DROPS / 127 / 43

Eliza by DROPS Design

Hæklet DROPS hat med viftemønster i ”Lin”.

DROPS design: Model nr LN-018
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer: DROPS LIN fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 103, naturmeleret

DROPS HÆKLENÅL nr 3 - eller den nål du skal bruge for at få 22 halvst på 10 cm i bredden.

Første halvst på hver omg med halvst erstattes med 2 lm og hver omg med halvst afsluttes med 1 km i 2.lm fra beg af omg. OBS: Når der hækles halvst hækles der i bagerste del af m-leddet (ikke gennem hele m-leddet).
INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 halvst ind ved at hækle 1 halvst, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 3 m på nålen), hækl derefter næste halvst, men når sidste omslag og gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle 5 m på nålen - der er nu taget 1 halvst ind.
VIFTEMØNSTER:
1.OMG: 1 lm (= 1 fm), * 4 lm, spring over 3 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 4 lm, spring over 3 m og 1 km i første lm i beg af omg = 26-28 lm-buer.
2.OMG: Hækl km til midten af første lm-bue, 3 lm (= 1 st), * 4 st + 2 lm + 4 st om næste lm-bue, 1 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* til der er 1 lm-bue tilbage og slut af med 4 st + 2 lm + 4 st om sidste lm-bue og 1 km i 3.lm i beg af omg = 13-14 vifter.
3.OMG: 3 lm (= 1 st), * 4 st + 2 lm + 4 st midt i næste st-gruppe (dvs om 2 lm-buen i st-gruppen), 1 st i næste st *, gentag fra *-* til der er 1 st-gruppe tilbage, slut af med 4 st + 2 lm + 4 st midt i denne st-gruppe og 1 km i 3.lm i beg af omg = 13-14 vifter.
4.-5.OMG: Hækl som 3.omg.
6.OMG: 6 lm (= 1 st + 3 lm), * 1 fm om 2 lm-buen midt i næste st-gruppe, 3 lm, 1 st i næste st, 3 lm *, gentag fra *-* til der er 1 st-gruppe tilbage og slut af med 1 fm midt i st-gruppen, 3 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg.
--------------------------------------------------------

HAT:
Arb hækles ovenfra og ned.
Hækl 5 lm på nål 3 med Lin og sæt dem til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO! Hækl 14 halvst om ringen.
2.OMG: * 1 halvst i første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 21 halvst.
3.OMG: * 1 halvst i hver af de 2 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 28 halvst.
4.OMG: * 1 halvst i hver af de 3 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 35 halvst.
Fortsæt udtagningerne således (= tag 7 halvst ud på hver omg) til der er 105-112 halvst på omg (dvs at der for hver omg hækles 1 halvst mere mellem hver gang der tages 1 halvst ud). Videre hækles der 1 halvst i hver halvst Samtidig med at der i Str S/M tages 1 halvst ind på 1.omg – læs INDTAGNINGSTIPS = 104-112 halvst. Når arb måler 11-13 cm fra midten og ned hækles der VIFTEMØNSTER - se forkl over. Efter Viftemønsteret er der 26-28 lm-buer på omg og arb måler ca 17-19 cm fra midten og ned.
Næste omg hækles således: 2 lm (= 1 halvst), * 3 halvst om næste lm-bue, 1 halvst i fm, 3 halvst om næste lm-bue, 1 halvst i næste st *, gentag fra *-* til der er 1 lm-bue tilbage og slut af med 3 halvst om lm-buen og 1 km i 2.lm i beg af omg = 104-112 halvst på omg.

SKYGGE:
1.OMG: * 1 halvst i hver af de 3 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 130-140 halvst.
2.OMG: 1 halvst i hver m.
3.OMG: * 1 halvst i hver af de 4 første m, 2 halvst i næste m *, gentag fra *-* omg rundt = 156-168 halvst.
Videre hækles der 1 halvst i hver m til arb måler ca 22-25 cm fra midten og ned.
STR S/M: Hækl 1 omg med halvst Samtidig med at der tages 4 halvst ud jævnt fordelt = 160 halvst.
Videre hækles der en afslutnings kant med viftemønster således: 1 lm (= 1 fm), * spring over 3 m, 4 st + 2 lm + 4 st i næste m, spring over 3 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* til der er 7 m tilbage, spring over 3 m, 4 st + 2 lm + 4 st i næste m, spring over 3 m og slut af med 1 km i første lm i beg af omg.

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar her!

Ada 13.02.2011 - 08:21:

Bellissimo ,a quando le spiegazioni?

Leticia 23.01.2011 - 04:14:

Me encanta lo que hacen y esta pagina esta super padre

Carol 18.01.2011 - 14:08:

Can't wait until this whole list is publish in American/Canada

Liette 15.01.2011 - 22:26:

J'aime

Christine 08.01.2011 - 23:49:

I like this very much, hope we get enough sun to wear it

Inger 10.12.2010 - 12:20:

Super sød hat passer til tasken ved siden af

Kommentere opskrift DROPS 127-43