DROPS / 76 / 5

DROPS 76-5 by DROPS Design

Enkel DROPS bluse i «Highlander» eller "Cloud"

Tags: bluser,

Størrelse: XS/S - M - L/XL - XL/XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
250-300-300-350 gr f.nr 11, lys turkisblå

Eller brug:
DROPS Cloud fra Garnstudio
250-300-300-350 gr f.nr 09, petrol

DROPS Pinde nr 8 og 9

Strikkefasthed: 9 m x 14 p = 10 x 10 cm på p 9 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Forstk: Slå 38-44-50-56 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander eller Cloud. Strik således: 1 kantm, * 6-7-8-9 vr, 6-7-8-9 r *, gentag fra *-* slut af med 1 kantm. Når arb måler 8 cm skiftes der til p 9 og fortsættes med glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 14 og 24 cm tages der 1 m ud i hver side = 42-48-54-60 m. Når arb måler 33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2 gange, 2 m 0-1-2-2 gange og 1 m 2-2-3-2 gange = 32-34-34-36 m. Når arb måler 48-50-51-53 cm lukkes de midterste 8-10-10-10 m af til hals. Luk derefter af i hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 9-9-9-10 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 54-56-58-60 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 52-54-56-58 cm. Nu lukkes de midterste 12-14-14-14 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 9-9-9-10 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 54-56-58-60 cm.

Ærme: Slå 26-26-30-30 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander eller Cloud. Strik således: 1 kantm, * 6-6-7-7 r, 6-6-7-7 vr *, gentag fra *-* slut af med 1 kantm. Når arb måler 12 cm skiftes til p 9 og der fortsættes med glatstrik. Samtidig tages der 1 m ud i hver side på hver 9.-6,5.-7,5.-5,5. cm totalt 5-6-5-6 gange = 36-38-40-42 m. Når ærmet måler 50-48-45-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-1-0-0 gange, 1 m 1-3-7-9 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 58-58-59-59 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Sy højre skuldersøm.

Hals: Saml 40 eller 48 m op (delbart med 8) rundt i halsen på p 8 med Highlander eller Cloud. Strik Rib = * 4 r, 4 vr * - OBS: sørg for at der kommer 4 r midt foran. Når halsen måler 3 cm lukkes der af med r over r og vr over vr.
Sy venstre skuldersøm og op langs halsen - sy halsen i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

Kath 19.01.2017 - 00:47:

Pour la manche du patron 76-5 vous dites ( puis 2 m jusqu'à 58-58-59-59 cm) est ce que c'est 1 maille de chaque côté à tous les 2 rangs jusqu'à 59 cm ? ou 1 fois 2 mailles. Merci

DROPS Design 19.01.2017 kl. 08:56:

Bonjour Kath, on rabat 2 mailles de chaque côté jusqu'à ce que la manche mesure 58-59 cm, soit 2 m au début de chaque rang à la fois sur l'endroit et sur l'envers jusqu'aux mesures indiquées. Bon tricot!

Marcy 18.01.2016 - 02:44:

Please explain what you mean "bind off for armhole at each side every other row." I understand the bind off and number of stitches but please explain every other row. Do I bind off on right side then knit to end, turn over bind off on wrong side and then knit right side and wrong side one time without binding off? Then bind off and continue?

DROPS Design 18.01.2016 kl. 15:19:

Dear Marcy, that's right, you will have to bind off on each side at the beg of every row both from RS and from WS, so that you will bind off on each side every other row. Happy knitting!

Khb 02.11.2015 - 21:24:

Holder det med 6 nøster hvis jeg strikker denne i str M - med "drops Cloud" ?

DROPS Design 03.11.2015 kl. 08:14:

Hej. Ja det ska vara tillräckligt. Här kan du läsa om hur du gör för att byta ut ett garn mot ett annat. Lycka till!

Dominique André 02.02.2015 - 19:00:

J'aimerais faire le modèle DROPS 76-5 avec la laine Drops Clouds puisque la Highlander est discontinuée. Je voudrais faire la grandeur Medium. Combien de balles de laine Clouds je dois acheter? Merci I would like to knit the DROPS 76-5 with DROPS Clouds quality as the Highlander is discontinued. I would make it in size Medium. How many balls would it take in Clouds? Thank you

DROPS Design 03.02.2015 kl. 09:16:

Chère Mme André, cliquez ici pour calculer la quantité à prévoir dans une qualité équivalente. Bon tricot!

Anna 24.01.2015 - 18:36:

You could try the shop "Stickor o garn" in Sweden. They have 5 balls left.

Catherine Rice 23.01.2015 - 15:13:

I have knitted the front, back and one sleeve, and now have run out of wool. I ordered the amount specified in the pattern, and the tension is correct. The problem is that the wool - Drops Eskimo tweed in silver - has now been discontinued and I have contacted nearly every wool shop in the UK to find it, with no success. Do you have any suggestions? I would be grateful for any advice, as the jumper so far is lovely, but of course unwearable with only one sleeve.

DROPS Design 23.01.2015 kl. 15:26:

Dear Mrs Rice, remember to check requested meterage when using an alternative - see here - You can also contact worldwide shipping stores. Happy knitting!

Hamedeh 09.02.2014 - 12:11:

I have two questions about this pattern 1. what does it mean when it says: "When the piece measures 14 and 24 cm inc 1 st ..." I don't understand what "14 and 24 cm" refers to. 2. what does "each side" and "every other row" mean? Thanks a lot

DROPS Design 10.02.2014 kl. 09:56:

Dear Hamedeh, you inc 1 st each side (i.e. at beg + end of row) when piece measures 14 cm and repeat these inc when it measures 24 cm. Cast off for armhole every other 2 rows means to cast off at the beg of every row each side (from RS then from WS). Happy knitting!

Drops Design 20.01.2011 - 14:24:

Jo da det stemmer, der er 4 valgmuligheder og ærmet i den mindste størrelse skal være længere pga kortere ærmekuppel.

Ina Christensen 17.01.2011 - 12:33:

Jeg forstår ikke helt afsnittet omkring ærmet. I skriver at når arb måler 12 cm skiftes til p 9 og der fortsættes med glatstrik. Samtidig tages der 1 m ud i hver side på hver 9.-6,5.-7,5.-5,5.cm (burde der ikke være 4 valgmuligheder her ligesom alle andre steder?) totalt 5-6-5-6 gange = 36-38-40-42 m. Når ærmet måler 50-48-45-43 cm (kan det godt passe, at den mindste størrelse trøje skal have det længste ærme?) lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p:

Kommentere opskrift DROPS 76-5