DROPS / 130 / 24

Square Root Socks by DROPS Design

Rätstickade DROPS sockor/tofflor med entrelac-mönster i ”Fabel”.

Tags: entrelac, sockor,
  • Square Root Socks / DROPS 130-24 - Rätstickade DROPS sockor/tofflor med entrelac-mönster i ”Fabel”.
DROPS design: Modell nr FA-142
--------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22 - 24 - 27 cm.
Sockans höjd: ca 16 - 18 - 21 cm.
Garnåtgång: DROPS FABEL
150 g i alla stl nr 623pl, rose mist

DROPS STRUMPST NR 2,5 -
eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 52 v rätst på 10 x 10 cm.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 74.85kr. Läs mer.

ENTRELAC-MÖNSTER:
Se diagr D.1 och D.2 för rader, rutor och stickriktning.
STICKTIPS:
Det är lätt att stickfastheten blir lite lösare när det stickas rutor, gå ev ned i st.nr för att stickfastheten ska stämma här också.
HÄLAVM:
Sticka rätst fram och tillbaka - SAMTIDIGT som det sätts m på en tråd i varje sida så här:
VARV 1- 2: Sticka räta över alla m och sätt sista m på st på en tråd.
VARV 3-4: Sticka räta över alla m.
Upprepa varv 1-4 v tills det är 11-11-12 m på trådarna i varje sida och 12-15-16 m kvar på st.
Sätt en markör i arb.
Sticka vidare i rätst SAMTIDIGT som m från trådarna stickas tillbaka på st så här:
VARV 1-2: Sticka räta över alla m och sticka tillbaka 1 m från tråden på st. OBS! för att slippa hål stickas det också upp 2 m mellan m på st och tråden. På nästa v stickas de 3 nya m räta tills.
VARV 3-4: Sticka räta över alla m.
Upprepa varv 1-4 tills det är 34-37-40 m på st igen och avsluta med 1 v rätt från rätsidan över alla hälmaskorna.
--------------------------------------------------------

SKAFT:
Sockan stickas runt på strumpst. Läs STICKTIPS! Nysta upp 6 mindre nystan för att få så få trådfästningar som möjligt.
Lägg upp 48-54-60 m på strumpst 2,5 med Fabel. Sticka 8 v RÄTST - se förkl ovan.
Sedan stickas det ”rutor”. Alla rutorna stickas var för sig fram och tillbaka i RÄTST - se förkl ovan - och alla m till rutorna från och med det 2:a v stickas upp från rätsidan. Se D.1.

RAD 1, 1:a Halva Rutan (varv 1 = från rätsidan):
Sticka 1 m, vänd arb och sticka 1 m tillbaka. Sticka 2 m, vänd arb, sticka 2 m tillbaka. Fortsätt så med att sticka 1 m mer för varje gång tills det är stickat 8-9-10 m fram och tillbaka. Sticka 8-9-10 m. Låt m sitta kvar på st.
Sedan stickas det totalt 6 Halva Rutor på samma sätt runt sockan. Alla m är nu stickade.

RAD 2, 1:a Hela Rutan:
Sticka upp 8-9-10 m längs kanten på den 1:a Halva Rutan. * Vänd arb, sticka tillbaka över de 8-9-10 m, sticka 1 m från st på den 6:e Halva Rutan = 9-10-11 m. Vänd arb, sticka 2 rm tills, sticka de resterande 7-8-9 m = 8-9-10 m *, upprepa *-* tills alla m från den 6:e Halva Rutan är stickade. Låt m sitta kvar på st, klipp inte av tråden.

RAD 2, 2:a Hela Rutan:
Börja på ett nytt nystan. Börja mitt emellan 1:a och 2:a Halva Rutan. Sticka upp 8-9-10 m längs kanten på den 2:a Halva Rutan. Sedan stickas det som 1:a Hela Rutan *-* tills alla m från den 1:a Halva Rutan är stickade.
3:e till 6:e Hela Rutan:
Sticka som 2:a Hela Rutan mellan alla de Halva Rutorna från rad 1 = totalt 6 Hela Rutor.

RAD 3 Hela Rutor:
Börja med tråden på den 1:a Hela Rutan. Sticka upp 8-9-10 m ned längs kanten på den 1:a Hela Rutan, sticka 1 m från 2:a Hela Rutan = 9-10-11 m. * Vänd arb, sticka 2 rm tills, sticka de resterande 7-8-9 m = 8-9-10 m. Vänd arb, sticka 8-9-10 m och 1 m från den 2:a Hela Rutan = 9-10-11 m *, upprepa *-* tills alla m från 2:a Hela Rutan är stickade och det är 8-9-10 m på st. Låt m sitta kvar på st, klipp inte av tråden.
Sedan stickas det Hela Rutor v runt.

Sticka 4:e och 5:e Raden med Hela Rutor på samma sätt som tidigare. Se D-1 för rader, rutor och stickriktning.
När det är stickat totalt 5 rader med rutor (inkl raden med halva rutor i början) stickas det 3 st Halva Rutor så här:
1:a Halva Rutan:
Sticka upp 8-9-10 m längs kanten på den 2:a Rutan på 5:e raden. Sticka 1 v över m och sticka 1 m från den 1:a rutan på samma rad = 9-10-11 m. Vänd arb, sticka 2 m räta tills, sticka 6-7-8 m, sätt den sista m på 1 tråd. Vänd arb, sticka 7-8-9 m, sticka 1 m från den 1:a Rutan, vänd arb. Sticka 2 m räta tills, sticka 5-6-7 m, sätt den sista m på tråden. Fortsätt så tills alla m från den 1:a Rutan är stickade och det är 8-9-10 m på tråden.
2:a och 3:e Halva Rutan:
Sticka upp m och sticka Halva Rutor på samma sätt som den 1:a Halva Rutan.
Det är nu 24-27-30 m (3 x 8-9-10 m) på tråden.
Sticka upp 1 m före m på tråden, sätt de första 8-9-10 m på st, sticka upp 1 m mellan den 1:a och 2:a Halva rutan, sätt följande 8-9-10 m från tråden på st, sticka upp 1 m mellan den 2:a och 3:e Halva rutan, sätt tillbaka de sista 8-9-10 m från tråden på st och sticka upp 1 m efter m på tråden = 28-31-34 m på st till häl. Vänd arb och sticka 1 v rätt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas 6 m jämnt fördelat över hälmaskorna = 34-37-40 m. Sedan stickas det HÄL - se förkl ovan.

FOT:
Efter hälen stickas det 1 v rätt från avigsidan över hälm SAMTIDIGT som det minskas 10 m jämnt fördelat = 24-27-30 m.
Sedan stickas det 3 st Halva Rutor över hälm (1:a, 2:a och 3:e Halva Rutan) så här: Sticka 8-9-10 m, vänd arb. Sticka 1 m, vänd arb och sticka tillbaka. Sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka. Fortsätt så med att sticka 1 m mer för varje gång tills det är stickat 8-9-10 m fram och tillbaka. Låt m sitta kvar på st.
Sedan stickas det 3 Hela Rutor på foten (4:e, 5:e och 6:e Hela Rutan) som tidigare. Sedan stickas det 5 rader med Hela Rutor som tidigare. Se D-2 för rader, rutor och stickriktning.
Sedan stickas det 6 st Halva Rutor på samma sätt som det blev stickat Halva Rutor före hälen. Det är nu 48-54-60 m på tråden (6 x 8-9-10 m). Sticka upp 1 m mellan den 1:a och sista halva rutan, * sticka över 8-9-10 m från tråden på st, sticka upp 1 m mellan 2 halva rutor * upprepa *-* tills alla m på tråden är stickade tillbaka på st = 54-60-66 m (ca 4-5-5 cm kvar till färdigt mått). Sätt en markör i varje sida = 27-30-33 m på foten och 27-30-33 m under foten. Sedan stickas det Rätst runt och runt över alla m. SAMTIDIGT minskas det för tårna på varje sida av varje markör så här: Före 1 rm och markören: 2 rm tills. Efter markören och 1 rm: 2 vridet räta tills (dvs att det stickas i bakre maskbågarna i stället för i främre). Upprepa avm på vartannat v totalt 10-12-14 ggr = 14-12-10 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Diagram

symbols = rutans nr på raden
symbols = Stickriktning
symbols = m som är på st
symbols = 2 m stickas tills
symbols = rad

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 130-24) för mått och uträkningar.

country flag Jessica Metscher 15.09.2020 - 11:51:

Hoe lang moeten de 6 bollejes worden?

user icon DROPS Design 18.09.2020 kl. 12:38:

Dag Jessica,

Je kunt de 3 bollen alle 3 in tweeën verdelen, dus dan is elke bol ongeveer 25 gram.

country flag Martine 03.01.2013 - 17:10:

Jeg lurer på hvor mye jeg trenger av hvert nøste hvis jeg tar to farger? 150g i en farge, men svart/hvitt må jeg da ta to nøster av hver farge for at det skal rekke?

user icon DROPS Design 04.01.2013 kl. 16:57:

Ja, det skal du nok göre hvis du vil strikke lige meget af begge farver, men du kan jo ogsaa tage 2 nöster svart og 1 nöste hvitt - og saa strikke mere med den ene farge.

country flag Livelabel 28.01.2011 - 18:02:

Wie kommt man an das Strickmuster? Sieht super aus!

country flag Margareta 26.01.2011 - 13:46:

Väldig vackra

country flag Stella 26.01.2011 - 11:48:

Ser ud til at være neverkont - spændende :)

country flag Kiisumari 10.01.2011 - 07:19:

Uued fabelid on väga mõnusad ja mahedad

country flag Elisabeth 07.01.2011 - 17:48:

Søde strømper

country flag Monika 07.01.2011 - 13:11:

Interessant, das wird ausprobiert!

country flag Randi T. Bjørge 02.01.2011 - 11:32:

Tidige sokker. Ser fine ut. Dere kan legge inn noen av de forkjellige sokkene. Mange her er fine. Disse er et av parene. NB! Jeg har ikke skrevet på Publisert. Jeg er litt usikker på hva det egentlig betyr.

country flag Fina Solé 09.12.2010 - 23:51:

Creo que es un modelo precioso y además en entrelac, técnica muy dificil de encontrar patrones.

Kommentér oppskrift DROPS 130-24