora. Sticka resår = 1 rm, 1 am i 8 cm. Byt till rundst 3. Sedan stickas det 1 rm, 3 am (se till att 1 rm kommer över 1 rm). Fortsätt så tills arb mäter 12 cm.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nu ökas det 1 m i varje avigt parti genom att göra 1 omslag i början på varje avigt parti = 240-270-300-330-360-410 m. Fortsättt med 1 rm 4 am - omslagen stickas vridet aviga (dvs i bakre maskbågarna i stället för i främre) för att slippa hål. När arb mäter 22-22-22-24-24-24 cm ökas det 1 m i varje avigt parti igen, men nu görs omslaget i slutet på varje avigt parti = 288-324-360-396-432-492 m. Fortsätt med 1 rm, 5 am tills arb mäter 32-32-32-36-36-36 cm. Nu ökas det 1 m i början på varje avigt parti = 336-378-420-462-504-574 m. Fortsätt med 1 rm, 6 am tills arb mäter 42-42-42-48-48-48 cm. Nu ökas det 1 m i slutet på varje avigt parti = 384-432-480-528-576-656 m. Fortsätt sedan med 1 rm, 7 am tills arb mäter 51-53-55-57-59-61 cm. Byt till rundst 4, fortsätt med 5 v PATENT - se förkl ovan. Sedan maskas det löst av med rm över rm och am över am OBS: Omslagen från föregående v maskas av räta som en egen m, detta görs för att kanten inte ska strama.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 22.03.2017
Rättelse v 2 i PATENT (runt på rundst)

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 131-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (139)

Margaret Kirkpatrick 11.09.2020 - 19:01:

I didn’t quite understand the last answer so I’ll try again. RE: Drops First Lady skirt pattern FA-166 I can get the proper gauge with #6 US needles NOT the suggested size 2 or 3 Is that OK? Do I need to also change the sizes of the other two needle sizes used in the pattern?? Thank you so much.

DROPS Design 13.09.2020 kl. 23:26:

Dear Margaret, is it possible that the confusion is between the needle sizes used in Europe (given in mm) and the one used in the US? Please check that you read the pattern written for the UK or the US. Otherwise, basically it is enough to get the gauge for the needle used the most, but if you are unsure, it never hurst to make a swatch and compare the needles. Happy Knitting!

Margaret Kirkpatrick 11.09.2020 - 00:44:

Pattern calls for #2 or 3 needle but o need size 6 to get gauge. Do I also make swatches for the other sized needles required to get that gauge?? If so, send details. Pattern: First Lady by Drops. 131-4. Or FA166. Not sure which one.

DROPS Design 11.09.2020 kl. 08:03:

Dear Mrs Kirkpatrick, should your tension with needle size 2or3 (= 3 mm) being right (= 24 sts x 32 rows = 4"x4"), than your tension with English rib and needle size 6 and rib with needle size 2,5 should be right too, this mean no need to make a swatch with those needle size, only with the 2or3 one.. Happy knitting!

Vickie Nielsen 31.08.2020 - 15:19:

Hvor finder jeg en størrelseguide på denne model? Jeg har ledt og ledt uden held. Og hvordan råder i til at få en elastik med oppe i livet hvis dette ønskes?

DROPS Design 01.09.2020 kl. 12:26:

Hej Vickie, Nederst i opskriften finder du måleskitsen. Målene i livet er fra side til side, dvs at de ganges med 2 for at få omkredsen. God fornøjelse!

Carmen-Gabriela 03.07.2020 - 18:31:

Hallo:) Auf dem Foto sehen die Streifen rechte Maschen breiter aus als nur 1 re M (Start 1 re,/ 3 li ... 1 re / 7 li) - wurde/wird der Rock auf Links gedreht?

DROPS Design 06.07.2020 kl. 07:54:

Liebe Carmen-Gabriela, bei der Taille strickt man 8 cm Bündchen 1 re/1 li dann wird es zu 1 re/3 li gewechselt. Viel Spaß beim stricken!

Sawnuy 19.01.2020 - 19:17:

Liebe Drops Desing, Mein Röck ist fast fertig.. Wie stricke 5 Runden Patent? Liebe Grüße

DROPS Design 20.01.2020 kl. 09:59:

Liebe Sawnuy, wie in der Anleitung beschrieben stricken Sie die 5 Runden Patent: zuerst 1. Rd, dann wiederholen Sie 2. und 3. Rd. Viel Spaß beim stricken!

Sawnuy 17.01.2020 - 22:15:

Hallo,ich verstehe den Patent nicht. Soll ich wie geschrieben Patent stricken? Oder soll ich wie in der Video stricken? Viele Dank...

DROPS Design 20.01.2020 kl. 08:16:

LIebe Sawnuy, beide sind gleich, das Video beginnt und endet das Rapport unterschiedlich aber sonnst wird es genauso gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Ally Narkia 11.12.2019 - 11:39:

Very lovely pattern .easy to follow.but how to keep the bottom edge from rolling?

Angelika Niquet 21.01.2019 - 16:43:

Vielen Dank für die Information

Angelika Niquet 19.01.2019 - 12:57:

Gibt es eine Merkliste in der man Anleitungen speichern kann? Ich habe in Erinnerung, dass man das sonst speichern konnte, finde aber leider keinen Link dafür. Liebe Grüße Angelika Niquet

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:05:

Liebe Frau Niquet, die Favoriten werden bald zurück sein, danke für Ihren Geduld. Viel Spaß beim stricken!

Yvonne 10.01.2019 - 23:07:

Kan ik ook deze met 100% katoen breien

DROPS Design 11.01.2019 kl. 09:56:

Dag Yvonne,

Dat zou inderdaad kunnen met b.v. DROPS Safran. Houd er wel rekening mee dat katoen een heel ander garen is en dus voor een ander effect zorgt. De rok zal zwaarder worden en iets meer uit gaan hangen.

Kommentér oppskrift DROPS 131-4

131-4 First Lady

Julysnow, Russian Federation